7p

Nem. De bizonyosan nem maradnak a mai szinten a brit-EU kapcsolatok. Mindkét oldalon sokat lehet nyerni aprólékos, technikai, az üzleti és a mindennapi ügyeken sokat segítő változtatásokkal.  

A héten Keir Starmer, az új brit kormányfő lesz a házigazdája az Európai Politikai Közösség (European Political Community, EPC) találkozójának a Blenheim kastélyban. Ezt a kormányközi stratégiai fórumot a 2022. februári orosz agressziót követően kezdeményezte Emmanuel Macron, amely azóta rendszeres intézménnyé vált, legutóbb már negyvenöt ország részvételével. Ez a szám nemcsak önmagában igen jelentős, de azért is, mert tagja lett egyebek mellett Ukrajna (!), Törökország (!), Svájc (!) – három nagyon külön eset biztonságpolitikai szempontból, valamint Nagy-Britannia is, amely önsorsrontó politikai manőverek révén kikerült az EU-ból a 2016-as szoros eredményt hozó, de érvényes és politikailag kötelező erejű népszavazás nyomán. 

Ez a stratégiai-politikai találkozó most olyan pillanatban történik, amikor a brit politikában lezárult egy hosszú szakasz, és egy új kezdődött el, az újrakezdéssel járó különleges esélyekkel. Az akkori tory kormány (David Cameron vezetésével) és a rákövetkező, szintén konzervatív kormányok szerencsétlenkedése 2016 óta nagy gazdasági kárt okozott Európának, de sokkalta nagyobbat maguknak a briteknek. Ezért most okkal merül fel a kérdés: elképzelhető-e az Egyesült Királyság visszalépése?  

A túlzott reményeket eloszlatandó, érdemes idézni egy tekintélyes brit szerzőt, Chris Gray londoni professzort, aki így foglalta össze a véleményét: a munkáspárti kormány nem fogja  visszacsinálni a Brexitet, de a 2024-es általános választás reményt ad arra, hogy kezdetét veszi a Brexit legkárosabb következményeit felszámoló hosszú és bizonytalan út. 

Újra össze lehet rakni?
Újra össze lehet rakni?
Fotó: Depositphotos

Az elemzői konszenzus valóban az, hogy ebben a parlamenti ciklusban bizonyosan nem kerül elő a brit visszalépés ügye, az egyre támogatóbb közvéleménykutatási eredmények ellenére sem. Ez hihető, hiszen láthattuk, hogy a kilépés/maradás ügye mennyire emocionálissá vált és maradt mindmáig, az új brit kormánynak pedig a rengeteg tennivalója közepette nem érdeke, hogy egy roppant megosztó, toxikus téma kerüljön be a politikai térbe. 

Ettől azonban a kérdés még érvényes marad, ha fanfáros, ünnepélyes visszalépésre a belátható időben nincs is esély. Változtatni viszont lehet az együttműködésben. Főleg most, amikor olyan új körülmények álltak elő, amelyek miatt szükséges az újrakezdés, a „reset”. Ezt már el is döntötte a Labour párt, választási programjának külpolitikai részében világosan szerepel, a legelső helyen.  

De valóban annyira tragikus volt a brit kilépés? Nem csak a városi, képzett elit állítja-e, hogy hiba volt otthagyni Európát? Miután a referendum idején és azt követően összekeveredtek az érzelmek, a szuverenitási szempontok, a menekültek-bevándorlók-vendégmunkások ügyei, a nyilvánvaló populista túlzások és tudatos kampányhazugságok, és bizonyára az orosz „gyezinformácija” is működött, a kutatóintézeti tanulmányok, a City előrejelzései nem gyakoroltak komoly hatást a szavazás kimenetelére. Pedig ezek a tanulmányok és hatásvizsgálatok előrejelezték a negatív következményeit annak, ha egy közepes méretű ország otthagy egy 450 millió lakosú, egészében véve fejlett, sokat fogyasztó piacot. 

A kilépéspártiak reménye az volt, hogy az európai szabványoktól, szabályoktól, viselkedési normáktól megszabaduló brit gazdaság új lendülettel veti be magát a világgazdaságba („Global Britain”). Nem így lett. Az EU alapszerződésének 50-es paragrafusa szerinti válás sem volt egyszerű, de az pláne komolytalan ígérgetés volt, hogy az Egyesült Királyság globális szereplő lesz ismét. Kevesebb lengyel és román munkavállaló maradt a brit gazdaságban, de a Leave-re (magyarul: a távozásra – a szerk.) szavazó yorkshire-i nyugdíjasok öröme nem sokáig tartott, mert kevés lett a kórházi szakember, kőműves és pék, vagy pedig azok immár Pakisztánból jönnek főleg.

A reál-GDP alakulása 2000 és 2023 között a főbb gazdaságokban

Forrás: IMF

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) nemrég kiadott szokásos országjelentése tényszerűen, indulatmentesen állapítja meg, hogy a 2016-os népszavazást követő többéves kiválási eljárás jelentősen visszavetette a brit gazdaságot. A növekedésnek/visszaesésnek mindig több tényezője van, de nem tagadható a Brexit súlyos kihatása. Az EU-val való külkereskedelem szabályai végül létrejöttek; a Trade and Cooperation Agreement (TCA) Boris Johnson miniszterelnöksége idején, 2020 decemberében megszületett, és segített az addig nagyon zavaros, döcögő kereskedelmi kapcsolatok normalizálódásában. Az EU most már – ismét – a legfőbb partner; érthetően.

Az EU aránya a brit külkereskedelemben (teljes behozatal plusz kivitel=100)

Forrás: IMF

Az áruforgalomban visszaállt az európai hányad a brit külkereskedelemben, de a szolgáltatások terén különösen keserves lett a válás. A pénzügyi piacok egy része otthagyta a City-t. 

Akkor hogyan tovább? Egy sor olyan terület van, ahol nagyon világos, praktikus tennivalói lennének a feleknek, csupán eddig a brit belpolitika lényegében semmilyen tárgyalási mozgásteret nem engedett az egymást váltó konzervatív kormányfőknek. Az egyik ilyen az élelmiszer- és állategészségügyi megállapodás megkötése, amely révén életszerű, az üzleti szereplőknek elviselhető lenne a határellenőrzés. Ám az EU csak olyat tud kötni, amelyben vita esetén az Európai Bíróság dönt. A Leave kampány viszont nagyrészt éppen az ilyen szuverenitási vonatkozásra épült, és a toryk parlamenti frakcióján sosem ment volna át a kormány ide vonatkozó törvényterve. 

Van még néhány ehhez hasonló ügy; minden érintett jól járna, amennyiben a brit fél hajlandó lenne elfogadni abban a konkrét témakörben az EU jogrendjét. Ez immár nem lehetetlen. Ha a munkáspárti kormánynak sikerül gyakorlati ügyként prezentálni a lényegében kidolgozott, de brit belpolitikai okokból be nem terjesztett kereskedelmi megállapodásokat, akkor nemcsak a szóban forgó szakmai területeken lenne nagy előrelépés, de általánosabb értelemben, későbbi esetleges újabb együttműködési téren. 

Ilyenből pedig mind több lesz. A katonai, haditechnikai együttműködés fontossága hatalmas mértékben megnőtt az Ukrajnát ért (második) orosz agresszió nyomán. Ebben a vonatkozásban a NATO az adekvát keret, de az ipari, termelési együttműködés, a közös ipari kutatás, az európai kutatási programokban való részvétel már Egyesült Királyság versus EU ügy, amelyhez új megállapodások szükségesek. Ugyancsak megállapodás kellene az Erasmus plusz programban való brit részvétel dolgában. Módosításra szorul a munkavállalás rendje is – amihez a téma politikai érzékenysége miatt hajlékony Bizottság és nem-ideologikus brit kormány kellene. 

Erre mondta Chris Grey, hogy az út hosszú és bizonytalan. De most megvan a hajlam brit oldalról, és végre kikerült a képből a konzervatív tárgyalócsapat, amelynek a stílusa és nem konstruktív hozzáállása nagyon visszafogta az Európai Bizottság, mint tárgyalófél kompromisszum-keresési hajlamát. Most jobbak a körülmények. 

Ami aztán igencsak felgyorsíthatja az út befutását, az a külső feltételek változása. Az Egyesült Államok mai válságos belpolitikai helyzete és aggasztó kilátásai miatt Európának egy sor fontos területen készen kell állnia saját képességekkel és döntési mechanizmussal arra az esetre, ha Amerika nem képes vagy nem hajlandó a korábbiak szerint együttműködni. Az látszott, hogy a korábbi különleges kapcsolat az USA és az Egyesült Királyság között jórészt kiüresedett. A brit kormány inkább tud nemzetközi ügyekben szóhoz jutni, ha nem a különleges amerikai elbánásra vár, hanem inkább az EU-t tudhatja maga mögött.

Az Ukrajnának nyújtott katonai segítség, az agresszorokra kivetett szankciók ügyében már eddig is szorosabb volt a viszony a főbb európai tagállamokkal és magával az EU-val, mint a belpolitikai villongások miatt szinte döntésképtelen amerikaiakkal. Ahogy a putyini agresszió összerántotta az addig inkább csak sodródó Uniót, most az Amerikát illető aggályok, félelmek gyorsíthatják fel a brit-EU reset folyamatát.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Makacs infláció, bizalmatlan fogyasztó, pótcselekvő kormány
Bod Péter Ákos | 2025. március 13. 05:42
Mindenkit lesokkolt, hogy még a januári – már akkor is az Európai Unióban a legmagasabb – éves inflációnkat is überelni tudta a februári. Amire aztán nem is késett a kormány válasza, a kiskereskedelmi láncokra kivetett árrés-stop. Vajon ez képes lesz-e megfékezni a pénzromlást, vagy csak még feljebb taszítja azt, ahogyan történt a korábbi árstopokkal (élelmiszer, üzemanyag)? Erre is válaszol lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a legfrissebb cikkében.
Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
Benchmark Bod Péter Ákos: Növekedési potenciál, üzleti akciórádiusz – hol van jövője a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. február 19. 05:41
Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.
Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG