10p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.

A 2010-től immár másfél évtizede folytatott kormányzati gyakorlatba sokféle improvizálás belefért: ígéretesnek gondolt ágazatok kiemelése, mint a termálturizmus ügye. Láttunk külgazdasági kezdeményezést „keleti nyitás” jelszó alatt, lényegében a kínai, koreai (de határozottan nem a japán és indiai) reláció kiemelésével, majd jött „déli nyitás” afrikai és latin-amerikai irányban, aztán a feltételezett nyelvi-kulturális rokonságra hivatkozva a Türk Tanács országai felé fordulás.

Az ilyen kampányok komoly induló kiadásokkal járnak. A termálturizmus kampányhoz támogatott kamatozású fejlesztési pénzeket rendeltek, amelyekkel megtolva egyidejűleg számos létesítmény jött létre a hévizes településeken, túlkínálatot eredményezve. A távoli külkereskedelmi relációk feltornászásához pedig a kereskedőházakat szaporították, nem kevés pénzből.

A központilag kigondolt fejlesztési irányok aztán vagy meghozzák az eredményeket, vagy sem. Maga a kormányzat nem törekedett az ötletek megvalósulásának költség/haszon-elemzését elvégezni, vagy ha volt ilyen, hozzáférhetővé tenni. Az Állami Számvevőszék például vizsgálta a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. működését, de a jelentés csak a működési szabálytalanságokat sorolta. A vállalat néhány éves súlyos veszteségekkel járó tevékenység után megszűnt. A megcélzott távoli relációkban elért kereskedelmitöbblet-forgalom alakulását, nemzetgazdasági mérlegét nehéz megítélni; mindenesetre a külkereskedelmi statisztikáinkban ma is toronymagasan az uniós tagállamok és más európai partnerek állnak a listák élén.

Megalapozott aggodalom

Egyidejűleg megmaradtak viszont az Orbán-kormányok által kiemelt és támogatott régebbi területek is, amelyek esetében pontosan az a szakma előtt ismert fő kockázat, hogy tartósan nagy a magyar kitettség. Ilyen a német autóipari kötődés. Illetve most már ilyennek számít a járműipar több kapcsolódó területe, mint az ázsiai tulajdonosi körök által idetelepített gumiabroncsgyártás és legújabban az akkumulátor-egységek, akkumulátorok gyártása. A 2024-es iparitermelés-csökkenés sokkoló mértéke sajnálatos módon illusztrálta a nagyarányú kitettséggel, sőt immár függőséggel járó kockázatokat.    

Ilyen előzmények után nem meglepő, ha az elemző fenntartással, sőt megalapozott aggodalommal fogadja az olyan politikusi mondást, miszerint „a magyarok már tudják, a jövő nem ott van, ahol ők laknak, hanem valahol máshol” – nevezetesen az Európán kívüli gyorsan fejlődő, dinamikus térségekben. A miniszterelnök az arab térséget, Kínát, Közép-Ázsiát említette, majd azzal a többféle módon érthető tétellel folytatta az elemzését: „Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében.”

Az előzmények ismeretében jogos a kétkedés, hogy általános világértelmezésekre lehet-e kereskedelem- és gazdaságpolitikát alapozni. Vajon mit tud kezdeni az ilyen politikusi deklarációkkal egy magyar cég, amely a fejlődési pályáján dolgozik?

A globális növekedés mai folyamatai – növekvő politikai kockázatokkal

Ami az általános gazdasági folyamatokat illeti: a fejlett világtérségek (a globális Nyugat) növekedési üteme valóban hosszabb időn át mérsékeltebb, mint a kevésbé fejletteké. Az utóbbiak a technológia és tőke átvételével, valamint a helyi alacsonyabb bérszint alapján bizonyos felzárkózási potenciálra támaszkodhatnak – kritikus feltételek megléte esetén. Ezek között alapvetően fontos a gazdaságbarát belső viszonyok és intézményeik kialakulása – akkor válhat a „harmadik világ” országa „feltörekvő /emerging/” piaccá. A gyors piaci növekedéshez aztán – amint ezt láthattuk az elmúlt évtizedekben – az is kell, hogy az érintett „feltörekvő piacok” a nemzetközi kereskedelembe különösebb hátrányok nélkül, netán a nemzetközi szervezetek által kieszközölt előnyös kondíciók mellett vegyenek részt.

Ez addig jórészt így volt: Mexikótól Kínáig, Nigériától a Fülöp-szigetekig a dinamikus arcát mutatta a globalizáció. A lendület még megvan ugyan, de az utóbbi válságévekben, valamint konkrétan az Egyesült Államok kereskedelempolitikai fordulatai nyomán egyre kevésbé lehet arra számítani, hogy a külkereskedelmi kapcsolatok a korábbi mértékben húzzák felfelé a „globális Dél” növekedését.

A 2024 végén, 2025 elején készített növekedési előrejelzések szerint most is várható lendületes termelésbővülés, például India, néhány afrikai ország, Fülöp-szigetek, Indonézia esetében. De a fejlett világban is találhatók lendületes térségek: fejlettségi szintjét beszámítva különösen erős az utóbbi időkben az Egyesült Államok növekedése.

A hozzánk közeli térségben dinamikus volt – és marad várhatóan – a lengyel és a román gazdaság, noha az utóbbin látszanak a túlfűtöttség jelei. A 2023-2024-es időszakban Németország és sajnos Magyarország szakadt le az uniós átlagtól. A német esetben csekély növekedést vetítettek elő a Nemzetközi Valutaalap (IMF), illetve az Európai Bizottság elemzői. A magyar ütem is jócskán elmarad a világátlagtól és a dinamikusabb szomszédjaink várható ütemétől.

Ezek az előrejelzések azonban még a most körvonalazódó nemzetközi vámemelések bejelentése előtt készültek. A világkereskedelmi forgalomra vonatkozó IMF-előrejelzéseket már az év elején mérsékelték. Az elemzők további ütemromlással számolnak. A jelenleg lehetségesnek gondolt külpiaci változások különösen hátrányosan érintik a külkereskedelemnek nagyon kitett, csekély belső piacú országokat. Ez a magyar eset.

A távoli desztinációk nem a magyar vállalatoknak, pláne nem a kkv-knak valók

A bemutatott trendek azonban egyáltalán nem sugallják azt, hogy a magyar gazdasági szereplőknek el kellene – vagy el lehetne – fordulniuk az európai gazdasági tértől, és „irány a globális Dél”.

Előbb egy általános megjegyzés: valamely ország, térség átlagot meghaladó gazdasági növekedés nem jelenti automatikusan azt, hogy a helyi piac hasonló arányú többletigényt támaszt az import iránt. Ez például a kínai ügy: a 2015-ben meghirdetett új gazdaságpolitikai kurzus (Made in China 2025) a korábbinál kisebb kiviteli és behozatali nyitottság mellett erősíti a belső piacot, tudatosan mérsékelve a külpiacoktól való függést. A kínai növekedési ütem még mindig tekintélyes, noha a térségben már nem számít különösnek, és azt is veszélyeztetik különféle belső egyensúlytalanságok, de Kína import- és export-dinamikája már nem a régi.

A tudatos kitettség-csökkentésen túl is elmondható, hogy a vámemelések, kereskedelmi korlátozások megszaporodásának éveiben a világkereskedelem bővülési üteme jócskán elmaradhat a globális gazdasági növekedési ütemtől.

Sajátos keleti üzleti modellek

A magyar gazdasági szereplők óriási többségére nézve azonban ezek az általános megfontolások nem igazán mérvadók. A háromnegyedmillió aktív magyarországi vállalkozó között a legszámosabb csoportot azok a mikro- és kisvállalkozók alkotják, akik a helyi piacra dolgoznak vagy itteni nagyobb cégeknek dolgoznak be. Méretokokból, nyelvi és kulturális tényezők miatt a vállalkozások nagy hányada számára a működési rádiusz legfeljebb néhány száz kilométer. Ha a kormányzat anyagi ösztönzőket rendel az általa ígéretesnek ítélt távoli térségekkel való gazdasági együttműködés bővítéséhez, akkor az állami források előreláthatóan döntően néhány nagy céghez jutnak.

A miniszterelnök szerint a magyar jövőt megtestesítő térségek tőlünk keletre találhatók. Ezek többségében azonban igen sajátos üzleti modellek élnek. Ne kerülgessük: az említett országokban elterjedt a korrupció. Kenőpénz és/vagy politikai kapcsolat nélkül nem egyszerű üzletet kötni.

Valamennyi gazdaságban létezik korrupciós veszély, amelynek mértéke kiforrott módszertan szerint jó közelítéssel kalibrálható; a világ felmért 180 országa igen jelentősen különbözik e vonatkozásban. A transzparencia hiánya, a korrupció és nepotizmus – az etikai szempontokon túl – súlyos üzletviteli kérdéseket is felvet. Ha nem áttekinthető, nem transzparens az adott piac, és jó helyi kapcsolatok nélkül nincs üzleti esély, akkor oda nem könnyű belépni. Ilyen viszonyok mellett leginkább az állami háttérrel bíró nagyvállalatok vagy lobbizási-jogi erőforrásokkal jól ellátott multinacionális cégek jutnak tényleges üzleti lehetőségekhez.

Az átlagos helyzetű magyar cégeknek a Türk Tanácsban képviselt vagy egyéb térségbeli országok aligha nyújtanak növekedési pályát. A magyar kkv számára egyébként is – logisztikai és menedzsment okokból – a közvetlen térség nyújt terjeszkedési lehetőséget. Az pedig nagyon is ígéretesen alakul: a román, a cseh, a lengyel és természetesen a potenciálisan igen komoly ukrán piac prognosztizált bővülési üteme jóval meghaladja a magyarországit.

Az a tény, hogy a gazdag nyugat-európai térség átlagos gazdasági növekedési üteme szerény, nem értelmezhető mechanikusan úgy, mintha a magyar gazdaság és különösen annak kis- és közepes méretű szereplői számára már kimerült volna az EU piaca. Komolytalan lenne azt állítani, hogy a magyar mércével mérve szinte korlátlan befogadóképességű, 450 millió fogyasztót magába foglaló uniós felvevőpiacot „kinőtte” volna Magyarország.  

A távolabbi desztinációkban rejlő lehetőségeket illetően másként áll a helyzet a magyarországi külkereskedelmi forgalom háromnegyedét kitevő nagyvállalatokkal, multinacionális cégekkel. Azok viszont minden miniszterelnöki értekezés nélkül is érzékelik a globális kereslet változásait.

Az üzleti döntéshozók látják, hogy a világpolitikai fordulatok nyomán a kínai kapcsolat kockázati szintje megnőtt, és az amerikai piaci kapcsolatrendszerben is problémák adódnak. A nemzetközi vámszint növekedése elkerülhetetlennek látszik, holott azáltal romlik a konjunktúra az európai gazdaságok számára. Az új politikai, biztonságpolitikai viszonyok közepette erősödnek az érvek amellett, hogy a 450 millió lakosú EU a korábbinál markánsabb kollektív szuverenitási státuszra tegyen szert. A stratégiai szempontok mellett, azokon túlmenően is védekezési lépésre kényszerítik az EU-t a máshol hozott piacvédő döntések.

A magyar gazdasági szereplők nagy többsége számára az értelmes irány az, hogy a fő piacainkon minél előnyösebb feltételek mellett, az európai értékláncokban a mainál nagyobb mértékben és magasabb értékszinten vegyenek részt. Ehhez nem az európai kereteken kívülre kerülés, hanem ellenkezőleg: a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

Bod Péter Ákos lesz a vendége a március 5-én, szerdán 15:30-kor kezdődő Klasszis Klub Live adásnak, amelyet lapcsoportunk Klasszis nevű YouTube-csatornáján, valamint a Facebook-oldalainkon követhetnek élőben és tehetnek fel kérdéseket lapunk állandó szerzőjének.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
Benchmark Draghi tévedése
Garamvölgyi Zsolt | 2024. november 19. 15:19
Nagy visszhangot váltott ki Mario Draghinak az Európai Unió romló versenyképességéről írt jelentése, melyben megállapítja: az Uniónak sürgősen versenyképességi reformra van szüksége, ha el akarja kerülni, hogy gazdasági és politikai jelentősége végzetesen meggyengüljön. A megszólalók általánosan egyetértettek az Európai Bizottság különmegbízottjának helyzetértékelésével, csak egyes javaslatait kritizálták néhányan. Senki nem foglalkozott viszont a jelentés azon alapvető hiányosságával, hogy teljességgel figyelmen kívül hagyja a tényt, miszerint a versenyképesség erősítésének legfontosabb feltétele a megfelelő emberi erőforrás. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Földbe döngölt infláció?
Bod Péter Ákos | 2024. november 15. 05:42
Egy hónap alatt, szeptemberről októberre 0,1 százalékkal nőttek nálunk az árak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mérése szerint 3,2 százalékkal magasabb a fogyasztóiár-index, mint tavaly októberben volt. Az adatok közzététele után ragadtatta el magát örömében a miniszter: az inflációnak annyi. Mivel a politikusi mondások gazdasági ügyekben, meg általában is, újabban igen távol képesek esni a valóságtól, van okunk kételkedni ebben az esetben is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem húz a motor – mi lesz az iparral?
Bod Péter Ákos | 2024. november 8. 05:41
A statisztikai hivatal által közölt negatív adatoknál is elkeserítőbb kép rajzolódik ki a hazai iparban. A gyengélkedő német gazdaság és Donald Trump győzelme az amúgy sem fényes kilátásokat még borúsabbakká teszi.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG