7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az nem kérdés, hogy a több mint húsz éve nem látott szintre ugrott áprilisi infláció lépéskényszerbe hozta a Magyar Nemzeti Bankot (MNB). Ha mérsékelni kívánja a negatív reálkamatot, akkor az eddigi 100 bázispontosoknál jóval nagyobb szigorítás kellene. Ez talán az immár tartósan gyenge, az euróval szemben a 380-as szint körül lecövekelt forintot is erősítheti, ami kapóra jöhetne azoknak, akik a brutális drágulások ellenére még képesek külföldi nyaralásra.

Kettőt aludva is nehezen ocsúdik fel az ember a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) keddi inflációs adataiból. Eszerint az áprilisi éves fogyasztóiár-index 9,5 százalék lett, olyan magas, amilyenre legutoljára több mint húsz éve, 2001 nyarán volt példa. Akkor is az Orbán-kormány volt hivatalban, az volt az első ciklusa, de ez a mostani fejlemények szempontjából lényegtelen, hiszen az infláció száguldását kiváltó alapvető ok, az orosz-ukrán háború tőle független tényező.

Hogy milyen magas is lett az áprilisi érték, azt egyebek mellett az is érzékelteti, hogy a mértékadónak tartott hazai makrogazdasági elemzők előrejelzései 8,9 és 9,2 százalék között szóródtak. Őket is meglepte tehát a KSH közlése. Más kérdés, hogy villámgyorsan előálltak a lehetséges magyarázattal: a háború okozta ársokk március helyett áprilisban érkezett meg. Ennek lehetett tehát köszönni, hogy a márciusi 8,5 százalékos éves infláció mindössze 20 bázisponttal haladta meg a februárit. Most azonban eljött a feketeleves.

Ráadásul aggasztó, hogy bármennyire is elborzasztó látvány a 9,5 százalék, az akár 14,5 is lehetne, ha a kormány nem stoppolta volna le a benzin- és az élelmiszerek árát, s nem tartana még mindig a rezsicsökkentés. Legalábbis, ha hinni lehet az ötödik ciklusára készülő Orbán-kabinet friss konvergenciaprogramjában szereplő számításnak, miszerint a hatósági beavatkozások nélkül 5 százalékponttal lehetne magasabb a pénzromlás.

Ami azt jelentené, hogy az Európai Unió 27 tagországa közül csak kettőben, Észtországban és Litvániában lenne magasabb az infláció, mint nálunk. Az árstopnak és a rezsicsökkentésnek köszönhetően e képzeletbeli dobogós helyről csúsztunk le – ami azonban azt jelenti, hogy még így is a mezőny első felében tanyázunk. (Az áprilisi fogyasztóiár-indexek alapján felállított rangsoron nem igazán változtathat az, hogy hat uniós tagállam – Bulgária, Horvátország, Írország, Málta, Svédország, Szlovákia – cikkünk megjelenéséig még csak a márciusi inflációs adatát tette közzé.)

S már most szinte biztosra vehető, hogy még nem ez a hazai inflációs csúcs, az év hátralévő részében látunk még az áprilisinál is magasabb szinte(ke)t. Hogy pontosan mekkorá(ka)t, annak megtippelésére most már valószínűleg senki nem venné a bátorságot, ám aligha tűnik elkerülhetőnek a kétszámjegyű, azaz 10-essel kezdődő fogyasztóiár-index. Erre utal, hogy a várható folyamatok meglehetősen pontos előrejelző indikátora, a szezonális ingadozásokat kiszűrni képes maginfláció már áprilisban átlépte e lélektaninak számító határt, midőn 10,3 százalék lett.

Kétségtelenül nem könnyű most a jegybankok helyzete, amelyek fő mandátuma az infláció elleni küzdelem. Vagy ahogy a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben magasztosabban szerepel: az árstabilitás elérése és fenntartása. Ez középtávon 3 százalékot jelent, amitől tehát áprilisban már 6,5 százalékpontra kerültünk, s ahogy említettük, e távolság minden bizonnyal lesz még ennél tetemesebb is.

Nincsenek könnyű helyzetben. Fotó: MTI
Nincsenek könnyű helyzetben. Fotó: MTI

Pontosan ebből kifolyólag kell tennie valamit az MNB-nek. Hiszen a 9,5 százalék nemcsak azt jelenti, hogy a pénzünk értéke ennyivel romlik, hanem egyúttal azt is, hogy akinek van megtakarítása és nem akar kockáztatni (például részvényt, devizát, bitcoint venni), hanem bankbetétekkel és/vagy állampapírokkal próbál lépést tartani a drágulással, az is veszít. Még a jelenleg legmagasabb hozammal kecsegtető rizikómentes befektetési forma, a 2028-ban lejáró inflációkövető állampapír mostani kamata is „csak” 6,6 százalék, azaz több százalékponttal fizet kevesebbet a fogyasztóiár-indexnél, magyarul, csaknem 3 százalékos a negatív reálkamata.

A bankbetétek persze még ennél is kevesebbet fialnak. Ezek ugyanis alapvetően az MNB kamataihoz igazodnak, márpedig az e tekintetben irányadó jegybanki alapkamat jelenleg 5,4, igaz, a rövid távú piaci mozgások kezelésének eszköze, az egyhetes betéti kamat 6,45 százalék.

Mégis a bankbetétek közül most elérhető legjobb, egy éves lekötésre szóló ajánlat is csak 4,45 százalék a Bankmonitor friss adata szerint, de már az utána következő mindössze 3,86 százalékos.

Hiába kaptak tehát hideget-meleget a bankok az MNB-től, hogy nem érvényesítik a jegybanki kamatemeléseket a betéti kontsrukcióiknál, egyelőre e téren nem történt érdemi változás.

Igaz, nekik is számos gondjuk-bajuk van, amelyek miatt a kiadásaiknál óvatosabbak, elég csak a Sberbank kártalanítása miatti extrabefizetési kötelezettségeikre utalni, amelyek például az Erstét veszteségbe döntötték.

Így viszont fel van adva a lecke az MNB-nek, mennyivel emelje a kamatait. Merthogy emelnie kell, az nem kérdés. Sőt, a közgazdasági logika azt diktálná, hogy ha Matolcsy Györgyék nem akarnak negatív reálkamatot, akkor venniük kell egy mély levegőt és több százalékponttal fel kell vinniük az irányadó rátákat. Ha nem is 10 százalék fölé, de 9 százalékra bizonyosan, már csak a konvergenciaprogramból kiindulva, amelyben a kormány 8,9 százalékos éves átlagos pénzromlásra számít.

Most már csak az a kérdés, hogy ebből a gap-ből mennyit és mekkora ütemben tüntethet el az MNB. Ha egyben, akkor a jegybanki alapkamatot legalább 3,5, míg az egyhetes betétit 2,45 százalékponttal kellene felsrófolnia.

Hogy ez milyen merész lépés lenne, azt jelzi, a magyar jegybank még a 2008 őszén kirobbant gazdasági válság után is „csak” 300 bázispontos kamatemelést hajtott végre.

Ezzel szemben az MNB az utóbbi két hónapban beállt a 100-100 bázispontos jegybankikamat-emelésekre, míg az egyhetes betéti kamatot csak 30-30 bázisponttal vitte feljebb, azzal a korábban meghirdetett céljával összhangban, miszerint a két rátát egy szintre kívánja hozni.

Más kérdés, hogy piaci elemzők szerint annak aligha van realitása, hogy az MNB 10 százalék fölé viszi az alapkamatot, inkább arra számítanak, hogy Matolcsy Györgyék legfeljebb 7,5 százalékig mennek el (azaz még több mint 2 százalékpontot emelnek). Abból kiindulva, hogy az infláció azért ha lassan is, de elkezd majd csökkenni, még ha egyre több helyen hallani is azt a véleményt, miszerint a 3 százalékos jegybanki cél jövőre nem, csak 2024-ben lesz megközelíthető.

Mindebből az következik, hogy a kockázatmentes eszközökbe fektetőknek még hosszú hónapokig negatív lesz a reálhozamuk. Ezért azoknak, akik akár csak nullára akarják kihozni az egyenlegüket, pláne, ha még pozitívumra is törekednek, kockáztatniuk kell és a pénzük egy részét mondjuk részvényekbe vagy kriptoeszközökbe kell tenni (a devizát viszont továbbra is csak a kötélidegzetűeknek, a rizikót elviselni képeseknek szabad megreszkírozni).

A Monetáris Tanács legközelebbi „rendes” – azaz havonta egyszer esedékes – kamatdöntő ülése csak jó három hét múlva, május 31-én lesz esedékes. Más kérdés, hogy rendkívüli helyzetekben el lehet térni a forgatókönyvtől, ahogy arra volt is már nem egy példa a rendszerváltás óta. Az ilyen lépéseknek mindig erős üzenete van. 

A legközelebbi egyhetes betéti tenderre azonban már ma sor kerül, amelyen a keddi inflációs adat okán elemzők legalább 50, de akár 75 bázispontos emelést is elképzelhetőnek tartanak.

Az viszont korántsem garantált, hogy ez majd hathat a hetek óta ismét gyengélkedő, az euróval szemben például a 380-as szint környékén lecövekelt forint árfolyamára. Már csak abból kiindulva, hogy az eddigi kamatemeléseknek sem igazán volt hatása, hacsak nem annyi, hogy ezek nélkül még durvább lett volna a hazai fizetőeszköz leértékelődése (lásd: árstop-effektus). 

Mindenesetre azok, akik a száguldó infláció ellenére is képesek külföldi nyaralásra, bizonyára hálásak lennének, ha egy masszívabb kamatemelés jelentősen megerősítené a forintot.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megszólalt Bóka János az uniós pénzekről
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 13:46
Az Európai Bizottság (EB) és az Európai Parlament (EP) nyers politikai nyomásgyakorlásra használják a Magyarország elleni uniós eljárásokat, amihez a magyar baloldal tevőlegesen hozzájárult - közölte az Országgyűlés európai ügyek bizottsága keddi ülésén az európai uniós ügyekért felelős miniszter.
Makro / Külgazdaság Vaskos meglepetést okozott az óriás
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 09:02
A várt 4,8 százalékkal szemben 5,3 százalékos pluszt ért el a kínai gazdaság. 
Makro / Külgazdaság Fontos üzenet jött Németországból
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 08:28
Az Európai Unió ugyan finomabban próbálja lazítani tagországai függését a kínai gazdaságtól, mint az USA kormánya, ám a német vállalati vezetők úgy látják, hogy nem kéne elkapkodni ezt a dolgot.
Makro / Külgazdaság A legérzékenyebb ponton támadhatja Oroszországot az ukrán sereg?
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 07:55
Egy neves brit Kelet-Európa-szakértő szerint Vlagyimir Putyin rezsimje egyre inkább egy náci rendszerre emlékeztet, amit nem lehet szabályos keretek között legyőzni.
Makro / Külgazdaság A város, ahol bárki nyer, mindig elmarad a felvirágzás
Vég Márton | 2024. április 16. 07:07
A közlekedés romokban, rossz a közbiztonság, nagyobb beruházásról nem hallani. A lakosság pedig egyre fogy. Új polgármestert keres a megyeszékhely.
Makro / Külgazdaság Enyhült a német ipar ellátási hiánya
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 17:06
Csaknem a Covid előti szintre jutott vissza.
Makro / Külgazdaság Még nagyobb megszorítás jöhet a választások után?
Vég Márton | 2024. április 15. 15:01
Varga Mihály pénzügyminiszter 675 milliárd forintnyi állami beruházás elhalasztását jelentette be a legutóbbi Kormányinfón. Ekkora költségvetési kiigazítás elég vagy még várható egy újabb csomag? Ezekről a témákról beszélt újságírónk, Vég Márton a Trend FM hétfő reggeli műsorában.
Makro / Külgazdaság Bombaként robbanhat Magyar Péter pártja júniusban - elképesztő eredményt hozott a szavazás
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 14:44
Ez alapján nem az a kérdés, hogy szerez-e európai parlamenti helyet a TISZA Párt, hanem az, hogy Fideszt meg tudja-e verni.
Makro / Külgazdaság Ízekre szedte Magyar Péter Ukrajnával kapcsolatos álláspontját Rácz András
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:13
A kormánypropaganda szólamai köszöntek vissza Magyar Péter szájából, de ki lehet javítani a tévedéseket.
Makro / Külgazdaság Európa napelemgyártó kapacitásainak 10 százaléka kivándorol
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:51
A német Meyer Burger bezárja üzemét Freibergben miután a kormányzati támogatás későn érkezett. Az Európai Unió elveszti napelemiparát a támogatási versenyben?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG