7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az nem kérdés, hogy a több mint húsz éve nem látott szintre ugrott áprilisi infláció lépéskényszerbe hozta a Magyar Nemzeti Bankot (MNB). Ha mérsékelni kívánja a negatív reálkamatot, akkor az eddigi 100 bázispontosoknál jóval nagyobb szigorítás kellene. Ez talán az immár tartósan gyenge, az euróval szemben a 380-as szint körül lecövekelt forintot is erősítheti, ami kapóra jöhetne azoknak, akik a brutális drágulások ellenére még képesek külföldi nyaralásra.

Kettőt aludva is nehezen ocsúdik fel az ember a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) keddi inflációs adataiból. Eszerint az áprilisi éves fogyasztóiár-index 9,5 százalék lett, olyan magas, amilyenre legutoljára több mint húsz éve, 2001 nyarán volt példa. Akkor is az Orbán-kormány volt hivatalban, az volt az első ciklusa, de ez a mostani fejlemények szempontjából lényegtelen, hiszen az infláció száguldását kiváltó alapvető ok, az orosz-ukrán háború tőle független tényező.

Hogy milyen magas is lett az áprilisi érték, azt egyebek mellett az is érzékelteti, hogy a mértékadónak tartott hazai makrogazdasági elemzők előrejelzései 8,9 és 9,2 százalék között szóródtak. Őket is meglepte tehát a KSH közlése. Más kérdés, hogy villámgyorsan előálltak a lehetséges magyarázattal: a háború okozta ársokk március helyett áprilisban érkezett meg. Ennek lehetett tehát köszönni, hogy a márciusi 8,5 százalékos éves infláció mindössze 20 bázisponttal haladta meg a februárit. Most azonban eljött a feketeleves.

Ráadásul aggasztó, hogy bármennyire is elborzasztó látvány a 9,5 százalék, az akár 14,5 is lehetne, ha a kormány nem stoppolta volna le a benzin- és az élelmiszerek árát, s nem tartana még mindig a rezsicsökkentés. Legalábbis, ha hinni lehet az ötödik ciklusára készülő Orbán-kabinet friss konvergenciaprogramjában szereplő számításnak, miszerint a hatósági beavatkozások nélkül 5 százalékponttal lehetne magasabb a pénzromlás.

Ami azt jelentené, hogy az Európai Unió 27 tagországa közül csak kettőben, Észtországban és Litvániában lenne magasabb az infláció, mint nálunk. Az árstopnak és a rezsicsökkentésnek köszönhetően e képzeletbeli dobogós helyről csúsztunk le – ami azonban azt jelenti, hogy még így is a mezőny első felében tanyázunk. (Az áprilisi fogyasztóiár-indexek alapján felállított rangsoron nem igazán változtathat az, hogy hat uniós tagállam – Bulgária, Horvátország, Írország, Málta, Svédország, Szlovákia – cikkünk megjelenéséig még csak a márciusi inflációs adatát tette közzé.)

S már most szinte biztosra vehető, hogy még nem ez a hazai inflációs csúcs, az év hátralévő részében látunk még az áprilisinál is magasabb szinte(ke)t. Hogy pontosan mekkorá(ka)t, annak megtippelésére most már valószínűleg senki nem venné a bátorságot, ám aligha tűnik elkerülhetőnek a kétszámjegyű, azaz 10-essel kezdődő fogyasztóiár-index. Erre utal, hogy a várható folyamatok meglehetősen pontos előrejelző indikátora, a szezonális ingadozásokat kiszűrni képes maginfláció már áprilisban átlépte e lélektaninak számító határt, midőn 10,3 százalék lett.

Kétségtelenül nem könnyű most a jegybankok helyzete, amelyek fő mandátuma az infláció elleni küzdelem. Vagy ahogy a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben magasztosabban szerepel: az árstabilitás elérése és fenntartása. Ez középtávon 3 százalékot jelent, amitől tehát áprilisban már 6,5 százalékpontra kerültünk, s ahogy említettük, e távolság minden bizonnyal lesz még ennél tetemesebb is.

Nincsenek könnyű helyzetben. Fotó: MTI
Nincsenek könnyű helyzetben. Fotó: MTI

Pontosan ebből kifolyólag kell tennie valamit az MNB-nek. Hiszen a 9,5 százalék nemcsak azt jelenti, hogy a pénzünk értéke ennyivel romlik, hanem egyúttal azt is, hogy akinek van megtakarítása és nem akar kockáztatni (például részvényt, devizát, bitcoint venni), hanem bankbetétekkel és/vagy állampapírokkal próbál lépést tartani a drágulással, az is veszít. Még a jelenleg legmagasabb hozammal kecsegtető rizikómentes befektetési forma, a 2028-ban lejáró inflációkövető állampapír mostani kamata is „csak” 6,6 százalék, azaz több százalékponttal fizet kevesebbet a fogyasztóiár-indexnél, magyarul, csaknem 3 százalékos a negatív reálkamata.

A bankbetétek persze még ennél is kevesebbet fialnak. Ezek ugyanis alapvetően az MNB kamataihoz igazodnak, márpedig az e tekintetben irányadó jegybanki alapkamat jelenleg 5,4, igaz, a rövid távú piaci mozgások kezelésének eszköze, az egyhetes betéti kamat 6,45 százalék.

Mégis a bankbetétek közül most elérhető legjobb, egy éves lekötésre szóló ajánlat is csak 4,45 százalék a Bankmonitor friss adata szerint, de már az utána következő mindössze 3,86 százalékos.

Hiába kaptak tehát hideget-meleget a bankok az MNB-től, hogy nem érvényesítik a jegybanki kamatemeléseket a betéti kontsrukcióiknál, egyelőre e téren nem történt érdemi változás.

Igaz, nekik is számos gondjuk-bajuk van, amelyek miatt a kiadásaiknál óvatosabbak, elég csak a Sberbank kártalanítása miatti extrabefizetési kötelezettségeikre utalni, amelyek például az Erstét veszteségbe döntötték.

Így viszont fel van adva a lecke az MNB-nek, mennyivel emelje a kamatait. Merthogy emelnie kell, az nem kérdés. Sőt, a közgazdasági logika azt diktálná, hogy ha Matolcsy Györgyék nem akarnak negatív reálkamatot, akkor venniük kell egy mély levegőt és több százalékponttal fel kell vinniük az irányadó rátákat. Ha nem is 10 százalék fölé, de 9 százalékra bizonyosan, már csak a konvergenciaprogramból kiindulva, amelyben a kormány 8,9 százalékos éves átlagos pénzromlásra számít.

Most már csak az a kérdés, hogy ebből a gap-ből mennyit és mekkora ütemben tüntethet el az MNB. Ha egyben, akkor a jegybanki alapkamatot legalább 3,5, míg az egyhetes betétit 2,45 százalékponttal kellene felsrófolnia.

Hogy ez milyen merész lépés lenne, azt jelzi, a magyar jegybank még a 2008 őszén kirobbant gazdasági válság után is „csak” 300 bázispontos kamatemelést hajtott végre.

Ezzel szemben az MNB az utóbbi két hónapban beállt a 100-100 bázispontos jegybankikamat-emelésekre, míg az egyhetes betéti kamatot csak 30-30 bázisponttal vitte feljebb, azzal a korábban meghirdetett céljával összhangban, miszerint a két rátát egy szintre kívánja hozni.

Más kérdés, hogy piaci elemzők szerint annak aligha van realitása, hogy az MNB 10 százalék fölé viszi az alapkamatot, inkább arra számítanak, hogy Matolcsy Györgyék legfeljebb 7,5 százalékig mennek el (azaz még több mint 2 százalékpontot emelnek). Abból kiindulva, hogy az infláció azért ha lassan is, de elkezd majd csökkenni, még ha egyre több helyen hallani is azt a véleményt, miszerint a 3 százalékos jegybanki cél jövőre nem, csak 2024-ben lesz megközelíthető.

Mindebből az következik, hogy a kockázatmentes eszközökbe fektetőknek még hosszú hónapokig negatív lesz a reálhozamuk. Ezért azoknak, akik akár csak nullára akarják kihozni az egyenlegüket, pláne, ha még pozitívumra is törekednek, kockáztatniuk kell és a pénzük egy részét mondjuk részvényekbe vagy kriptoeszközökbe kell tenni (a devizát viszont továbbra is csak a kötélidegzetűeknek, a rizikót elviselni képeseknek szabad megreszkírozni).

A Monetáris Tanács legközelebbi „rendes” – azaz havonta egyszer esedékes – kamatdöntő ülése csak jó három hét múlva, május 31-én lesz esedékes. Más kérdés, hogy rendkívüli helyzetekben el lehet térni a forgatókönyvtől, ahogy arra volt is már nem egy példa a rendszerváltás óta. Az ilyen lépéseknek mindig erős üzenete van. 

A legközelebbi egyhetes betéti tenderre azonban már ma sor kerül, amelyen a keddi inflációs adat okán elemzők legalább 50, de akár 75 bázispontos emelést is elképzelhetőnek tartanak.

Az viszont korántsem garantált, hogy ez majd hathat a hetek óta ismét gyengélkedő, az euróval szemben például a 380-as szint környékén lecövekelt forint árfolyamára. Már csak abból kiindulva, hogy az eddigi kamatemeléseknek sem igazán volt hatása, hacsak nem annyi, hogy ezek nélkül még durvább lett volna a hazai fizetőeszköz leértékelődése (lásd: árstop-effektus). 

Mindenesetre azok, akik a száguldó infláció ellenére is képesek külföldi nyaralásra, bizonyára hálásak lennének, ha egy masszívabb kamatemelés jelentősen megerősítené a forintot.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem kapott jó hírt Emmanuel Macron, de a magyarok így is csak irigykedhetnek
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:38
Gyorsult az infláció Franciaországban, de az energiaárak például 2 százalékkal estek, az élelmiszerek ára pedig csak 0,6 százalékkal drágultak.
Makro / Külgazdaság Nem enged a szorításból Brüsszel, a magyar kormánynak napirendre kellett vennie az ellene zajló eljárást
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:24
A már megbukott német kormány „kedveskedett” még egyet a magyar vezetésnek, a magyar uniós elnökségnek kellett napirendre venni a Magyarország ellen zajló eljárást – és a bíróság sem pihen.
Makro / Külgazdaság Az új győri polgármester 750 milliós közösségi költségvetést tervez
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:11
Pintér Bence, Győr új, civil polgármestere az Mfornak adott interjúban hosszan beszélt a városvezetésben kialakult helyzetről, az általa lefektetett hétpontos lokálpatrióta minimumról és a város büdzséjéről is.
Makro / Külgazdaság Felavatták a kínai óriásberuházást, meglesz a böjtje?
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 08:06
3,5 milliárd dolláros beruházás, de nem a helyi érdekeket, hanem Kína érdekeit szolgálja? Ismerős történet egy távoli országból.
Makro / Külgazdaság Európai sztenderd szerinti vasút épül Kárpátalján és Nyugat-Ukrajnában 
Mester Nándor | 2024. november 14. 19:09
Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 
Makro / Külgazdaság Cipruson is magyar parkolási rendszer indult
Szakonyi Péter | 2024. november 14. 15:32
Kína és Hévíz után Cipruson is beindította parkolási rendszerét az EPS Global.  A magyar high-tech vállalkozás következő lépése Szerbia, ahol egy helyi cégen keresztül adják 40 város parkolási szoftver rendszerét.
Makro / Külgazdaság Gulyás Gergely elárulta, miért izgult jobban Trump miatt, mint a 2022-es választásokon
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 13:10
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő 10 órától ismét várta az újságírókat és a nézőket, hallgatókat. A Kormányinfót élőben közvetítettük.
Makro / Külgazdaság Ezt sem tűzi Rogán Antal a kalapjára: szeptemberben bezuhant az építőipar termelése
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 08:30
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva 8,2, az előző hónaphoz képest 2,7 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Nézze velünk élőben a Vitézy Dáviddal való beszélgetést a Klasszis Klub Live-ban!
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:18
16 óra 30-tól egy órán át a Klasszis nevű YouTube-csatornán és az Mfor Facebook-oldalán nemcsak mi, hanem Önök is kérdezhetik az új Fővárosi Közgyűlés tagját.
Makro / Külgazdaság Harmadszor emelkedett idén az USA 30 éves jelzáloghiteleinek kamata
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 15:37
Az Egyesült Államokban tovább emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 8-án záródott héten – ismertette az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG