4p
Valamiben a jelenlegi Európai Unió 28 tagállama óriást lépet előre negyedszázad alatt: negyedével csökkentette a széndioxid kibocsátást, és ezzel a legtöbbet tette a világ környezetvédelméért. Ugyan az enyhébb telek, vagyis maga a globális felmelegedés is besegített, de ez csak egy kis részét adja a sikernek.
Haliade 150-6MW szélerőmű a belgiumi Belwindnél. Fotó: Alstom / Nicolas Job

Az adat nem is pontosan az elmúlt 25 évre, hanem az 1990-től 2014-ig terjedő időszakra vonatkozik, de így a jelenlegi helyzet még szebb lehet, miután a folyamat továbbra is dinamikus. Az EEA, az Európai Környezeti Ügynökség adatai szerint csak 2014-ben 4,1 százalék volt a csökkenés, igaz, ebben a rendkívül enyhe tél is szerepet játszott. Mindezt ráadásul úgy sikerült elérni, hogy közben a gazdaság 47 százalékkal nőtt. Ezzel túl is teljesítettük a kyotói egyezményben vállalt, 2020-ig szóló 20 százalékos mértéket.

Hogy csináltuk?

A változás legfőbb tényezője kezdetben a szénerőművek visszaszorítása volt. Ha szén helyett olajjal vagy még inkább gázzal termelünk áramot, sokkal kisebb a széndioxid kibocsátás, miután a kőszén égetésekor értelemszerűen jórészt a szénatomok égése adja a hőt, míg a szénhidrogének, nevükből is következően, hidrogént is tartalmaznak, melynek égése több hőt fejleszt, a végtermék pedig tiszta ügy: maga a víz.

Az utóbbi években értelemszerűen tovább javítja a helyzetet a megújuló energiák gyors térhódítása. A szélenergia hasznosítása már a 90-es évek óta erősen bővül, az utóbbi időben pedig a napelemek is terjednek. Mindemellett lényeges még az épületek javuló hőszigetelése, ehhez kapcsolódóan viszont meg kell említeni az enyhébb teleket, amik által a fűtésre fordított gázmennyiség csökkent. Igaz, hogy a forróbb nyarak a légkondicionálás iránti igényt növelik, de itt a közvetlen áramfogyasztás növekszik, amit egyre inkább megújulókkal (és atomenergiával) állítunk elő, míg a fűtés jórészt gáz égetésével történik.

A legnagyobbak

Az egyes országok szintjén Nagy-Britannia és Németország a legnagyobb csökkentők, 35 százalék körüli értékkel. A szigetország az ipari forradalom óta hagyományosan nagy szénégető volt, ezt mostanra szinte teljesen beszüntette. Németországnál az NDK csatlakozása jelentett nagy változást: korábban a kommunista országban rendkívül környezetszennyező ipari létesítmények és szénerőművek működtek, ezt az egyesítés után gyorsan megoldották. Ugyanakkor Németország a szélenergiával is nagyon élenjár: időnként annyit termel belőle, hogy jóval a saját áramfogyasztásán túl is jut az európai hálózatba.

Ahol még nem tudunk javulni

A közúti közlekedésből adódó kibocsátás viszont növekedett, érthető módon. A járművek száma különösen a felzárkózó Kelet-Európában növekedett dinamikusan, viszont a piac telítődésével a folyamat most már vélhetően lelassul. Az összes kibocsátás 20 százalékát adja egyébként a közúti közlekedés. Előrelépés ebben akkor lesz, ha akár a Tesla, akár valaki más tömegesen az utakra bocsátja a zéró kibocsátású elektromos járműveket.

Van még egy szektor, amiről nincsenek részletes adatok, de nagy ütemben növekszik: a légiforgalom. Ez még sokáig így is lesz, hisz a szakadatlan növekedés folytatódik, ahogy az emberiség egyre nagyobb hányada engedheti meg magának az utazást, miközben annak még nyoma sincs, hogy a repülésben valami felválthatná a kerozin égetését. Ugyanakkor mérni sem igazán lehet országok vagy kontinensek szerint, hisz minden régió fölött óriási az átmenő forgalom.

Mindazonáltal ezt bőven kompenzálja a többi szektorban való kibocsátás-csökkenés, és úgy tűnik, hogy Európa teljesíteni tudja a 2030-as vállalást is, ami 40 százalékos csökkenés az 1990-es szinthez képest.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Baljós adat érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 19:59
Nem jó irányba tart a munkaerőpiac.
Makro / Külgazdaság Ha a Barátság vezeték leáll, nem fog újraindulni? Hernádi Zsolt megszólalt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 17:41
A Mol-vezér aggódik a Barátság vezeték miatt.
Makro / Külgazdaság Barátság vezeték: Szijjártó Péter nagy bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 16:53
Részben újraindul a szállítás.
Makro / Külgazdaság Újabb pofon Ukrajnának? Pert indít a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 15:54
Ukrajnának szánt támogatások kifizetését támadja meg a kormány.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor magával vitte nyaralni a GDP-bővülést? Irigykedhetünk a horvát adatra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:59
Ez volt a 18. negyedév sorozatban, amikor bővült a gazdaság, és az első negyedévhez képest is tudtak még javítani.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt az Orbán-kormány 20 milliárdot, ráadásul kicsit olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:46
Ajánlat még többre is lett volna.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől drágulás jön a benzinkúton – de nem mindenkinek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:39
Most a benzinesek az egyenlőbbek.
Makro / Külgazdaság Már megint kerekedhet az elemzők szeme: mi történik Németországban?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:18
Rossz irányba mennek a dolgok?
Makro / Külgazdaság Megállt a Tisza áradása? Itt egy új közvélemény-kutatás
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:46
Nem tudott nyáron új szavazókat szerezni Magyar Péter pártja?
Makro / Külgazdaság Meghökkentő tényt közölt az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:30
A nonprofit szektorban dolgozók jóval többet vihettek haza júniusban, mint a vállalkozásoknál és a költségvetésben alkalmazottak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG