5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A COVID-járvány kitörése okán Pekingnek új alapokra kell helyeznie az Egészségügyi Selyemút projektet. Kína szintén kísérletet tesz külföldi segélyprogramjai prioritásainak átszabására. Káncz Csaba jegyzete.

A kínai Új Selyemút (BRI) folyamatosan változó és vitatott koncepciónak bizonyult 2013-as megszületése óta. De mára szerves része lett Kína globális (’Going Global’) stratégiájának és külpolitikai számításainak.

Hitellel hódítanak (Fotó: pixabay)
Hitellel hódítanak (Fotó: pixabay)

Az már önmagában egy fontos fordulat, hogy Kína az egypólusú világrendet megbontó nagyhatalomként hivatalosan is kinyilvánítja globális ambícióit. Európából személve a fejleményeket azonban talán még ennél is jelentősebb változás, hogy hosszú történelmi korszakok után – megközelítés kérdése, hogy hosszú évszázadok vagy évtizedek után – újból egy Európán és az atlanti térségen kívüli hatalmi tényező lép színre reális globális geostratégiával.

A BRI hat gazdasági folyosót fog össze, tengeri útvonalakkal, vasútvonalakkal, autósztrádákkal és energia-vezetékekkel. Ezek képviselik azokat a globális értékláncokat, amelyeket Peking konszolidálni szeretne.

Ahol sikernek bizonyult

A BRI sikeres projektjeinek többségét Közép-Ázsiában és a tágabb eurázsiai térségben találjuk. Az ’Új Eurázsiai Földhíd” (NELB) összeköti Kínát Oroszországgal, Közép-Ázsiával (kiemelten Kazahsztánnal) és Kelet-, valamint Közép-Európával. Csupán Közép-Ázsiában 261 kínai finanszírozású projektet találunk, amelyek megújítják a visszamaradott közlekedési infrastruktúrát és életet lehelnek a helyi gazdaságokba.

Hasonlóképpen, 32 projektjével a Kína-Mongólia-Oroszország Gazdasági Folyosó (CMREC) renoválta a rossz állapotban levő tranzit útvonalakat, miközben lazították a vámszabályozást. Ez a tengeri kijárattal nem rendelkező Mongólia számára létfontosságú összekötő útvonalakat biztosít természeti kincsei kivitele számára, Oroszországnak pedig rövidebb utat a Csendes-Óceán térségébe.

Ahol a bukott projektek vannak többségben

A BRI-t a hatalmas hitelkihelyezések miatt éri a legtöbb kritika. Nyugati cikkek és elemzések rendre visszatérő témája, hogy Kína szándékosan hajtja adósságcsapdába a nála szegényebb fejlődő országokat, hogy azután politikai előnyökre váltsa azok kiszolgáltatottságát. Míg az IMF vagy a Világbank nemzetközi hitelezését átlátható és szigorú feltételekhez (például az eladósodás újratermelését megakadályozó reformokhoz) kötik, addig a kínai állami bankok hitelfeltételeiről alig tudni valamit.

Az amerikai Külföldi Kapcsolatok Tanácsa (Council on Foreign Relations, CFR) két kutatójának tavalyi elemzése szerint a BRI az új globális helyzetben egyik pillanatról a másikra vált Peking külpolitikai ékkövéből mérgező csalétekké. „A szegény országok, miközben devizáik szabadesésben vannak, a tőke menekül tőlük, és csillagászati egészségügyi számlák várnak rájuk a járvány miatt, képtelenek visszafizetni a BRI-re fölvett kölcsöneiket Kínának” – írják a kutatók.

Benn Steil és Benjamin Della Rocca mélyen beleásták magukat a BRI-szerződésekbe, és megdöbbenve tapasztalták, hogy a dollárkölcsönökre kivetett kamatok 4-6 százalék között mozognak – holott a Világbank alig 1 százalék fölötti kamatokat számít fel kölcsöneire a szegényebb országok felé.

India panasza

Különösen Dél-Ázsiában találunk rendkívül vitatott projekteket, amelyek a helyiek szerint Kína hegemonikus szándékait tükrözik a régióban. India megkérdőjelezi a BRI pénzügyi életképességét, számonkéri az átláthatóságot és nem kér annak stratégiai befolyásolási kísérletéből. Indiát különösen irritálja a kínai eszközök növekvő számú megjelenése az Indiai-óceán térségében. A Kína-Pakisztán Gazdasági Folyosót (CPEC) India egyenesen törvénytelennek tartja, amely megsérti az ország szuverenitását.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két éve levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel.

Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A megaprojekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A BRI Afrikában

Kína alaposan kivette a részét az Új Selyemút (BRI) projektjeivel a kontinens eladósításában, sokszor erősen megkérdőjelezhető módszerekkel. A Johns Hopkins Egyetem nyilvántartása szerint 2000 és 2019 között kínai hitelezők 1141 hitelszerződést írtak alá afrikai kormányokkal és állami tulajdonú vállalataikkal, 153 milliárd dollár értékben.

Az utóbbi években a kínai neokoloniális expanzió tipikus módszere volt, hogy megegyeztek a helyi korrupt politikai elittel egy masszívan túlárazott megaprojektről (vasút-, kikötő-, vagy útépítés). Igen ám, de az így léprecsalt állam aztán észrevétlenül az adósrabszolgaság csapdájába csúszott. Mára több afrikai ország is nehézségekkel küzd kínai adósságainak visszafizetése kapcsán. Zambia volt az első, amely 2020-ban államcsődöt jelentett be.

A BRI jövője

Az már most érzékelhető, hogy a COVID-járvány utáni világban a BRI-nek törekednie kell a multilaterális jellegre, miközben a kínai finanszírozást átláthatóbbá kell tennie. Erre Peking részéről törekvéseket láthatunk napjainkban: a járvány kitörése óta még nagyobb hangsúlyt helyez az Egészségügyi Selyemútra (a maszk-diplomácia és vakcina-diplomácia által). Kína szintén kísérletet tesz külföldi segélyprogramjai prioritásainak átszabására egy új hivatalos kormányzati dokumentum iránymutatásai szerint.  

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Komoly fegyverbizniszt köthetünk Washingtonnal
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 11:31
A magyar-amerikai politikai kapcsolatok megerősödése jó keretet ad a két ország közötti védelmi és katonai együttműködés fejlesztésének, és utat nyit a további védelemipari beruházások előtt is – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Makro / Külgazdaság Döntött egy hitelminősítő: jó hírt kapott Izrael
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 08:46
Stabilra javította a leminősítés lehetőségére utaló eddigi negatívról Izrael elsőrendű államadós-besorolásainak kilátását az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a Hamász radikális iszlamista szervezettel kötött tűzszünet enyhítette az Izraelt közvetlenül fenyegető biztonsági kockázatokat.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:14
Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Dolgozunk a Budapest-New York járat helyreállításán
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:42
A nemzetgazdasági miniszter a turizmusról tárgyalt az Egyesült Államokban. 
Makro / Külgazdaság Szigorítja az orosz állampolgárok vízumfeltételeit az EU
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:32
Az orosz állampolgároknak minden alkalommal új vízumot kell igényelniük, ha az Európai Unióba akarnak utazni. Az EU a kérelmezők szoros és gyakori ellenőrzése miatt döntött így.
Makro / Külgazdaság Mol: Lehetséges a leválás az orosz olajról
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:58
Változtatott álláspontján a Mol, most már lehetségesnek tartják, hogy az Adria-kőolajvezetéken keresztül is ellássák a százhalombattai finomítót. A bejelentés éppen az Orbán-Trump találkozó napján érkezett.
Makro / Külgazdaság Ez lehet a nagy deal: kiszivárgott, miről állapodhatott meg Orbán Viktor és Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:40
A Bloomberg szellőztette meg a várható megállapodás részleteit.
Makro / Külgazdaság Ha csak Varga Mihályon múlna, egy ideig még nem lenne kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:00
A közép-kelet-európai országok az elmúlt években kiemelkedő eredményeket értek el az infláció csökkentésében, ugyanakkor továbbra is fontos feladat az inflációs várakozások mérséklése, az árstabilitás helyreállítása és megőrzése – erről beszélt Varga Mihály a 7. Magyar – Lengyel Jegybanki Konferencián Varsóban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG