5p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A COVID-járvány kitörése okán Pekingnek új alapokra kell helyeznie az Egészségügyi Selyemút projektet. Kína szintén kísérletet tesz külföldi segélyprogramjai prioritásainak átszabására. Káncz Csaba jegyzete.

A kínai Új Selyemút (BRI) folyamatosan változó és vitatott koncepciónak bizonyult 2013-as megszületése óta. De mára szerves része lett Kína globális (’Going Global’) stratégiájának és külpolitikai számításainak.

Hitellel hódítanak (Fotó: pixabay)
Hitellel hódítanak (Fotó: pixabay)

Az már önmagában egy fontos fordulat, hogy Kína az egypólusú világrendet megbontó nagyhatalomként hivatalosan is kinyilvánítja globális ambícióit. Európából személve a fejleményeket azonban talán még ennél is jelentősebb változás, hogy hosszú történelmi korszakok után – megközelítés kérdése, hogy hosszú évszázadok vagy évtizedek után – újból egy Európán és az atlanti térségen kívüli hatalmi tényező lép színre reális globális geostratégiával.

A BRI hat gazdasági folyosót fog össze, tengeri útvonalakkal, vasútvonalakkal, autósztrádákkal és energia-vezetékekkel. Ezek képviselik azokat a globális értékláncokat, amelyeket Peking konszolidálni szeretne.

Ahol sikernek bizonyult

A BRI sikeres projektjeinek többségét Közép-Ázsiában és a tágabb eurázsiai térségben találjuk. Az ’Új Eurázsiai Földhíd” (NELB) összeköti Kínát Oroszországgal, Közép-Ázsiával (kiemelten Kazahsztánnal) és Kelet-, valamint Közép-Európával. Csupán Közép-Ázsiában 261 kínai finanszírozású projektet találunk, amelyek megújítják a visszamaradott közlekedési infrastruktúrát és életet lehelnek a helyi gazdaságokba.

Hasonlóképpen, 32 projektjével a Kína-Mongólia-Oroszország Gazdasági Folyosó (CMREC) renoválta a rossz állapotban levő tranzit útvonalakat, miközben lazították a vámszabályozást. Ez a tengeri kijárattal nem rendelkező Mongólia számára létfontosságú összekötő útvonalakat biztosít természeti kincsei kivitele számára, Oroszországnak pedig rövidebb utat a Csendes-Óceán térségébe.

Ahol a bukott projektek vannak többségben

A BRI-t a hatalmas hitelkihelyezések miatt éri a legtöbb kritika. Nyugati cikkek és elemzések rendre visszatérő témája, hogy Kína szándékosan hajtja adósságcsapdába a nála szegényebb fejlődő országokat, hogy azután politikai előnyökre váltsa azok kiszolgáltatottságát. Míg az IMF vagy a Világbank nemzetközi hitelezését átlátható és szigorú feltételekhez (például az eladósodás újratermelését megakadályozó reformokhoz) kötik, addig a kínai állami bankok hitelfeltételeiről alig tudni valamit.

Az amerikai Külföldi Kapcsolatok Tanácsa (Council on Foreign Relations, CFR) két kutatójának tavalyi elemzése szerint a BRI az új globális helyzetben egyik pillanatról a másikra vált Peking külpolitikai ékkövéből mérgező csalétekké. „A szegény országok, miközben devizáik szabadesésben vannak, a tőke menekül tőlük, és csillagászati egészségügyi számlák várnak rájuk a járvány miatt, képtelenek visszafizetni a BRI-re fölvett kölcsöneiket Kínának” – írják a kutatók.

Benn Steil és Benjamin Della Rocca mélyen beleásták magukat a BRI-szerződésekbe, és megdöbbenve tapasztalták, hogy a dollárkölcsönökre kivetett kamatok 4-6 százalék között mozognak – holott a Világbank alig 1 százalék fölötti kamatokat számít fel kölcsöneire a szegényebb országok felé.

India panasza

Különösen Dél-Ázsiában találunk rendkívül vitatott projekteket, amelyek a helyiek szerint Kína hegemonikus szándékait tükrözik a régióban. India megkérdőjelezi a BRI pénzügyi életképességét, számonkéri az átláthatóságot és nem kér annak stratégiai befolyásolási kísérletéből. Indiát különösen irritálja a kínai eszközök növekvő számú megjelenése az Indiai-óceán térségében. A Kína-Pakisztán Gazdasági Folyosót (CPEC) India egyenesen törvénytelennek tartja, amely megsérti az ország szuverenitását.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két éve levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel.

Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A megaprojekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A BRI Afrikában

Kína alaposan kivette a részét az Új Selyemút (BRI) projektjeivel a kontinens eladósításában, sokszor erősen megkérdőjelezhető módszerekkel. A Johns Hopkins Egyetem nyilvántartása szerint 2000 és 2019 között kínai hitelezők 1141 hitelszerződést írtak alá afrikai kormányokkal és állami tulajdonú vállalataikkal, 153 milliárd dollár értékben.

Az utóbbi években a kínai neokoloniális expanzió tipikus módszere volt, hogy megegyeztek a helyi korrupt politikai elittel egy masszívan túlárazott megaprojektről (vasút-, kikötő-, vagy útépítés). Igen ám, de az így léprecsalt állam aztán észrevétlenül az adósrabszolgaság csapdájába csúszott. Mára több afrikai ország is nehézségekkel küzd kínai adósságainak visszafizetése kapcsán. Zambia volt az első, amely 2020-ban államcsődöt jelentett be.

A BRI jövője

Az már most érzékelhető, hogy a COVID-járvány utáni világban a BRI-nek törekednie kell a multilaterális jellegre, miközben a kínai finanszírozást átláthatóbbá kell tennie. Erre Peking részéről törekvéseket láthatunk napjainkban: a járvány kitörése óta még nagyobb hangsúlyt helyez az Egészségügyi Selyemútra (a maszk-diplomácia és vakcina-diplomácia által). Kína szintén kísérletet tesz külföldi segélyprogramjai prioritásainak átszabására egy új hivatalos kormányzati dokumentum iránymutatásai szerint.  

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hatalmas pofont kapott a Temu és a Shein, de az amerikai vásárlók is dörzsölhetik az arcukat
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 07:09
Megszüntettek egy kiskaput, a posta pedig nem továbbítja a Kínából és Hongkongból érkező csomagokat.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a csehekre? Megtudtuk, hogyan élnek
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 06:13
A cseh családok 90 százalékának nem jelentenek gondot a rendszeres havi kiadások, de hányan tudnak félretenni? És mennyiből?
Makro / Külgazdaság Trump tett egy ajánlatot Zelenszkijnek
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 17:39
Ritkaföldfémekért cserébe segítenék Ukrajnát.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat mondott Varsóban a magyar külügyminiszter
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 16:42
Az elmúlt évek kudarcos európai uniós gazdaságpolitikájából azt a következtetést kellene levonni, hogy Brüsszelnek vissza kell adnia a tagállamoknak a gazdaságpolitika menedzselését – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Varsóban. A tárcavezető arról számolt be a kereskedelmi ügyekkel foglalkozó európai uniós miniszterek informális tanácsülését követően, hogy abban egyetértés volt a résztvevők között, hogy a közösség nagyon súlyos kihívások előtt áll gazdasági szempontból, és sokat veszített a versenyképességéből az utóbbi években, ennek okait és a lehetséges kiutat illetően azonban már eltérnek a vélemények.
Makro / Külgazdaság Odacsapna Magyarországnak az Európai Néppárt jogállamisági felelőse
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:04
Erős kritikával illette Magyarországot Michal Wawrykiewicz.  
Makro / Külgazdaság Extra nyugdíjkiegészítést kaphatnak az idősek a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 08:55
Romániában a jelentős költségvetési hiány miatt részben megszorító költségvetést terjeszt a kormány a parlament elé.
Makro / Külgazdaság Kína „amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten” üzemmódra kapcsolt
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 07:47
A Kínával szemben bevezetett 10 százalékos amerikai büntetővám annak rendje és módja szerint életbe lépett, így az ázsiai ország is megtette a tőle telhetőt az USA megdorgálására.
Makro / Külgazdaság Új terve van Putyinnak: elárulta, mi a legfontosabb orosz erőforrás
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 07:07
Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke szeretne haladni a korral. Kijelentette, hogy országa fejlesztésének kulcsa a mesterséges intelligencia felhasználásában rejlik.
Makro / Külgazdaság Donald Trump lövöldözni kezdett – ez most Orbán Viktornak is fájhat
Király Béla | 2025. február 4. 05:46
Az amerikai elnök nem várt sokat, beiktatása után két hét sem telt el, de máris komoly vámokat vetett ki Kanada, Mexikó és Kína esetében is. Hogy a sor teljes legyen hétfőn Donald Trump belengette azt is, hogy az európai országokra is kivet majd vámokat. Mindez Magyarország számára sok jóval nem kecsegtet.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott többmilliót az AfD
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 17:39
Az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) korábbi tartományi vezetője, Gerhard Dingler elismerte, hogy 2,4 millió eurós támogatást adott a német AfD választási kampányára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG