7p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új kínai bázis Srí Lankán kulcsfontosságú lesz a Diego Garcia szigetén folyó amerikai katonai tevékenység megfigyelésében. Peking számára emellett az Indiai-óceán vizeire való kijutás, illetve az ott vezető tengeri útvonalak ellenőrzése szempontjából is kitüntetett szerepe van a mianmari katonai juntával ápolt bizalmi kapcsolatoknak. Káncz Csaba jegyzete

India növekvő frusztrációval figyeli, ahogyan Kína az elmúlt években szisztematikusan építi ki a dominanciáját déli szomszédságában. Újdelhi számára Peking úgynevezett „Tengeri Selyemút” projektje kimondottan irritáló, amelynek keretében a kínaiak kikötőkbe, ipari létesítményekbe és olajvezetékekekbe invesztálnak olyan – Indiával szemben többnyire ellenséges – szomszéd országokba, mint Mianmar, Srí Lanka, Banglades és Pakisztán. 

Nyugati és indiai geostratégák már jó ideje figyelmeztetnek arra a ’gyöngysorra’ – vagyis kínai kikötők egész sorára, amellyel Peking a teljes Indiai-óceánt az ellenőrzése alatt tarthatja. Amikor 2019 nyarán az újraválasztott indiai miniszterelnök, Narendra Modi első külföldi útja a Maldív-szigetekre vezetett, az már rámutatott a térség jelentőségére Újdelhi külpolitikájában.

Srí Lanka ledarálása

Kína most meg akarja erősíteni a hírszerzését is az Indiai-óceáni régióban. Ennek érdekében Peking javaslatot tett egy kínai radarbázis felállítására Srí Lanka déli csúcsán, a Dondra-öbölben.

Az indiai The Economic Times friss jelentése szerint ez a javasolt radarbázis az Indiai Haditengerészet Indiai-óceáni tevékenységének megfigyelésére fog összpontosítani. Emellett a régió egyéb kulcsfontosságú stratégiai eszközeit is figyelemmel kíséri.

A javasolt radarbázis az Indiai Haditengerészet Indiai-óceáni tevékenységének megfigyelésére összpontosíthat. Fotó: Depositphotos
A javasolt radarbázis az Indiai Haditengerészet Indiai-óceáni tevékenységének megfigyelésére összpontosíthat. Fotó: Depositphotos

Ami még ennél is fontosabb, a bázis várhatóan kulcsfontosságú haderő-sokszorozó lesz a Diego Garcia szigetén folyó amerikai katonai tevékenységek megfigyelésében, amely 1700 kilométerre délnyugatra található a Dondra-öböltől. A Kínában javasolt radartelep állítólag lehetővé teszi az amerikai katonai mozgások nyomon követését a Diego Garcia-i bázison.

A jelentések szerint a Kínai Tudományos Akadémia Repülési Információs Kutatóintézete irányította ezt a projektet a Dondra-öböl erdeibe. Hogy a helyszínt perspektivikusan nézzük, körülbelül 155 kilométerre délkeletre van a fővárostól, Colombótól.

Miért jelent problémát a radar?

A radarrendszer sikeres felállítása létfontosságú kihívás elé állítja az indiai, a japán és az amerikai haditengerészetet az Indiai-óceán térségében és környékén. Sőt, ez a radarbázis olyan időszakban jön létre, amikor Újdelhi és Tokió számára óriási a lehetőség arra, hogy erősebb kollektív befolyást alakítsanak ki Dél-Ázsiában és Afrikában.

A terület összhangban van a szabad és nyitott indo-csendes-óceáni régió létrehozásáról szóló elképzeléssel. Tengeri folyosókon keresztül összekötné az afrikai kontinenst Indiával és Dél-, Délkelet-Ázsia és Óceánia országaival.

Kínai adósságba merülve

Srí Lanka a szabad és nyitott indo-csendes-óceáni térség egyik központi országa. A kínai pénzügyi összefonódások nyomán azonban példátlan instabilitással néz szembe.

Kína kihasználja Srí Lanka példátlan gazdasági válságát, amely egy ponton csődbe sodorta a szigetországot. A javasolt kínai radarbázis Colombo gazdasági válságának újabb stratégiai következménye.

A Srí Lanka-i kikötők kínai katonai használata nem újdonság

Az évek során kínai haditengerészeti hajók rendszeresen kikötöttek Srí Lanka Hambantota kikötőjében. Mindeközben Kína finanszírozza ennek az 1,5 milliárd dolláros mélytengeri tengeri kikötőnek a közel 85 százalékát – miközben mindössze 10 tengeri mérföldre található a világ egyik legforgalmasabb hajóútjától.

Ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően a Hambantota kikötő fontosnak bizonyult abban, hogy Peking nagyobb hozzáférést nyert és biztosította tengeri kommunikációs útvonalait az Indiai-óceán északi részén és a Malacca-szoroson keresztül.

Köztudott, hogy Colombo, mivel nem tudta visszafizetni adósságát, 2017-ben átadta az irányító részvénycsomagot, amellett, hogy 99 évre kiadta bérbe Kínának a Hambantota kikötőt.

Peking mianmari játszmája

Kína Mianmar-politikáját messzire tekintő geostratégiai számítások határozzák meg. Ezek értelmében Peking egyrészt megkísérli megakadályozni, hogy kis szomszédjának területét idegen hatalmak használják fel bázisul egy olyan politika kibontakoztatása érdekében, amely veszélyeztetheti az ország hatalmi érdekeit. Ebben a tekintetben India vagy az Egyesült Államok térnyerése nem kívánatos. 

Kína számára emellett az Indiai-óceán vizeire való kijutás, illetve az itt vezető tengeri útvonalak ellenőrzése szempontjából is kitüntetett szerepe van a mianmari katonai juntával ápolt bizalmi kapcsolatoknak. Csin Kang kínai külügyminiszter kedden tett látogatást a 2021 februárjában puccsal hatalomra került junta által uralt Mianmarban, kijelentve: támogatják az ország saját fejlődési útját, és felszólítva a nemzetközi közvéleményt, hogy tartsák tiszteletben az ország szuverenitását.

A távol-keleti nagyhatalom 21. századi hatalmi építkezésének egyik kulcskérdése az energiabiztonság problémájához kötődik. A kínai energiahordozó-import egyre növekvő hányada a Közel-Keletről az Indiai-óceán északi vizein keresztül érkezik az ország területére, éppen azon a térségen át, melyben a leglátványosabb az indiai hatalmi politika expanziója. Kína kőolajigényének mintegy 80 százalékát, földgázfelhasználásának pedig nagyjából 40 százalékát fedezi importból, amelynek nagy része az említett útvonalakon keresztül biztosított. 

Mivel azonban Kínának nincs közvetlen kijárata az Indiai-óceánra, itteni stratégiai érdekeinek biztosítása csak helyi szövetségeseinek bevonásával lehetséges. Ennek a szituációnak lett az egyik nyertese Mianmar, amely a Bengáli-öböl és az Andamán-tenger partvidékének hosszú sávján rendelkezik olyan infrastrukturális lehetőségekkel, melyek a pekingi ambíciók szempontjából is értékkel bírnak. 

A kínai hírszerzés bázisa 

Az 1990-es évtized derekától már működik a kínai megfigyelő és kommunikációs állomás a Kókusz-szigeteken, mindössze 30 mérföldre az Indiához tartozó Andamán-szigetektől, mellyel a Malakka-szoros tengeri forgalmát és az indiai Nicobar flotta mozgását igyekeznek szemmel tartani.

Mianmar közelmúltbeli építkezései a Kókusz-szigeteken is nagy kihívást jelentenek India politikai tervezői számára. A londoni székhelyű Chatham House agytröszt újonnan közzétett jelentése "két új hangárt, egy új mellékutat és egy lakótömböt, valamint egy frissen meghosszabbított, 2300 méteres kifutópályát és radarállomást" mutat be a szigeten.

A Kínába irányuló szállítmányok tengeri útjának lerövidítése és a helyi támaszpontok biztosítása napjainkban a pekingi Mianmar politika egyik sikeres fejezetének tekinthető, melyet a folyami és szárazföldi áruszállítást kombináló Irrawaddy-korridor vagy a Tenasserim-partra, Kawthaungba tervezett kikötői beruházások jeleznek.  Ezekkel összefüggésben Kína az utóbbi években jelentős közúti és vasúti fejlesztésekbe invesztált. 

Mindennek persze előfeltétele a junta fogadókészsége, mely a pragmatisták háttérbe szorulása ellenére is kitart a kínai partnerség mellett. Az okokat nem kell sokáig keresnünk. Elég, ha felidézzük, hogy Kína máig a délkelet-ázsiai ország első számú kereskedelmi partnere és külföldi befektetője, amelytől ráadásul a mianmari haderő („Tatmadaw”) haditechnikai eszközeinek és felszerelésének oroszlánrésze is származik.  

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A héten kiderül, mennyivel drágult hivatalosan az életünk
Privátbankár.hu | 2025. december 7. 14:31
A jövő héten jelenik meg az államháztartás november végi helyzetéről szóló gyorstájékoztató, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pedig ismerteti a novemberi infláció alakulását, az ipar és az építőipar teljesítményét is.
Makro / Külgazdaság Nemet mondott a magyar kormány – bukik az EU B-terve?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 12:39
A kötvénykibocsátást elutasította Magyarország.
Makro / Külgazdaság Fontos döntés született Magyarországról, amíg ön aludt
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:13
Megtörtént az év utolsó hitelminősítő felülvizsgálata.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, hogy milyen kartellezést lepleztek le a magyar hatóságok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 11:24
Tiltott módon egyeztettek az érintett cégek.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: kiábrándító képet adnak gazdaságunkról a legújabb GDP-adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:59
Lényegében 2022 nyarától nem képes érdemi növekedést felmutatni a magyar gazdaság.
Makro / Külgazdaság Olcsóbb benzint hoz a Mikulás az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:22
Az átlagárak tovább csökkenhetnek.
Makro / Külgazdaság Megjött az adat, ami eldöntheti, hogy merre mozdul a GDP az év végén
Imre Lőrinc | 2025. december 5. 08:30
Éves szinten nagyobb a csökkenés a szeptemberi mutatóhoz képest, havi alapon viszont ismét enyhén bővült az ipar teljesítménye októberben.
Makro / Külgazdaság Van egy kis gond: csak első ránézésre jött jó hír az Egyesült Államokból
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 16:40
Felemás számokat közöltek.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek az euróövezetből, mi történt a kiskereskedelemmel?
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:11
Stagnálás és növekedés is volt.
Makro / Külgazdaság Megint zsebrevágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:37
Pedig előzetesen 80 milliárddal is megelégedett volna. A kamatokkal is lejjebb lehetett kicsit menni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG