7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A múlt héten a kormány ismét változtatta az üzemanyagok árszabályozását, kivéve a fuvarozókat a kedvezményt nyújtó árstop alól. Mindez azt jelentette, hogy a lakosság számára még gyorsabb lehet a drága gázolaj begyűrűző hatása, ami az egyébként is 15 éves csúcson lévő inflációnak adhat még egy nagy lökést. Szerencsére az elmúlt napokban zuhant az olaj ára, ami látszólag ellentmondásos módon, de a magyar szegények és a nyugdíjasok számára különösen jó hír.

A kormány kitart a benzinárstop mellett; a cél az volt, hogy az energiaárak megugrásától megkíméljék a magyar családokat és kisvállalkozásokat, mondta az egy hete, csütörtökön késő este tartott Kormányinfón Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Akkor azt hangsúlyozta, hogy alaptalanok azok az információk, hogy az ország olaj- és üzemanyagellátása veszélyben lenne, ám ennek ellenére több módosításról döntöttek. Ezek közül a legfontosabb az volt, hogy a 7,5 tonna feletti teherautók csak a nagynyomású kútfejeknél vételezhetnek üzemanyagot, ahol piaci áron tudnak tankolni. Minimális könnyítést vezettek be, hiszen 20 forinttal csökkentették az üzemanyagok jövedéki adóját.

Összességében mindez azt jelentette a Kormányinfón jelen lévő Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója szerint, hogy a tehergépkocsik literenként 711 forintért tudnak gázolajat venni. A Mol vezére is hangsúlyozta, hogy van elég üzemanyag, az ellátási problémákat az okozta, hogy a tranzitforgalomban közlekedő fuvarozók mind Magyarországon tankoltak, és megindult az üzemanyagturizmus is, ami miatt az átlagos forgalom többszörösére ugrott a napi fogyasztás.

Az ellátási problémákra egy ideje a hazai fuvarozók is panaszkodtak, de nem ilyen megoldást vártak. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint a csütörtök esti kormánybejelentés óta sincs ebben változás – van, ahol nincs gázolaj, vagy nincs elég, van, ahol van, de a kamionok nem kapnak annyit, hogy tele tankolhassanak, mert már szinte minden kúton bevezettek valamilyen korlátozást. Az egyesület kommunikációs menedzsere, Árvay Tivadar a 24.hu-nak azt mondta, azoknál a – jellemzően legalább 10–20 autós flottával rendelkező – végfelhasználóknál is akadozik már hetek óta az ellátás, amelyeknek van saját kútjuk. Ők egyébként eddig sem az ársapkás gázolajat kapták.

Az MKFE több alkalommal jelezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak (ITM), hogy ez gondot jelent, és kérte, tiltsák be a külföldi haszongépjárművek tankolását, illetve, hogy a magyar fuvarozókat, az összes magyar végfelhasználót is húzzák be az ársapka védelme alá, de hiába. Az új szabályok sem védik meg a magyar fuvarozó vállalkozókat, hiszen ők mostantól csak piaci áron tankolhatnak, írta a 24.hu. A fuvarozók nem értik, hogy miért kevésbé megvédendők ők és más haszongépjárművek üzemeltetői, mint a mezőgazdasági gépek gazdái, akik továbbra is 480 forintért tankolhatnak a benzinkúton.

A különbségtétel hátterében aligha szakmai okok állnak, vélhetőleg egyszerűen a gazdálkodókat politikai szempontból fontosabbnak tartja a kormány, míg más magyarázatok szerint a politikai vezetéshez közel álló nagygazdaságok érdekei mentén hozták meg a mezőgazdasági gépek megkülönböztetéséről szóló döntést. Hivatalos magyarázatot nem adott a kormány, de az általuk alkalmazott kommunikációs panelek alapján ezzel is a magyar családokat védik, akiknek drágábban jutna az étel az asztalára, ha a gazdáknak piaci áron kellene megvenni az üzemanyagot.

Ez persze logikus magyarázat lenne, csak éppen ott sántít, hogy az áruk, így az élelmiszerek fuvarozása is pénzbe került, az elmúlt napokban a korábbinál sokkal többe. Hiszen az áruszállítást végző cégek aligha tudják lenyelni az üzemanyagárak drágulását, és továbbhárítják a 200-250 forintos differenciát, ami a hatósági- és a piaci árak között van.

Hogy ez a különbség nem fog eltűnni egyik napról a másikra, az biztos, hiszen a háború miatt az üzemanyagok fogyasztói árát meghatározó tényezők közül mind az olajár, mind a forint árfolyama kedvezőtlen irányba mozdult. Tavaly december elején, amikor a piaci árak 480 forint alá csúsztak, ehhez 75 dollár alá kellett menni a Brent olajnak.

Nem mellékes, hogy a híradásokban ugyan az Amerikában bevett WTI, illetve az Európában irányadó Brent árfolyama szokott szerepelni, de a Mol százhalombattai finomítója nem ez utóbbi típusra „van beállítva”, hanem egy harmadik típusra, az orosz Ural olajra. Ennek azért van nagy jelentősége, mert a háború miatt ugyan az energiahordozók nem kerültek szankciók alá, ám számos nyugati vásárló fordult el az orosz olajtól. Emiatt a Brent és az Ural közötti, korábban évekig nagyon stabil differencia erősen kitágult, hiszen a korábbi néhány százalékos árkülönbség hirtelen 25 százalékra ugrott.

A Brent és az Ural típusú árak közötti különbség jelentősen kitágult a háború hatására. Forrás: Neste / Thomson Reuters
A Brent és az Ural típusú árak közötti különbség jelentősen kitágult a háború hatására. Forrás: Neste / Thomson Reuters

Az üzemanyagok nagykereskedelmi árának rögzítésével a kormány a Molra tolta azt a veszteséget, ami a magasabb piaci és a hatósági árak miatt előállt. Ám miután a Magyarországon feldolgozott Ural olaj ára jelentősen esett, a magyar olajvállalat vesztesége jóval kisebb lehet, mint ahogy azt sokan korábban feltételezték. Továbbá elvileg lehetővé tenné a Mol számára, hogy akár látványosabb árcsökkenést alkalmazzon a piaci áraknál.

Forrásaink szerint ugyanakkor a magyar vállalat ezzel két okból sem fog sietni, egyrészt az árstop a kiskereskedelmi- és az úgynevezett Downstream üzletágban is veszteséget okozott, amelyet szeretnének ledolgozni. A másik ok, hogy feltételezhetően a magyar vállalat várhatóan a régiós áraknak megfelelő szinten tartja a jövőben is az üzemanyagárakat, ami a 100 dollár körüli Brentet és a mostani 370 forintos eurót alapul véve nagyságrendileg 600-650 forint körüli gázolaj- és 580-620 körüli benzinárat eredményezhet. (Hétfőn, a munkaszüneti nap miatt nem jelentették be a nagykereskedelmi árak változását, így pénteken jöhet egy komolyabb piaci árcsökkentés.)

Érdemes hangsúlyozni, hogy az üzemanyagok mostani piaci árai így is hatással lehetnek a fogyasztókra is. Egyes becslések szerint ugyanis a termékek fogyasztói árából 15 százalék körüli a logisztikai költség, ami részben a munkaerő (például sofőrök bére), részben az üzemanyagárak eredményeként alakul ki. Nem tudni, hogy mennyi fuvarozó használta ki eddig a 480 forintos hatósági ár jelentette kiskaput. Ugyanakkor a forgalmi adatok alapján feltételezhető, hogy a magyar vállalkozók is próbáltak nagy számban ezzel a lehetőséggel élni.

Az, hogy az egy hete hozott rendelet kivette őket az árstop alól, kvázi üzemanyag-áremelésnek felel meg. Ha az MNB inflációs jelentésében foglaltakat, illetve a termékek fent említett logisztikai költséghányadát vesszük alapul, akkor pedig feltételezhető, hogy a mostani lépés érezhető mértékben löki majd meg az inflációt. Nagyon sok termék esetében jelenthet ugyanis a piaci ár 3-4 százalékos drágulást, az inflációt pedig akár 0,5-0,8 százalékponttal is megdobhatja.

Figyelembe véve, hogy a februári inflációs adat további növekedést mutatott, és a 8,3 százalékos éves drágulás másfél évtizedes rekordot jelent, minden további tényező, amely ezt táplálja, rossz hír a lakosság számára is. Bár paradoxonnak tűnik, hiszen az alacsony keresetűek és az idősek jóval kevesebbet költenek üzemanyagra, mint a tehetősek, de különösen ennek a két csoportnak lehet fontos, hogy csökkenjen az olaj ára, illetve ennek révén az üzemanyag- és a fuvarozási költségek. Így ugyanis az általuk nagyobb mennyiségben vásárolt termékek, mint az élelmiszerek drágulása kisebb mértékű lehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG