Luis Petri argentin és Troels Lund Poulsen dán védelmi miniszter kedden Buenos Airesben szándéknyilatkozatot írt alá, amely szerint a dél-amerikai ország mintegy 300 millió dollárért vásárol 24 használt, amerikai gyártású szuperszonikus Lockheed Martin F-16 vadászgépet. Marc Stanley amerikai nagykövet is jelen volt a ceremónián annak jeléül, hogy Washington beleegyezett a műveletbe - írja a MercoPress.
„Fogadtuk Troels Lund Poulsen dán védelmi minisztert, akivel szándéknyilatkozatot írtunk alá az F-16-os repülőgépek és támogató felszerelések beszerzéséről. Lefektetjük a Dánia, az Egyesült Államok és Argentína közötti együttműködés alapjait a védelmi területen” – írta Petri az X-en.
A végső szerződést a jövő hónapban írják alá Koppenhágában, amikor Petri az európai országba utazik. A Buenos Aires-i sajtó szerint Luis Toto Caputo gazdasági miniszter is zöld fényt adott a kiadásokra. „A finanszírozás egy részét az Egyesült Államok biztosítja, amely a hozzávaló fegyverrendszereket is szállítja" – tudta meg az argentin lap, a Clarín.
A kiöregedett gépeket többnyire eladják, mintsem eladományoznák
„A dán védelem egy generációváltási folyamatban vesz részt, melynek során F-16-os repülőgépeinket fokozatosan kivonjuk, és lecseréljük az új F-35-ös vadászgépekre” – közölte Lund Poulsen.
„Dánia 19 F-16-ost adományoz Ukrajnának, és a dán kormány most pedig úgy döntött, hogy 24 darab F-16-os vadászgépet ad el Argentínának. Ezért nagyon örülök, hogy a mai napon közös szándéknyilatkozatot írtunk alá az adásvétel lezárására” – tette hozzá a dán védelmi miniszter.
A 24 amerikai gép az indiai és kínai eladásokat is blokkolja
Az argentin légierő számára ezekkel a repülőgépekkel kapcsolatos tranzakció lezár minden korábbi tárgyalást Indiával, és különösen Kínával kapcsolatban, amelynek a JF-17-es modellje szintén a jelöltek között volt. Javier Milei elnök libertárius kormányának ezzel a döntésével Argentína katonai erői és rendszerei technikailag összhangban lesznek az Egyesült Államokéval – írja a MercoPress.
Ha Argentína a JF-17-eseket választotta volna, Buenos Aires elvesztette volna Washingtonnal kötött biztonsági és védelmi együttműködési megállapodásait.
A Clarín lap szerint a Dániával és az Egyesült Államokkal kötött szerződést Petri múlt hétfőn letárgyalta Kirsty Hayes brit nagykövettel is, tekintettel az Egyesült Királyság katonai embargójára Argentínával szemben, amit az 1982-es dél-atlanti háborút követően vezetett be. Az F-16-osok állítólag nem rendelkeztek az Egyesült Királyságban gyártott alkatrészekkel. Az eladás a repülőgépeken kívül hajtóműveket, alkatrészeket, szimulátorokat és tréningeszközöket is tartalmaz.
Argentína 2017-ben négy évtizedes szolgálat után fokozatosan leállította a franciák által épített Dassault Mirage vadászgépek használatát.
Az indiai ajánlat: 18 Tejas vadászgép
India erősen törekedett arra, hogy eladja Tejas könnyűsúlyú vadászrepülőgépét Argentínának, hogy megszerezze az első exportügyfelet a többcélú harci repülőgéphez - számol be az akkor még esélyesnek látott üzletről a The Defense Post. Javier Milei argentin elnök új kormánya új vadászgépet keresett az ország légiflottájának megerősítésére, miután Argentína 2017-ben négy évtizedes szolgálat után fokozatosan leállította a franciák által épített Dassault Mirage-ot. Tavaly év elején kezdődtek a tárgyalások arról, hogy a Tejas repülőgépeket felvegyék az argentin légierő leltárába, de az előző kormánynak nem sikerült a szerződést nyélbe ütnie.
Újdelhi a tárgyalások során támaszkodott korábbi védelmi együttműködésére Argentínával, hogy megerősítse ajánlatát. Tavaly a dél-amerikai nemzet szerződést kötött a Hindustan Aeronautics Limited-vel (HAL) helikopterflottájának modernizálására és a HAL a Tejas gyártója is.
A Tejas egy szuperszonikus vadászrepülőgép, amelyet arra terveztek, hogy leváltsa az Indiai Légierő öregedő szovjet gyártmányú MiG 21-es vadászrepülőgépjeit. Aktív elektronikusan pásztázott tömbradarral és kifinomult elektronikus hadviselési eszközökkel is rendelkezik. A vadászgép felfegyverkezhető levegő-levegő, levegő-föld és hajó elleni rakétákkal, precíziós irányítású lőszerekkel, egyéb rakétákkal és bombákkal is, mégpedig minimális újratöltési idővel a különféle harci igények kielégítésére. Nemrég repült először a Tejas repülőgép új változata digitális fly-by-wire repülésirányító számítógéppel és sikeresen lőtte ki az ASTRA rakétákat is. Argentína eredetileg 18 repülőgép beszerzését tervezte Indiából.
A 15-20 darab kínai JF-17-es vadászgép
A JF-17-et a Chengdu Aircraft Corporation (CAC) tervezte Szecsuán tartományban, ahol az FC-1 枭龙 (Xialong vagy Vad Sárkány) elnevezést kapta. A repülőgép a CAC J-7 továbbfejlesztésének és a MiG-21 ötvözésének hosszú távú projektjének eredménye volt – írja a Breaking Defense.
A Kínai Népköztársaság és Pakisztán közötti történelmi együttműködés folytatásaként a vadászgép Argentínának is szánt változatát a „Joint Fighter” JF-17 névre keresztelt gépet a Pakisztáni Repülési Komplexum (PAC) Kamrai üzemében gyártják. A végső kialakítás lényegesen eltért az eredeti koncepcióktól, mivel a kínai repülőgéphajtómű helyett külföldi fedélzeti elektronikát és orosz gyártmányú Klimov Isotov RD-93MA hajtóművet használtak. A Klimov a MiG-29 RD-33 hajtóművének egy változata.
Argentínának állítólag 15-20 darab JF-17-es vadászgépet ajánlottak fel. Noha egyes egységek Pakisztánban készülnének, a hírek szerint folytak tárgyalások az Argentínában folyó gyártásról is – ami természetesen csábító ajánlat lehetett az ország kormánya számára. De annak ellenére, hogy a JF-17 hivatalosan egy Pakisztánban épített repülőgép, az egész tárgyalás-sorozatot a kínaiak vitték.
Az amerikai helyzeti előny
Míg a Tejas és a JF-17 alkalmas modern repülőgépeket képvisel, az F-16 harctörténete és széles körben elterjedt használata ismerős és elismert platformot kínál Argentínának – érvel az India Defence.
A lényegesen alacsonyabb ár volt az elsődleges tényező. Az egykori dán F-16-osok egységenként körülbelül 14 millió dollárral jelentős megtakarítást kínáltak az új építésű Tejas és JF-17 vadászgépekhez képest.
A repülőgépen kívül a 650 millió dolláros csomag egy átfogó fegyverkészletet is tartalmaz 312 millió dollár értékben, amely valószínűleg olyan fejlett levegő-levegő rakétákat is magában foglal, mint az AIM-9 Sidewinder és az AIM-120 AMRAAM.
Iparági elemzők szerint az F-16 platform választása az Egyesült Államok és Argentína közötti szorosabb kapcsolatokat is jelzi. Az F-16, amely az Egyesült Államok légierejének és számos szövetségesének alappillére, bizonyos fokú interoperabilitást és könnyű karbantartást kínál széleskörű használatának köszönhetően. Miközben India és Kína továbbra is erősíti jelenlétét a védelmi exportpiacon, a mostani argentín döntés jól mutatja az olyan bevált nyugati platformok tartós vonzerejét, mint az F-16-os. Az ár, a hírnév és a NATO-országokkal való együttműködési lehetőségek kombinációja valószínűleg az egykori dán F-16-osokat tette a legvonzóbb ajánlattá Argentína számára.