Nincsenek meg a részletszabályok
Györgyi Dóra, a Lízingszövetség jogi csoportjának vezetője szerint még mindig végrehajtási rendeletek hiányoznak, ami például a szigorú informatikai fejlesztés-elvárások kapcsán komoly problémákat okozhat. A probléma nagyságát mindennél jobban jelzi, hogy az ingatlan-nyilvántartás évi 10 ezer ügyletével szemben a lízing esetében évi 50-60 ezer szerződés bejegyzése lehetetlenül el, ha a hátralévő néhány hétben nem készülnek megfelelő részletszabályok, illetve halasztják el a bevezetést a felkészülés érdekében. Ma nem látjuk, hogyan tudna a hitelbiztosítéki nyilvántartási rendszer elindulni a törvény által megszabott időpontban – mondta Györgyi Dóra.
Ha nem sikerül a lízingbejegyzés, abban az esetben a lízingbevevő az adott vagyontárgyat akár értékesítheti, vagy újból megterhelheti – noha lényegében nincs tulajdonában. A lízingcégek még viszonylag jól állnak – hiszen például a gépjárművek esetén birtokukban van a törzskönyv, de például az eszközbeszerzést finanszírozó bankok számára lényegében nem lesz védelem, ha nem tud rendezett módon elindulni a hitelbiztosítéki rendszer – fejtegette Hanczár Zsolt, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Megnézhetik, kinek mennyi tartozása van?
A részletekről szólva elhangzott, hogy a törvény szellemével ellentétes, hogy a nyilvántartás nevével ellentétben nem az ingóságok és eszközök alapján lesz kereshető, hanem a tulajdonos alapján. Ez visszaélésekre adhat okot, hiszen az adós anyagi helyzete így bárki számára megismerhető.
A korábbi nyilvántartások (a gépjármű zálogjogi nyilvántartása és a közjegyzői kamara által vezetett nyilvántartások) megszűnnek és egy közös nyilvántartás készül. A bejegyeztetési kötelezettségnél a zálogjog alapítását, a lízingbeadás tényét és a tulajdonjog-fenntartással történő értékesítést kell bejegyezni. Fontos tudni, hogy a lízing esetén csak a pénzügyi lízing bejegyzés-köteles, az operatív lízing mentesül a bejegyzés alól. A bejegyzés költsége még nem ismert pontosan, de most tudni lehet, hogy a 12 600 forintos ingatlan-nyilvántartási bejegyzésnél olcsóbb lesz. A nyilvántartás önmagában nem keletkeztet jogot, pusztán csak azon az oldalon jár komoly felelősséggel, ha a bejegyzés elmarad.
A lakosság egyre inkább kimarad a lízingből
Ami a lízingpiacot illeti: az elmúlt év során a lízingpiaci új kihelyezések értéke 4 százalékkal, 365 milliárd forintra bővült, ugyanakkor az állomány-leépülése nem állt meg, hiszen a teljes portfólió 6 százalékkal, 1479 milliárd forintra csökkent – mondta el Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A lízingpiac az autóhitelek kiszorulásával immár egyértelműen a kkv-k fő finanszírozási formája, a lakossági lízing-portfólió immár csak 20 százalékos arányt képvisel.
A kockázatkezelés okaként a hitel háttérbe szorult a pénzügyi, illetve az operatív lízing pedig előretört, ám a főtitkár szerint a legszofisztikáltabb termék, az operatív lízing még mindig csak a teljes lízingfinanszírozás 20 százalékát teszi ki.
A jegybank pénzén veszik az autókat
A flottaértékesítésen túli új autó értékesítésben a válságot követően először sikerült növekedni: szerződések számát tekintve 22, összegben 33 százalékos volt a növekedés. Eközben a használtautó-szegmensben 11 százalékkal csökkent a szerződések száma. Az új autó értékesítés felfutását Révész Tamás, a Budapest Autó vezérigazgatója egyértelműen az MNB növekedési hitel programjához kötötte – az NHP I. esetében csak két banki jogosítvánnyal bíró lízingtársaság helyezhetett ki forrást, az NHP II. esetében januártól már minden lízingcég partnere lehet a jegybanki programnak.
Visszaesett az elmúlt évek felfutása esetén a flottafinanszírozás is, ám még mindig minden 6. hazai új autó flottafinanszírozással kel el, ráadásul a szerződésszám visszaesése ellenére a portfólió méretét 10 százalékkal növelte az, hogy az átlagos futamidő bővült. A terület adja a már említett operatív lízingszerződések zömét – itt a szerződések 90 százalékát kötik ezen a módon.
A haszongépjármű szegmensben egyetlen állami buszbeszerzés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a kihelyezés 42 százalékkal növekedett, bár a 2012-es nagyon alacsony bázishoz képest duplájára növekedett a használt teherautók finanszírozása is. Visszaesés volt ugyanakkor a gép- berendezés finanszírozás terén, ezen belül ugyanakkor a mezőgazdasági gépek terén 30 százalékos volt a kihelyezés növekedése, a finanszírozott összeg meghaladta a 45 milliárd forintot.
Az ingatlanlízing sehol sincs
Ahol nem látszik előrelépés, az egyértelműen az ingatlan-szegmens, itt 2013-ban 38 százalékkal csökkent a finanszírozás és 70 százalékkal a szerződések száma. Hogy alacsony bázisról zuhan tovább a piac, jól mutatja, hogy az ingatlanlízing piac a válság előtti szint 9 százalékán áll – mondta el Lévai Gábor.
Bedöntheti a piacot az újabb adósmentés Az autóhitelesek megmentésével kapcsolatos politikusi véleményre reagálva Hanczár Zsolt, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: a sajtón keresztül megismert információk – amely szerint az adósok visszaadhatnák a gépjárműveiket a cégnek, ezzel lezárva a szerződést – olyan megoldást valószínűsítenek, amely a cégek döntő részét bedöntené. A zajló perek kapcsán az elnök elmondta: az ügyfelek a bíróságokon részsikereket érnek el, ám nagyon veszélyes az, hogy az ügyvédek – komoly ügyvédi díjazásért – lényegében tucatkereseteket nyújtanak be az összetoborzott ügyfelek helyett. Ha az autókereskedő írta alá a szerződést, arra joga volt, ha az adott kereskedőt (képviselőjét) a lízingcég bejelentette a PSZÁF akkor aktuális nyilvántartásába – mondták el a lízingtársaságok képviselői. A lízingcégek ügynökei 99 százalékban B-típusú ügynökök voltak, akik önmagukban semmilyen kötelezettséget nem vállalhattak. |