1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Rendkívül sikeresnek értékeli a Pénzügyi Békéltető Testület munkáját a szervezet elnöke: 2011-ben egy fél év alatt 1196 ügyben fordultak hozzájuk az ügyfelek, ebből 857-et le is zártak az év végéig. Összesen 11 millió forint bírságot szabtak ki, a bankok, biztosítók, pénzügyi szolgáltatók azonban tanultak is az ügyekből, egyre jobb az együttműködés. Érdekes módon a szervezetek gyakran nem verik nagy dobra, hogy fogyasztóbarát módon jártak el.

A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) egy olyan, a PSZÁF által működtetett, szakmailag független testület, amellyel a pénzügyi szervezeteknek minden esetben együtt kell működniük. Ha ezt elmulasztják, a PSZÁF a PBT kezdeményezésére fogyasztóvédelmi eljárásban bírságot szabhat ki az adott pénzintézetre. A PBT lehetővé teszi, hogy a PSZÁF azokban az ügyekben is megoldást kínáljon az ügyfeleknek, amelyeket korábban - hatáskör hiányában - el kellett utasítaniuk.

Nadrai Géza

A testület minden év január 31-éig készíti el jelentését tevékenységéről. A legfrissebb jelentés ismertetésekor Dr. Nadrai Géza elnök elmondta: a PBT célja, hogy a pénzügyi fogyasztói jogvitákat bíróságon kívül, egyszerűen, átláthatóan, gyorsan és hatékonyan rendezze, mindezt költségkímélő módon: a PBT eljárása ugyanis alapesetben díjtalan, kötelező érvényű határozat esetén a másik fél igazolt költségeit kell megfizetni. A Pénzügyi Békéltető Testület működéséről korábbi összeállításunkból tájékozódhat >>

Heti 45 kérelem

A PBT-hez 2011-ben 6 hónap alatt 1196 darab kérelem érkezett be, ennek 72 százalékát már lezárták. Az elnök szerint ez a szám jelentős fogyasztói bizalomról tanúskodik: a békéltetés általános rendszerében a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyek száma 2010-ben mindösszesen 880 darab volt. Hetente átlagosan 45 kérelem érkezett be a testülethez, ezeket átlagosan 46 nap alatt bírálták el.

Az elutasított kérelmek száma viszonylag magas, 35 százalékos; Nadrai Géza szerint ez azt mutatja, hogy még szüksége van az ügyfeleknek segítségre ahhoz, hogy kérelmeiket pontosan, megfelelő formában adják be a PBT-hez.

A 857 lezárt ügy között nagyjából egyenlő, 25 százalékos arányban szerepelnek az egyezséggel lezárt és a hatáskör hiányában nem vizsgált ügyek. 113 esetben az eljárást megszüntető határozatot hozott a testület; Nadrai Géza szerint ebből is látszik, hogy az ügyfélnek nincs automatikusan igaza, a PBT pártatlanul működik. 39 esetben ajánlás született, 35 esetben eljáráson kívüli megállapodás, 10 esetben pedig kötelezés.

"Titokban" kedveznek az ügyfélnek a szolgáltatók

Az elnök felhívta a figyelmet: a PBT döntéseinek elfogadása és végrehajtása nem csak a fogyasztók, hanem a szolgáltatók érdeke is: a bankok, biztosítók, pénzügyi szolgáltatók így üzenhetnek ügyfeleiknek: partnernek tekintik őket, lehetővé teszik, hogy esetleges vita esetén az igazságszolgáltatás lassabb és költségesebb útja helyett gyorsan és ingyenesen megoldási lehetőséget találjanak.

Vannak olyan szolgáltatók, amelyek általában alávetik magukat a PBT határozatainak (általános alávetési nyilatkozatot tesznek), más szolgáltatók általánosan ugyan nem, de egyedi esetekben a határozatoknak megfelelően cselekednek. Bár az ilyen esetekkel joggal állhatna nyilvánosság elé az érintett pénzügyi szolgáltató, „dicsekedve” azzal, hogy mennyire ügyfélbarát módon jártak el, sokszor nem tesznek sem általános, sem egyedi alávetési nyilatkozatot. Nadrai Géza szerint ők magukat fosztják meg attól, hogy a pénzügyi szektorral szemben meglévő negatív társadalmi képen javítsanak.

Feketelista: szabad a ki- és bejárás

A törvény nem kötelezi a szolgáltatókat arra, hogy alávessék magukat a testület döntéseinek, kötelező viszont együttműködniük a PBT-vel – ellenkező esetben bírságra számíthatnak. Az együttműködési kötelezettség a fogyasztókat is terheli: ha ezt elmulasztják, kérelmüket el is utasíthatja a testület. A szolgáltatókra 2011-ben összesen 26 milliós bírságot szabott ki a PSZÁF, ebből 3 ügyben összesen 11 millió forintot a CIB Bankra - a szolgáltatóval azonban Nadrai szavai szerint azóta kiváló a testület együttműködése.

A megbírságolt szolgáltatók listáját a PBT nyilvánosságra hozza, mint nem együttműködő szervezeteket. A lista azonban nem egyirányú: az OTP Faktoring, a Merkantil Bank és a K&H Autófinanszírozó például bírságot kapott, de változtatott hozzáállásán, így le is került a listáról – mondta Nadrai.

Az OTP kötötte a legtöbb egyezséget

A szolgáltatók közül a tavalyi év végéig a legtöbb egyezséget az OTP Bank kötötte (40 lezárt ügyből 22 esetében). 21 esetben kötött egyezséget a Groupama Garancia, 19 esetben az Erste Bank, 17 esetben a Generali Providencia Biztosító.

10 olyan eset volt, amikor a szolgáltató nem tudott megegyezést kötni az ügyféllel, de alávetési nyilatkozatban vállalta, hogy a PBT döntését kötelező érvényűként fogadja el magára nézve, ami  mindenképp fogyasztóbarát magatartást jelent – hívta fel a figyelmet a testület elnöke. Többek között az Allianz 3, az FHB, a Netrisk, a Budapest Bank és a Generali biztosító pedig 1 esetben kapott ilyen kötelezést.

Ajánlást 39 esetben adott ki a PBT, a Generali 8, az MKB és az Aegon 4-4 üggyel szerepel a listán.

A „sláger” az utóbbi időszakban természetesen a végtörlesztés, gyakran fordultak az ügyfelek a békéltető testülethez, elsősorban a teljesítéssel kapcsolatos problémákkal érdemben tud foglalkozni a testület. Viszonylag gyakran találkoznak a unit linked biztosítási termékekkel is – az ügyfelek nem egyszer a PBT-nél értették meg igazából, hogy milyen szerződést is kötöttek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG