Ahogy arról már korábban írtunk, a Gránit Bank, az MKB és az OTP már elindította a saját mobilfizetési megoldását. Telefonnal fizetni egyébként rendkívül kényelmes dolog, különösen a mai világban, hiszen gyakorlatilag mindig a kezünk ügyében tartjuk az okos kis eszközeinket. Ráadásul ma már nem is szükséges különösebb beruházás, csupán egy NFC kapcsolatra alkalmas SIM-kártya kell a telefonba, és már fizethetünk is. Mostantól pedig a K&H ügyfelei is élvezhetik ezt, november 2-án ugyanis a bank is elindította a saját megoldását, a K&H mobiltárcát.
A bank lakossági üzletágért felelős vezetője, Martin Jarolim elmondta: a bank 2017-ig összesen 6 milliárd forintot költött digitalizációs fejlesztésekre, ennek eredménye lett a mobiltárca. Erre egyébként, úgy tűnik, igény is van: a mobiltelefonok terjedése teljesen átalakította a bankolási szokásokat, 2012 és 2016 között mintegy 6 százalékkal csökkent a fióklátogatások száma (vagyis amikor személyesen megyünk be banki ügyeket intézni), miközben az e-banki és a mobilbanki bejelentkezések száma 70 százalékkal nőtt négy év alatt.
Egy mozdulat az egész
Az érintéses fizetéssel tényleg „röptében” intézhetjük a bevásárlást, a népszerűséget pedig jól mutatja, hogy tavaly a lakossági vásárlások összértékének több, mint harmadát így teljesítették a fogyasztók. Az érintéses vásárlás ráadásul a leggyorsabban növekvő szegmense az internetes vásárlásnak, a mobilon keresztül teljesített tranzakciók száma másfélszeresére nőtt egyetlen év leforgása alatt, fűzte hozzá Jarolim. A mobiltárca a Mastercard digitalizációs megoldására épül, így egyelőre csak a Maestro és Mastercard kártyákkal működik, a VISA-integráció jövőre várható.
Maga a mobiltárca használata egyébként nem bonyolultabb, mint egy Paypassos kártya használata. Az ember letölti a K&H mobilbank alkalmazást, és ezen keresztül aktiválja a mobiltárca funkciót - ehhez egyszer kell digitalizálni a bankkártyánkat. Fontos, hogy a mobiltárca egyelőre csak Androidos eszközökön használható! Innentől kezdve ugyanúgy bármely POV terminálon lehet fizetni a telefonunkkal, amit egyszerűen csak a terminálhoz kell érinteni, és már meg is történt a fizetés. Fontos, hogy ehhez előtte "ébresszük fel" a telefon képernyőjét. Akárcsak az érintéses kártyáknál, 5000 forintig itt sem szükséges PIN-kódot megadni – a tárcához egyébként saját PIN-kód tartozik, ezt a telefonon kell megadni a használathoz az ennél nagyobb értékű vásárlások esetén.
A biztonságról és a gazdaságos adatkapcsolat-használatról a tokenizáció gondoskodik: amikor aktiváljuk a mobiltárcát, az alkalmazás generál nekünk 10-15 egyszer használatos tokent – vagyis ezek után ennyi vásárlást tudunk „offline” intézni, mielőtt az újabb generáláshoz ismét fel kell csatlakoznunk az internetre. Biometrikus érzékelőt egyelőre még nem kapott a funkció (a bankoláshoz használhatunk ujjlenyomatot, a tárcához nem), egyszerűen azért, mert bizonyos operációs rendszerek verziói nem támogatják, vagy nem elég biztonságos (pl. Android 6 alatti rendszerek esetében). Így a PIN-kód jelenleg egyszerűbb megoldást jelent, később a technológia fejlődésével azonban ez még változhat.
Aktív kártyahasználók vagyunk
A többi bank adataiból is jól leszűrhető, a K&H ügyfelei szeptemberig 45 millió alkalommal összesen 340 milliárd forint értékben vásároltak a bankkártyájukkal – ez éves viszonylatban 30 százalékos növekedést jelentett a banknál. Ezen belül az érintéses vásárlások száma 30,6 milliót tett ki, az összérték pedig 147 milliárd forintra rúgott.
Természetesen ekkora növekedés mellett is vannak még bökkenők, amik miatt nem hagyhatjuk otthon végleg a bankkártyánk vagy a pénztárcánk - mégpedig azért, mert a mobilfizetés kizárólag ott működik, ahol már van POV-terminál. Mivel ezek azonban rohamtempóban terjednek, így a belátható jövőben akár a sarki zöldségesben vagy pékségben is fizethetünk mobillal. Addig viszont inkább legyen mindig nálunk egy kávéra vagy süteményre való apró, a biztonság kedvéért.