4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar vásárlók pénzügyi tudatosságának fejlesztésére fogott össze a Magyar Nemzeti Bank és öt áruházlánc. A jegybank együttműködése a kereskedelmi láncokkal nemcsak a pénzügyi kultúra fejlesztésére, de a felelős hitelfelvételre is irányul. A 800 hazai üzletben elérhető tájékoztató anyagokkal mintegy 4-5 millió vásárlót próbálnak megszólítani. A 4 részes kampány az év végéig tart.
Vásárló a budaörsi Auchan áruházban. MTI Fotó: Kollányi Péter

Miközben Magyarországon a legnagyobb áruházláncoknál átlag 12 ezer fogyasztási hitelszerződést kötnek havonta, eközben beszédes adat, hogy az OECD 30 országot vizsgáló kutatásából kiderült, Magyarország a pénzügyi kompetenciák, pénzügyekhez való hozzáállás tekintetében meglehetősen rosszul szerepel, a 23. helyen végeztünk. Most ezen próbál változtatni a jegybank és több áruházlánc.

Húsvéttól karácsonyig

Hogy miért fontos a pénzügyi tudatosság fejlesztése Magyarországon? Szeniczey Gergő, az MNB Fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója az együttműködést bemutató sajtótájékoztatón elmondta, több forrásból érzékelik, hogy a magyar háztartások pénzügyi tervezésében” van még mit javítani”.

Ezért öt magyarországi kereskedelmi lánccal (az Aldival, a CBA-val, a Media Markttal, a Sparral és a Tescóval) kötött most megállapodást az MNB a felelős hitelfelvétel és a pénzügyi kultúra fejlesztésére.

Az MNB-vel és az áruházláncok az együttműködés során egész évben, illetve egy-egy időszaki fogyasztóvédelmi kampányhoz kötődően pénzügyi tájékoztatókat tesznek közel 800 üzletbe. Ezekben a füzetekben röviden, tömören, közértetően megfogalmazott információk szerepelnek. Emellett plakátokon, az áruházak honlapján, a közösségi oldalaikon, a saját, akciós újságaikban hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédelmi, pénzügyi tudatosság fontosságára.

A 4 részes projekt első része a húsvéti kampány. Itt a jegybank célja, hogy a láncok segítségével hívja fel a figyelmet:

  • a háztartások pénzügyi tervezésének fontosságára,
  • a felelős hitelfelvételre,
  • a tudatos hitelkártya-használatra,
  • valamint a fogyasztói hitelekre
  • és a gyorskölcsönökre.
A jegybank pénzügyi navigátor tájékoztatófüzetei megtalálhatók lesznek az együttműködő áruházak üzleteiben, emellett könnyen fogyasztható kisfilmekben hívják fel a figyelmet egyes termékek ismérveire. (Ezek a filmek az MNB honapján és a Youtube-on is megtalálhatók.)

Ezt követi egy nyárindító kampány a biztosítási és utazási szolgáltatások ismérveiről (pl. utasbiztosítások, bankkártya, pénzváltási tudnivalók), és a hitelfelvételkor figyelembe vevő dolgokról. Ősszel az iskolakezdéssel felmerülő kiadás lesz a fogyasztóvédelmi kampány fő témája, ezt követi az MNB év végi, karácsonyi kampánya, ahol a hitelek és (gépjármű)biztosítások jellemzőire hívja fel a figyelmet szintén az áruházláncok bevonásával.

Az MNB-vel együttműködő partnerek a kampányért nem kapnak pénzt, társadalmi felelősségvállalás jegyében végzik a kampányt. Az MNB a kampánnyal 4-5 millió fogyasztót próbál elérni.

Mindenkinek érdeke a vásárlók tudatosságának javítása

A Spar 345 szupermarkettel és 32 Intersparral vesz részt a kampányban. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője  elmondta, tavaly 180 millió vásárló fordult meg az áruházaikban.

Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója szerint a vásárlók tudatottságának további fokozása minden magyarországi gazdasági társaság elemi érdeke.

A CBA 200 bolttal támogatja az MNB kezeményezését. Fodor Attila úgy látja, "jó, javuló tendencia" mutatkozik a magyarok vásárlásaiban. Erre példaként hozta, hogy míg korábban a vásárlók az ár alapján hozták meg a döntéseiket, most már inkább az ár-érték a döntő tényező. "Ez a kampány alkalmas arra, hogy a vásárlók tudatosságát meg tudják erősíteni" – tette hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Célegyenesbe érkezett a milliós összdíjazású pénzügyi vetélkedő
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 12:34
Megvan a 20 technikumi és szakképző iskolai csapat, akik bejutottak a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági verseny döntőjébe.
Személyes pénzügyek A babaváró hitel Idén eddig nem volt népszerű, de fordulat jöhet
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:23
Eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött babaváró hitel szerződések száma és összege.
Személyes pénzügyek Menekítik az adó elől a pénzüket a magyarok
Herman Bernadett | 2025. november 19. 19:01
Megugrott a tartós befektetési számlák (tbsz) és a nyugdíj-előtakarékossági számlák száma az elmúlt két évben. Az év vége további felfutást hozhat. Vannak, akik minden évben nyitnak egy új tbsz-t. 
Személyes pénzügyek Már csak négy hely kiadó az izgalmas pénzügyi verseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:46
Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyék legjobb technikumi és szakképző iskolai csapatai csatlakoztak az országos döntő mezőnyéhez a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! vetélkedőben.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 ősz – 2. forduló 5. nap
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Békés vármegyei és budapesti csapatoknak!
Személyes pénzügyek Szép reálhozam lett a nyugdíjpénztáraknál
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:26
Nagyot nőttek az egészségkasszák lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetései.
Személyes pénzügyek Könnyítés jön a CSOK Plusznál, örülhetnek a 40 fölötti kismamák
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 06:25
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabályok alapján ez alól 2025. december végéig mentességet kapnak azok, kiknél a feleség már terhes és a magzat betöltötte a várandósság 12. hetét, ezt véglegesítették. 
Személyes pénzügyek Az Ön vállalkozásánál is kritikus pont a bankkártyás fizetés? Összehasonlítottuk a kártyaelfogadó szolgáltatásokat!
Gergely Péter | 2025. november 17. 05:43
A vállalkozások túlnyomó többségénél lehet már bankkártyával fizetni, ám nagyon nem mindegy, hogy ennek milyen díjai vannak, illetve mennyi idő alatt cserélik vagy javítják az elromlott POS terminált. A BiztosDöntés.hu összehasonlította a legfontosabb piaci szereplők – Fizetési Pont, myPOS, OTP Bank, SimplePay, SumUp, Teya, Viva Wallet – szolgáltatásait és árait. A különbség szembetűnő.
Személyes pénzügyek Fokozódik a banki ajándékpénz-verseny az új ügyfelekért
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 10:01
Egyszeri jóváírási akciót indított a személyi kölcsönöknél két pénzintézet is a napokban, így a lakossági számlák, a babaváró hitel és az Otthon Start hitel után újabb terméknél kínál több piaci szereplő is ajándékpénzt az új ügyfeleknek.
Személyes pénzügyek Újabb továbbjutó csapatokra derült fény a milliós összdíjazású versenyen
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 15:55
Tolna, Pest, Nógrád és Heves legjobbjai biztosították helyüket az országos döntőben a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG