4p
A magyar vásárlók pénzügyi tudatosságának fejlesztésére fogott össze a Magyar Nemzeti Bank és öt áruházlánc. A jegybank együttműködése a kereskedelmi láncokkal nemcsak a pénzügyi kultúra fejlesztésére, de a felelős hitelfelvételre is irányul. A 800 hazai üzletben elérhető tájékoztató anyagokkal mintegy 4-5 millió vásárlót próbálnak megszólítani. A 4 részes kampány az év végéig tart.
Vásárló a budaörsi Auchan áruházban. MTI Fotó: Kollányi Péter

Miközben Magyarországon a legnagyobb áruházláncoknál átlag 12 ezer fogyasztási hitelszerződést kötnek havonta, eközben beszédes adat, hogy az OECD 30 országot vizsgáló kutatásából kiderült, Magyarország a pénzügyi kompetenciák, pénzügyekhez való hozzáállás tekintetében meglehetősen rosszul szerepel, a 23. helyen végeztünk. Most ezen próbál változtatni a jegybank és több áruházlánc.

Húsvéttól karácsonyig

Hogy miért fontos a pénzügyi tudatosság fejlesztése Magyarországon? Szeniczey Gergő, az MNB Fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója az együttműködést bemutató sajtótájékoztatón elmondta, több forrásból érzékelik, hogy a magyar háztartások pénzügyi tervezésében” van még mit javítani”.

Ezért öt magyarországi kereskedelmi lánccal (az Aldival, a CBA-val, a Media Markttal, a Sparral és a Tescóval) kötött most megállapodást az MNB a felelős hitelfelvétel és a pénzügyi kultúra fejlesztésére.

Az MNB-vel és az áruházláncok az együttműködés során egész évben, illetve egy-egy időszaki fogyasztóvédelmi kampányhoz kötődően pénzügyi tájékoztatókat tesznek közel 800 üzletbe. Ezekben a füzetekben röviden, tömören, közértetően megfogalmazott információk szerepelnek. Emellett plakátokon, az áruházak honlapján, a közösségi oldalaikon, a saját, akciós újságaikban hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédelmi, pénzügyi tudatosság fontosságára.

A 4 részes projekt első része a húsvéti kampány. Itt a jegybank célja, hogy a láncok segítségével hívja fel a figyelmet:

  • a háztartások pénzügyi tervezésének fontosságára,
  • a felelős hitelfelvételre,
  • a tudatos hitelkártya-használatra,
  • valamint a fogyasztói hitelekre
  • és a gyorskölcsönökre.
A jegybank pénzügyi navigátor tájékoztatófüzetei megtalálhatók lesznek az együttműködő áruházak üzleteiben, emellett könnyen fogyasztható kisfilmekben hívják fel a figyelmet egyes termékek ismérveire. (Ezek a filmek az MNB honapján és a Youtube-on is megtalálhatók.)

Ezt követi egy nyárindító kampány a biztosítási és utazási szolgáltatások ismérveiről (pl. utasbiztosítások, bankkártya, pénzváltási tudnivalók), és a hitelfelvételkor figyelembe vevő dolgokról. Ősszel az iskolakezdéssel felmerülő kiadás lesz a fogyasztóvédelmi kampány fő témája, ezt követi az MNB év végi, karácsonyi kampánya, ahol a hitelek és (gépjármű)biztosítások jellemzőire hívja fel a figyelmet szintén az áruházláncok bevonásával.

Az MNB-vel együttműködő partnerek a kampányért nem kapnak pénzt, társadalmi felelősségvállalás jegyében végzik a kampányt. Az MNB a kampánnyal 4-5 millió fogyasztót próbál elérni.

Mindenkinek érdeke a vásárlók tudatosságának javítása

A Spar 345 szupermarkettel és 32 Intersparral vesz részt a kampányban. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője  elmondta, tavaly 180 millió vásárló fordult meg az áruházaikban.

Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója szerint a vásárlók tudatottságának további fokozása minden magyarországi gazdasági társaság elemi érdeke.

A CBA 200 bolttal támogatja az MNB kezeményezését. Fodor Attila úgy látja, "jó, javuló tendencia" mutatkozik a magyarok vásárlásaiban. Erre példaként hozta, hogy míg korábban a vásárlók az ár alapján hozták meg a döntéseiket, most már inkább az ár-érték a döntő tényező. "Ez a kampány alkalmas arra, hogy a vásárlók tudatosságát meg tudják erősíteni" – tette hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Örömhírt kaptak a készpénzt használó magyarok
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 07:58
Emelkedik az ingyenes készpénzfelvétel határa. 
Személyes pénzügyek Már csak napok vannak hátra néhány kedvezményből
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 14:20
Egyes otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre.
Személyes pénzügyek Elmarad az áremelés – fordulat készül 2026 első napjaiban
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 16:20
A bankszámlacsomagok nem drágulnak.
Személyes pénzügyek Így készüljön fel, ha 2026-ban venne fel Otthon Startot!
Fülöp Norbert Attila | 2025. december 14. 12:11
2025 októberében már valóban berúgta az ajtót az Otthon Start hitel: egyetlen hónap alatt 257 milliárd forint értékben kötöttek lakáshitel-szerződést a bankok. Az első hullám azonban várhatóan csillapodni fog, már csak azért is, mert hiába a piacinál lényegesen kedvezőbb kamat, nem mindenki tud vagy akar azonnal ingatlant vásárolni, hitelt felvenni. Ha azonban valaki 2026-ban tervezi ezt, akkor annak a BiztosDöntés.hu szakértői szerint érdemes már most elkezdeni az előkészületeket.
Személyes pénzügyek Bő hatezren gondolták úgy, hogy az államnál gyűjtenek pluszpénzt nyugdíjra
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 10:46
Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
Személyes pénzügyek Mostantól nem kell, hogy legyen nálunk egy kis apró
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 09:43
A digitalizáció az adventi időszakban sem áll meg: ahogyan a mindennapi életben, úgy az adományozásban is az elektronikus fizetési megoldások veszik át a készpénz szerepét.
Személyes pénzügyek Kijózanodás a munkáshitelből?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:41
Csak a konstrukció indulásának első hónapjában, 2025 januárjában szerződtek le kevesebb munkáshitelre a magyarok, mint októberben.
Személyes pénzügyek Ezek a diákok értenek a legjobban a pénzügyekhez – megvannak a Pénzügyi Junior Klasszisok
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 18:27
Egy győri csapat nyerte meg a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyt. Az ország minden pontjából érkeztek csapatok a pénzügyi tudatossági verseny döntőjére, a legjobb 4 közé a győrieken kívül ceglédi, székesfehérvári és békéscsabai diákok jutottak be.
Személyes pénzügyek „Az öngondoskodás nem luxus, hanem megoldás a lakáscélok elérésére”
PR | 2025. december 11. 16:09
A lakáspiac aktuális kihívásaira és a finanszírozási termékek iránti növekvő keresletre reagál megújult termékével a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. Az új Otthontervező Lakásszámla egyszerre kínál rugalmas megtakarítási lehetőséget és kedvezményes hitelt, akár 35 %-os bónusszal (EBKM: 3,83-3,90%)1, vagy akár 3,5 %-os hitelkamattal (referencia THM Kamatbónusszal 5,04-5,31%)2,3. Jakabfalvy Dóra, a Fundamenta üzleti divíziójának ügyvezetője szerint a konstrukció célja, hogy ügyfeleik az öngondoskodás útjára lépve, kiszámítható feltételek mellett valósíthassák meg lakáscéljaikat.
Személyes pénzügyek TBSZ vagy NYESZ? Segítünk választani!
PR | 2025. december 11. 15:36
Az OTP Bank szakértőivel, Fabriczki Ritával és Varga Cintiával beszélgetünk arról, hogyan hozhatunk okos döntést a Tartós Befektetési Számla és a Nyugdíj Előtakarékossági Számla között. Bemutatjuk a számlanyitás előtti legfontosabb tudnivalókról, és bemutatjuk, hogyan építhetünk stabil pénzügyi jövőt tudatos tervezéssel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG