4p
A magyar vásárlók pénzügyi tudatosságának fejlesztésére fogott össze a Magyar Nemzeti Bank és öt áruházlánc. A jegybank együttműködése a kereskedelmi láncokkal nemcsak a pénzügyi kultúra fejlesztésére, de a felelős hitelfelvételre is irányul. A 800 hazai üzletben elérhető tájékoztató anyagokkal mintegy 4-5 millió vásárlót próbálnak megszólítani. A 4 részes kampány az év végéig tart.
Vásárló a budaörsi Auchan áruházban. MTI Fotó: Kollányi Péter

Miközben Magyarországon a legnagyobb áruházláncoknál átlag 12 ezer fogyasztási hitelszerződést kötnek havonta, eközben beszédes adat, hogy az OECD 30 országot vizsgáló kutatásából kiderült, Magyarország a pénzügyi kompetenciák, pénzügyekhez való hozzáállás tekintetében meglehetősen rosszul szerepel, a 23. helyen végeztünk. Most ezen próbál változtatni a jegybank és több áruházlánc.

Húsvéttól karácsonyig

Hogy miért fontos a pénzügyi tudatosság fejlesztése Magyarországon? Szeniczey Gergő, az MNB Fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója az együttműködést bemutató sajtótájékoztatón elmondta, több forrásból érzékelik, hogy a magyar háztartások pénzügyi tervezésében” van még mit javítani”.

Ezért öt magyarországi kereskedelmi lánccal (az Aldival, a CBA-val, a Media Markttal, a Sparral és a Tescóval) kötött most megállapodást az MNB a felelős hitelfelvétel és a pénzügyi kultúra fejlesztésére.

Az MNB-vel és az áruházláncok az együttműködés során egész évben, illetve egy-egy időszaki fogyasztóvédelmi kampányhoz kötődően pénzügyi tájékoztatókat tesznek közel 800 üzletbe. Ezekben a füzetekben röviden, tömören, közértetően megfogalmazott információk szerepelnek. Emellett plakátokon, az áruházak honlapján, a közösségi oldalaikon, a saját, akciós újságaikban hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédelmi, pénzügyi tudatosság fontosságára.

A 4 részes projekt első része a húsvéti kampány. Itt a jegybank célja, hogy a láncok segítségével hívja fel a figyelmet:

  • a háztartások pénzügyi tervezésének fontosságára,
  • a felelős hitelfelvételre,
  • a tudatos hitelkártya-használatra,
  • valamint a fogyasztói hitelekre
  • és a gyorskölcsönökre.
A jegybank pénzügyi navigátor tájékoztatófüzetei megtalálhatók lesznek az együttműködő áruházak üzleteiben, emellett könnyen fogyasztható kisfilmekben hívják fel a figyelmet egyes termékek ismérveire. (Ezek a filmek az MNB honapján és a Youtube-on is megtalálhatók.)

Ezt követi egy nyárindító kampány a biztosítási és utazási szolgáltatások ismérveiről (pl. utasbiztosítások, bankkártya, pénzváltási tudnivalók), és a hitelfelvételkor figyelembe vevő dolgokról. Ősszel az iskolakezdéssel felmerülő kiadás lesz a fogyasztóvédelmi kampány fő témája, ezt követi az MNB év végi, karácsonyi kampánya, ahol a hitelek és (gépjármű)biztosítások jellemzőire hívja fel a figyelmet szintén az áruházláncok bevonásával.

Az MNB-vel együttműködő partnerek a kampányért nem kapnak pénzt, társadalmi felelősségvállalás jegyében végzik a kampányt. Az MNB a kampánnyal 4-5 millió fogyasztót próbál elérni.

Mindenkinek érdeke a vásárlók tudatosságának javítása

A Spar 345 szupermarkettel és 32 Intersparral vesz részt a kampányban. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője  elmondta, tavaly 180 millió vásárló fordult meg az áruházaikban.

Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója szerint a vásárlók tudatottságának további fokozása minden magyarországi gazdasági társaság elemi érdeke.

A CBA 200 bolttal támogatja az MNB kezeményezését. Fodor Attila úgy látja, "jó, javuló tendencia" mutatkozik a magyarok vásárlásaiban. Erre példaként hozta, hogy míg korábban a vásárlók az ár alapján hozták meg a döntéseiket, most már inkább az ár-érték a döntő tényező. "Ez a kampány alkalmas arra, hogy a vásárlók tudatosságát meg tudják erősíteni" – tette hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Egyéni vállalkozó? Erre figyeljen január 1-től!
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:17
Fontos dolgok változnak meg: könnyebbséget, de odafigyelést igénylő feladatot is jelent ez a vállalkozók számára.
Személyes pénzügyek Mennyi hitelt lehet felvenni az új átlagfizetéssel?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:50
Tovább emelkedtek a keresetek. Ez azok számára is jó hír, akik hitelt szeretnének felvenni, hiszen nagyobb törlesztőt tudnak bevállalni a keresetükből.
Személyes pénzügyek MBH Bank és Visa: Európában is újszerű megoldás a SZÉP Kártyák digitalizálására
PR | 2025. december 18. 11:25
A SZÉP Kártya használata mostantól egyszerűbb és kényelmesebb, mint valaha. Az MBH Bank és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatójának közös, Európában is újszerű fejlesztésének köszönhetően az MBH SZÉP Kártya digitalizálása Android és iOS rendszeren is elérhető új kártya igénylése nélkül. Az ügyfelek néhány lépésben hozzáadhatják meglévő MBH SZÉP Kártyájukat és társkártyáikat a mobiltárcájukhoz. Nincs több keresgélés a pénztárcában – elég egy érintés, és már fizethetsz is.
Személyes pénzügyek Örömhírt kaptak a készpénzt használó magyarok
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 07:58
Emelkedik az ingyenes készpénzfelvétel határa. 
Személyes pénzügyek Már csak napok vannak hátra néhány kedvezményből
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 14:20
Egyes otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre.
Személyes pénzügyek Elmarad az áremelés – fordulat készül 2026 első napjaiban
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 16:20
A bankszámlacsomagok nem drágulnak.
Személyes pénzügyek Így készüljön fel, ha 2026-ban venne fel Otthon Startot!
Fülöp Norbert Attila | 2025. december 14. 12:11
2025 októberében már valóban berúgta az ajtót az Otthon Start hitel: egyetlen hónap alatt 257 milliárd forint értékben kötöttek lakáshitel-szerződést a bankok. Az első hullám azonban várhatóan csillapodni fog, már csak azért is, mert hiába a piacinál lényegesen kedvezőbb kamat, nem mindenki tud vagy akar azonnal ingatlant vásárolni, hitelt felvenni. Ha azonban valaki 2026-ban tervezi ezt, akkor annak a BiztosDöntés.hu szakértői szerint érdemes már most elkezdeni az előkészületeket.
Személyes pénzügyek Bő hatezren gondolták úgy, hogy az államnál gyűjtenek pluszpénzt nyugdíjra
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 10:46
Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
Személyes pénzügyek Mostantól nem kell, hogy legyen nálunk egy kis apró
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 09:43
A digitalizáció az adventi időszakban sem áll meg: ahogyan a mindennapi életben, úgy az adományozásban is az elektronikus fizetési megoldások veszik át a készpénz szerepét.
Személyes pénzügyek Kijózanodás a munkáshitelből?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:41
Csak a konstrukció indulásának első hónapjában, 2025 januárjában szerződtek le kevesebb munkáshitelre a magyarok, mint októberben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG