Privátbankár.hu: Európában és Magyarországon is tagadhatatlanul terjed a mobilfizetés, de mennyire népszerű a lakosság körében? Mennyire nyitottak a magyarok erre a megoldásra?
Maklári István: Konkrét számokról egyelőre még nem tudunk beszélni, az eddigi három tárca mellé nemrég csatlakozott a K&H Bank saját fizetési alkalmazása, így ma már számos Mastercard kártyabirtokos tudja regisztrálni a kártyáját és tud mobillal fizetni. Magyarország a régióban és Európában is kiemelkedő pozícióban van, ebből is látszik, hogy egy rendkívül innovatív piac vagyunk.
PB: Mennyire biztonságos egy mobiltárca?
M.I.: Azt biztosan le kell szögezni, hogy bármelyik mobiltárca legalább annyira biztonságos, mint a már piacon lévő egyéb, Magyarországon is ismert bankkártyák. Fontos azonban elmondani, hogy pusztán a mobiltelefonok adottságából fakadóan magasabb szintre is lehet emelni ezt a biztonságot. Azt látjuk, hogy számos mobilfizetési alkalmazásban vannak további biztonsági funkciók, amelyek egy kártya esetében csak akkor érhetőek el, ha mondjuk fölhívjuk az ügyfélszolgálatot, vagy személyesen fáradunk be egy bankfiókba. Egy mobiltárca esetében például időlegesen tudjuk blokkolni a kártyánkat, míg egy bankkártya esetében nincs ilyen lehetőség, ott általában csak végleges tiltást tudunk kérni, azt is telefonon, az ügyfélszolgálaton. Egy mobiltelefonon egyetlen mozdulattal tudjuk feloldani- vagy blokkolni a kártyát, például sorban állás közben, ezáltal a felhasználónak nagyobb beleszólása van a biztonsági szolgáltatásokba is.
Maklári István, a Mastercard Advisors regionális tanácsadó csapatának vezetője. |
PB: Csak boltban tudunk fizetni mobiltárcával? Lesznek-e egyéb felhasználási lehetőségek?
M.I.: Ezt a tárca tulajdonosa dönti el, Magyarországon ugyanakkor a legtöbb kizárólag bolti fizetésre alkalmas, vagy alkalmazáson belül tudunk vásárolni – inkább az internetes vásárláshoz hasonlít.
PB: Kell-e ehhez bármilyen oktatás, akár a lakosság számára, akár a kereskedőknek, pénztárosoknak?
M.I.: Alapvetően nincs ilyesmire szükség. A pénztáros csupán annyit lát ebből, hogy mostantól nem egy kártyát érintenek majd a terminálhoz, hanem a mobiltelefont tartanak közel az eszközhöz, a visszajelzések azonban ugyanazok mindkét módszer esetében, így külön oktatásra nincs szükség. Az ügyfél-oldalon embere válogatja, vannak olyanok, akik sokkal egyszerűbben állnak át a mobilfizetésre, mint mások. Maga az átállási folyamat egyébként rendkívül egyszerű, egyszer be kell digitalizálnunk a kártyánkat, ezután lesz képes a telefon fizetni vele.
Alkalmazás oldalon azonban a kártyakibocsátó határozza meg, hogy pontosan milyen módon – szükség van-e például folyamatos beazonosításra, vagy elég-e csak „felébreszteni” a telefont, vagyis aktiválni a képernyőt. Ezeket egyébként a tárca tulajdonosa maga is átállíthatja. Innovatív technológia lévén biztosan kell majd egy rövid átállási időszak, eleinte az újdonságokra nyitottabb réteg fogja használni, később pedig elterjed a többi felhasználó között is, amiben a kártyakibocsátók és a bankok is kiveszik a részüket.
PB: Mi történik, ha valaki nehézségbe ütközik a regisztráció során? Ha az aktiválás során probléma akad, hol kérhetnek segítséget az ügyfelek?
M.I.: Az ügyfelek számos csatornán kérhetnek segítséget, ha elakadnak az aktiválásban, vagy kérdésük van. Két tanácsot tudunk adni az ügyfeleknek: egyfelől, minden fizetési megoldásnak van egy saját honlapja, ahol a gyakori kérdések rovatban általában a problémák nagy többségére szinte azonnal választ találhatnak, sőt, számos esetben rövid videók is segítik az aktiválási folyamatot. A másik a telefonos ügyfélszolgálat, ahol segítséget kérhetnek, itt érdemes számolni azzal, hogy jó eséllyel a telefonon kell megadni kódokat, így érdemes fülhallgatón vagy kihangosítón keresztül bonyolítani a beszélgetést – ez meggyorsítja a folyamatot. A Mastercard a közelmúltban egy nem reprezentatív felmérést végzett a az ügyfélszolgálatokon, próbavásárlások segítségével, és relatíve gyorsan kaptunk szakszerű segítséget az – egyébként kitalált – problémákra.
PB: Hogyan lehet a fizetési technológiát népszerűsíteni? Kampányok segítenek?
M.I.: Számos kampány fut jelenleg is, a bankoknál és a Mastercardnál is. A lényeg szerintem az, hogy megmutassuk az embereknek, hogy a mobilfizetés épp olyan sokrétű és számos helyzetben használható fizetési mód, mint bármelyik kártya, hiszen használhatjuk a boltban, bérletvásárláshoz vagy taxiban ülve is. Tévedés, hogy a mobilfizetést csak akkor tudjuk használni, ha a kereskedőnek is van egy speciális alkalmazása; ahol van terminál, ott mobillal is tudunk fizetni.
PB: Mikor jöhet el az a pillanat, hogy otthon hagyhatom a pénztárcámat és a bankkártyámat, hogy mindent a mobilomon intézzek el?
M.I.: A stratégia része, hogy idáig eljussunk, és igazából ez részben már teljesült is. A Mastercardhoz érkezett visszajelzések szerint munkakörnyezetben például már ritkábban visznek magukkal a dolgozók kártyát vagy pénztárcát, már amennyiben a környéken vagy az irodaház büféjében tudnak terminálon keresztül fizetni. Azt, hogy mikor tudjuk teljesen otthon hagyni a pénztárcánkat, abba sajnos nem csak a kártyakibocsátóknak van beleszólása, hiszen a bankkártyán kívül számos más okmányt is tárolunk benne – például személyi igazolványt, vezetői engedélyt.
Egy lépéssel a hackerek előtt: hogyan védhetjük meg ma az adatainkat?Hajmeresztő tempóban fejlődik a technológiai szektor, gyakorlatilag minden nap napvilágra kerül valamilyen új eszköz, ami könnyebbé hivatott tenni az életünket. Ezek azonban rendkívül sok adatot generálnak, amik sebezhetővé teszik az átlagos felhasználót a virtuális térben – köztük a fizetési adatainkat is. Hogyan védhetjük meg ezeket? Milyen trendek mutatkoznak a technológia piacán? Mindez kiderült a Mastercard konferenciáján. >>> |