Amikor valaki olyan útra indul, amelynek egy részét repülőgéppel teszi meg, számolnia kell az előkészületek hosszú sorával. Össze kell csomagolnia, ki kell utaznia a repülőtérre, végig kell csinálnia a biztonsági procedúrát, meg kell találnia a kaput, amin át eljuthat a repülőgépééig és csak ezt követően számíthat arra, hogy végre leülhet az ülésére, és elindulhat úti célja felé.
A felszállás a legnehezebb és egyben a legbosszantóbb része a légi utazásnak a legtöbb utas számára – mondta Leslie Josephs, a CNBC légi közlekedési szakírója. A „régen minden jobb volt” jegyében készült összehasonlítás szerint az amerikai Southwest Airlinesnál az 1970-es évben mindössze tíz perc telt el aközött, hogy egy repülőgép megérkezett a beszállókapuhoz, felvette az utasokat és távozott onnan. Ma viszont 45-50 perc a "szintidő".
A légi társaságok egyrészt azzal magyarázzák a különbséget, hogy akkoriban kevesebb utast szállítottak. Összesen 100-120 főt befogadó gépeket használnak. Manapság viszont sokkal több az utas.
A hivatalos amerikai adatok szerint a gépek késése a légitársaságoknak és utasaiknak évente 33 milliárd dollárjába kerül. (Ez Magyarország éves GDP-jének több mint egyhatoda.) Ugyanakkor szakértők úgy látják, hogy a beszállás felgyorsítása nem feltétlenül érdeke a vállalatoknak. Az a helyzet ugyanis, hogy az egész folyamatot pénzzé tették.
A hűségprogramok mindent visznek
A nagy légitársaságok dollármilliárdokat keresnek hűségprogramjaikon, ezért elemi érdekük, hogy azok vonzóak maradjanak – mondta Josephs. A különböző beszállócsoportok azért alakultak ki, mert az utasok szívesen fizetnek azért, hogy előnyöket élvezzenek az utazásuk során – teszi hozzá ehhez Kerry Philipovitch, az American Airlines korábbi utasszolgáltatásokért felelős vezetője.
A kedvezményeket arra használják a légitársaságot, hogy a legtöbbet költő utasaik előnyben részesítésével több pénzt keressenek. A becsekkolásnál az első osztályon utazókat és más kiemelt kategóriába sorolt utasokat azonban megelőzik a mozgássérültek, a kisbabával utazókés a személyzet tagjai is.
Egyes légitársaságok némi plusz fizetségéért lehetővé teszik, hogy az utas a sort megkerülve előbb jusson fel a gépre. A beszállási procedúra minden kivételét és előnyét értékesítve összességében évente több 100 millió dollárt keresnek a légitársaságok. Ha ez lassítja a légi utazás procedúráját, akkor lassítja.
Lehet azért gyorsabban
Az egyik amerikai légitársaság, a Southwest Airlines 2022-ben változtatott a módszertanán annak érdekében, hogy mindössze két percet lefaragjon a beszállási időből. Ez 800 repülőgép sok-sok járata esetén nagy megtakarításnak adódhat össze. A gyorsítás a beszállási tudnivalók jobb kommunikálásától kezdve az ültetési rend hatékonyabbá tételén keresztül a csomagok kezeléséig számos lépést foglal magában.
Egy érdekesség a trükkök közül a „zenés beszállás”. Megfigyelték, hogy ha zene szól a repülőgépekhez vezető folyosókon, akkor az emberek annak ritmusára jobban szedik a lábukat, mintha csak a háttérzajt hallanák.