Szingapúr repülőtere azon ritka légikikötők közé tartozik, amelyek önmagukban turisztikai látványosságok, ahol a turisták órákat töltenek el, miközben jócskán költenek is. Az új 5-ös terminált, amely várhatóan a 2030-as évek közepére készül el, úgy fogják megépíteni, hogy lehetőség szerint csökkentse a járványveszélyt, ami egy sokmilliós forgalmú csomópontban nehezen képzelhető el.
Szingapúr újabb ötlettel rukkol elő hogy megszilárdítsa vezető helyét, Ázsia elsődleges légiközlekedési csomópontjaként, versenyben Hongkonggal – írja az alltomresor.se, idézve a Bloomberg információját .
"Hosszabb távon a légi közlekedés tovább fog növekedni régiónkban, hiszen a középosztály, melynek tagjai meg tudják fizetni a repülést, a világjárást, gyorsan növekszik" - nyilatkozta Lee Hsien Loong szingapúri miniszterelnök. - Az 5-ös terminált azért építjük, hogy biztonságosabban és rugalmasabban tudjon működni a Changi világjárvány idején is. Ha szükséges, könnyen növeljük és csökkentjük a kapacitását, és ami fontos, elszigeteljük egymástól a különböző járatoktól, hogy az utasok körében korlátozzuk a fertőzés terjedését.
A 2013 és 2020 között nyolc éven át a világ legjobb repülőterének választott Changinak már a járvány előtt is ambiciózus tervei voltak egy nagymértékben automatizált terminál létrehozására, amely minimalizálná az érintkezési pontokat, és robotok végezhetik el a munka nagy részét. A pandémia katalizátorként szolgált e tervek felgyorsításában.
Az új 5-ös terminál a világ egyik legnagyobb és leginkább automatizált utasterminálja lesz. A négy, már meglévő terminállal szemben fog elhelyezkedni, és évente 50 millió utast tud majd fogadni – többet, mint az 1-es és a 3-as terminál együttvéve.
A technikai korszerűsítések között szerepel például egy lézer által vezérelt gate létrehozása, amelynek működtetése ahhoz igazodik, miképpen szállnak be az utasok a gépbe, illetve hagyják el azt. Teljesen automatizálják a csomagokat kirakodó járműveket is.
A terminál számos egyéb intézkedést is tartalmaz a fertőzések kockázatának csökkentésére, beleértve az érintésmentes rendszereket a bejelentkezéskor és a biztonsági ellenőrzéseknél, valamint a korszerűsített szellőztető rendszert, amely világjárvány idején működésbe hozható, a friss levegő beszívásának növelése érdekében. Az építkezés kezdete 2024.
Szingapúr nemzetközi repülőtere, a Changi nem egyszerűen egy repülőtér, aki egyszer is járt már ott, tisztában van ezzel. Inkább egy élményparkra hasonlít, amely állandóan fejlődik és szinte minden hónapban meglepi újdonságokkal a turistákat.
Néhány évvel ezelőtt még a tapasztalt utazókat is meglepte a négyes terminálban kialakított csúszda, amely valóban segíthet a csúcsforgalom idején. Becsekkolás után, a csúszda egyenesen a kapuk, azaz a repülőtér betonjának szintjére viszi az utast – igaz, arról nem szólt a fáma, mi történik közben a kézicsomagokkal, merthogy a nélkül nem utazik senki, és mi van, ha valaki 150 kiló?
Használatának egyetlen feltétele az volt, hogy az utas 2200 forintnak megfelelő összeget költsön el valahol a reptéren, ami nem bonyolult feladat, hiszen a Changi számos szállodával, étteremmel, üzlettel rendelkezik, és rengeteg szolgáltatást nyújt, nem beszélve a dzsungelszerű, vízeséssel tarkított festői belső terekről.