Amszterdam önkormányzata a közelmúltban radikális lépésre szánta el magát: határozatlan ideig nem engedélyezi új szálloda építését. Kivételt akkor tesznek, ha egyidejűleg bezárnak egy másikat, ha egy felújítás során nem növekszik a kiadható szálláshelyek száma és ha az új hotel fenntartható módon lesz üzemeltethető. A rendelet nem vonatkozik azokra a projektekre, amelyeknél már megszerezték az építési engedélyt. „Maradjon élhető a város, ne legyen túlturizmus, ne legyen évi 20 millió egy éjszakára szóló szálláshelyfoglalásnál több évente” – hangoztatták egy minapi határozatban.
A holland nagyvárosban tavaly már leállították a luxushajók beengedését és bezárták a központi kikötőt is. Betiltották a marihuana fogyasztását a híres-hírhedt vöröslámpás negyed utcáin, továbbá már nem szerveznek vezetett túrát ebbe a körzetbe. Igyekeznek érvényt szerezni egy 2021-ben hozott saját rendeletüknek, mi szerint a város közbelép, ha a turisták évi száma eléri a 18 millió főt. Másutt, például Spanyolországban tüntetésekkel akarja megakadályozni a helyi lakosság, hogy úgymond megfulladjanak a turistahullámban, erről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
A turizmus továbbra is virágzik az európai országokban, részben az amerikai látogatóknak köszönhetően. Az utazási szektor jelenleg az európai gazdaság egyik legellenállóbb ágazata. Még a járvány utáni infláció és magasabb kamatlábak sem vetik vissza a keresletet ezen a piacon. Az európai turisták 2023-ban összesen 2,91 milliárd éjszakát töltöttek vendégségben, 2019-ben ez a szám még csak 2,88 milliárd volt. Az amerikai turisták jelenléte is érezhetően nőtt: Spanyolországban 5, Portugáliában 9, az Egyesült Királyságban pedig 16 százalék volt a tengeren túlról érkező látogatók aránya – derül ki a Mastercard friss felméréséből.
A 20 legdrágább nyári úticél több mint fele Olaszországban található. Olyan népszerű célpontok tartoznak ebbe a csoportba, mint Taormina, Rimini, valamint a Velencét övező népszerű tengerparti üdülővárosok: San Michele al Tagliamento, Jesolo, Caorle vagy Legnano.
Olaszország egyébként régóta szenved attól hogy imádják a turisták. Főszezonban szinte lépni sem lehet a legismertebb városokban. De szerencsére az olasz szakmai szervezetek nem akarják megvárni, míg teljesen kezelhetetlen lesz a helyzet. Több ilyen szervezet és helyi önkormányzat állandó konzultációt kezdeményezett, felvetéseik egyelőre országosan még nem érvényesülnek, de legalább az látszik, hogy nem csupán a tiltásokban gondolkodnak.
Az egyik felkapott olasz régió a Garda-tó és környéke, ahol lapunk idén májusban azt tapasztalta, hogy már a főszezon küszöbén is sűrű volt a forgalom a tó körüli településeken. Marco Polettini, a tóhoz közeli Brescia megye hivatalos turisztikai szervezetének a Visit Bresciának az elnöke a Corriere della Sera című lapnak arról panaszkodott, hogy Sirmione vagy Desenzano környékén már alig lehet autóval közlekedni.
Alessandro Fontini, a Brescia városában működő szállásadói szövetség (Federalberghi Brescia) vezetője azt vetette fel, hogy jobban kellene értékelni a tengerentúli és arab turistákat, mint az európaiakat. Előbbiek ugyanis nem 1-2 napra jönnek, hanem általában 4-6-ra, vagyis nem olyan gyors így a cserélődés, kisebb az ökológiai lábnyom. (A FlayDubai diszkont légitársaság már közlekedtet járatokat Dubai és a bresciai repülőtér között – a szerk.)
Mindkét szakember azt emelte ki, hogy területileg és időben is szét kell húzni a kínálatot. Kifejezetten előnyben kellene részesíteni a kevésbé felkapott régiókat azzal, hogy oda irányítják a turistafolyamot. Ezt részben úgy érhetik el, ha tárgyalnak a nagy szállásfoglaló rendszereket üzemeltető cégekkel, másrészt a hely idegenforgalmi szervezeteket rábírják a kínálat még színesebbé tételére.
Itt megjegyezzük, hogy Olaszországban van egy olyan kategória, amiről még mindig keveset tudnak a külföldiek, de akik kipróbálták, csak dicsérik. Ez az úgynevezett agriturismo, amikor egy-egy családi gazdaság minőségi szállást is ad saját telephelyén, házánál, tanyájánál és még bemutatja a saját munkáját is. Sokkal több élményt szerezhetnek így a helyi emberek szokásairól a vendégek, mintha egy hagyományos szállodában laknának.
Kulcskérdés lenne megegyezni a rövid távú szállásadás témájában. Nem csak az Airbnb-re vagy a Bookingra kell gondolni, erre utalt Paola Migliosi, a Confguide nevű tanácsadó cég vezetője.
„Meg kell regulázni azokat, akik nem részesei az ellenőrzött rövid távú kiadási rendszernek. Gyakori, hogy az unoka egyszerűen kiadja a nagyszülőktől megörökölt házat 1-2 éjszakára, de sokszor nincsenek meg sem a higiéniai, sem a biztonsági feltételek, nem beszélve az elszámolásról. Márpedig a »rendes« piaci résztvevők, az évek óta minden szabályt betartó kis családi vállalkozások ennek kárát látják, mert az egész ágazatról rossz képet alkotnak a turisták, ha valami nem stimmel” – fejtegette, egyúttal sürgette, hogy az adóhatóság is ellenőrizze az érintetteket.
Olaszországban a sok művészeti és építészeti élményt adó városoknak köszönhetően a külföldi turisták – egy-két világhírű intézménytől eltekintve (például a firenzei Uffizi képtár) – általában nem egy konkrét múzeumba akarnak eljutni, hanem a várost, mint olyat akarják megnézni, bolyongani a szűk utcákban, egy jót enni és inni, stb. Matteo Bonazza turisztikai szakember az északi Trentino tartomány lehetőségeiről azt mondta az Il Dolomiti című regionális lapnak: nem csupán Bolzano vagy Trento létezik, kiváló kis falvakba is el lehet jutni és érdemes is, mert nagyon érdekes történetekkel lehet gazdagodni, sokkal több közvetlen élményt lehet szerezni, mintha végig rohanná valaki egy buszon a fontosabb környékbeli városokat vagy csak síelni akarna.
A szakértő szerint jó módszer, ha a főszezonon kívüli időszakra kedvezményeket hirdetnek meg. Itt nem csupán árengedményről van szó, sőt, főleg nem arról. Hozzácsaphatnak egy-egy belépőhöz egy másikat, amit ingyen vagy féláron adnak, plusz engedményt adhatnak a családoknak vagy kiszélesíthetik az egyébként eléggé elterjedt regionális turisztikai kártyák szolgáltatásait.
Külön szólt a közlekedés megszervezéséről, ami sokat segíthet az egyenletesebb terhelés megvalósításában. Nem mindegy, hogy a buszok milyen sűrűn járnak egy kedvelt, de túlterhelt útvonalon és az sem, hogy mennyire hirdetik a szervezetek azt, hogy vonattal menjen valaki és ne autóval. Itt megjegyezzük, hogy például Ausztriában, ami ugye határos ezzel a régióval, egyre több szálláshelynél 10 százalékkal is olcsóbban lehet szobát kivenni, ha valaki vonatjeggyel igazolja, hogy nem autóval érkezett.
Úgy tűnik az európai turisták egyre inkább hajlandóak a klasszikus nyári hónapok helyett az úgynevezett "holtszezonban" (május-június és szeptember-október) utazni. Ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy a népszerű nyári hónapok alatt a leglátogatottabb üdülőhelyek már képtelenek több pihenni vágyót befogadni. Jól látható, hogy a holtszezonban pont a mediterrán országok (Horvátország, Görögország, Portugália, Olaszország) teljesítenek egyre jobban.
A legjobb Trentoban élni, Taranto a sor végén
Az észak-olasz Trento lett az első, a megkérdezett helyiek 95,4 százaléka többsége azt mondta, hogy Olaszországon belül itt lehet a legjobban élni és a szolgáltatások is itt a legjobbak az összes korcsoportot figyelembe véve. Ez derült ki az Európai Bizottság idén tavaszi, egész Európára vonatkozó felméréséből. Az olasz eredményeket nézve a 2023-as felméréshez hasonlóan a nagyvárosok most is rosszul szerepeltek: Milano a 45., Róma a 98. helyre futott be, Nápoly és Palermo még ennél is hátrábbra. A sor végén Taranto kullog 47,8 százalékos elégedettséggel. Ugyanakkor Firenze a 33., míg Bologna a 14. lett. Ha csak az időseket nézték, akkor is Trento győzött, mögötte Como, majd Cremona végzett. A top 10-be jutott még Lodi, Treviso, Vicenza, Padova, Bolsano és Verona is.