A 12 főnél több személyt szállító hajókra, teherhajókra, kompokra és gazdasági célból üzemeltetett hajókra amúgy is kötelező a felelősségbiztosítás, de jó, ha a kisebb hobbihajó tulajdonosok is tisztában vannak azzal, hogy a potenciálisan okozható és elszenvedhető kár nagysága miatt mindenképpen érdemes akár felelősség, akár casco biztosítást kötni. A Generalinál évente közel 500 hajóbiztosítást kötnek.
A statisztikák szerint Magyarországon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetőlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, ezek nagy része a „magyar tenger” hullámait szeli, de akadnak szép számmal az ország egyéb vizein is. Úgy, mint a szárazföldön közlekedő járműveknél, itt is az üzembentartót terheli a felelősség a hajóval okozott károkért és mivel ezek a hajók nem olcsók, a javíttatásuk is igen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés több százezer forintba is belekerülhet, de gondoljunk csak bele, hogy egy nagyobb balesetnél előfordulhat személyi sérülés, vagy akár a hajó is elsüllyedhet. A Generali éppen ezért azt ajánlja a tulajdonosoknak, hogy ne spóroljanak a biztosítási díjon, hiszen így az okozott kár hatalmasra is rúgható költségét nem nekik kell állniuk. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra – hat hónapra - már 19 ezer forintért is lehet felelősségbiztosítást kötni, káreseményenkénti 10 millió forintos biztosítási összegre.
A nemzetközi hajólevéllel rendelkező, 10 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai casco-t is köthetnek, például tűzkárra, vagy robbanás, villámcsapás, vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztításokra is. Ez alapvetően Magyarország területére terjed ki, de kibővíthető egyebek mellett Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.
„Volt olyan eset, amikor két hajó szembeszélben haladt a kikötő felé, az egyikük egy nagyjából 6-os erősségű, 30 fokkal eltérő „befújást” kapott, amitől az orrvitorla kifordult („lebeggelt”) és irányíthatatlanná vált, majd körülbelül a hajó felénél, 90 fokos szögben a másiknak ütközött, de láttunk olyat is, amikor a rosszul rögzített árbóc a mellette lévő hajóra esett, százezres nagyságrendű kárt okozva. Az ilyen esetek a legjellemzőbbek a Balatonon és a hazai vizeken, amihez olykor elég egy apró figyelmetlenség, vagy gyakorlatlanság.” – mondta el Hajas Gábor, a Generali vagyonbiztosítási üzletágának vezetője.
„De nem csak a hobbihajósok hibázhatnak, előfordult már, hogy egy versenyen a vízi kresz szabályait megszegve ütköztek össze a vitorlások. Ez azért is veszélyes, mert jó szélben, versenytempónál a kishajók könnyen fel is borulhatnak. A nagyobb versenyhajók pedig több tízmillió forint értékűek és egy kisebb kár ilyenkor akár több millió forint is lehet.” – tette hozzá a szakember.
(x)