Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Végéhez közeledik a Boeing 737 MAX-ok botránya, a típust még mindig nem engedik felszállni, az amerikai gyártó elkészült az MCAS-rendszer szükséges szoftver módisításával. Ha a modifikációkat az amerikai légügyi hatóság, az FAA jóváhagyja is, még nem jelenti azt, hogy az érintett repülők újból felszállhatnak majd, ugyanis várhatóan az egyes lajstromozó országok polgári légiközlekedési hatóságai is tesztelni akarják majd a gyártó új változatú szoftverét. Mindeközben egyre több légitársaság alternatívákat keres a Boeing gépeire - mennyire járhatóak ezek?
Az American Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgépe landol New Yorkban. (EPA/JUSTIN LANE)

A Wall Street Journal értesülései szerint az FAA már kísérleti szinten zöld utat adott a Boeing szoftverfejlesztésének, és ezek néhány héten belül eljuthatnak az érintett légitársaságokhoz, ha minden a tervek szerint halad. A frissített MCAS-szoftver egyebek mellett csökkenti az annak az automatizált folyamatnak az „agresszivitását”, ami a tragédiákat is okozhatta.

A feltételezések szerint a gép szenzorai nem megfelelő állásszög értéket mértek felszállás közben, így a rendszer automatikusan “fejnehézre” trimmelt, azaz lefelé nyomta a Boeing 737 MAX 8-as orrát.

A jövőben  nemcsak az egyik, -mint a második katasztrófáig -, hanem mindkét oldali állásszög adó jelét bevezetnék az MCAS rendszerbe, ami a pilótának is adna jelzést, valamint nem ismétlődően, hanem csak egyszer avatkozna be, ha a gép állásszöge a kritikus állásszög eléréséhez közeledik, valamint azonnal leoldana, ha a pilóta „ellene dolgozik” a magassági kormányt húzva egy bizonyos értéknél nagyobb erővel, továbbá a pilóta kézzel egyszerűen kis is kapcsolhatja majd a rendszert.

Eközben pedig a pilóták képzését is bővítenék, aminek köszönhetően pontosan megismernék és nem csak egy képes prezentációból elméletben, hanem szimulátor gyakorlatok során is a gyakorlatban elsajátítanák, hogyan is lehet az adott rendszert rendeltetésszerűen használni, annak rendellenes működését felismerni és igen gyorsan kikapcsolni, ha az nem úgy reagál az adott repülési helyzetben, ahogy az  logikusan elvárható lenne tőle.

Ez sem oldja meg a konstrukció minden egyes problémáját

A szoftverfrissítés, bár mindenképpen fontos lépés, a Boeing gondjain már csak részben tud segíteni.  Nem elég, hogy az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, az American Airlines naponta körülbelül 90 járatot mond le a 737 MAX-ok kiesése miatt április végéig, az indonéz Garuda Airlines lemondta az ötven ilyen repülőgépre szóló megrendelését arra hivatkozva, hogy az utasok bizalma megrendült a Boeing keskenytörzsű gépeiben. Az amerikaiak a Garudának eddig egy gépet szállítottak le, ez a globális tiltás miatt hetek óta tétlenül parkol.

Elbukott megrendelések

Ahogy arról korábban is írtunk, a Boeing körüli világbotrány nagy győztese a többi gyártó lehet. Az Ethiopian Airlines fontolgatja teljes flottája lecserélését Airbusokra, amely 108 nem túl koros gépet jelentene (kilenc A350-es kivételével), ez az iho.hu iparági forrásai szerint nehezen kivitelezhető ilyen rapid és radikális módon.

Ugyanakkor a hírek szerint Emmanuel Macron francia elnök már tárgyalt az etióp légitársasággal az Airbusok beszerzéséről, sőt, most esedékes megbeszélésein a kínai miniszterelnökkel szintén téma az ország légitársaságainak rendelési listája, és azon a Boeingok helyére az európai típusok belépése.

A Gazeta.ru orosz lap szerint maga Vlagyimir Putyin emlékeztette az orosz légitársaságokat arra a korábban meghirdetett irányelvre, miszerint a nyugati gyártású repülőgép-állományt hazaival kell lecserélni, és ezügyben Putyin ismét a partnerek figyelmébe ajánlotta a fejlesztés alatt álló MSz-21-est, az Aeroflot pedig már jelezte is, hogy egyetért a koncepcióval. Az első társaság, amely lefújná a 737-es rendeléseit, az Aeroflot-csoporthoz tartozó Pobeda lenne.

Az Airbusnál kevésbé valószínű egy hasonló hiba

A légitársaságok alternatíváival kapcsolatban megkérdeztük Madas László igazságügyi légiközlekedési szakértőt (Aeroexpert.hu). Mint mondta, elvileg semmi sem lehet lehetetlen, így elméletileg az is előfordulhat, hogy az alternatívaként rendelt Airbusoknál is a nem csupán kettő, hanem mindhárom állásszögadó egyidejű meghibásodása esetén az adott repülési helyzetben reagálhat ugyan a hibás, de egyforma jelre helytelenül az automatika,de ennek esélye egyrészt elhanyagolhatóan minimális a Boeing csupán két állászsögadójával felszerelt rendszréhez képest, másrészt erre az esetre is régóta kidolgozott gyári vészhelyzeti eljárás, azaz procedúra található az ún QRH-ben (Quick Reference Handbook).

Ez részben azzal magyarázható, hogy a keskeny törzsű, azaz “egy folyosós” Airbus-sorozatot(A318,-319,-20-21 és a NEO-i) valamint a több folyosós nagyobbakat (A330, A350 és A380 különféle sorozatai, és a NEOi) mind eleve elég magas futószárral tervezték, így az ún. “stretch-elés” során a nagyobb szívónyílás átmérőjű hajtóművek beépítése esetén sem jelent problémát, elég “ground clearance” marad.

(Wikimedia Commons/BriYYZ)

Ezért a hajtóműveket nem kell sem „előrébb tolni”, sem „kijjebb vinni”, ami nem befolyásolja károsan a gépek aerodinamikai, elsősorban hosszstabilitási és kormányozhatósági  tulajdonságait, mivel így az alap konstrukció aerodinamikai tulajdonságai alapvetően jobbak, így nem kell utólag elektronikus pót kütyükkel megoldani a rossz alapkoncepció által okozott problémákat, valamint a kormányrendszerek ún. fly-by-wire (FBW) architektúrája miatt a rendszerek kormány computerei az automatika működésének bizonyos szintű degradációjáig  eleve ellátják ezt a kiritkus állásszög elérése elleni védelmet, sőt a tolóerőautomata bekapcsolt állapotában  a kritikus állásszög elérése előtt egy bizonyos értékkel már magától be is adja a felszálló teljesítményt.

Az Airbus “fly-by-wire” (FBW) sorozat (az A300 és A310 kivételével az összes Airbus ilyen) gépei az átesés ellen az automatika két szinttel történő degradálódásáig az ún. “control law protection” révén  védettek, gyakorlatilag maga az átesés a valóságban  (a típus berepülési programok kivételével) csak egyszer, 2009.07.01-én  az AIR FRANCE AF447-es járatát (Rio de Janeiro-Párizs) teljesítő  A330 esetében  fordult  elő, amikor is a gépet a pilótáknak  egészen az Atlanti Óceánba csapódásig nem sikerült az átesésből kivenniük, azóta se ilyen eset nem fordult eddig elő többször, komolyabb mérvű rendszer degradálódást okozó rendszerhibák: pl. kettős hidraulikarendszer hiba sem történt még meg élesben. Ugyanakkor – részben azóta -  szimulátorban ezeket kötelezően gyakoroltatják a hajózó személyzetekkel, beleértve az átesésből való kivételt is.

Az összes Airbus FBW modell legalább 3 állásszög adóval felszerelt, így a control law protectiont nyújtó rendszerek mindhárom adó jelét megkapják, amiből a rendszer belső logikája az ún. „system logic” a másik kettővel nem korreláló jelet, mint hibást kiszűri. Természetesen elméletileg nem lehetetlen az egyszerre három hibás jel sem, de gyakorlati valószínűsége elhanyagolhatóan minimális, de arra az esetre is van QRH (Quick Reference Handbook) procedúra kidolgozva, melynek első tételei ún. “memory item”-et képeznek, tehát a pilótáknak azokat betéve tudniuk kell, ezt a megszerző és időszakos  hosszabbító hatósági vizsgák során ellenőrzik.

Az orosz gép

A szakértőt emellett arról is kérdeztük, hogy mennyire megbízható és reális alternatíva az orosz MSz-21-es. Mint mondta, ezt egyelőre még nem lehet tudni, mivel a sorozatgyártást megelőző folyó típus certifikációs program a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzése céljából épp csak a napokban folytatódott a harmadik prototípus bevonásával . A típusalkalmassági vizsgálat része, a berepülési program (ó magyar nyelven légipróbák) vegyes személyzettel, egyszerre zajlanak orosz és az EASA légialkalmassági követelmények szerint, a szakértő az FAA általi certifikáció szándékról nem tud.

Az oroszok a TU-154-et és az IL-86, IL-96-ot követően lemaradtak a polgári utasszállítók piacán. Eközben született a TU-204 típus, ami a B-757 megfelelője lehetett volna, de nem lett. Sikerrel kecsegtetett sokáig a Szuhoj SUPERJET 100 program is, ami ha sikeres lett volna, a SUPERJET válhatott volna az első regionális Airbus-szá, de nem vált, végülis a kanadai CS széria lett azzá Airbus 200 series néven, pedig a Szuhoj már 2010-ben forgalomba állt.

Azt, hogy azóta az orosz polgári repülőgépgyártó-ipar kinőtte-e hosszan tartó gyerekbetegségeit (saját gyártású megfelelő hajtómű és avionika hiánya), a product-support gyengeségeit, nem tudom megmondani, de mindenestre a Superjet problémáin máig sem tudtak úrrá lenni – tette hozzá Madas László.

Mint mondta, abban nem hisz, hogy a világpiacon az oroszok valós konkurenciát jelenthetnének akár az Airbusnak, vagy akár az átmenetileg most gyengélkedő Boeingnek. A szakértő szerint legfeljebb a saját belső piacukról tudhatják kiszorítani az ezután rendelendő/leszállítandó keskenytörzsű Boeingeket, de még ehhez is igen hosszú időre lehet szükségük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Ellentétes jóslatok a hazai nagyvállalatok idei várakozásairól 
Privátbankár.hu | 2021. április 13. 10:23
A hazai nagyvállalatok bevétel és profit szempontjából is komoly visszaesésre számítanak idén - közölte saját felmérésére hivatkozva a K&H Bank. Ez a megállapítás azért érdekes, mert a PwC három hete kijött éves vezérigazgatói hangulatjelentése enyhén pozitív várakozásokat jelzett. 
Vállalat Csúnya veszteség a Honvédnál - a tulajdonosok mégis bizakodnak
Székely Sarolta | 2021. április 12. 18:37
Bár harmadával nőtt a koronavírus-járvánnyal sújtott évben a Budapest Honvéd értékesítésből származó bevétele, ez kevés volt ahhoz, hogy elkerüljék az újabb tetemes veszteséget év végén. A tulajdonosok újabb pénzinjekcióval várják a fordulatot és a jelenlegi korlátozásokkal teli helyzet megváltozását. Lapunk megkeresésére azonban bizakodásuknak adtak hangot.
Vállalat Márciusban már a szebbik arcát mutatta az autópiac
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 17:16
A Trend FM Reggeli monitor című műsorában kollégánk, Király Béla volt a vendég, aki az autóipar folyamatokat elemezte. A szektor értékesítési adatai számottevő javulást mutatnak, ugyanakkor a gyártási oldalon azért vannak nehézségek.
Vállalat Újabb 7 milliárd forintot kapott a Hell az államtól
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 13:51
Egyedi döntéssel. 
Vállalat Beárazták a magyar utánpótlásképzést az Eb-n, de mi a baj igazából a fiatal labdarúgóinkkal?
Marosi Gergely | 2021. április 11. 16:59
Értékelhetetlen teljesítményért mentek a milliárdok a magyar utánpótlásfutballba, vagy meggondolatlan dolog ennyire sarkos kijelentést tenni? A magyar sport és közélet polarizált voltát jól mutatják az U21-es futballválogatott Eb-szereplésére érkezett reakciók. Annyit megállapíthattunk: a legidősebb utánpótlás-korosztályból összeállított csapat és ellenfelei között jókora, felkészültségi szempontból aggasztó különbség mutatkozott meg.
Vállalat Vissza kettő, padlógáz - minden zűrt leráztak magukról az autógyártók
Király Béla | 2021. április 10. 17:18
Az első negyedéves értékesítési adatok alapján úgy tűnik, a járműipar túl van a válságon. Annak ellenére biztatóak a számok, hogy a globálisan jelentkező chiphiány miatt számos vállalat szembesült nehézségekkel. Vélhetőleg azonban a növekvő keresletet a gyártás követni tudja.
Vállalat Csányi Sándor cége új tevékenységbe fogott
Csabai Károly | 2021. április 9. 05:24
Az egyebek mellett a mezőgazdaságban meghatározó szereplőnek számító Bonafarm Csoport felett diszponáló Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Zrt. az energetikai piacra lép. Az OTP Bank elnök-vezérigazgatója kizárólagos tulajdonában lévő társaság egy, az utóbbi években több milliárd forintos forgalmat lebonyolított százhalombattai cégben szerez 76 százalékos részesedést. 
Vállalat Így nyitottak újra a fodrászatok, kozmetikák
MTI | 2021. április 8. 16:11
A szolgáltatók fel tudtak készülni az üzletek újranyitására, a távolságtartást elsősorban időpontfoglalással oldják meg, amivel elkerülik az esetleges torlódást.
Vállalat Idő kérdése, hogy fizetésképtelenné váljanak a cégek
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 14:03
Bár azzal meglepetést okoztak az eurózóna vállalatai, hogy a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt a fizetésképtelenség terén nem romlott a helyzet 2020-ban, de a következő időszakban változhat a helyzet. A Coface szerint a magyar gazdaságban az építőipar mellett  a szolgáltatási és a ruhaipari szektor is a rizikós ágazatok közé tartozik. 
Vállalat Nevet váltott a CIB Alapkezelő
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 13:41
A CIB Befektetési Alapkezelő Zrt. felvette anyavállalata nevét, Eurizon Asset Management Hungary néven folytatja tevékenységét. 
hírlevél
depositphotos