Pár napja megnyitotta első európai szupermarketjét az Amazon. London egyik nyugati kerületében – egyelőre nem óriási területen – szinte érintés nélkül lehet megvásárolni az alapvető élelmiszereket és háztartási kellékeket.
Eladó csak egy-kettő lézeng, rengeteg a kamera, pénztár nincs, mert amint belépünk, „beazonosítja” mobilunkat a rendszer és az előre letöltött applikáció segítségével bármit betehetünk rögtön a saját szatyrunkba – merthogy bevásárlókocsi és kosár sincs. Kilépéskor szépen „becsipog” az adott termékeket összesítő hang és már le is vonták a számlánkról az összeget. A számlát röviddel ezután email-en el is küldik nekünk, az applikáció letöltésekor eleve meg kell adni ezt.
Minderről a businessinsider.com egyik munkatársa számolt be, aki gyorsan kipróbálta ezt a brit lehetőséget. És csak áradozott róla, ami – ismerve a részleteket, nem is csoda. Nagyon erős üzenet ez a sok újítás a versenytársaknak – főleg a hard diszkont hálózatoknak (Aldi, Lidl, Penny Market), de a hipermarketeknek és még a CBA-nak is.
Az Amazon egyelőre csak 250 négyzetméteres boltokat nyit a szigetországban, tehát mintegy negyed akkorát, mint a kiskereskedelemben főszereplőnek számító versenytársak. Az expanzió vélhetően egy-két év alatt annyira erős lesz, hogy elférnek majd kétszer ekkorák is, főleg a nagyvárosokban és persze nem csupán a brit piacon, hanem Európa fejlettebb országaiban is.
Gyorsítanak a versenytársak is
Az alapvető élelmiszereket, iparcikkeket és háztartási kellékeket árusító kiskereskedelmi láncok természetesen nem akarnak lemaradni a digitalizációban és a járvány miatt is felpörgették a fejlesztéseiket. A hipermarketek már nálunk is több egységükben bevezették az önkiszolgáló pénztárakat, de ez még nem érintésmentes vásárlás. A járvány tovább tolja őket az online értékesítés növelése felé, a kiszállításra komoly logisztikai eszközrendszert alkalmaznak. A közösségi média felületein erős kampányokat indítottak és a márkaépítést ezeken a frontokon is egyre komolyabban végzik. A hard diszkontoknál a teljesen online értékesítés azonban még nem jellemző Magyarországon és külföldön sem széleskörűen elterjedt. Legfeljebb azt lehet megtenni, hogy a neten megrendeljük a terméket és az áruházban átvesszük.
Az Amazon új típusú üzletében a kamerák egyébként nem csupán a lopást akadályozzák meg, hanem azt is nyomon követik, hogy mi kerül le a polcokról, így gyorsan pótolni lehet a népszerű árukat. A polcokon súlyérzékelőt is elhelyeztek, ez is segíti a folyamatot. Egyébként hiába adnánk át mondjuk egy másik vásárlónak az árut, mivel a kamerák mindent látnak, a végén tőlünk fogják levonni az árát.
Az Amazon kizárólag brit beszállítókkal dolgozik és a kínálat harmada saját márkás termék. A businessinsider.com munkatársa szerint az árak a diszkontoknál megszokott sávban mozognak, de – nyilván a bevezető időszak miatt is – több terméknél kicsit az átlag alá vannak belőve. Külön vegán, laktózmentes sarkok is vannak – ez nem újdonság, de színesíti a kínálatot. Természetesen az előzőleg online megrendelt termékeket az üzleten belüli átvételi pontokon is berakhatjuk a kosarunkba. Abban is különbözik az itthon is ismert hard diszkontoktól, hogy kávé- és italautomatákat is elhelyeztek és gyógyszert is vásárolhatunk ott.
A Bloomberg szerint az Amazon hamarosan 28 ilyen típusú üzletet fog nyitni az Egyesült Államokban. Ott egyelőre olyan szupermarketeket működtet, ahol vegyes rendszert alkalmaznak. Hagyományos és digitális bevásárlókocsikat is lehet használni. Utóbbi fogantyújához egy kisebb digitális táblát rögzítettek, amelyen azonnal megjelenik a kiválasztott termék, annak jellemzői és ára, továbbá a kuponokat is érvényesíthetjük. Az ilyen kocsikkal vásárlóknak külön gyorsítósávjuk van az üzleten belül, az üzlet elhagyásakor itt is azonnal levonják az összeget.