4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Folyamatos a digitalizáció a kiskereskedelemben is. Az viszont új jelenség, hogy egy online mogul beveti magát a fizikai térbe és szinte már automata szupermarketeket nyit. Az Amazon pont ezt tette, halkan kérdezzük: mikor lép be a magyar piacra ezzel?

Pár napja megnyitotta első európai szupermarketjét az Amazon. London egyik nyugati kerületében – egyelőre nem óriási területen – szinte érintés nélkül lehet megvásárolni az alapvető élelmiszereket és háztartási kellékeket. 

Eladó csak egy-kettő lézeng, rengeteg a kamera, pénztár nincs, mert amint belépünk, „beazonosítja” mobilunkat a rendszer és az előre letöltött applikáció segítségével bármit betehetünk rögtön a saját szatyrunkba – merthogy bevásárlókocsi és kosár sincs. Kilépéskor szépen „becsipog” az adott termékeket összesítő hang és már le is vonták a számlánkról az összeget. A számlát röviddel ezután email-en el is küldik nekünk, az applikáció letöltésekor eleve meg kell adni ezt.

Az Amazon-üzlet bejárata Londonban (fotó: businessinsider.com)
Az Amazon-üzlet bejárata Londonban (fotó: businessinsider.com)

Minderről a businessinsider.com egyik munkatársa számolt be, aki gyorsan kipróbálta ezt a brit lehetőséget. És csak áradozott róla, ami – ismerve a részleteket, nem is csoda. Nagyon erős üzenet ez a sok újítás a versenytársaknak – főleg a hard diszkont hálózatoknak (Aldi, Lidl, Penny Market), de a hipermarketeknek és még a CBA-nak is.

Az Amazon egyelőre csak 250 négyzetméteres boltokat nyit a szigetországban, tehát mintegy negyed akkorát, mint a kiskereskedelemben főszereplőnek számító versenytársak. Az expanzió vélhetően egy-két év alatt annyira erős lesz, hogy elférnek majd kétszer ekkorák is, főleg a nagyvárosokban és persze nem csupán a brit piacon, hanem Európa fejlettebb országaiban is.

Gyorsítanak a versenytársak is

Az alapvető élelmiszereket, iparcikkeket és háztartási kellékeket árusító kiskereskedelmi láncok természetesen nem  akarnak lemaradni a digitalizációban és a járvány miatt is felpörgették a fejlesztéseiket. A hipermarketek már nálunk is több egységükben bevezették az önkiszolgáló pénztárakat, de ez még nem érintésmentes vásárlás. A járvány tovább tolja őket az online értékesítés növelése felé, a kiszállításra komoly logisztikai eszközrendszert alkalmaznak. A közösségi média felületein erős kampányokat indítottak és a márkaépítést ezeken a frontokon is egyre komolyabban végzik. A hard diszkontoknál a teljesen online értékesítés azonban még nem jellemző Magyarországon és külföldön sem széleskörűen elterjedt. Legfeljebb azt lehet megtenni, hogy a neten megrendeljük a terméket és az áruházban átvesszük.

Az Amazon új típusú üzletében a kamerák egyébként nem csupán a lopást akadályozzák meg, hanem azt is nyomon követik, hogy mi kerül le a polcokról, így gyorsan pótolni lehet a népszerű árukat. A polcokon súlyérzékelőt is elhelyeztek, ez is segíti a folyamatot. Egyébként hiába adnánk át mondjuk egy másik vásárlónak az árut, mivel a kamerák mindent látnak, a végén tőlünk fogják levonni az árát.

Az Amazon kizárólag brit beszállítókkal dolgozik és a kínálat harmada saját márkás termék. A businessinsider.com munkatársa szerint az árak a diszkontoknál megszokott sávban mozognak, de – nyilván a bevezető időszak miatt is – több terméknél kicsit az átlag alá vannak belőve. Külön vegán, laktózmentes sarkok is vannak – ez nem újdonság, de színesíti a kínálatot. Természetesen az előzőleg online megrendelt termékeket az üzleten belüli átvételi pontokon is berakhatjuk a kosarunkba. Abban is különbözik az itthon is ismert hard diszkontoktól, hogy kávé- és italautomatákat is elhelyeztek és gyógyszert is vásárolhatunk ott.

A Bloomberg szerint az Amazon hamarosan 28 ilyen típusú üzletet fog nyitni az Egyesült Államokban. Ott egyelőre olyan szupermarketeket működtet, ahol vegyes rendszert alkalmaznak. Hagyományos és digitális bevásárlókocsikat is lehet használni. Utóbbi fogantyújához egy kisebb digitális táblát rögzítettek, amelyen azonnal megjelenik a kiválasztott termék, annak jellemzői és ára, továbbá a kuponokat is érvényesíthetjük. Az ilyen kocsikkal vásárlóknak külön gyorsítósávjuk van az üzleten belül, az üzlet elhagyásakor itt is azonnal levonják az összeget. 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Remekel a hazai közmű-, valamint energetikai szektor egyik vezető szállítója
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:58
Az ABB az üzleti környezetet érintő bizonytalanság közepette is egy számjegyű bevételnövekedést vár 2025-ben.
Vállalat A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
PR | 2025. április 17. 16:37
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. A cégcsoport nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíció megtartása mellett tovább terjeszkedett a külpiacokon.
Vállalat Megint földgázt talált a Mol Pakisztánban
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:01
Három új földgáztalálatot ért el a Mol Pakisztánban a Tal nevű kutatási területen, amelyeknek a magyar vállalat most elkezdte kidolgozni a kitermelési stratégiáját is – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Iszlámábádban.
Vállalat Árcsökkentést kért a Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 09:51
Nem mindenkinek tetszik az ötlet.
Vállalat Akár 80 000 forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén
PR | 2025. április 16. 14:21
A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 000 forintján felül további 40 000 forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál, akik mobilalkalmazáson keresztül rendszeres megbízást adnak befektetési jegy vásárlására.
Vállalat Kína bevitt egy nagy ütést az amerikai ipar egyik sztárjának
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:43
Donald Trump februárban elindított kereskedelmi háborúját egyetlen eszközre, a büntetővámok bevezetésére építette. Valószínűleg nem gondolt arra, hogy mások többféle módon visszaüthetnek.
Vállalat Felkészülés a legrosszabbra: fordulat a cégeknél
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:05
Az Egyesült Államok vállalatvezetőinek többsége arra számít, hogy Donald Trump elnök gazdaságpolitikája miatt recesszióba süllyed az amerikai gazdaság. Márciusban még a kisebbség gondolta így.
Vállalat Donald Trump elintézte: durva drágulást jelentett be a Sony
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 15:37
A Sony 25 százalékkal emelte a PlayStation 5 árát, részben a Trump-féle vámok hatására
Vállalat Tradíció és minőség a pékségben
PR | 2025. április 14. 14:29
A Pécsváradon alapított Aranycipó Kft. immár több mint harminc éve készít magas minőségű pékárukat. A családi vállalkozás napjainkban megfelel a legmagasabb élelmiszeripari sztenderdeknek, miközben a hagyományos kézműves technikákat is alkalmazza. A cég jelenleg több mint 20 kemencével rendelkezik, és közel 150 féle termékének elkészítésében 270 munkatárs vesz részt. A minőség iránti elhivatottságukat a frissen elnyert Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy is igazolja.
Vállalat A nők vezetői szerepköre a magyar vállalati szektorban
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 13:26
A női vezetők aránya világszerte még mindig alacsony, noha egyre több kezdeményezés születik a nemek közötti egyensúly előmozdítására az üzleti életben. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Szuromi-Kovács Ágnes, a Will Foundation alapítója osztotta meg tapasztalatait és gondolatait a női szerepek változásáról, a karrier és a magánélet közötti egyensúly kihívásairól, valamint a mentorprogramok és támogató közeg kiemelt szerepéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG