4p

Folyamatos a digitalizáció a kiskereskedelemben is. Az viszont új jelenség, hogy egy online mogul beveti magát a fizikai térbe és szinte már automata szupermarketeket nyit. Az Amazon pont ezt tette, halkan kérdezzük: mikor lép be a magyar piacra ezzel?

Pár napja megnyitotta első európai szupermarketjét az Amazon. London egyik nyugati kerületében – egyelőre nem óriási területen – szinte érintés nélkül lehet megvásárolni az alapvető élelmiszereket és háztartási kellékeket. 

Eladó csak egy-kettő lézeng, rengeteg a kamera, pénztár nincs, mert amint belépünk, „beazonosítja” mobilunkat a rendszer és az előre letöltött applikáció segítségével bármit betehetünk rögtön a saját szatyrunkba – merthogy bevásárlókocsi és kosár sincs. Kilépéskor szépen „becsipog” az adott termékeket összesítő hang és már le is vonták a számlánkról az összeget. A számlát röviddel ezután email-en el is küldik nekünk, az applikáció letöltésekor eleve meg kell adni ezt.

Az Amazon-üzlet bejárata Londonban (fotó: businessinsider.com)
Az Amazon-üzlet bejárata Londonban (fotó: businessinsider.com)

Minderről a businessinsider.com egyik munkatársa számolt be, aki gyorsan kipróbálta ezt a brit lehetőséget. És csak áradozott róla, ami – ismerve a részleteket, nem is csoda. Nagyon erős üzenet ez a sok újítás a versenytársaknak – főleg a hard diszkont hálózatoknak (Aldi, Lidl, Penny Market), de a hipermarketeknek és még a CBA-nak is.

Az Amazon egyelőre csak 250 négyzetméteres boltokat nyit a szigetországban, tehát mintegy negyed akkorát, mint a kiskereskedelemben főszereplőnek számító versenytársak. Az expanzió vélhetően egy-két év alatt annyira erős lesz, hogy elférnek majd kétszer ekkorák is, főleg a nagyvárosokban és persze nem csupán a brit piacon, hanem Európa fejlettebb országaiban is.

Gyorsítanak a versenytársak is

Az alapvető élelmiszereket, iparcikkeket és háztartási kellékeket árusító kiskereskedelmi láncok természetesen nem  akarnak lemaradni a digitalizációban és a járvány miatt is felpörgették a fejlesztéseiket. A hipermarketek már nálunk is több egységükben bevezették az önkiszolgáló pénztárakat, de ez még nem érintésmentes vásárlás. A járvány tovább tolja őket az online értékesítés növelése felé, a kiszállításra komoly logisztikai eszközrendszert alkalmaznak. A közösségi média felületein erős kampányokat indítottak és a márkaépítést ezeken a frontokon is egyre komolyabban végzik. A hard diszkontoknál a teljesen online értékesítés azonban még nem jellemző Magyarországon és külföldön sem széleskörűen elterjedt. Legfeljebb azt lehet megtenni, hogy a neten megrendeljük a terméket és az áruházban átvesszük.

Az Amazon új típusú üzletében a kamerák egyébként nem csupán a lopást akadályozzák meg, hanem azt is nyomon követik, hogy mi kerül le a polcokról, így gyorsan pótolni lehet a népszerű árukat. A polcokon súlyérzékelőt is elhelyeztek, ez is segíti a folyamatot. Egyébként hiába adnánk át mondjuk egy másik vásárlónak az árut, mivel a kamerák mindent látnak, a végén tőlünk fogják levonni az árát.

Az Amazon kizárólag brit beszállítókkal dolgozik és a kínálat harmada saját márkás termék. A businessinsider.com munkatársa szerint az árak a diszkontoknál megszokott sávban mozognak, de – nyilván a bevezető időszak miatt is – több terméknél kicsit az átlag alá vannak belőve. Külön vegán, laktózmentes sarkok is vannak – ez nem újdonság, de színesíti a kínálatot. Természetesen az előzőleg online megrendelt termékeket az üzleten belüli átvételi pontokon is berakhatjuk a kosarunkba. Abban is különbözik az itthon is ismert hard diszkontoktól, hogy kávé- és italautomatákat is elhelyeztek és gyógyszert is vásárolhatunk ott.

A Bloomberg szerint az Amazon hamarosan 28 ilyen típusú üzletet fog nyitni az Egyesült Államokban. Ott egyelőre olyan szupermarketeket működtet, ahol vegyes rendszert alkalmaznak. Hagyományos és digitális bevásárlókocsikat is lehet használni. Utóbbi fogantyújához egy kisebb digitális táblát rögzítettek, amelyen azonnal megjelenik a kiválasztott termék, annak jellemzői és ára, továbbá a kuponokat is érvényesíthetjük. Az ilyen kocsikkal vásárlóknak külön gyorsítósávjuk van az üzleten belül, az üzlet elhagyásakor itt is azonnal levonják az összeget. 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Száguld a Ferrari
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 18:15
A Ferrari olasz luxusautó-gyártó bevétele és nyeresége egyaránt nőtt a harmadik negyedévben éves összevetésben – derült ki a vállalat kedden közzétett jelentéséből.
Vállalat Már a Starbucksnak sem megy kínaiak nélkül
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 16:19
Az amerikai kávézólánc bejelentette, hogy kínai tevékenységének irányítását eladja a kínai Boyu Capitalnak egy 4 milliárd dolláros tranzakció keretében – ez az egyik legnagyobb kínai egységeladás egy globális fogyasztói vállalat részéről az elmúlt években.
Vállalat A K&H nem hagyta szó nélkül Orbán Viktor kritikáját, kiáll az elemzőjéért
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 15:29
A hétfői sajtótájékoztatón beszélő szakértő szavait a bank szerint tévesen interpretálták.
Vállalat Bevezetné az 5,5G-t, és piacvezető szerepre tör a One
Vámosi Ágoston | 2025. november 3. 15:59
Januárban lesz egy éves a One, de a márkát már nyár végén többen említették a piackutatóknak, mint a korábbi Digit, vagy a Vodafone-t. Néhány hónap alatt 35 százalékkal növelték a vezetékes internetszolgáltatásuk értékesítését, és hamarosan bevezetnék az 5,5G-t.
Vállalat Karikó Katalin egykori munkáltatója növelte bevételét a harmadik negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 14:51
Növekvő harmadik negyedéves bevételről jelentett a német BioNTech biotechnológiai kutatóvállalat hétfőn.
Vállalat Nagyot esett a második legnagyobb orosz olajcég nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 11:23
A Lukoil, a második legnagyobb orosz olaj- és gázkitermelő cég adózott eredménye 352,479 milliárd rubel volt az idei első kilenc hónapban, 14,2 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál – áll a cég közleményében.
Vállalat A BÉT korábbi vezére került a Kavosz élére
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 10:37
Hétfőtől Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) korábbi elnök-vezérigazgatója tölti be a Kavosz Zrt. vezérigazgatói pozícióját, közölte a cég.
Vállalat Digitális együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az egyiptomi elnökkel
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:16
A 4iG elnöke – úgyis mint a Nemzetközi üzleti kapcsolatok fejlesztéséért felelős rendkívüli és meghatalmazott nagykövet – Orbán Viktor delegációjának tagjaként részt vett a Nagy Egyiptomi Múzeum megnyitó ünnepségén.
Vállalat Jól fogy az Omoda és a Jaecco, terjeszkedik az autós cég
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 12:19
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius Automotive Europe Kft.: október végén elindította a romániai piacon a kínai Chery Group két márkájának forgalmazását, decemberben pedig Bulgáriában vezeti be őket – tájékoztatta a társaság az MTI-t.
Vállalat Nagy dobásra készül a Netflix, felvásárolhatja az HBO tulajdonosát
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 10:54
A Reuters értesülései szerint a Netflix mérlegeli a Warner Bros Discovery stúdió- és streaming üzletágának megvásárlását. Az üzlet révén a Netflix olyan hollywoodi franchise-ok jogait szerezhetné meg, mint a Harry Potter vagy a DC, az HBO és az HBO Max.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG