6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Jellemzően német, francia, brit szatócsboltocskákból alakult ki sok itthoni áruházlánc valamikor. Nap mint nap elmegyünk mellettük, mégsem tudjuk a történetüket. Mit jelent az Aldi, a Lidl, a többi áruházlánc neve, és miért? Mikor jöttek létre, kinek a kezében vannak?
Spar Kínában (Wikimedia Commons)

Az Aldi az Albrecht-Discount kifejezés rövidítése, ahol az Albrecht az alapító család neve. A Lidl a Ludwig (Lajos) keresztnév becézése, főleg felnémet (délnémet) területeken, tehát olyasmi, mint nálunk a Laja vagy a Lajcsi. De önálló keresztnévként, sőt családnévként is használják.

Az Aldi hosszú múltra nyúlik vissza, az idősebb Karl Albrecht, a pár éve elhunyt Albrecht-testvérpár apja és annak felesége majdnem pontosan 105 éve, 1913. április 10-én nyitották első boltjukat. Ezt még csak Emma Néni Boltjának (Tante-Emma-Laden) emlegetik, ami minden pici, egy eladóval működő élelmiszer-kisbolt összefoglaló neve, Essen város Schonnebeck városrészében, a Ruhr-vidéken.

De már akkor is az olcsóság jegyében működött. “A bort még hordóból mérték ki üvegekbe, a cukrot és lisztet pedig zsákból árulták” – írja a német nyelvű Wikipedia. Az önkiszolgálás viszont még ismeretlen fogalom volt, ahogy az akciózás is.

Cigi vagy nem cigi?

Később az áruházláncot 1945-től sokáig Albrecht Discount néven illették, ebből az egyszerűség kedvéért lett a hatvanas években az Aldi. Az alapítóktól az üzletet megöröklő, majd ügyesen terjeszkedő testvérpár, Karl Junior és Theo 1961-ben azon különbözött össze, hogy áruljanak-e cigarettát, és ennek nyomán váltak szét északi és déli üzletláncra. Az Aldi Nord ezután árult dohányt, az Aldi Süd (amelyhez a magyar hálózat is tartozik) egészen 2002-ig nem.

A leggazdagabb németek listáját egyébként nagyon sokáig az Albrecht-család vezette, ma is a csúcs közelében vannak. (Erről ma reggel itt írtunk, “Nem is hinnéd, hány cégünk van német milliárdosok kezében” címmel.)

Aldi még Albrecht korában, 1958-ban (Wikipedia)

Mi köze a Lidl-nek a feketepiachoz?

Csak egy szójáték, Dieter Schwarz, a Lidl alapítójának, Németország leggazdagabb emberének vezetékneve ugyanis németül feketét jelent. A “Markt” szó pedig piac, de a “szupermarket” szó alkotóeleme, bolt jelentésű is. Ezért a népnyelv könnyen “Schwarzmarkt”, “feketepiac” néven csúfolhatta volna a cégét, ha magáról nevezi el – derül ki a Wikipedia szócikkéből. Ami kellemetlen háborús emlékeket is ébresztett volna.

A dupla-Lidl

Csavar a történetben, hogy Dieter apja, Josef Schwarz Lidl néven már működtetett egy nagykereskedő céget, így fia nem nevezhette volna 1973-ban első diszkontját Lidl-nek sem. Ő mégis megvette egy kívülállótól, Ludwig Lidl nyugalmazott tanártól 1000 márkáért az ő családnevének használati jogát, így lett mégis Lidl a Lidl.

Mivel a Lidl eleve a Ludwig becézéséből jön, így az eredeti névtulajdonos tulajdonképp “dupla-Lidl”, avagy afféle “Lajos Lajcsi”. (Később, 1977-ben aztán Dieter megörökölte apja nagykereskedelmi “Lidl-jét” is.)

Két láncot egy csapásra

Schwarz 1978-ig különböző diszkontáruház-típusokkal kísérletezett, mire kialakította a Lidl-ek végleges formáját – írja a Wikipedia. Azután a diszkontokat a Lidl, a nagyobb, teljes árukínálatot kínáló áruházait Kaufland (“vásárlásország”, vagy inkább “vásárlóbirodalom”) néven egy másik láncban egyesítette. (Ennek több mint 1000 üzlete van ma már, más volt szocialista országokban is, de Magyarországon még nincs jelen.)

Az Aldi felosztása Németországban (Wikipedia)

ABC vagy Közért?

Magyarországon ABC-áruháznak nevezzük a normál szupermarketeket, de sokszor a kisebb boltokat is. Nem véletlenül, az elnevezés az Általános Beszerzési Cikkek rövidítése, ami így felettébb általános. “ABC-nek nevezzük azt az önkiszolgáló rendszerű élelmiszerboltot, amelyekben iparcikkeket is árusítanak” – írja a Wikipedia.

Idősebbek még ma is mondják, hogy leugranak a Közértbe, pedig ez a kommunista kreálmány régen megszűnt. A KÖZÉRT jelentése “Községi Élelmiszerkereskedelmi Vállalat” volt. “A Budapest és környéki KÖZÉRT vállalat egységeit privatizálva létrejött a CBA Élelmiszerkereskedők Egyesülete” – írja szintén a Wikipedia. A CBA névről sokan azt feltételezik, hogy egyszerűen az ABC megfordítása. (A CBA-hálózat feldarabolásáról itt írtunk legutóbb.)

ÁFÉSZ-ből Coop

A “szocializmusban”, főleg vidéken volt egy másik hálózat is, az Általános Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezet, azaz ÁFÉSZ. Az ÁFÉSZ-ek bolthálózatukat Coop névre keresztelték át. (Vélhetően azért, mert az angolban co-operative=szövetkezet, illetve cooperative=együttműködő.)

Tea és Kohn úr

“A Tesco név a T. E. Stockwell tea-szállító partnernek és az alapító Cohen nevének összevonásából származik” – olvasható a Wikipedián. A céget 1919-ben alapította a brit légierő zsidó származású pilótája. “21 évesen, 30 fontból kezdett bele a vállalkozásba: élelmiszereket árult a londoni East Enden egy piacon” – írják róla. A cég azonban csak később lett önkiszolgáló és hálózat, igazán a Második Világháború után futott fel.

Ebből lett a kis fenyő

A Spar hálózatnál a németül tudók mindjárt azt hiszik, ez egészen egyszerű, hiszen “sparen=spórolni”. Pedig ennél bonyolultabb. Ez a hálózat ugyanis holland kereskedők szövetségéből jött létre, akik mottója „Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig“ (Kitartó együttműködéssel mindenki rendszeresen profitál.)

E szavak kezőbetűinek összevonásából adódik a De Spar kifejezés, amely viszont azt is jelenti, “a fenyő”. A kis fenyőfácska ezért van ma is a Spar-üzletek logójában. Ugyanakkor a spar vagy spaar szótő egy csomó más germán nyelvben is spórolást jelent, lehet, hogy valaha a mottót igazították úgy, hogy ez a betűszó is kijöjjön.

Penny Pfennig helyett

A holland lánc a legtöbb országban később elhagyta a “De” szócskát, de van még, ahol “Despar” vagy “Hotspar” (Olaszország, Japán).

A Penny Market nevét tényleg könnyű megfejteni, hiszen a penny a britek fillérje. Annál meglepőbb, hogy ez a német Rewe-csoport olcsóbb diszont üzletlánca, a normál, nagy árukínálatot tartó boltokat a németek Rewe néven működtetik odakint. Pedig a német váltópénz neve Pfennig volt.

Beszerzők, egyesüljetek

A Németországban nagyon népszerű Edeka hálózat neve az “Einkaufsgenossenschaft der Kolonialwarenhändler“, azaz “gyarmatáru-kereskedők beszerzési szövetkezete” kifejezésből származik. A Rewe nevű szupermarketek pedig egy másik hasonló beszerzési szerveződés, a “Revisionsverband der Westkaufgenossenschaften” nevéből származtatják rövidítésüket.

Slampos francia kiejtés

Az Auchan neve állítólag onnét jön, hogy az első boltot Hauts-Champs megyében alapították Franciaországban. Ennek kiejtése pedig “nagyjából megfelel” az Auchan-nak a Wikipedia szerint. A cég egy Mulliez nevű családé, amelyet Franciaország és Európa egyik leggazdagabbjaként tartanak számon.

Hogy a magyarországi, saját állítása szerint magyar alapítású Reál-üzletláncot miért hívják így, nem találtunk rá utalást. Láthatóan nincs azonban köze a Metro-csoporthoz tartozó, hasonló nevű nemzetközi Real-lánchoz.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
Vállalat 33-al több autó, 17 százalékkal több profit – a Ferrari hasított az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:26
Minden mutatóban jól teljesített az olasz márka, az európai és amerikai eladások növekedése ellensúlyozta az ázsiai piac visszaesését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG