Technológiai áttörést hozhat a Toyota az elektromos autók terén – írja a Reuters. A japán székhelyű multinacionális vállalat egy olyan, új típusú akkumulátoron dolgozik, amely jelentősen megnövelheti az egy töltéssel utazható távolságot és drasztikusan csökkenti az újratöltési időt. A tervek szerint 2022-től kezdi a cég az eladásokat.
Az új, teljesen szilárd halmazállapotú akkumulátor akár percek alatt is feltöltődik, szemben a hagyományosnak mondható lítium-ion elemekkel, amelyeknél 20-30 percet is igénybe vehet ez a folyamat. Az újgenerációs termék nagyobb energiasűrűségű, így kisebb, könnyebb akkumulátorok kerülhetnének az új autókba. Ráadásul biztonságosabb is lenne korábbi társánál, mivel a lítium alapú energiatárolók sokkal érzékenyebbek a túlhevülésre – elég csak a visszavont Samsung telefonokra gondolni.
Az elemzők szerint azonban hosszú az út a tervezőasztal és a igazi gyártás között. Bár 2022 még messze van, az új technológia bevezetése nagyban függ majd az áraktól. A Green Car Reports szerint a szilárd akkumulátorok tömeggyártása jelenleg mérhetetlenül drága, épp ezért fordítanak milliárdokat az autógyárak ennek a területnek a fejlesztésére.
Mert Kína azt mondta
Betiltják a benzines és dízeles autókat a britek Tovább a cikkhez >>> |
A Toyota jó ideig nem akarta beadni a derekát az elektromos autók fejlesztésébe, most azonban komoly hátrányt kell ledolgoznia a Nissannal és a Teslával szemben. A vállalat sokáig volt azon a határozott állásponton, hogy a rövid hatótávú e-autók nem vehetik fel a versenyt a gyorsan újratölthető és egy tankkal messzebb jutó hidrogéncellás technológiával szemben.
A vállalat életében azonban Kína fordulatot hozott: a kormány nem csak azt rendelte el, hogy az országban eladott autókat Kínában gyártsák, de elvárják, hogy a cégek 12 százalékkal növeljék a e-autók eladását 2020-ig. A Reuter elemzése szerint ez hideg zuhanyként érte a Toyotát, és bár belekezdtek a fejlesztésekbe, továbbra sem hiszik, hogy a teljesen elektromos autóké lenne a jövő.
Az elektromos autók az utóbbi időben hatalmas figyelmet kaptak, és sokaknak egyet jelent a „zöld jövővel”, a környezetvédelmi szempontok koránt sem ilyen egyértelműek. Hosszútávon persze sokat tudnak tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, jelenleg azonban még komoly az ökológiai lábnyomot hagynak maguk után.
A zöld autók sötét oldala
Ahogyan azt a Slate egy korábbi cikkében részletezi, az elsődleges probléma az áramellátás. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2016-os adatai alapján a világ energiaellátásának több mint 40 százalékát a szén adja, további 35 százalékát pedig földgáz, olaj és atomenergia. Bár az utóbbi években jelentősen növekedett a megújuló energiaforrások aránya, jelenleg a Tesla autókat még mindig nagyrészt fosszilis energia működteti. Ráadásul – mivel az vezetékben futó áram egy része természetes úton elvész – az elektromos autók árammal ellátása könnyen több szén-dioxid kibocsátással járhat, mint egy hibrid autó esetében.
További probléma az autók gyártásához szükséges nyersanyagok használata. Az autók megalkotásához – a motort leszámítva – lényegében ugyanazok az anyagok szükségesek, az akkumulátorok azonban ritka és drága anyagokat igényelnek, aminek kibányászása szintén komoly károkat okoz a természetben. Ráadásul a jelenlegi technológiai környezetben egy elektromos autó puszta összerakása is több üvegházhatású gázt ereszt a levegőbe, mint egy hagyományos - írja a Wired egyik elemzésében.
Összességében tehát elmondható, hogy a zöld-autóknak csak több évtized múlva lehet jelentős pozitív hatása a környezetre, mivel gyakran már évekre előre megalapozzák károsító hatásukat. Környezetvédelmi szakértők szerint érdemi változás csak a megújuló energiaforrások domináns elterjedésével lenne elérhető. Mi magunk pedig azzal tudunk jelenleg segíteni, ha megpróbálunk minél kevesebbet furikázni hagyományos autónkkal és nem dobjuk el egy vadiúj e-autóért.
Rábólintottak Musk új tervére - búcsút inthetünk az ingázásnak? Azt már korábban is rebesgették, hogy a Tesla-vezér megreformálná a közösségi közlekedést, hiszen évek óta dolgozik az általa szabadalmazott Hyperloop-vonat megoldásán. Most megteheti az első lépést a megvalósulás felé, az amerikai kormány ugyanis – egyelőre szóbeli – ígéretet tett arra, hogy megépítheti az új metrót. A sebesség pedig hajmeresztő: New Yorkból Washingtonba mindössze 29 perc lenne az út. További részletek >>> |