3p

Még mindig maradtak tisztázandó kérdések az Orbán Viktor által tegnap bejelentett intézkedésekkel kapcsolatban.

A legfontosabb, hogy egyelőre átmenti időre, három hónapra hozták meg az intézkedést, azt követően nézik meg, hogy szükséges-e a hosszabbítás. Annak kapcsán pedig, hogy milyen árakat veszik majd alapul – hiszen ahány bolt, annyi szokás –, Gulyás azt mondta, az online pénztárgép-adatok alapján ellenőrzik, hogy minden bolt visszaviszi-e 2021. október 15-ei szintre a hat megnevezett termék árát 2022. február 15-étől.

A csirkemell után a csirkefarhát is felkerült a listára (Fotó: Pixabay)
A csirkemell után a csirkefarhát is felkerült a listára (Fotó: Pixabay)

Arra a felvetésre, hogy miért most rendelték el az élelmiszerárak visszacsökkentését a 2021. október 15-ei szintre, a miniszter azt mondta, azért, mert azok decemberben nőttek radikálisan. Azért a megnevezett hat termékre terjed ki az árstop, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint ezek azok az árucikkek, amelyekből sokan, sokat vásárolnak. Új információ, hogy a csirkemell mellett a csirkefarhátra is kiterjed az árkorlátozás – derült ki Gulyás szavaiból. Vagyis nem hat, hanem hét termék árát kell befagyasztani.

Közülük a tejfajták közül csak a 2,8 százalékos UHT-tehéntejre lesz érvényes az árstop, és a napokon belül megjelenő kormányrendelet azt is rögzíti majd, hogy ugyanannyi mennyiséget (fajtát) kell kitenni az árbefagyasztással érintett élelmiszerekből, mint októberben, így – ahogy a miniszter fogalmazott – nem lehet trükközni.

A szerb mintát követte az Orbán-kormány – déli szomszédaink tavaly november végén vezettek be élelmiszerár-stopot –, s nem a lengyelt, ahol nem az árakat fagyasztották be, hanem az azokban meglévő általános forgalmi adót (áfa) vitte le nullára. Hogy miért, azt Gulyás azzal indokolta, hogy az ominózus termékek áfája már most is alacsony, 5 százalék, ebből kifolyólag nem lett volna akkora árcsökkenés, mint az árstoppal. Azt, hogy ez mégis mekkora tehercsökkenést okoz egy átlagos családnál, a miniszter nem tudta megmondani, erről jövő hétre ígért pontos számot.

Miközben tehát a kormánynak egyetlen fillér hiánya sem származik az élelmiszerár-stopból, az élelmiszerkereskedelmi lánc tagjai mind osztoznak a veszteségen, mint Gulyás mondta, az igazságos, közös teherviselés eredményeként. Ez utóbbi mértékét azonban már tudta számszerűsíteni, a 140-150 milliárd forintra tehető kiskereskedelmi profitból szerinte kevesebb mint 20 milliárdot vihet el a mostani intézkedés, amit Gulyás elviselhető mértékűnek tartott. Ebből a megközelítésből érthető, hogy egyúttal egyértelművé tette, hogy az árstop miatt elszenvedendő vesztségek miatt nem lesz kompenzáció.

Az is kiderült, hogy az élelmiszerár-stopról szóló rendelkezést megsértőket pénzbírsággal, eltiltással sújtják.    

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG