2p

Az európai áruházláncok nehéz időszakot zártak, de még mindig problémákkal kell számolniuk egy friss felmérés szerint, amely a diszkontoknak jósol szebb jövőt.

Az európai élelmiszer-kiskereskedők nehéz idők elé néznek a következő egy-másfél évben. A visszafogott kereslet halvány fogyasztói hangulattal párosul a Moody’s hitelminősítő előrejelzése szerint.

A diszkontoknak áll a zászló. Fotó: Lidl
A diszkontoknak áll a zászló. Fotó: Lidl

Bár a nagyobb áruházláncok hitelképessége jobb lehet, mint a kisebbeké, de ettől nem lesz rózsaszínű a jövőjük. A kisebb versenytársak ugyanis rárepülhetnek a friss élelmiszerek piacára, ami a bonyolult beszállítási, logisztikai feltételek biztosítása miatt nagyobb kihívást jelent a nagyoknak. A kényszerű árcsökkentési verseny és a gyenge fogyasztói bizalom találkozása miatt az áruházláncok várhatóan nehezen tudják majd fenntartani értékesítési számaikat és profitrátájukat 2024-ben.

A saját márkás termékek még jobban rákapcsolnak

A cégeknek csökkenteniük kell áraikat, hogy meg tudják őrizni piaci részesedésüket. Az árupiacokon forgalmazott élelmiszer-nyersanyagok (gabonafélék) ára ugyan tovább esik a 2022-ben elért csúcshoz képest, de magasabb marad a pandémia előtti szintnél. Az infláció gyengülhet, de a magas árak az olyan diszkontoknak kedveznek, mint a német Aldi és Lidl.

A kiskereskedők versenye, főként az úgynevezett érett piacokon, például Franciaországban és az Egyesült Királyságban továbbra is öldöklő marad. A Moody’s szakértői szerint összességében a kihívások ellenére a nagy áruházláncok növelni fogják piaci részesedésüket a következő 12-18 hónapban. Egyik nagy előnyük, hogy saját márkás termékeikkel versenyre tudják kényszeríteni az élelmiszer-termelők gyári márkás árucikkeit és ezt kíméletlenül ki fogják használni.

Az európai környezetvédelmi szabályok szigorúbbá válása és a társadalmi felelősségvállalás terén erősödő elvárások növelik a kiskereskedők költségeit. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia segítségével javíthatják hatékonyságukat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kénytelenek szembemenni a vásárlókkal a húspótlógyártók
Buksza blog | 2024. március 1. 10:46
Az eddiginél is erősebb ellenszélben próbálnak teret nyerni maguknak a húspótló termékek gyártói, miután úgy tűnik, hogy tőzsdei befektetőik nem díjazzák a vevők megnyerését célzó árkedvezményeket.
Vásárló Nagyon jó hírt kaptak, akik a slágertablettákra vágynak
Buksza blog | 2024. február 28. 12:10
A cukorbetegséget kezelő és a súlycsökkentő gyógyszerek kereslete messze meghaladja a kínálatot, amit jól tükröz ezeknek a készítményeknek a csillagászati ára. Ez várhatóan hamarosan változni fog.
Vásárló Óriási összegre érkezett egy jóslat: 3091 billió forint megy vásárlásra
Buksza blog | 2024. február 28. 09:06
Még inkább leáldozóban van a falusi életmódhoz tartozó önellátó élelmiszer-termelés, a gyorséttermek és a házhoz szállítás előtt viszont fényes jövő előtt áll egy frissen megjelent előrejelzés szerint.
Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Hogyan rendezzük be időtálló módon az irodánkat?
Márkázott tartalom | 2024. február 22. 18:04
Egy iroda belső kialakítása izgalmas feladat, azonban sok felelősséggel jár együtt. A környezet, amiben dolgozunk, közvetlen hatással van a munkavégzés hatékonyságára, de a dolgozók jólétére is, ezért meg kell gondolni, hogy milyen döntéseket hozunk. Egy teljes körű felújítás igen költséges folyamat, ezért természetes, hogy időtálló megoldásokban gondolkodunk. De hogyan rendezhetjük be az irodát úgy, hogy minden fontos körülménynek megfeleljünk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG