Az európai élelmiszer-kiskereskedők nehéz idők elé néznek a következő egy-másfél évben. A visszafogott kereslet halvány fogyasztói hangulattal párosul a Moody’s hitelminősítő előrejelzése szerint.
Bár a nagyobb áruházláncok hitelképessége jobb lehet, mint a kisebbeké, de ettől nem lesz rózsaszínű a jövőjük. A kisebb versenytársak ugyanis rárepülhetnek a friss élelmiszerek piacára, ami a bonyolult beszállítási, logisztikai feltételek biztosítása miatt nagyobb kihívást jelent a nagyoknak. A kényszerű árcsökkentési verseny és a gyenge fogyasztói bizalom találkozása miatt az áruházláncok várhatóan nehezen tudják majd fenntartani értékesítési számaikat és profitrátájukat 2024-ben.
A saját márkás termékek még jobban rákapcsolnak
A cégeknek csökkenteniük kell áraikat, hogy meg tudják őrizni piaci részesedésüket. Az árupiacokon forgalmazott élelmiszer-nyersanyagok (gabonafélék) ára ugyan tovább esik a 2022-ben elért csúcshoz képest, de magasabb marad a pandémia előtti szintnél. Az infláció gyengülhet, de a magas árak az olyan diszkontoknak kedveznek, mint a német Aldi és Lidl.
A kiskereskedők versenye, főként az úgynevezett érett piacokon, például Franciaországban és az Egyesült Királyságban továbbra is öldöklő marad. A Moody’s szakértői szerint összességében a kihívások ellenére a nagy áruházláncok növelni fogják piaci részesedésüket a következő 12-18 hónapban. Egyik nagy előnyük, hogy saját márkás termékeikkel versenyre tudják kényszeríteni az élelmiszer-termelők gyári márkás árucikkeit és ezt kíméletlenül ki fogják használni.
Az európai környezetvédelmi szabályok szigorúbbá válása és a társadalmi felelősségvállalás terén erősödő elvárások növelik a kiskereskedők költségeit. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia segítségével javíthatják hatékonyságukat.