5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem?
Kaucsukfa Indiában, Kerala államban.
Fotó: M.arunprasad / Wikimedia

A magyar autósok az árupiacon spekulálnak

"A negyedéves összehasonlításban is meredeken megemelkedő nyersanyagárak továbbra sem könnyítik meg a helyzetünket, és negatívan befolyásolták a profitmarzsunkat is" - olvashattuk az indiai Apollo Tyres legutóbbi éves jelentésében. Ha fellapozzuk a többi abroncsgyártó éves vagy időszakos jelentését, mindegyikben találunk hasonló megállapításokat. A nyersgumi és más nyersanyagok árának utóbbi időkben bekövetkezett emelkedése az egész iparág számára komoly kihívást jelent. Ha pedig a költségek emelkedése kihívást jelent a gyártóknak, kezdhetünk gyanakodni, hogy az árak emelkedése a végén nekünk jelent majd kihívásokat.

A nyersgumi - mint az abroncsgyártás fő alapanyaga - árának mozgását nem sokan követik naprakészen. Bár sok szempontból ez is ugyanolyan árupiaci termék, mint az olaj, az arany vagy épp a búza, mégsem találtunk olyan hazai elemzőcéget, aki naprakész elemzést adott volna a gumi árának alakulásáról. A hazai megtakarítók nem ebben a termékben tartják a pénzüket, így nem pazarolják az elemzői kapacitást a cégek a piac követésére.

Autóból viszont egyre több van a hazai utakon, így ha nem is közvetlenül a megtakarításokon keresztül, de a magyar lakosság is erősen érintett az árupiaci folyamatokban. A gumi árát - más terményekhez hasonlóan - a kereslet és a kínálat aránya valamint az időjárás, a termelést befolyásoló egyéb tényezők alakítják.

Miért szállt el a gumi ára?

Az emelkedés hátteréről és a piaci folyamatokról az Apollo Tyres-t kérdeztük meg - a társaság Magyarországon, Gyöngyöshalászon is üzemeltet abroncsgyárat, közel 400 embert foglalkoztatnak az áprilisban átadott üzemben, ami jövő ősszel éri el teljes kapacitását. A válaszokat a társaság központjából, Indiából kaptuk meg.

Gaurav Kumar, az Apollo Tyres pénzügyi igazgatója (CFO) a Privátbankár.hu-val azt közölte: a nyersanyagárak az utolsó negyedévben közel 15%-kal emelkedtek. Ehhez jelentős mértékben hozzájárultak a természetes és szintetikus gumik, valamint az ún. ipari korom (Carbon Black) is. A nyersgumi árának meredek emelkedéséhez az vezetett, hogy 2016-17 fordulóján Thaiföldön árvíz pusztított, ez a nyersanyag-ellátásban is fennakadásokat okozott. Emellett három nyersgumi termelő ország is úgy döntött, csökkentik a természetes gumi exportját.

Ami a keresletet illeti: a nyersgumi-termelő országok szövetségének (ANRPC) friss adatai szerint a kereslet idén szinte egész évben meghaladja majd a kínálatot. Gaurav Kumar szerint ebben az olyan nagyfelvásárló országoknak van szerepe, mint például Kína, az Egyesült Államok, India vagy éppen az Európai Unió. Az éves kereslet az ANPRC várakozásai szerint elérheti a 12 900 tonnát, míg a termelés csak 12 756 tonnára várható.

Miközben tehát a kínálati oldalon zavarok merültek fel, a keresleti oldalon növekszik az igény a nyersgumi iránt - ez logikusan vezetett az árak emelkedéséhez, ami nem is ért véget tavaly: egészen idén februárig tartott a lendület. Az abroncsgyártók a jelentős költségemelkedést pedig legalábbis részben áthárítják a fogyasztókra: az Apollo CFO-ja szerint is tény, hogy több gyártó is áremelést hajtott végre az európai piacokon. Ugyanakkor az árnövekedés az egyes gyártók saját stratégiájától függ majd inkább - véli Gaurav Kumar, aki így az olvasónknak adott 17-20 százalékos áremelési prognózist sem kommentálta.

Az mindenesetre valószínű, hogy a költségek emelkedését inkább az európai piacon tudják majd érvényesíteni a gyártók: az ázsiai, leginkább a kínai piac ugyanis annyira árérzékeny, hogy egy komolyabb áremelést biztosan szigorúan büntetnének a vásárlók, azonnal más márkára váltanának a dráguló helyett.

Akkor most tényleg nagyot drágulnak a gumik? Zavar az erőben

A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy február óta a nyersgumi piaci ára kissé elfordult a - fundamentumok diktálta - realitásoktól. Hiába nem tudják ugyanis kielégíteni a keresletet a gumitermelők, február óta mégis folyamatosan csökkennek az árak - ahogy az ANRPC írja, a kereslet és az árazás ellentétes irányba tartanak.

Az alábbi charton a nyersgumi árát a Trandingseconomics japán jenben, kilogrammonként ábrázolja:


source: tradingeconomics.com

A fundamentumok helyett a háttérben az olajárak váratlan esése, a devizaárfolyamok alakulása és geopolitikai fejlemények állhatnak - az erősödő amerikai protekcionizmust, az amerikai gazdaságpolitikát és a Brexitet övező bizonytalanságot, Katar blokádját, Észak-Korea provokációját és a Dél-kínai-tengeren kialakult feszültséget emlegetik a háttérben a szakértők. A fundamentális okok (a kereslet-kínálat viszonya) tehát ugyan további áremelkedést indokolnának, a nem fundamentális okok viszont rövid távon továbbra is jelentős szerepet játszhatnak a gumi árának alakulásában.

A nyersanyag árának csökkenése tehát mérsékli az abroncsgyártók költségeit, így elképzelhető, hogy az első negyedévben még erősen valószínűsíthető, akár 20 százalékot is elérő komolyabb áremelést elkerülhetik az európai gumiabroncs-vásárlók a téli szezon beköszöntekor. A 2016-17 fordulóján jellemző meredek alapanyagár-emelkedést viszont biztosan nem fogják teljesen benyelni a gyártók, így ebből mindenképp jut majd ránk is valamennyi teher.

A kínálat biztosan nem olyan széles jelenleg téli gumiból, mint a szezon kezdetén lesz, de a piaci folyamatok alapján valószínűleg tényleg akár 10 százaléknál is többet spórolhat az, aki most veszi meg a tavalyi készletről a téli gumit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG