Kaucsukfa Indiában, Kerala államban. Fotó: M.arunprasad / Wikimedia |
A magyar autósok az árupiacon spekulálnak
"A negyedéves összehasonlításban is meredeken megemelkedő nyersanyagárak továbbra sem könnyítik meg a helyzetünket, és negatívan befolyásolták a profitmarzsunkat is" - olvashattuk az indiai Apollo Tyres legutóbbi éves jelentésében. Ha fellapozzuk a többi abroncsgyártó éves vagy időszakos jelentését, mindegyikben találunk hasonló megállapításokat. A nyersgumi és más nyersanyagok árának utóbbi időkben bekövetkezett emelkedése az egész iparág számára komoly kihívást jelent. Ha pedig a költségek emelkedése kihívást jelent a gyártóknak, kezdhetünk gyanakodni, hogy az árak emelkedése a végén nekünk jelent majd kihívásokat.
A nyersgumi - mint az abroncsgyártás fő alapanyaga - árának mozgását nem sokan követik naprakészen. Bár sok szempontból ez is ugyanolyan árupiaci termék, mint az olaj, az arany vagy épp a búza, mégsem találtunk olyan hazai elemzőcéget, aki naprakész elemzést adott volna a gumi árának alakulásáról. A hazai megtakarítók nem ebben a termékben tartják a pénzüket, így nem pazarolják az elemzői kapacitást a cégek a piac követésére.
Autóból viszont egyre több van a hazai utakon, így ha nem is közvetlenül a megtakarításokon keresztül, de a magyar lakosság is erősen érintett az árupiaci folyamatokban. A gumi árát - más terményekhez hasonlóan - a kereslet és a kínálat aránya valamint az időjárás, a termelést befolyásoló egyéb tényezők alakítják.
Miért szállt el a gumi ára?
Az emelkedés hátteréről és a piaci folyamatokról az Apollo Tyres-t kérdeztük meg - a társaság Magyarországon, Gyöngyöshalászon is üzemeltet abroncsgyárat, közel 400 embert foglalkoztatnak az áprilisban átadott üzemben, ami jövő ősszel éri el teljes kapacitását. A válaszokat a társaság központjából, Indiából kaptuk meg.
Gaurav Kumar, az Apollo Tyres pénzügyi igazgatója (CFO) a Privátbankár.hu-val azt közölte: a nyersanyagárak az utolsó negyedévben közel 15%-kal emelkedtek. Ehhez jelentős mértékben hozzájárultak a természetes és szintetikus gumik, valamint az ún. ipari korom (Carbon Black) is. A nyersgumi árának meredek emelkedéséhez az vezetett, hogy 2016-17 fordulóján Thaiföldön árvíz pusztított, ez a nyersanyag-ellátásban is fennakadásokat okozott. Emellett három nyersgumi termelő ország is úgy döntött, csökkentik a természetes gumi exportját.
Ami a keresletet illeti: a nyersgumi-termelő országok szövetségének (ANRPC) friss adatai szerint a kereslet idén szinte egész évben meghaladja majd a kínálatot. Gaurav Kumar szerint ebben az olyan nagyfelvásárló országoknak van szerepe, mint például Kína, az Egyesült Államok, India vagy éppen az Európai Unió. Az éves kereslet az ANPRC várakozásai szerint elérheti a 12 900 tonnát, míg a termelés csak 12 756 tonnára várható.
Miközben tehát a kínálati oldalon zavarok merültek fel, a keresleti oldalon növekszik az igény a nyersgumi iránt - ez logikusan vezetett az árak emelkedéséhez, ami nem is ért véget tavaly: egészen idén februárig tartott a lendület. Az abroncsgyártók a jelentős költségemelkedést pedig legalábbis részben áthárítják a fogyasztókra: az Apollo CFO-ja szerint is tény, hogy több gyártó is áremelést hajtott végre az európai piacokon. Ugyanakkor az árnövekedés az egyes gyártók saját stratégiájától függ majd inkább - véli Gaurav Kumar, aki így az olvasónknak adott 17-20 százalékos áremelési prognózist sem kommentálta.
Az mindenesetre valószínű, hogy a költségek emelkedését inkább az európai piacon tudják majd érvényesíteni a gyártók: az ázsiai, leginkább a kínai piac ugyanis annyira árérzékeny, hogy egy komolyabb áremelést biztosan szigorúan büntetnének a vásárlók, azonnal más márkára váltanának a dráguló helyett.
Akkor most tényleg nagyot drágulnak a gumik? Zavar az erőben
A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy február óta a nyersgumi piaci ára kissé elfordult a - fundamentumok diktálta - realitásoktól. Hiába nem tudják ugyanis kielégíteni a keresletet a gumitermelők, február óta mégis folyamatosan csökkennek az árak - ahogy az ANRPC írja, a kereslet és az árazás ellentétes irányba tartanak.
Az alábbi charton a nyersgumi árát a Trandingseconomics japán jenben, kilogrammonként ábrázolja:
source: tradingeconomics.com
A fundamentumok helyett a háttérben az olajárak váratlan esése, a devizaárfolyamok alakulása és geopolitikai fejlemények állhatnak - az erősödő amerikai protekcionizmust, az amerikai gazdaságpolitikát és a Brexitet övező bizonytalanságot, Katar blokádját, Észak-Korea provokációját és a Dél-kínai-tengeren kialakult feszültséget emlegetik a háttérben a szakértők. A fundamentális okok (a kereslet-kínálat viszonya) tehát ugyan további áremelkedést indokolnának, a nem fundamentális okok viszont rövid távon továbbra is jelentős szerepet játszhatnak a gumi árának alakulásában.
A nyersanyag árának csökkenése tehát mérsékli az abroncsgyártók költségeit, így elképzelhető, hogy az első negyedévben még erősen valószínűsíthető, akár 20 százalékot is elérő komolyabb áremelést elkerülhetik az európai gumiabroncs-vásárlók a téli szezon beköszöntekor. A 2016-17 fordulóján jellemző meredek alapanyagár-emelkedést viszont biztosan nem fogják teljesen benyelni a gyártók, így ebből mindenképp jut majd ránk is valamennyi teher.
A kínálat biztosan nem olyan széles jelenleg téli gumiból, mint a szezon kezdetén lesz, de a piaci folyamatok alapján valószínűleg tényleg akár 10 százaléknál is többet spórolhat az, aki most veszi meg a tavalyi készletről a téli gumit.