5p
Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem?
Kaucsukfa Indiában, Kerala államban.
Fotó: M.arunprasad / Wikimedia

A magyar autósok az árupiacon spekulálnak

"A negyedéves összehasonlításban is meredeken megemelkedő nyersanyagárak továbbra sem könnyítik meg a helyzetünket, és negatívan befolyásolták a profitmarzsunkat is" - olvashattuk az indiai Apollo Tyres legutóbbi éves jelentésében. Ha fellapozzuk a többi abroncsgyártó éves vagy időszakos jelentését, mindegyikben találunk hasonló megállapításokat. A nyersgumi és más nyersanyagok árának utóbbi időkben bekövetkezett emelkedése az egész iparág számára komoly kihívást jelent. Ha pedig a költségek emelkedése kihívást jelent a gyártóknak, kezdhetünk gyanakodni, hogy az árak emelkedése a végén nekünk jelent majd kihívásokat.

A nyersgumi - mint az abroncsgyártás fő alapanyaga - árának mozgását nem sokan követik naprakészen. Bár sok szempontból ez is ugyanolyan árupiaci termék, mint az olaj, az arany vagy épp a búza, mégsem találtunk olyan hazai elemzőcéget, aki naprakész elemzést adott volna a gumi árának alakulásáról. A hazai megtakarítók nem ebben a termékben tartják a pénzüket, így nem pazarolják az elemzői kapacitást a cégek a piac követésére.

Autóból viszont egyre több van a hazai utakon, így ha nem is közvetlenül a megtakarításokon keresztül, de a magyar lakosság is erősen érintett az árupiaci folyamatokban. A gumi árát - más terményekhez hasonlóan - a kereslet és a kínálat aránya valamint az időjárás, a termelést befolyásoló egyéb tényezők alakítják.

Miért szállt el a gumi ára?

Az emelkedés hátteréről és a piaci folyamatokról az Apollo Tyres-t kérdeztük meg - a társaság Magyarországon, Gyöngyöshalászon is üzemeltet abroncsgyárat, közel 400 embert foglalkoztatnak az áprilisban átadott üzemben, ami jövő ősszel éri el teljes kapacitását. A válaszokat a társaság központjából, Indiából kaptuk meg.

Gaurav Kumar, az Apollo Tyres pénzügyi igazgatója (CFO) a Privátbankár.hu-val azt közölte: a nyersanyagárak az utolsó negyedévben közel 15%-kal emelkedtek. Ehhez jelentős mértékben hozzájárultak a természetes és szintetikus gumik, valamint az ún. ipari korom (Carbon Black) is. A nyersgumi árának meredek emelkedéséhez az vezetett, hogy 2016-17 fordulóján Thaiföldön árvíz pusztított, ez a nyersanyag-ellátásban is fennakadásokat okozott. Emellett három nyersgumi termelő ország is úgy döntött, csökkentik a természetes gumi exportját.

Ami a keresletet illeti: a nyersgumi-termelő országok szövetségének (ANRPC) friss adatai szerint a kereslet idén szinte egész évben meghaladja majd a kínálatot. Gaurav Kumar szerint ebben az olyan nagyfelvásárló országoknak van szerepe, mint például Kína, az Egyesült Államok, India vagy éppen az Európai Unió. Az éves kereslet az ANPRC várakozásai szerint elérheti a 12 900 tonnát, míg a termelés csak 12 756 tonnára várható.

Miközben tehát a kínálati oldalon zavarok merültek fel, a keresleti oldalon növekszik az igény a nyersgumi iránt - ez logikusan vezetett az árak emelkedéséhez, ami nem is ért véget tavaly: egészen idén februárig tartott a lendület. Az abroncsgyártók a jelentős költségemelkedést pedig legalábbis részben áthárítják a fogyasztókra: az Apollo CFO-ja szerint is tény, hogy több gyártó is áremelést hajtott végre az európai piacokon. Ugyanakkor az árnövekedés az egyes gyártók saját stratégiájától függ majd inkább - véli Gaurav Kumar, aki így az olvasónknak adott 17-20 százalékos áremelési prognózist sem kommentálta.

Az mindenesetre valószínű, hogy a költségek emelkedését inkább az európai piacon tudják majd érvényesíteni a gyártók: az ázsiai, leginkább a kínai piac ugyanis annyira árérzékeny, hogy egy komolyabb áremelést biztosan szigorúan büntetnének a vásárlók, azonnal más márkára váltanának a dráguló helyett.

Akkor most tényleg nagyot drágulnak a gumik? Zavar az erőben

A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy február óta a nyersgumi piaci ára kissé elfordult a - fundamentumok diktálta - realitásoktól. Hiába nem tudják ugyanis kielégíteni a keresletet a gumitermelők, február óta mégis folyamatosan csökkennek az árak - ahogy az ANRPC írja, a kereslet és az árazás ellentétes irányba tartanak.

Az alábbi charton a nyersgumi árát a Trandingseconomics japán jenben, kilogrammonként ábrázolja:


source: tradingeconomics.com

A fundamentumok helyett a háttérben az olajárak váratlan esése, a devizaárfolyamok alakulása és geopolitikai fejlemények állhatnak - az erősödő amerikai protekcionizmust, az amerikai gazdaságpolitikát és a Brexitet övező bizonytalanságot, Katar blokádját, Észak-Korea provokációját és a Dél-kínai-tengeren kialakult feszültséget emlegetik a háttérben a szakértők. A fundamentális okok (a kereslet-kínálat viszonya) tehát ugyan további áremelkedést indokolnának, a nem fundamentális okok viszont rövid távon továbbra is jelentős szerepet játszhatnak a gumi árának alakulásában.

A nyersanyag árának csökkenése tehát mérsékli az abroncsgyártók költségeit, így elképzelhető, hogy az első negyedévben még erősen valószínűsíthető, akár 20 százalékot is elérő komolyabb áremelést elkerülhetik az európai gumiabroncs-vásárlók a téli szezon beköszöntekor. A 2016-17 fordulóján jellemző meredek alapanyagár-emelkedést viszont biztosan nem fogják teljesen benyelni a gyártók, így ebből mindenképp jut majd ránk is valamennyi teher.

A kínálat biztosan nem olyan széles jelenleg téli gumiból, mint a szezon kezdetén lesz, de a piaci folyamatok alapján valószínűleg tényleg akár 10 százaléknál is többet spórolhat az, aki most veszi meg a tavalyi készletről a téli gumit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Stresszkezelés természetesen – a siker titka
Márkázott tartalom | 2025. április 11. 10:57
A pénzügyi döntések meghozatala során az egyensúly és a tudatosság kulcsfontosságú. Feszült, stresszes állapotban gyakran hajlamosak vagyunk a menekülési utakra, a rövid távú előnyökre koncentrálni, és közben a hosszú távú célokat, előnyöket szem elől tévesztjük.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG