5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem?
Kaucsukfa Indiában, Kerala államban.
Fotó: M.arunprasad / Wikimedia

A magyar autósok az árupiacon spekulálnak

"A negyedéves összehasonlításban is meredeken megemelkedő nyersanyagárak továbbra sem könnyítik meg a helyzetünket, és negatívan befolyásolták a profitmarzsunkat is" - olvashattuk az indiai Apollo Tyres legutóbbi éves jelentésében. Ha fellapozzuk a többi abroncsgyártó éves vagy időszakos jelentését, mindegyikben találunk hasonló megállapításokat. A nyersgumi és más nyersanyagok árának utóbbi időkben bekövetkezett emelkedése az egész iparág számára komoly kihívást jelent. Ha pedig a költségek emelkedése kihívást jelent a gyártóknak, kezdhetünk gyanakodni, hogy az árak emelkedése a végén nekünk jelent majd kihívásokat.

A nyersgumi - mint az abroncsgyártás fő alapanyaga - árának mozgását nem sokan követik naprakészen. Bár sok szempontból ez is ugyanolyan árupiaci termék, mint az olaj, az arany vagy épp a búza, mégsem találtunk olyan hazai elemzőcéget, aki naprakész elemzést adott volna a gumi árának alakulásáról. A hazai megtakarítók nem ebben a termékben tartják a pénzüket, így nem pazarolják az elemzői kapacitást a cégek a piac követésére.

Autóból viszont egyre több van a hazai utakon, így ha nem is közvetlenül a megtakarításokon keresztül, de a magyar lakosság is erősen érintett az árupiaci folyamatokban. A gumi árát - más terményekhez hasonlóan - a kereslet és a kínálat aránya valamint az időjárás, a termelést befolyásoló egyéb tényezők alakítják.

Miért szállt el a gumi ára?

Az emelkedés hátteréről és a piaci folyamatokról az Apollo Tyres-t kérdeztük meg - a társaság Magyarországon, Gyöngyöshalászon is üzemeltet abroncsgyárat, közel 400 embert foglalkoztatnak az áprilisban átadott üzemben, ami jövő ősszel éri el teljes kapacitását. A válaszokat a társaság központjából, Indiából kaptuk meg.

Gaurav Kumar, az Apollo Tyres pénzügyi igazgatója (CFO) a Privátbankár.hu-val azt közölte: a nyersanyagárak az utolsó negyedévben közel 15%-kal emelkedtek. Ehhez jelentős mértékben hozzájárultak a természetes és szintetikus gumik, valamint az ún. ipari korom (Carbon Black) is. A nyersgumi árának meredek emelkedéséhez az vezetett, hogy 2016-17 fordulóján Thaiföldön árvíz pusztított, ez a nyersanyag-ellátásban is fennakadásokat okozott. Emellett három nyersgumi termelő ország is úgy döntött, csökkentik a természetes gumi exportját.

Ami a keresletet illeti: a nyersgumi-termelő országok szövetségének (ANRPC) friss adatai szerint a kereslet idén szinte egész évben meghaladja majd a kínálatot. Gaurav Kumar szerint ebben az olyan nagyfelvásárló országoknak van szerepe, mint például Kína, az Egyesült Államok, India vagy éppen az Európai Unió. Az éves kereslet az ANPRC várakozásai szerint elérheti a 12 900 tonnát, míg a termelés csak 12 756 tonnára várható.

Miközben tehát a kínálati oldalon zavarok merültek fel, a keresleti oldalon növekszik az igény a nyersgumi iránt - ez logikusan vezetett az árak emelkedéséhez, ami nem is ért véget tavaly: egészen idén februárig tartott a lendület. Az abroncsgyártók a jelentős költségemelkedést pedig legalábbis részben áthárítják a fogyasztókra: az Apollo CFO-ja szerint is tény, hogy több gyártó is áremelést hajtott végre az európai piacokon. Ugyanakkor az árnövekedés az egyes gyártók saját stratégiájától függ majd inkább - véli Gaurav Kumar, aki így az olvasónknak adott 17-20 százalékos áremelési prognózist sem kommentálta.

Az mindenesetre valószínű, hogy a költségek emelkedését inkább az európai piacon tudják majd érvényesíteni a gyártók: az ázsiai, leginkább a kínai piac ugyanis annyira árérzékeny, hogy egy komolyabb áremelést biztosan szigorúan büntetnének a vásárlók, azonnal más márkára váltanának a dráguló helyett.

Akkor most tényleg nagyot drágulnak a gumik? Zavar az erőben

A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy február óta a nyersgumi piaci ára kissé elfordult a - fundamentumok diktálta - realitásoktól. Hiába nem tudják ugyanis kielégíteni a keresletet a gumitermelők, február óta mégis folyamatosan csökkennek az árak - ahogy az ANRPC írja, a kereslet és az árazás ellentétes irányba tartanak.

Az alábbi charton a nyersgumi árát a Trandingseconomics japán jenben, kilogrammonként ábrázolja:


source: tradingeconomics.com

A fundamentumok helyett a háttérben az olajárak váratlan esése, a devizaárfolyamok alakulása és geopolitikai fejlemények állhatnak - az erősödő amerikai protekcionizmust, az amerikai gazdaságpolitikát és a Brexitet övező bizonytalanságot, Katar blokádját, Észak-Korea provokációját és a Dél-kínai-tengeren kialakult feszültséget emlegetik a háttérben a szakértők. A fundamentális okok (a kereslet-kínálat viszonya) tehát ugyan további áremelkedést indokolnának, a nem fundamentális okok viszont rövid távon továbbra is jelentős szerepet játszhatnak a gumi árának alakulásában.

A nyersanyag árának csökkenése tehát mérsékli az abroncsgyártók költségeit, így elképzelhető, hogy az első negyedévben még erősen valószínűsíthető, akár 20 százalékot is elérő komolyabb áremelést elkerülhetik az európai gumiabroncs-vásárlók a téli szezon beköszöntekor. A 2016-17 fordulóján jellemző meredek alapanyagár-emelkedést viszont biztosan nem fogják teljesen benyelni a gyártók, így ebből mindenképp jut majd ránk is valamennyi teher.

A kínálat biztosan nem olyan széles jelenleg téli gumiból, mint a szezon kezdetén lesz, de a piaci folyamatok alapján valószínűleg tényleg akár 10 százaléknál is többet spórolhat az, aki most veszi meg a tavalyi készletről a téli gumit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG