Közel 2 éve nem láttunk ilyet
Ahogy 16 éve minden hónap elején, így augusztusban újfent végigjártuk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Megnéztük azt is, mi történt a boltokban azután, hogy a korábbi hatósági áras termékek augusztustól bekerültek a kötelező akciók által érintett körbe.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közli a fogyasztói árak júliusi alakulását. Az eredményeinket szokás szerint a hivatalos inflációs adatközlés előtt egy nappal tesszük közzé. Mivel Árkosár-módszertanunk egyszerűbb, a felmérésbe bevont áruházak köre pedig szűkebb, mint a KSH hivatalos módszertana, lényegében egy hónappal a hivatal előtt be tudjuk mutatni az inflációs folyamatokat. Ugyanazt a 30 élelmiszert vizsgáltuk meg, amelyeket 16 éve minden hónapban, és amely egy átlagos magyar család havi nagybevásárlását képezi le.
Fülön, üstökön és a bázishatás
Miközben az európai országok többségében 10 százalék alatti inflációt mértek júniusban, Magyarországon ezzel szemben 29,3 százalékos élelmiszerár-infláció mellett a fogyasztó árak továbbra is 20,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
Orbán Viktor pár hete az inflációról azt mondta, a csökkenés „jó pályán van”, és annak egyszámjegyűre mérséklését egy-másfél hónappal korábban is el lehet érni, mint 2023 decembere. A miniszterelnök szerint az infláció csökkenését nem a háború vége és a szankciók kivezetése fogja elhozni, hanem azt nekünk „fülön vagy üstökön kell ragadni”.
A piaci árakba történő kormányzati beavatkozások és a bázishatás egyszerre hathat a mostani folyamatokra. Utóbbi, a bázishatás pedig látványosan beütött ebben a hónapban. Tavaly ilyenkor döbbenetes tempóban emelkedtek az árak (augusztusban 31,1 százalék volt az éves árváltozás), a mostani áremelkedések százalékban kifejezett értéke lényegesen alacsonyabb. Az augusztusi eredmény biztató, az élelmiszerárak emelkedésének tempója ugyanis még tovább lassult:
Két hónap alatt felére esett vissza az éves áremelkedés mértéke. A júniusi 25,6 százalék, a júliusi 16 százalék után augusztusban már „csak” 12 százalékkal nőttek éves szinten az élelmiszerárak a három hipermarketben.
Ennél kisebb éves áremelkedést utoljára 22 hónappal ezelőtt, 2021 októberében mértünk.
A boltok előző hónaphoz képest csökkentették az áraikat. A júliusi, 1,5 százalékos mérséklés után mostanra összességében 2,9 százalékot faragtak az árakon. Ez 1014 forint spórolást jelent az előző hónaphoz képest egy családi nagybevásárlás során.
Bár a havi csökkenésnek örülhetünk, de a 12 százalékos emelkedés még mindig elképesztően magas, főleg a nyugdíjasoknak, akiknek havi szinten is drágult a bevásárlása augusztusban.
Minderről további részleteket laptársunk, az Mfor friss cikkében olvashat >>>>
Nekünk 3594 forinttal kellett többet otthagynunk a kasszánál, mint tavaly ilyenkor, a családi nagybevásárlás átlagára 33 627 forintra jött ki augusztusban.
Az egyes áruházakat nézve az előző hónaphoz viszonyítva mindhárom láncnál árcsökkenést mértünk. Az Auchan és az Interspar pontosan ugyanannyival vágott az árakon (-3,1 százalék), nem sokkal maradt le a Tesco, ami 2,5 százalékkal lett olcsóbb. Éves szinten már nem ennyire egységes a mezőny. Az Auchan emelt a legtöbbet (14,9 százalék), mögötte a Tesco végzett (13,6 százalék). Az Interspar versenytársainál kevésbé drágult, 7,7 százalékkal nőttek az árak egy év alatt.
Már 30 ezer forint alatt is kijöhetne a nagybevásárlás
Ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbb, akkor 30 ezer forint alatt lehetne a számla vége: 29 503 forint elég lehetett volna rá. Utoljára 2022 októberében történt olyan, hogy 30 ezer forintnál is kevesebbe került volna a nagybevásárlás, ha mindent a legolcsóbb helyen szereztünk volna be. De ahogy mindig, úgy ezúttal is elmondjuk: lényegében kivitelezhetetlen mutatvány minden terméket ott megvenni, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, és mindösszesen 4124 forinttal lenne több a pénztárcánkban.
Mi drágult? Mi lett olcsóbb?
Az általunk vizsgált 30 termékből átlagot meghaladó mértékben 17 drágult egy év leforgása alatt. Az élen az árstop alól kikerült cukor végzett (53,9 százalék). További két ex-árstopos élelmiszer is felkerült a listára: a csirkemell és az étolaj – ezekkel még bővebben foglalkozunk.
Rajtuk kívül 40 százalékot meghaladó mértékben emelkedett még a narancslé, a banán, a párizsi és a chips ára. Mindösszesen két tejtermék lett olcsóbb tavaly augusztushoz viszonyítva: a sajtnál közel 40, a margarinnál 16 százalékos mérséklődést láttunk.
Júliust nézve – nem meglepő módon – a drágulási rekorderek közé itt is a korábbi hatósági áras dolgok kerültek: a cukor (49,6 százalék) végzett az első helyen, utána következik a csirkemell (20,8 százalék) és az olaj (13,8 százalék). Augusztusban többe került a nem hatósági áras, 1,5 százalékos UHT tej (11,4 százalék), valamint a párizsi (11,3 százalék).
Örvendetes ugyanakkor, hogy több termék 15 százalékot meghaladóan lett olcsóbb. Havi szinten a toplista élére megint a sajt került (-36,3 százalék), de a joghurtért (-21 százalék), a tésztáért (-16,9 százalék) a kávéért (-21 százalék) és a teáért (-21 százalék) is kevesebbet kellett fizetnünk.
Élet az árstop után
Azt talán minden, a pénztárcájára érzékeny vásárló pontosan tudja, hogy augusztus elsejével új időszámítás kezdődött a hazai boltokban: vége lett az élelmiszerár-stopnak. Emlékeztetőül: a járványra és az elszabadult európai energiaárakra hivatkozva az intézkedést Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be bő másfél évvel ezelőtt.
2022. február elsejétől hét alapvető élelmiszerre (cukor, liszt, napraforgó étolaj, sertéscomb, a csirkemell- és farhát, 2,8 százalékos UHT tej) vezetett be a kormány stopot. Eredetileg három hónapra, amelyet aztán többször meghosszabbítottak, majd kibővítették a tojással és a burgonyával. Az említett 7 termék ára nem lehetett magasabb a 2021. október 15. napi árnál, a tojásé és krumplié pedig a 2022. szeptember 30. napi árnál.
Az árstopok piactorzító hatása számos szakmai kritikát kapott. Becslések szerint így 100-120 milliárd forint maradhatott a háztartásoknál, ez a magyar élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 2,5-3 százaléka. Azonban augusztus elsejével nem szűntek meg teljesen a szabályozott árak. A hirtelen drágulás és az áruhiány elkerülése érdekében kormányrendeletben rögzítették, hogy a boltok a szeptember végéig tartó átmeneti időszakban nem adhatják többért a korábbi árstopban érintett élelmiszereket a beszerzési áruknál.
Az online árfigyelő rendszer bevezetése mellett júliustól a kormány heti akciók meghirdetésére kötelezi a nagyobb áruházláncokat. Ettől a hónaptól kezdve itt is változás történt: 10 százalékról 15 százalékra nőtt a kötelező élelmiszerár-akciózás mértéke és bővült az akciózásra kijelölt élelmiszerek köre. Ráadásul ez a korábbi árstopos termékeket is érinti úgy, hogy heti rendszerességgel legalább 2 termékfajtában kell valamennyi terméket a beszerzési árhoz viszonyítva legalább 15 százalékkal olcsóbban adni, de átmenetileg a fennmaradó 6 termékfajta árai sem lehetnek magasabbak, mint a beszerzési ár.
A kereskedők most valamivel nagyobb mozgásteret kaptak, mely termékeket vonnak be egy-egy hétig az akciók közé. Például a Tescóban így találtunk kristálycukrot 261 forintért, az Intersparban lisztet 140 forintért. Utóbbi termék az Auchanban is akcióval indította az augusztust: az árát 265 forintról levitték 169 forintra.
Ezzel valamelyest beigazolódott az a korábbi jóslat, miszerint az árstop kivezetésével csökkenés is jöhet. Ugyanakkor más becslések azzal kalkuláltak, hogy a csirkemell és a sertéscomb kilós ára 500-600 forinttal fog nőni, az olaj 30-40 százalékkal drágulhat majd, ha a boltok nem fognak akciózásba.
Bár az intézkedések révén több termék ára alacsonyabb lett, a boltokban tapasztalható keresletcsökkenés egyelőre alig enyhül, szakértők szerint további visszaesés várható az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom volumenében az év hátralévő részében.
Mit mértünk mi?
Júliusban, az árstop vége előtti hónapban külön megnéztük, pontosan mennyiért adták az érintett 8 terméket, majd most ismét felmértük, mennyivel lettek drágábbak vagy olcsóbbak. Felemás eredményre jutottunk.
A három hipermarket árait alapul véve az árstopos termékek augusztusban 8,3 százalékkal kerültek többe, mint korábban.
Legnagyobb mértékben, 56,2 százalékkal a cukor drágult. A cukor árának megugrása nem meglepetés: jelenleg Európa-szerte probléma a cukor és az édességek kiugró áremelkedése. Ahogy arra ebben a cikkben rámutattunk, emögött több ok is meghúzódik.
A cukor mellett átlagosan a csirkemellért is többet kellett fizetnünk. Összesítésünk szerint 20,8 százalékkal ment fel az ára a hatósági ár eltörlése után. Noha az egyik hipermarket ettől a hónaptól az árstopos ár (1499 forint) alatt kezdte el akciózni a csirkemellet, ottjártunkkor kizárólag drágább, csomagolt csirkemellet találtunk a hűtőpultban 1798 forintért. A másik két lánc a baromfiterméket 1638, illetve 1998 forintra emelte.
6,3 százalékkal kerül most többe a liszt és a 2,8 százalékos UHT tej is. Komolyabb csökkenést a 10 darabos tojásnál találtuk: augusztusra 19,2 százalékkal ment lejjebb az ára, de a burgonya is 6,6 százalékkal olcsóbb, mint egy hónapja.
A sertéscomb átlagára gyakorlatilag nem változott a felmérésünk alapján. Ennek magyarázata, hogy bár szintén két hipermarket 1699 és 1709 forintra emelte az árát, a harmadik lánc augusztus elsejétől akciósan, 1299 forintért adja a sertéscomb kilóját.
Az étolajnál átlagosan 2,8 százalékos emelést hajtottak végre a hipermarketek, miközben – ahogy fentebb is írtuk – az általunk rendszeresen vizsgált étolaj közel 14 százalékkal kerül most többe, mint az árstop alatt.
Maradt a mennyiségi korlátozás
Bár július utolsó napjaiban sokan bespájzolhattak az árstopos tartós élelmiszerekből és húsból, általános áruhiányt a korábban említett csirkemellen kívül egyik terméknél sem tapasztaltunk. Mostanában már ez önmagában derítő, hiszen emlékezzünk vissza: tavaly ősszel 40 százalék fölötti élelmiszerár-infláció mellett komoly áruhiánnyal nézhettünk szembe. Üresen álltak a polcok, nem volt cukor, hamar elfogyott a legolcsóbb búzaliszt.
De van, ami nem változott. A mostani boltjárásunk során egyből szembetűnő lett, hogy az áruházláncoknál maradt a mennyiségi korlátozás a korábbi árstopos termékekre. A Tescóban a cukornál, valamint a baromfi- és a sertéshúsoknál találtunk "korlátozó táblát”:
Az Intersparban (a burgonya kivételével) valamennyi korábbi hatósági áras terméknél maximalizálták a megvásárolható mennyiséget:
Az Auchanban pedig nagy piros táblákon jelezik a volt árstopos terméknél, hogy naponta hány kiló vagy liter vásárolható az adott áruból:
Havi legolcsóbbak: őszibarack, kukorica, almalé
Minden hónapban kiválasztunk márkától függetlenül három terméket, amelyeknek külön megnézzük az árait. A dinnye után ebben a hónapban is adta magát, hogy leginkább a zöldség-gyümölcs osztályon nézelődjünk.
A tavaszi fagyok nem tettek jót a kajszi- és őszibaracknak sem. Hogy ennek tudható-e be, az kérdés, de hazai barackot nem találtunk az áruházakban. Mindhárom hipermarket Görögországból importált gyümölcsöt kínált. A Tesco és az Auchan egységesen 899 forintért, az Intesparban ennél 300 forinttal kedvezőbb áron, 599 forintért volt barack. Viszonyításképpen, hogy mi történt itt egy év leforgása alatt: tavaly augusztusi felmérésünkkor is őszibarackot kerestünk, 599 és 799 forint közötti áron találtunk.
Ha már lassan a nyári hónapok vége fele járunk, nem maradhat ki a szezon és a strandolás egyik kedvence, a csöves csemegekukorica sem. Legolcsóbban a Tesco adta, 349 forintról 199 forintra volt leárazva. Ennél valamivel többért, 229 forintért kínált kukoricát az Interspar. A legtöbbet, 279 forintot az Auchan kért el egy csőért. A Tescóban a termék származási helyét nem tudtuk megállapítani, az Auchan és az Interspar magyar kukoricát árult. Az áremelkedés ennél a terméknél is tetten érhető. Tavaly ilyenkor 165-229 forint között adták a kukoricát.
Harmadik termékként a legolcsóbb, legalább 12 százalék gyümölcstartalmú almalevet kerestük. A Spar saját márkás alma-körte itala tűnt a legkedvezőbb árazásúnak. A 1,5 literes üdítőt 439 forintért lehetett megvenni, vagyis egy liter 293 forintra jön ki. Ennél pár forinttal került többe a szintén saját márkás termék az Auchanban. A Tuti Tipp literes almalevét 319 forintért találtuk a polcon. A Tescóban saját márkás, 12 százalékos almalevet nem láttunk. Legolcsóbbnak a Hey-ho terméke bizonyult, a literes dobozos üdítőt 419 forintért árulta az áruházlánc.