3p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Az ausztriai Spar "kivette" saját márkás tejtermékeiből az aszpartám édesítőszert. 

A Spar Austria bejelentette, hogy megtiltotta beszállítóinak az aszpartám mesterséges édesítőszer használatát az áruházlánc saját márkás tejtermékeiben. Valójában a boltlánc ezzel már csak az utolsó kis lépést tette meg most, mivel az elmúlt években a tejből és a tejtermékek 99 százalékából már száműzték ezt az összetevőt az ESM Magazin kiskereskedelmi szakportál szerint. 

A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at
A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at

Az Európai Unió élelmiszer-biztonsági szervezete, az (EFSA) az aszpartámnak tulajdonított káros hatásokról terjedő véleményekre reagálva felülvizsgálta a terméket. Ennek eredményeként cáfolta, hogy az aszpartám bármilyen mennyiségbe ártana az embereknek. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez az élelmiszer-összetevő napi 40 milligramm/testtömeg-kilogrammig káros mellékhatás nélkül fogyasztható.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vizsgálata a rákbetegséggel összefüggésben a közepes kategóriába sorolta az aszpartámot. Ez azt jelenti, hogy nem rákkeltő, hanem csak lehetséges, hogy van ilyen hatása. Ezért az előbbi megállapítással összhangban a bevitelének mennyiségét kell korlátozni. Például az ezt tartalmazó cukormentes üdítőkből egy 60-70 kilogramm súlyú embernek nem szabad napi három liternél többet fogyasztania.

A vevők nem kérnek belőle

A Spart azonban a tudományos vizsgálatoknál jobban érdekli a vásárlói véleménye. Egy 2023-ban végzett felmérésből kiderült, hogy az osztrák fogyasztók 80 százaléka aggasztónak tartja a WHO jelentését az aszpartám rákkeltő hatásával kapcsolatban.

A boltlánc közölte, arra számítanak, hogy a vásárlók a következő időszakban tudatosan kerülni fogják a cukor és az édesítőszerek túlzott fogyasztását. A cég saját felmérése szerint az emberek több mint 40  százaléka figyelembe veszi egy termék vásárlásánál, hogy annak mekkora a cukortartalma.

Ez jóval nagyobb arány, mint a zsír- és a kalóriatartalmat figyelők súlya. Az előbbit kevesebb mint 30, az utóbbit közel 25 százalékuk figyeli. A vásárlók 56 százaléka időnként inkább mesterséges édesítőszert tartalmazó terméket vásárol a cukortartalmú helyett, de kétharmaduk rossz véleménnyel van ezekről. Az emberek 54 százaléka azt gondolja, hogy az ilyen ételösszetevők káros hatással vannak az egészségére, szemben a cukorral vagy az azt helyettesítő természetes édesítőkkel.

A vásárlók azért veszik meg a mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékeket, mert ezek részei kedvenc a termékeiknek, csökkentik a kalóriabevitelt, segítik a fogyókúrát vagy kevésbé édesek, mint a cukros termékek. Az első szempontot említette a megkérdezettek fele, a másodikat több mint egyharmada, a harmadikat 15, a negyediket 12 százalékuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Harapófogóba kerülnek a kávéfogyasztók, az aggastyán azonban menekülőutat kínál
Buksza blog | 2024. február 18. 13:57
A szenvedélyes fogyasztók lenézik, ám az elmúlt közel száz év alatt óriási utat járt be az instant kávé. Ráadásul a kilátásai is kedvezőek. 
Vásárló Kiverte a biztosítékot a trükközés, márciustól új világ jön a magyar boltokban
Buksza blog | 2024. február 15. 19:04
Számos élelmiszer jelentős változáson ment át az elmúlt időszakban: több készítmény kiszerelése kisebb lett vagy a minőségi összetevők aránya csökkent, az áruk azonban nem lett alacsonyabb. Egy felmérés szerint ez a jelenség többféle terméket is érint a brit boltokban.
Vásárló Így növelheted a webáruházad konverziós arányát
Márkázott tartalom | 2024. február 14. 12:55
  Az online marketing stratégia nagymértékben befolyásolja a webshopod sikerességét. Az eszközeivel csökkenteni lehet a kosárelhagyást, és meg lehet szilárdítani az ügyfélkört. Ebben a cikkben hatékony technikákat mutatunk, amelyekkel növelni tudod a webshopod teljesítményét.
Vásárló Készpénzt a balesetért: a Tescótól akartak lopni, csúnyán ráfáztak
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 13. 16:55
Nem túl okos bűnözők úgy látták, hogy a Tesco profitjából nekik is juthatna egy kevés, pontosabban nem is olyan kevés, ha rá tudnák szedni az áruházláncot. Trükkjük azonban átlátszónak bizonyult.
Vásárló Új korszak indult a tartós tejeknél
Buksza blog | 2024. február 12. 16:26
A műanyagszemét egyik legnagyobb forrása a tejtermékek csomagolására használt palackok és tégelyek sokasága, ám ezek eltüntetésének terén elkezdődött valami. 
Vásárló Kíméletlenek lesznek a boltláncok, a diszkontok kezében van az adu
Buksza blog | 2024. február 12. 12:33
Az európai áruházláncok nehéz időszakot zártak, de még mindig problémákkal kell számolniuk egy friss felmérés szerint, amely a diszkontoknak jósol szebb jövőt.
Vásárló Ha sportolsz, mindig legyen nálad egy kulacs folyadék!
Márkázott tartalom | 2024. február 12. 10:09
Ha sportolsz, fogyókúrázol vagy aktív mozgást végzel, nagyon-nagyon fontos közben odafigyelned a megfelelő hidratálásra. Erre minden évszakban szükség van, de különösen nyáron, vagy ha meglehetősen sokat edzel. 
Vásárló Munkaruha-választási útmutató
Márkázott tartalom | 2024. február 11. 12:40
Amennyiben gyakorlottak vagyunk munkaruha-vásárlásban, vagy pontosan tudjuk, hogy mire van szükségünk, akkor viszonylag könnyű dolgunk van. Ellenkező esetben viszont nehéz feladatnak bizonyulhat, kivéve, ha az alábbi gyakorlati tanácsokat egytől egyig megfogadjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG