6p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár globálisan egyre több helyről tiltják ki a dízelautókat, a legújabb típusok már jóval környezetkímélőbbek, így elképzelhető, hogy továbbra is lesz igény ezekre az autókra. A flottaszegmens továbbra is előnyben részesíti a dízeleseket, de még így is meredeken csökkenek az eladások. A benzines autók térnyerése tovább rontja a környezetet, az e-autózás pedig egyre inkább úgy tűnik, hogy a jövő zenéje.

Habár globálisan egyre több helyről tiltják ki a dízelautókat, a legújabb típusok már jóval környezetkímélőbbek, mint korábbi társai, így elképzelhető, hogy továbbra is lesz igény ezekre az autókra. A flottaszegmens továbbra is előnyben részesíti a dízeleseket, az VW-botrány azonban az egész alágazatra rányomta a bélyegét, így meredeken csökkenek az eladások.

Igenis van igény a dízelesre

Az utóbbi tíz évben jelentősen csökkent a személyautók károsanyag-kibocsátása, miközben a legyártott autók száma emelkedett. A Magyar Lízingszövetség összeállítása szerint a korlátozások ellenére is lesz igény a legkorszerűbb dízelmotorokra. A mai dízelek már jóval tisztábbak és 71 százalékkal alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines társaiké. A növekvő flottapiacon, ahogy a teljes autópiacon is van jövőjük a dízeleknek.

Az utóbbi hírek szerint egyre több országból tervezik kitiltani a dízeles autókat, hangsúlyos szerepet kapott a személyautók károsanyag-kibocsátása – ez környezetvédelmi szempontok miatt teljesen érthető, de érdemes pontosan megnézni, milyen eredményeket értek el a gyártók – írják.

Nemzetközi szinten a gépjárműgyártásból származó összes széndioxid-kibocsátás 2008 óta 24 százalékkal csökkent, az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás pedig 30 százalékkal csökkent. Szintén kedvező, hogy a járműgyártáshoz kötődő vízfelhasználás 31 százalékkal, az egy autó után keletkezett hulladék mennyisége 14 százalékkal csökkent. Ezt annak ellenére érték el a gyártók, hogy 2008-tól 2017-ig nőtt a legyártott autó száma.

Jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsátás

A személyautók károsanyag-kibocsátását nézve a dízelmotoros autók is kiemelt szerepet kaptak az utóbbi időszakban, ám több mértékadó felmérés szerint a legkorszerűbb dízelmotoros autók a károsanyag-kibocsátást nézve felveszik a versenyt a benzinmotoros társaikkal: a Fleetnews brit flottapiaci szakportál szerint a legújabb dízelmotoros autóknak átlagosan 71 százalékkal kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines társaik – mondta Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke.

Tovább dagad a dízelbotrány - újabb csalást fedeztek fel?

Az újabb szabálytalanság több tízezer autót érint világszerte. Tovább >>>

A legújabb gyártmányok 18 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint korábban, a nitrogén-oxid-kibocsátás pedig a korszerű dízeleknél kilométerenként 48 milligramm, ami már megközelíti a legújabb benzinesekre vonatkozó 36 milligrammos értéket.

Bár a dízelautók iránti kereslet átlagosan csökkent, a jövőben a visszafogott károsanyag-kibocsátásuk és az alacsony fogyasztásuk miatt újra népszerűbbé válhatnak nemzetközi szinten. Tekse Kálmán kiemelte, hogy a kishaszonjárműveknél és személygépkocsiknál magas futásteljesítménynél jelenleg még nincs is semmilyen alternatíva a dízelmotoros autókhoz képest. Alacsony fogyasztásuk miatt a flottaszegmensben továbbra is népszerűek ezek a dízelesek: az idei első negyedévben a lízingcégek 18,73 milliárd forintot helyzetek ki, ami 3 százalékos növekedést jelent éves összevetésben.

Egyre több helyen tiltják ki örökre

Globális szinten ezzel szemben egyre több helyen tiltják ki a dízeles autókat, korábban Madrid, München, Stuttgart és Hollandia, valamint Róma, Mexikóváros Athén és Párizs jelezte, hogy 2025-ig száműzik a dízelmotorokat a nagyvárosokból, de jövő januártól kitiltják Stuttgartból azokat a dízelmotoros autókat, amelyek károsanyag-kibocsátási besorolása Euro 4-es vagy annál rosszabb. Hamburgban egyébként már korábban korlátozták a dízelautók forgalmát egyes szakaszokon, és hasonló lépések várhatók Északrajna-Vesztfáliában is. Erről korábban már részletesen írtunk >>>

Magyarországon szintén évek óta csökkenő tendencia mutatkozik a keresletben: 2013-ban az importált használt autók kétharmada tartozott ebbe a kategóriába, addig tavaly a behozott járműveknek már kevesebb mint fele működött gázolajjal – derült ki a Jóautók.hu közleményéből. Mindeközben a forgalomba helyezett új autók között a dízelüzeműek aránya 46-ról 32 százalékra csökkent.

A Volkswagen-botrány sem segített

Korábban a hazai vásárlók a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást tartották az autófenntartás legfontosabb paraméterének, ám mostanra az autóvásárlók szélesebb körében is tudatosultak a kockázatok: a magasabb szervizköltségek mellett a kilométeróra-tekerés gyakorisága is magasabb lehet ebben a körben, ami abból adódik, hogy a dízelautók futásteljesítménye átlagosan magasabb, mint a benzineseké – mondta a Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Óriási a kereslet a jövő autóira

Uniós szinten növekedett az elektromos autó eladás. Részletek >>>

A visszaeső dízelautó-használat azonban érdekes tendenciát idézett elő: az elmúlt egy évtizedben most először fordult elő újra, hogy növekedett az új autók szén-dioxid kibocsátása. 2017-ben ugyanis kilométerenként 0,3 grammal nőtt az átlagos CO2-kibocsátás 23 európai ország autópiacának vizsgálata alapján. Az átlagos kibocsátási érték így 118,1 gramm / kilométer lett – hívta fel a figyelmet a JATO Dynamics.

A elektromos autózás sem alternatíva még

A VW-konszertől induló, de az egész autóipart megrázó dízelbotrány óta sokat romlott az ilyen motorokkal szerelt autók társadalmi megítélése. Ennek következtében az újonnan regisztrált dízelautók piaca 7,9 százalékkal zuhant egy év alatt, a teljes piaci részesedésük már csak 43,8 százalék, ami komoly visszaesés a 2011-es csaknem 55 százalékos piaci kapitalizációjukhoz képest. Eközben a benzines autók iránti kereslet egyetlen év alatt közel 11 százalékkal nőtt.

Az is jól látszik, hogy az alternatív hajtás egyelőre még mindig a jövő technológiája: a dízelautók iránti kereslet zuhanása ellenére a hibridek, elektromos autók piaci részesedése 3 százalékról mindössze 5-re tudott emelkedni 2017-ben. A német kormány például hiába kezdte komoly pénzekkel támogatni az elektromos autózást, a töltőállomásokat üzemeltető energiaszolgáltatók szerint továbbra sem nyereséges a töltőpontok üzemeltetése.

Az sem mellékes szempont továbbá, hogy a zöldautók sem olyan zöldek, ha az egész gyártási folyamatokat nézzük – a legtöbb esetben ugyanis mire lefut a gyártószalagról, már több évre előre megtermelte károsanyag-kibocsátását, az akkumulátorok létrehozása ugyanis rendkívül környezetkárosító anyagokat igényel. Az sem mindegy, honnan jön az energia: amíg ugyanis az energiafogyasztást nem megújuló energiaforrásból biztosítják, addig a legtöbb elektromos autó lényegében a hagyományos, fosszilis energiahordozók energiaforrásaiból nyeri az áram nagy részét – ez pedig szintén nem eredményes módja a környezetvédelemnek. Erről itt olvasható a részletes elemzés >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Már megint beletömtek 50 milliárd forintot az Orbán-kormány zsebeibe
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 14:36
Tolongtak a vevők a diszkontkincstárjegy-aukción. Igaz, kicsit jobb hozamot is kínált az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Meglepetés: a vártnál is gyorsabban csökken az infláció – ott, ahol euróval fizetnek
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:46
Az energiaárak pedig még csökkennek is.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter is fontos bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:32
Egy akadály elhárult a paksi bővítés elől.
Makro / Külgazdaság Új repteret építene a kormány, már a helyszínről is beszélt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 12:46
Koncessziós formában valósulnának meg a beruházások, a befektetőket keletről várják.
Makro / Külgazdaság Lehet izgulni: szerdán bejelent valami váratlant a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 12:16
Egy héttel az előző után máris újabb, szokatlan időpontú Kormányinfót tartanak.
Makro / Külgazdaság Elemzők szerint meg sem közelíti a kormány reményeit az idei GDP-növekedés
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:03
Az első negyedév számai alapján a kormány 2,5 százalékos becslésének messze alatta maradnak a szakértők várakozásai.
Makro / Külgazdaság Svájcban kicsit örülhettek a trumpi vámoknak
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 10:38
Gyorsult a gazdasági növekedés.
Makro / Külgazdaság Elkészült Magyarország recessziós bizonyítványa
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 08:30
A friss GDP-adatok alapján az összkép nagyon elkeserítő. 
Makro / Külgazdaság Kiábrándító helyzetben a magyar gazdaság bástyája
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:20
Elég mélyről kellene visszajönni. 
Makro / Külgazdaság Magyar akkumulátorral az új elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 06:56
Érkezik a Dacia elektromos autójának új verziója. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG