5p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

12 éves lett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése, a jubileumi körkép újabb rekordot hozott: tovább távolodunk a 20 ezer forintos lélektani határtól. A hipermarketekben továbbra is a krumpli vezeti az áremelkedést, de a chipsadó emelése miatt jelentősen drágult a névadó ropogtatnivaló is. Az áfacsökkentés miatt sokkal olcsóbb a tej - kivéve, ha laktózérzékeny az ember.

Ahogy 12 éve (!) minden hónap elején, így márciusban is ellátogattunk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházába, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

Az előző havi trend folytatódott márciusban is: mindhárom áruházban nőttek az árak a tavalyiakhoz képest. A legnagyobb éves áremelést ezúttal az Auchanban mértük (+5,4%), a legalacsonyabbat pedig az Intersparban (+2,7%). Az előző hónaphoz képest viszont az Auchan és a Tesco is engedett valamelyest az árkosár végösszegéből - igaz, csak fél százalék körüli mértékben, de ez is elég volt ahhoz, hogy az Interspar és az Auchan helyet cseréljenek, így a francia lánc jött fel a második helyre. A különbségek azonban nem jelentősek, eléggé összerázódott a mezőny, a legolcsóbb és a legdrágább áruház közötti különbség alig haladja meg a 4 százalékot (avagy 800 forintot).

Egyedül a Tescóban tudtuk volna le 20 ezer forint alatt a havi nagybevásárlást, így a három áruház átlaga is 20 ezer forint fölé emelkedett. A Privátbankár Árkosár márciusi, 20 366 forintos értéke így ismét történelmi csúcsot jelent.

Összességében az előző hónapnál átlagosan 84 forinttal, 0,4 százalékkal kellett többet fizetnünk az élelmiszerekért a kasszáknál, míg egy év alatt 3,9 százalékos áremelést mértünk a hipermarketekben.

Valamennyit akkor spórolhatnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - így "csak" 18 945 forint lenne a számla végösszege, ezt azonban logisztikailag nem könnyű kivitelezni, és az utazgatás járulékos költségei egyébként is eltüntetnék az árelőnyt.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A krumpli továbbra is vezeti az éves drágulási versenyt, ezúttal is majdnem kétszer annyit kértek érte, mint tavaly az azonos hónapban (+92 százalék átlagosan). Az év eleji népegészségügyi termékadó-emelés alaposan megdobta a chips árát, 30 százalékkal kerül többe, mint tavaly. 17 százalékot drágult a kenyért egy év alatt, és a tejtermékek körében is hasonló drágulást mértünk - legalábbis a rudinál, a gyümölcsjoghurtnál és a tejfölnél. A tej esetében viszont továbbra is élvezhetjük az áfacsökkentés hatását: az UHT változat 24 százalékkal olcsóbb, mint egy éve. A legnagyobb árcsökkenést azonban egy év alatt az almánál mértük (-32%), de 10 és 20 százalék közötti mértékben csökkent a banán, a tojás és a rizs ára is egy év alatt.

A KSH pénteken teszi közzé a fogyasztói árak februári alakulásáról szóló inflációs adatot.

Az előző hónaphoz képest jóval kevesebb volt a szélsőséges kilengés: 10 százalékot meghaladó áremelést csak a liszt, a csirkemell és egyes üdítők esetében mértünk, míg kétszámjegyű árcsökkenés egyedül egyes gyümölcsleveknél volt tetten érhető.

Havi legolcsóbbak: laktózérzékenynek lenni drága mulatság

Nemrég értekeztünk arról, hogy miközben a tej-áfacsökkentés hatásait mostanra szinte mindenki élvezheti, a laktózmentes tejek valamiért kimaradtak a körből. A laktózmentes tej alapból is jóval drágább, mint a "sima", másfélszer-kétszer annyiba is kerülhet, most pedig duplán sújtják a laktózérzékenyeket azzal, hogy továbbra is a magasabb áfát kell megfizetniük a vásárlásnál. A Pénzügyminisztérium megkeresésünkre furcsa választ adott, egyebek közt a társasági adóra is hivatkoztak - itt olvasható összeállításunk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Megnéztük, mennyiért vehet egy liter tartós tejet az, akinek (vagy aki gyermekének) szervezete nem termel elegendő laktáz enzimet. A legolcsóbb laktózmentes tejet az Auchanban találtuk (249 forint a 2,8 százalékos zsírtartalmú, saját márkás ESL tej), míg az Intersparban 269 forintért adták akcióban a Mizót. Ugyanez a Tescóban akció nélkül 349 forintért volt kapható. Eközben a legolcsóbb, "normál" UHT tejek átlagosan 161 forintba kerültek az áruházakban...

Az időjárás már kezd tavaszi lenni, a hipermarketek zöldségosztályán azonban még csak nyomokban fedezhető fel az új évszak. Piros (hónapos) retek a Tescóban épp nem volt kapható, az Interspar és az Auchan pedig olasz importot tett a polcokra - előbbi 129-ért, utóbbi 139-ért adott egy csomó retket.

A legolcsóbb rizst az Intersparban találtuk kilónként 269 forintért (S-Budget), 299 forintért a Tescóban Mester A rizst, az Auchanban saját márkás B rizst kínáltak.

12 évnyi áremelkedés, egy grafikonon

12 éve, 2007 februárjában végeztük az első felmérést, az első cikk márciusban jelent meg az árak változásáról. A kezdetek óta járjuk két szereplő, az Auchan és a Tesco áruházait - a havi nagybevásárlás ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Részletes elemzéssel és visszatekintéssel is jelentkezünk a napokban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG