5p
12 éves lett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése, a jubileumi körkép újabb rekordot hozott: tovább távolodunk a 20 ezer forintos lélektani határtól. A hipermarketekben továbbra is a krumpli vezeti az áremelkedést, de a chipsadó emelése miatt jelentősen drágult a névadó ropogtatnivaló is. Az áfacsökkentés miatt sokkal olcsóbb a tej - kivéve, ha laktózérzékeny az ember.

Ahogy 12 éve (!) minden hónap elején, így márciusban is ellátogattunk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházába, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

Az előző havi trend folytatódott márciusban is: mindhárom áruházban nőttek az árak a tavalyiakhoz képest. A legnagyobb éves áremelést ezúttal az Auchanban mértük (+5,4%), a legalacsonyabbat pedig az Intersparban (+2,7%). Az előző hónaphoz képest viszont az Auchan és a Tesco is engedett valamelyest az árkosár végösszegéből - igaz, csak fél százalék körüli mértékben, de ez is elég volt ahhoz, hogy az Interspar és az Auchan helyet cseréljenek, így a francia lánc jött fel a második helyre. A különbségek azonban nem jelentősek, eléggé összerázódott a mezőny, a legolcsóbb és a legdrágább áruház közötti különbség alig haladja meg a 4 százalékot (avagy 800 forintot).

Egyedül a Tescóban tudtuk volna le 20 ezer forint alatt a havi nagybevásárlást, így a három áruház átlaga is 20 ezer forint fölé emelkedett. A Privátbankár Árkosár márciusi, 20 366 forintos értéke így ismét történelmi csúcsot jelent.

Összességében az előző hónapnál átlagosan 84 forinttal, 0,4 százalékkal kellett többet fizetnünk az élelmiszerekért a kasszáknál, míg egy év alatt 3,9 százalékos áremelést mértünk a hipermarketekben.

Valamennyit akkor spórolhatnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - így "csak" 18 945 forint lenne a számla végösszege, ezt azonban logisztikailag nem könnyű kivitelezni, és az utazgatás járulékos költségei egyébként is eltüntetnék az árelőnyt.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A krumpli továbbra is vezeti az éves drágulási versenyt, ezúttal is majdnem kétszer annyit kértek érte, mint tavaly az azonos hónapban (+92 százalék átlagosan). Az év eleji népegészségügyi termékadó-emelés alaposan megdobta a chips árát, 30 százalékkal kerül többe, mint tavaly. 17 százalékot drágult a kenyért egy év alatt, és a tejtermékek körében is hasonló drágulást mértünk - legalábbis a rudinál, a gyümölcsjoghurtnál és a tejfölnél. A tej esetében viszont továbbra is élvezhetjük az áfacsökkentés hatását: az UHT változat 24 százalékkal olcsóbb, mint egy éve. A legnagyobb árcsökkenést azonban egy év alatt az almánál mértük (-32%), de 10 és 20 százalék közötti mértékben csökkent a banán, a tojás és a rizs ára is egy év alatt.

A KSH pénteken teszi közzé a fogyasztói árak februári alakulásáról szóló inflációs adatot.

Az előző hónaphoz képest jóval kevesebb volt a szélsőséges kilengés: 10 százalékot meghaladó áremelést csak a liszt, a csirkemell és egyes üdítők esetében mértünk, míg kétszámjegyű árcsökkenés egyedül egyes gyümölcsleveknél volt tetten érhető.

Havi legolcsóbbak: laktózérzékenynek lenni drága mulatság

Nemrég értekeztünk arról, hogy miközben a tej-áfacsökkentés hatásait mostanra szinte mindenki élvezheti, a laktózmentes tejek valamiért kimaradtak a körből. A laktózmentes tej alapból is jóval drágább, mint a "sima", másfélszer-kétszer annyiba is kerülhet, most pedig duplán sújtják a laktózérzékenyeket azzal, hogy továbbra is a magasabb áfát kell megfizetniük a vásárlásnál. A Pénzügyminisztérium megkeresésünkre furcsa választ adott, egyebek közt a társasági adóra is hivatkoztak - itt olvasható összeállításunk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Megnéztük, mennyiért vehet egy liter tartós tejet az, akinek (vagy aki gyermekének) szervezete nem termel elegendő laktáz enzimet. A legolcsóbb laktózmentes tejet az Auchanban találtuk (249 forint a 2,8 százalékos zsírtartalmú, saját márkás ESL tej), míg az Intersparban 269 forintért adták akcióban a Mizót. Ugyanez a Tescóban akció nélkül 349 forintért volt kapható. Eközben a legolcsóbb, "normál" UHT tejek átlagosan 161 forintba kerültek az áruházakban...

Az időjárás már kezd tavaszi lenni, a hipermarketek zöldségosztályán azonban még csak nyomokban fedezhető fel az új évszak. Piros (hónapos) retek a Tescóban épp nem volt kapható, az Interspar és az Auchan pedig olasz importot tett a polcokra - előbbi 129-ért, utóbbi 139-ért adott egy csomó retket.

A legolcsóbb rizst az Intersparban találtuk kilónként 269 forintért (S-Budget), 299 forintért a Tescóban Mester A rizst, az Auchanban saját márkás B rizst kínáltak.

12 évnyi áremelkedés, egy grafikonon

12 éve, 2007 februárjában végeztük az első felmérést, az első cikk márciusban jelent meg az árak változásáról. A kezdetek óta járjuk két szereplő, az Auchan és a Tesco áruházait - a havi nagybevásárlás ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Részletes elemzéssel és visszatekintéssel is jelentkezünk a napokban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG