5p
A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményei szerint a tavalyinál több mint 3 százalékkal kell többet fizetnie annak, aki a karácsonyi nagybevásárlást a hipermarketekben intézi - novemberhez képest viszont valamivel lejjebb mentek az árak. A sütemények jellemző összetevői többnyire olcsóbbak lettek, a krumpli ára viszont elszállt.

Szokás szerint a KSH inflációs adata előtt egy nappal tesszük közzé a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeit. Ezúttal is három hazai hipermarket-láncban vizsgáltuk meg 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árának alakulását - a több mint 11 éve havi rendszerességgel végzett felmérésünk során megnéztük azt is, hogy hol adják most legolcsóbban a szaloncukrot.

Emlékeztetőül: novemberi felmérésünk adatai szerint közel másfél év után először csökkentek az élelmiszerárak éves összehasonlításban. Trend kialakulásáról azért nem beszélhetünk: bár az előző havinál olcsóbban tölthettük meg a bevásárlókocsit, a tavalyi karácsonyi nagybevásárlásnál idén több pénzt fogunk elkölteni az eredmények szerint.

Egy év alatt 3,3 százalékos áremelkedés a hipermarketekben

A vizsgált három áruház közül a Tesco ugyan csak 1 forinttal lett drágább egy év alatt, az Interspar viszont 3,9, az Auchan pedig 6,2 százalékkal emelte az élelmiszerkosár árát tavaly decemberhez képest. Az átlagos kosárérték 19 526 forint lett, ami 3,3 százalékkal magasabb, mint egy évvel ezelőtt. A jó hír az, hogy novemberhez képest senki sem emelt árat: az Intersparban gyakorlatilag forintra ugyanannyiért pakolhattuk tele a kosarat, mint egy hónapja; az Auchan 0,3 százalékkal, a Tesco pedig 1,7 százalékkal olcsóbb is lett egy hónap alatt.

Ez azt jelenti, hogy az áruházláncok sorrendje nem változott, a Tesco maradt az első helyen, az Auchan és az Interspar előtt. Ha pedig mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják, 1849 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest – ekkor viszont végig kellene járnunk mindhárom hipermarketet, ami igencsak rombolná az ünnepi hangulatot.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Decemberen a krumplit érdemes kiemelni az adatsorunkból: ez a zöldségféle drágult ugyanis a legtöbbet a teljes élelmiszerkosárból mind havi, mind éves összehasonlításban. Az előző hónaphoz képest közel 17 százalékkal drágábban adták a hipermarketek, a tavalyi árnak pedig közel két és félszeresét kell most kifizetnünk. Az ünnepi krumplisaláta tehát idén jóval drágább lesz, mint egy éve.

A KSH kedden közli az infláció novemberi alakulásáról szóló adatait.

Ami a többi terméket illeti: egy hónap alatt 16 százalékkal drágább lett az alma, 12 százalékkal a margarin, de egyes üdítőknél 20 százalékot közelítő áremelkedést is mértünk. Majdnem ötödével olcsóbb lett viszont a banán, és kétszámjegyű árcsökkenést mértünk a tojás, a tej, a kávé, a tea és a sertésmájas esetében novemberhez képest.

Egy év alatt – a krumplin kívül – a liszt és a száraztészta ára emelkedett leginkább (+22-23 százalék), kétszámjegyű áremelkedést mértünk ezen kívül a kenyér, a margarin, a túró rudi és a pezsgő esetében. A tojás ára viszont majdnem a felére esett egy év alatt (-44%), de 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent a banán, az alma, az UHT tej, a táblás csoki és a cukor ára is tavaly decemberhez képest.

Összességében a karácsonyi sütik árát a liszt felfelé (+24%), a cukor (-15%), a tojás (-44%), az UHT-tej (-12%) és a csokoládé (-10%) lefelé húzza.

Havi legolcsóbbak: narancs, ponty, szaloncukor

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, márkára-minőségre való tekintet nélkül hol szerezhetnénk be őket a legolcsóbban.

Szaloncukorból a legolcsóbb a kimért változat, az Auchan 999-ért kínálja kilónként, 10 féle ízben. Az Interspar és a Tesco egyaránt 1299 forintért árulta az édességet.

A zöldség-gyümölcs-osztályon ezúttal a narancsot kerestük: a legolcsóbban a Tesco kínálta (kilónként 289 forintért, spanyol), az Intersparban 329 forint volt a görög narancs kilója, az Auchanban pedig 349 forint.

Pontyot is a Tescóban kínáltak a legolcsóbban, igaz, kilónként 1709 forintért egészben került a jégre a hal, amivel azért lesz még munka otthon. Az Auchanban 2099 forint volt a pontyszelet kilója, ezt az Interspar 2199-ért adta.

Nyoma sincs a halas áfacsökkentésnek - a tojás viszont végre tényleg olcsóbb
Az év elején, az áfacsökkentés hatályba lépése után 1900-2000 forintért is hozzá lehetett jutni a pontyszelethez. Ennél a hipermarketekben most magasabb, 2100 és 2200 forintos kilónkénti árat mértünk. A KSH korábbi adatai alapján az látszik: bár a pontyszelet ára az első negyedévben valóban csökkent mintegy 5 százalékkal, októberben újra a tavaly téli szintekre emelkedett vissza - mostani mini-körképünk alapján pedig karácsony előtt is ennyiért adják. Az áfacsökkentésnek tehát nyoma sincs az árakban - az Mfor.hu korábbi összeállítása szerint egy, a pontyokra veszélyes vírus tizedelte Európában az állományt, ami a hazai árakat is megdobhatta.
Ahol viszont végre tényleg meglátszik az áfacsökkentés hatása, az a tojás: tavaly ősszel óriási áremelkedést láthattunk egyik pillanatról a másikra, miután az év eleji madárinfluenza-járvány illetve a fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent. Mostanra azonban helyrerázódott a piac - ahogy alábbi grafikonunkból is kiderül nem csak a tavalyi árakhoz képest mértünk 44 százalékos csökkenést, hanem a 2016-os áraknál is lejjebb járunk, nagyjából épp egy áfacsökkentésnyivel:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG