Hirdetés
Hirdetés

Bankok helyett jön a bankolás – nagyon érdemes a pénzügyekről tanulni

Eidenpenz József, 2017. november 22., 20:33

A tudatos pénzügyi döntések segítségével javul az életminőségünk, csúnya csapdákat, veszteségeket kerülhetünk el, és még az ország gazdasága is javulhat tőle. Az állam komoly lépéseket tesz abba az irányba, hogy javítsa pénzügyi tudatosságunkat. Főleg az iskolákra koncentrálnak, a tanárokra és a jövő nemzedékeire. Eközben egy forradalommal, a digitalizációval is lépést kell tartani.

(Fotó: Mobidik.hu)
(Fotó: Mobidik.hu)

Miért fontos a pénzügyi tudatosság fejlesztése? – magyarázta el Hornung Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a Privátbankár Pénzügyi Tudatosság Fórum konferenciáján. Segít az optimálishoz közeli döntések meghozatalában, a megtakarítások, befektetések, hitelek, biztosítások, az öngondoskodás, a nyugdíj területén is. A tudatos pénzügyi döntésekkel javul az életminőség, gyarapodik az egyén és a család, nő a stabilitás, csökken a kiszolgáltatottság, javul a társadalmi közérzet. Mindez pedig a makrogazdasági növekedéshez is hozzájárulhat.

“A Brókermarcsi, a Quaestor-botrány, a Postabank-bedőlés” példáján is az látszik, hogy az emberek ismerethiánya, magatartása is fokozhatja a bajt, pánikot okozhat, ami a pénzügyi ismeretek segítségével kisebb lehet.

Hirdetés

Az OECD 2010-ben és 2015-ben is felmérte a pénzügyi tudatosság szintjét a lakosság körében, ebben Magyarország nem áll túl jól. A kritikus pontok a hazai pénzügyi kultúrában, hogy a magyarok nem ismerik fel vagy kerülik a kockázatot, hiányzik körükben az előrelátás és a tudatos pénzügyi tervezés. Nem hasonlítják össze eléggé a lehetőségeiket, és mivel nem biztosak pénzügyi jártasságukban, sokszor nem mernek változtatni.

Hangsúly a fiatalokon

A kormány 2017 novemberében döntést hozott a lakosság pénzügyi tudatosságát segítő stratégia elfogadásáról, ennek kihirdetése a közeljövőben várható a Magyar Közlönyben. A Minisztérium hét éves stratégiában gondolkodik, két éves operatív tervekre lebontva. Az eredményeket éves szinten mérnék. A célcsoport a teljes lakosság, de a fiatalokon van a legnagyobb hangsúly. Kapcsolódó területként kezelik a vállalkozási ismereteket is.

Villámgyorsan digitalizálódunk

Nemrég még a bankkártyák használatának elősegítése volt az egyik kardinális kérdés, de a világ gyorsan változik. A fintech (pénzügyi technológia, alkalmazott pénzügyi informatika) előretörésével új és új szolgáltatások jelennek meg, mint az online számlanyitás. Egyes bankoknak már alig van fiókjuk és mindent a digitális térben intéznek.

Vannak olyan tranzakciók, amelyek banki tranzakciók, de már nem bankok bonyolítják le. A bankok helyét részben a bankolás (banking) veszi át. (Például a Facebook segítségével is lehet már fizetni egyes országokban.) Egyre bonyolultabb és bonyolultabb termékek jelennek meg a piacon. Olcsóbb, gyorsabb, hatékonyabb, átláthatóbb szolgáltatásokat vezetnek be. Az új lehetőségek nagy lehetőségeket rejtenek, de elképesztő veszélyeket is – mondta az államtitkár.

Kényelem és csapda

A vásárlások ugyan sokkal egyszerűbbek, kényelmesebbek lesznek, de számos csapdát is állíthatnak. Nincs elég idő dönteni, ha egy vásárlás során belebonyolódunk a klikkelésekbe, lehet, hogy olyat veszünk, amire nincs szükségünk, és nem lehet már visszacsinálni az üzletet. Megjelent a kiberbűnözés, az internetes csalás. Ezekre a digitális kihívásokra is fel kell készíteni a fogyasztókat, a pénzügyi tudatosság részeként.

Tervezzük a pénzügyi ismeretek kötelező bevezetését az iskolákban – mondta az államtitkár kérdésre válaszolva. Mind az általános iskolákban, mind a gimnáziumokban meg fog jelenni. Hogy mikor, ennek eldöntése folyamatban van a kormánynál. A cél az, hogy a pénzügyi ismeretek mindenhová eljussanak.

Gutenberg helyett Neumann

A Gutenberg-galaxist (nyomtatott könyvek) felváltja a Neumann-galaxis, azaz az informatika? – vetette fel Sipos Imre miniszteri biztos, az Emberi Erőforrások Minisztériumából. Elmondta, hogy jelenleg is zajlik a nemzeti alaptanterv vitája, kialakítása.

(Fotó: 123rf.com)
(Fotó: 123rf.com)

Az iskolák ma már nagyon sok digitális eszközzel rendelkeznek, bár az ellátottság egyenletlen, az állomány heterogén. Ezen kívül a diákok maguk is becslések szerint reggelente 40 milliárd forintnyi értékű elektromos eszközt visznek be az iskolákba. Amiket azután a tanárok kikapcsoltatnak velük, vagy el is veszik. Így technikai oldalról nagyon sok tartalék van még a digitális eszközök használatában az iskolákban.

A jövő a DOS-é

Egy kicsit régi, 2012-es kutatási eredmény szerint csak kevesebb mint a diákok 20 százaléka használt IKT eszköztámogatást Magyarországon, amivel a nemzetközi rangsorban az EU átlagától elmaradva foglaltunk helyet. Van tehát még mit fejleszteni az IKT-környezeten. (IKT: Információs és Kommunikációs Technológiák.)

Magyarország digitális oktatási stratégiája (DOS) 2016-ban született meg, és az oktatáson kívül az ország összes területeire vonatkozik, így a digitális infrastruktúra, központi digitális támogató szolgáltatások kiépítésére is. A különböző projektjei közül kétmilliárd forintot tankönyvekre, taneszközökre szánnak.

Tízmilliárdos fejlesztések jönnek

A költségvetésből 45,35 milliárd forintot fordítanak a digitális kompetencia fejlesztésére, az eszközhasználatra a tanórákon, a wifi kiépítésére, a tanárok képzésére stb. Egyéb digitális fejlesztésekre, mint mérési, értékelési, oktatásszervezési eljárásokra, 10,56 milliárd forint jut. A “Digitális környezet a köznevelésben” projekt értéke 6,36 , milliárd, a köznevelési intézmények fenntartóinak szól, pedagógiai módszertani csomagokra, IKT eszközök beszerzésére, pedagógusok módszertani továbbképzésére.

Digitális témaheteket rendeztek, ami 1000 iskola 129 ezer tanulóját érintette. A Pénzheteket a Pénziránytű alapítvánnyal együttműködve rendezik meg. Újfajta tanulmányi versenyeket rendeznek, mint a World Robot Olympiad (WRO) vagy a Lego-verseny. Gyermekvédelmi szűrőszoftvert fejlesztenek, az online zaklatások megelőzésére szolgáló oktatási programot indítanak.

Az iskolák negyede már tanul

Sz. Papp Judit, a Magyar Nemzeti Bank szakértője és a Pénziránytű Alapítvány munkatársa szerint az alapítvány célja, hogy segítsék az egyének és a családok felelős anyagi döntéseit, javuljon a lakosság pénzügyi tudatossága. Kiemelt célcsoportjuk a köznevelésben elérhető diákok és tanárok, általános és középiskolákban, már az általános iskola első osztályától az érettségiig.

Komplex oktatási programokban gondolkodnak, mint tananyag-fejlesztés, tanár-továbbképzések, általános iskolai hálózatok, rendezvények, pályázatok és versenyek. Már 2100 iskolával vannak partneri viszonyban, mintegy 200 ezer tanulóval, ez a teljes országos iskolahálózat 20-25 százaléka lehet.

A tankönyvtől a tőzsdejátékig

Középiskolai tankönyvből 44 ezer darab, általános iskolaiból 60 ezer darab készült, plusz mintegy 18 ezer internetes letöltés. Tavaly ingyenes példányokat biztosítottak az iskolák számára. A tankönyvek családi jellegűek, gyakorlati szemléletűek, számos gyakorlati példával, esettanulmánnyal.

A pedagógusok képzésén keresztül multiplikatív hatást remélnek, hiszen a kiképzett pedagógusok még évtizedekig maradhatnak a rendszerben és adhatják át tudásukat a diákoknak. Eddig 1700 pedagógus vett részt a képzéseken. (A digitalizációval kapcsolatos továbbképzéseken azonban negyvenezres létszámra számítanak.) A Pénz7 pénzügyi és vállalkozói témaheteken az első évben, 2015-ben 660 iskola 90 ezer diákja vett részt, az idén már várhatóan 1117 iskola 160 ezer diákja. Online tőzsdejátékot indítottak a Budapesti Értéktőzsdével együtt, amit 2018-ban újra megrendeznek.

Digitális lesz az osztálypénz?

A céljaik közé tartozik többek között a kötelező pénzügyi oktatás bevezetése a felsőoktatásban is. Pénzügyi ismereteket oktatnának kötelező jelleggel a 7.-10. osztályokban. Az iskolák saját pénzügyeikben is bajlódnak a készpénzzel, mint az osztálypénz vagy az ebédbefizetés, az iskolai büfé. Ezek készpénzmentesítésén, például banki osztályszámla létrehozásán is dolgoznak. Mások az iskolai takarékbélyeget sírják vissza, digitális formában, lehetőleg. A pénzügyi ismeretterjesztés közben megkerülhetetlen a digitalizáció kérdése is.

Az iskolai wifit feltöritek, ugye?

Októberben készített az alapítvány egy kutatást, ahol kiderült, hogy eléggé eltérő az iskolák technikai felszereltsége. A tanárok elidegenedése, negatív érzelmei, például félnek attól, hogy a diákok felkészültebbek, mint ők. A digitális órákra való felkészülés sokkal hosszabb időd igényel számukra, mint a hagyományos. A diákok a saját mobiljukat preferálják, náluk általában a modernebb készülékek vannak, miközben az iskolai eszközök pár évente elavulnak.

Főleg a vidéki iskolákban majdnem mindenütt van wifi, amit csak a tanárok használhatnak. A diákok azonban feltörik, amitől a hálózatok túlterheltté válnak.

Konténerben a high-tech

A Mobidik Mobil Digitális Iskolát mutatta be a konferencián Matolcsy Miklós, a PontVelem Nonprofit Kft.-től. Egy mobil digitális iskolát, tantermet álmodtunk meg, ez egy irodakonténer tanteremnek berendezve, minden digitális jóval felszerelve – mondta el. Digitális oktatási eszközöket tartalmaz, felkészült, elkötelezett, lelkes pedagógusokkal.

Vannak benne tabletek, okostáblák, programozható lego-robotkészletek, három dimenziós nyomtató, notebookokok, egyszerűbb testek beolvasására is alkalmas szkennerek, részben szponzorok támogatásával. A mobil számítástechnikai labor folyamatosan járja az országot.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Megszűnhet a lakásáfa: elszállnak a lakásárak?

Megszűnhet a lakásáfa: elszállnak a lakásárak?

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szavai szerint nem várható, hogy a 2019. december 31-e után meghosszabbítanák az újépítésű lakóingatlanok értékesítésére vonatkozó 5 százalékos áfakulcsot. A kedvezményes lakásáfa megszűnése több szektorban is komoly negatív hatással járhat.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Idén is 10 ezer forint értékű Erzsébet-utalványt kapnak karácsonyra a nyugdíjasok a kormánytól. Ön szerint kiknek járna még az utalvány?