Hirdetés
Hirdetés

Hogyan tanítsuk meg a magyar gyerekeknek, mire jó a pénz?

2015. november 25., 15:13

Az iskolákban már most is oktathatnák a pénzügyeket, egyelőre azonban csak minden tizedik intézmény veszi be a tananyagba. Ahhoz, hogy kötelező legyen, átfogó változtatásokra lenne szükség - addig is van jó eszköz arra, hogy a pénzügyi ismereteket bevigyék az iskolák falai közé.

Változó világra kell felkészíteni a gyerekeket

Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára az oktatással szembeni, folyamatosan  változó elvárásokról beszélt a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum konferenciáján.

Az iskola egy zárt világ, mégis egy dinamikusan változó világra kell felkészítenie a diákokat – ez némi ellentmondást jelent, ismerte el a helyettes államtitkár. Olyan készségeket, alapkészségeket kell átadni, amelyek ehhez a változó világhoz alkalmasak. A gazdaság és a társadalom is azt várja el az iskolától, hogy használható tudást adjon át a gyerekeknek, ami nem csak a munkára, hanem a mindennapi életre, családi életre is lefordítható. Emellett a leszakadó, hátrányban lévő gyerekek felzárkóztatására és a tehetséggondozásra is figyelni kell – ha a két végletet jól tudják kezelni, az erősíti az átlagot is.

Hirdetés

Képezni és segíteni kell az oktatókat is

2012-ben egy széles többséggel elfogadott kormányhatározatban már megfogalmazódott a pénzügyi alapismeretek  oktatásba építésének szándéka. 2014-ben ezt tovább erősítette egy kormányhatározat. Ennek az oktatásnak a legfontosabb színtere a köznevelés a helyettes államtitkár szerint: itt lehet hátrányt kompenzálni, esélyt teremteni, versenyképes tudást adni. Ezt csak minőségi oktatás segítségével lehet elérni.

Ennek érdekében az intézményrendszer fejlesztése keretében létrehozták a Pedagógiai Oktatási Központokat, melyekben a szakmai támogató munka folyik. Létre kell hozni a megfelelő infrastruktúrát, környezet is, amibe a szélessávú internettől a wifin át a notebookok is hozzátartoznak. A tartalomfejlesztés keretében létrehozták a Nemzeti Köznevelési Portált – ez folyamatosan fejlődik, lehetőséget ad a folyamatos tananyagfeltöltésre, információátadásra. A tananyag folyamatos fejlesztése mellett a pedagógus-továbbképzések kiemelt szerepét emelte ki Pölöskei Gáborné. Erre nyitottak és befogadóak a pedagógusok.

A módszertan fejlesztése is kiemelten fontos: az új módszerekhez azonban idő kell, ezért fel kell mérni a jelenleg meglévő tartalmat, a rendelkezésre álló idő elosztását.

Nagyon fontos a tematikus hét

Az iskoláknak egyelőre csak 10 százaléka él azzal a lehetősével, hogy direkt módon oktassák a pénzügyi ismereteket (pedig erre már most is van lehetőség), ezért az indirekt módszer, a tematikus hetek jelentősége nagy.

A tematikus hetek egyfajta pilot-projektje volt az idei Pénz7 rendezvénysorozat: erre 660 iskola önként jelentkezett, kérdőívekkel felmérték a jelenlegi helyzetet a pénzügyi-gazdasági ismeretek kapcsán, a következő Pénz7-en, márciusban már ennek tapasztalatait is beépítik. (A Pénz7-ről itt írtunk bővebben >>)

Fontos, hogy hasznosítható ismereteket adjanak át: a világgazdaság és a magyar gazdaság folyamatairól, a vállalkozások és a háztartások működését meghatározó kérdésekről. A Pénz7 fókuszában a családi költségvetés, hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismeretek állnak, a tudatos pénzügyi célok, a takarékosság fontosságáról lesz majd szó.

Ahhoz, hogy az iskola falai között újfajta tudást adhassanak át, szemléletváltásra van szükség. A passzív helyett az aktív tanulásra van szükség: készen kapott ismeretek helyett a kutatásra, információkeresésre kell helyezni a hangsúlyt. Figyelembe kell venni, hogy az osztályok heterogének, sokféle gyerek sokféle háttérrel ül be ugyanarra a 45 percre – ehhez módszertani segítséget kell nyújtani a pedagógusoknak. A tanároknak nem csak tanítani, hanem nevelni is kell, mentorrá kell válniuk.

Tényleg kötelező lesz?

Az NGM és az EMMI képviselőinek előadásában volt némi eltérés azt illetően hogy a pénzügyi ismeretek kötelező jelleggel kerülnek-e középtávon a a tananyagba. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak valóban célja kötelezővé tenni a pénzügyi oktatást, az EMMI viszont egyelőre inkább a tematikus hetek keretében képzeli el az ismeretek átadását. Emellett továbbra is választható tantervként elérhető a pénzügyi ismeretek oktatása.

A tananyag átalakításához a NAT teljes felülvizsgálata szükséges, ez el is indult – azt azonban hozzá kell tenni, hogy nem csak az NGM jelentkezett ilyen igénnyel, példaként az informatikát említette – ennek a területnek is nagyobb szerepet követelnek a tananyagban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ez az év lesz az informatikusok rémálma: mit hoz 2017?

Ez az év lesz az informatikusok rémálma: mit hoz 2017?

Kőkemény tempót diktálnak az online bűnözők, ha az ember naprakész akar maradni és biztonságban akarja tudni az adatait. Tavaly minden a zsarolóvírusokról szólt, és bár idén ismét hatalmas ugrást vár a Deloitte a számítógépek védelmét tekintve, lehet, hogy ez sem lesz elég. Tényleg a hackerek éve jön? Hogyan segítik őket az öntanuló gépek? Összeszedtük, mi vár az IT ágazatra 2017-ben.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?