Hirdetés
Hirdetés

Hogyan tanítsuk meg a magyar gyerekeknek, mire jó a pénz?

2015. november 25., 15:13

Az iskolákban már most is oktathatnák a pénzügyeket, egyelőre azonban csak minden tizedik intézmény veszi be a tananyagba. Ahhoz, hogy kötelező legyen, átfogó változtatásokra lenne szükség - addig is van jó eszköz arra, hogy a pénzügyi ismereteket bevigyék az iskolák falai közé.

Változó világra kell felkészíteni a gyerekeket

Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára az oktatással szembeni, folyamatosan  változó elvárásokról beszélt a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum konferenciáján.

Az iskola egy zárt világ, mégis egy dinamikusan változó világra kell felkészítenie a diákokat – ez némi ellentmondást jelent, ismerte el a helyettes államtitkár. Olyan készségeket, alapkészségeket kell átadni, amelyek ehhez a változó világhoz alkalmasak. A gazdaság és a társadalom is azt várja el az iskolától, hogy használható tudást adjon át a gyerekeknek, ami nem csak a munkára, hanem a mindennapi életre, családi életre is lefordítható. Emellett a leszakadó, hátrányban lévő gyerekek felzárkóztatására és a tehetséggondozásra is figyelni kell – ha a két végletet jól tudják kezelni, az erősíti az átlagot is.

Hirdetés

Képezni és segíteni kell az oktatókat is

2012-ben egy széles többséggel elfogadott kormányhatározatban már megfogalmazódott a pénzügyi alapismeretek  oktatásba építésének szándéka. 2014-ben ezt tovább erősítette egy kormányhatározat. Ennek az oktatásnak a legfontosabb színtere a köznevelés a helyettes államtitkár szerint: itt lehet hátrányt kompenzálni, esélyt teremteni, versenyképes tudást adni. Ezt csak minőségi oktatás segítségével lehet elérni.

Ennek érdekében az intézményrendszer fejlesztése keretében létrehozták a Pedagógiai Oktatási Központokat, melyekben a szakmai támogató munka folyik. Létre kell hozni a megfelelő infrastruktúrát, környezet is, amibe a szélessávú internettől a wifin át a notebookok is hozzátartoznak. A tartalomfejlesztés keretében létrehozták a Nemzeti Köznevelési Portált – ez folyamatosan fejlődik, lehetőséget ad a folyamatos tananyagfeltöltésre, információátadásra. A tananyag folyamatos fejlesztése mellett a pedagógus-továbbképzések kiemelt szerepét emelte ki Pölöskei Gáborné. Erre nyitottak és befogadóak a pedagógusok.

A módszertan fejlesztése is kiemelten fontos: az új módszerekhez azonban idő kell, ezért fel kell mérni a jelenleg meglévő tartalmat, a rendelkezésre álló idő elosztását.

Nagyon fontos a tematikus hét

Az iskoláknak egyelőre csak 10 százaléka él azzal a lehetősével, hogy direkt módon oktassák a pénzügyi ismereteket (pedig erre már most is van lehetőség), ezért az indirekt módszer, a tematikus hetek jelentősége nagy.

A tematikus hetek egyfajta pilot-projektje volt az idei Pénz7 rendezvénysorozat: erre 660 iskola önként jelentkezett, kérdőívekkel felmérték a jelenlegi helyzetet a pénzügyi-gazdasági ismeretek kapcsán, a következő Pénz7-en, márciusban már ennek tapasztalatait is beépítik. (A Pénz7-ről itt írtunk bővebben >>)

Fontos, hogy hasznosítható ismereteket adjanak át: a világgazdaság és a magyar gazdaság folyamatairól, a vállalkozások és a háztartások működését meghatározó kérdésekről. A Pénz7 fókuszában a családi költségvetés, hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismeretek állnak, a tudatos pénzügyi célok, a takarékosság fontosságáról lesz majd szó.

Ahhoz, hogy az iskola falai között újfajta tudást adhassanak át, szemléletváltásra van szükség. A passzív helyett az aktív tanulásra van szükség: készen kapott ismeretek helyett a kutatásra, információkeresésre kell helyezni a hangsúlyt. Figyelembe kell venni, hogy az osztályok heterogének, sokféle gyerek sokféle háttérrel ül be ugyanarra a 45 percre – ehhez módszertani segítséget kell nyújtani a pedagógusoknak. A tanároknak nem csak tanítani, hanem nevelni is kell, mentorrá kell válniuk.

Tényleg kötelező lesz?

Az NGM és az EMMI képviselőinek előadásában volt némi eltérés azt illetően hogy a pénzügyi ismeretek kötelező jelleggel kerülnek-e középtávon a a tananyagba. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak valóban célja kötelezővé tenni a pénzügyi oktatást, az EMMI viszont egyelőre inkább a tematikus hetek keretében képzeli el az ismeretek átadását. Emellett továbbra is választható tantervként elérhető a pénzügyi ismeretek oktatása.

A tananyag átalakításához a NAT teljes felülvizsgálata szükséges, ez el is indult – azt azonban hozzá kell tenni, hogy nem csak az NGM jelentkezett ilyen igénnyel, példaként az informatikát említette – ennek a területnek is nagyobb szerepet követelnek a tananyagban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Egy a baj a vörös csillaggal: tele van vele a világ

Egy a baj a vörös csillaggal: tele van vele a világ

A vörös csillag számos ország zászlajában, címerében szerepel, baloldali, de nem kommunista pártok, futballklubok, jachtklub is használják. Nemcsak sör, de ásványvíz, üdítő, csoki, lottószelvény, martini is van vele díszítve. Felettébb sok dolog esne a törvény hatálya alá, ha teljesen betiltanák.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • március 20
    KSH: Keresetek (január)
    KSH: Kereskedelmi szálláshelyek forgalma (január)
    Termelői árindex (év/év)
    Chicagói Fed index
    március 21
    KSH: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének február végi helyzetéről
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Folyó fizetési mérleg (milliárd dollár)
    Nike (2017 Q3)
    BMW (2017 Q3)
    március 22
    Import és export (év/év)
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró)
    Jelzáloghitel igénylések
    Használtlakás értékesítések (hó/hó)
    március 23
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Újlakás értékesítések és építések
    Fogyasztói bizalom (előzetes)
    március 24
    Feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI (előzetes)
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI (előzetes)
    Feldolgozóipari BMI

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?