Hirdetés
Hirdetés

Hogyan tanítsuk meg a magyar gyerekeknek, mire jó a pénz?

2015. november 25., 15:13

Az iskolákban már most is oktathatnák a pénzügyeket, egyelőre azonban csak minden tizedik intézmény veszi be a tananyagba. Ahhoz, hogy kötelező legyen, átfogó változtatásokra lenne szükség - addig is van jó eszköz arra, hogy a pénzügyi ismereteket bevigyék az iskolák falai közé.

Változó világra kell felkészíteni a gyerekeket

Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára az oktatással szembeni, folyamatosan  változó elvárásokról beszélt a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Fórum konferenciáján.

Az iskola egy zárt világ, mégis egy dinamikusan változó világra kell felkészítenie a diákokat – ez némi ellentmondást jelent, ismerte el a helyettes államtitkár. Olyan készségeket, alapkészségeket kell átadni, amelyek ehhez a változó világhoz alkalmasak. A gazdaság és a társadalom is azt várja el az iskolától, hogy használható tudást adjon át a gyerekeknek, ami nem csak a munkára, hanem a mindennapi életre, családi életre is lefordítható. Emellett a leszakadó, hátrányban lévő gyerekek felzárkóztatására és a tehetséggondozásra is figyelni kell – ha a két végletet jól tudják kezelni, az erősíti az átlagot is.

Hirdetés

Képezni és segíteni kell az oktatókat is

2012-ben egy széles többséggel elfogadott kormányhatározatban már megfogalmazódott a pénzügyi alapismeretek  oktatásba építésének szándéka. 2014-ben ezt tovább erősítette egy kormányhatározat. Ennek az oktatásnak a legfontosabb színtere a köznevelés a helyettes államtitkár szerint: itt lehet hátrányt kompenzálni, esélyt teremteni, versenyképes tudást adni. Ezt csak minőségi oktatás segítségével lehet elérni.

Ennek érdekében az intézményrendszer fejlesztése keretében létrehozták a Pedagógiai Oktatási Központokat, melyekben a szakmai támogató munka folyik. Létre kell hozni a megfelelő infrastruktúrát, környezet is, amibe a szélessávú internettől a wifin át a notebookok is hozzátartoznak. A tartalomfejlesztés keretében létrehozták a Nemzeti Köznevelési Portált – ez folyamatosan fejlődik, lehetőséget ad a folyamatos tananyagfeltöltésre, információátadásra. A tananyag folyamatos fejlesztése mellett a pedagógus-továbbképzések kiemelt szerepét emelte ki Pölöskei Gáborné. Erre nyitottak és befogadóak a pedagógusok.

A módszertan fejlesztése is kiemelten fontos: az új módszerekhez azonban idő kell, ezért fel kell mérni a jelenleg meglévő tartalmat, a rendelkezésre álló idő elosztását.

Nagyon fontos a tematikus hét

Az iskoláknak egyelőre csak 10 százaléka él azzal a lehetősével, hogy direkt módon oktassák a pénzügyi ismereteket (pedig erre már most is van lehetőség), ezért az indirekt módszer, a tematikus hetek jelentősége nagy.

A tematikus hetek egyfajta pilot-projektje volt az idei Pénz7 rendezvénysorozat: erre 660 iskola önként jelentkezett, kérdőívekkel felmérték a jelenlegi helyzetet a pénzügyi-gazdasági ismeretek kapcsán, a következő Pénz7-en, márciusban már ennek tapasztalatait is beépítik. (A Pénz7-ről itt írtunk bővebben >>)

Fontos, hogy hasznosítható ismereteket adjanak át: a világgazdaság és a magyar gazdaság folyamatairól, a vállalkozások és a háztartások működését meghatározó kérdésekről. A Pénz7 fókuszában a családi költségvetés, hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismeretek állnak, a tudatos pénzügyi célok, a takarékosság fontosságáról lesz majd szó.

Ahhoz, hogy az iskola falai között újfajta tudást adhassanak át, szemléletváltásra van szükség. A passzív helyett az aktív tanulásra van szükség: készen kapott ismeretek helyett a kutatásra, információkeresésre kell helyezni a hangsúlyt. Figyelembe kell venni, hogy az osztályok heterogének, sokféle gyerek sokféle háttérrel ül be ugyanarra a 45 percre – ehhez módszertani segítséget kell nyújtani a pedagógusoknak. A tanároknak nem csak tanítani, hanem nevelni is kell, mentorrá kell válniuk.

Tényleg kötelező lesz?

Az NGM és az EMMI képviselőinek előadásában volt némi eltérés azt illetően hogy a pénzügyi ismeretek kötelező jelleggel kerülnek-e középtávon a a tananyagba. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak valóban célja kötelezővé tenni a pénzügyi oktatást, az EMMI viszont egyelőre inkább a tematikus hetek keretében képzeli el az ismeretek átadását. Emellett továbbra is választható tantervként elérhető a pénzügyi ismeretek oktatása.

A tananyag átalakításához a NAT teljes felülvizsgálata szükséges, ez el is indult – azt azonban hozzá kell tenni, hogy nem csak az NGM jelentkezett ilyen igénnyel, példaként az informatikát említette – ennek a területnek is nagyobb szerepet követelnek a tananyagban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Amerika hazazavarná az iráni milíciákat Irakból

Amerika hazazavarná az iráni milíciákat Irakból

A mór megtette kötelességét, a mór mehet. Végigharcolták az Iszlám Állam elleni háborút, sőt a kurdoknak is adtak egy nyaklevest, de már nincs rájuk szükség, legalábbis az amerikai külügyminiszter szerint. Amerika az iráni befolyás eszközeinek tekinti őket, de nem biztos, hogy az iraki kormány is hasonlóan gondolkozik.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • október 16
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Netflix - 2017 Q3
    október 17
    KSH: Építőipar - augusztus
    MNB: Havi fizetési mérleg -- augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - október
    ZEW index - október
    Fogyasztói árindex (végleges) - szeptember
    Morgan Stanley - 2017 Q3
    Goldman Sachs - 2017 Q3
    IBM - 2017 Q3
    október 18
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - szeptember
    ILO munkanélküliségi ráta - augusztus
    Fed Bézs Könyv
    eBay - 2017 Q3
    American Express - 2017 Q3
    október 19
    KSH: Keresetek - január–augusztus
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. szeptember végi helyzetéről
    GDP (év/év) - 2017 Q3
    GDP (negyedév/negyedév) - 2017 Q3
    SAP - 2017 Q3
    Philadelphiai Fed index - október
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelmek alakulása
    PayPal - 2017 Q3
    Philip Morris International - 2017 Q3
    Verizon Communications - 2017 Q3
    október 20
    Daimler - 2017 Q3
    General Electric - 2017 Q3

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?