4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jeff Bezos az Amazonnal minden elért, amit lehetett: a cég a világ negyedik legnagyobb tőzsdei vállalata, ő maga a második leggazdagabb ember. Most az Amazonból jókora pénzt csoportosít át űrcégébe, mivel célja nem kevesebb, mint elsőként utasokat vinni a világűr határára, felkészülést érdemben nem igénylő utazás során.

Csillagászati összeg

Az internet-milliárdos bejelentette, hogy mostantól évente egymilliárd dollár értékben ad el Amazon részvényeiből (a részvénynek meg sem kottyan, mivel a cég összértéke 400 milliárd körül van), hogy azt átcsoportosítsa a Blue Origin nevű cégébe, amely az űrhajózási üzletágat viszi. Ezt szerdán egy iparági rendezvényen, az úgynevezett űrszimpóziumon jelentette be Colorado Springsben. Az Amazon-főnök 10 éve vágott bele az űr-üzletágba, és ezt kezdettől fogva az Amazonból szerzett jövedelméből finanszírozta, de a csillagászati összegek ideje csak most jött el.

A tervezett utasfülke. Forrás: blueorigin.com

Ablak a világra

Bezos mindjárt azt is elmondta, hogy a technikai megvalósításon túl mi lehet még az, amivel ő esetleg többet tud nyújtani, mint a hasonló területen kísérletező, ugyancsak rendkívüli vállalkozó készséggel megáldott Virgin-vezér, Richard Branson. Ez nem más, mint a hatalmas ablakok, amin keresztül az utasok kényelmesen szemlélhetik a Földet és a csillagokat, míg megteszik mindössze 11 percre tervezett űrugrásukat. A 300 ezer dolláros űrrepjegyért kell is komoly élményt nyújtani, és egy hagyományos repülőablak erre nem igazán elegendő.

A nagy ablakot, korlátlan térlátást Elon Musk is most készül megvalósítani Model 3-as elektromos autóival, de egy autónál talán ez könnyebb feladat, mint egy űrhajónál, igaz, maga az autó ára, noha nem olcsó, alig több mint a tizede az űrrepülőjegynek. Az ígéret szerint az ablakok a legnagyobbak lesznek az űrutazás történetében, mind a hat utasnak lesz egy-egy szép nagy, és ehhez olyan hátrahajtható bőrülés is jár, amely eloszlatja az óriási nehézségi erőt, ami a gyorsulás során lép fel.

Holdkör

Az űrséta iparágban egyébként maga Elon Musk is szorgoskodik: újraindítható rakétáival két embert szeretne jövőre Hold körüli útra küldeni, míg a Blue Origin két éven belül tervezi az űrugrást. Kereslet minden bizonnyal bőven lesz, hisz eleinte kevesen utazhatnak majd, és a hét és fél milliárdos emberiségből akad jócskán, akinek annyi pénze van, hogy miért ne próbálna ki elsők között egy röpke kis űrutazást. A lényeg, hogy sikerüljön mielőbb megvalósítani, hisz most még csak a kísérletek folynak.

Mint a repülő

A Blue Origin sokszor felhasználható rakétákat tervez a járművei számára, hogy azokkal szinte akárhányszor lehessen utazni, mint egy repülővel. A cég New Shepard rakétája 2015 novembere óta már ötször utazott az űr határára, ami már elég magas ahhoz, hogy ballisztikus pályán haladva súlytalanságot érzékeljenek az utasok, de ahhoz nincs elég magasan, hogy Föld körüli pályára is állhasson. Persze akkora sebesség sem kell hozzá, és ez sokat egyszerűsít a helyzeten, mert sokkal kevesebb üzemanyag kell egy ballisztikus rakétához, mint egy Föld körüli pályára álló járműhöz.

Költséges de megéri

A nagy ablak egyébként komoly kihívás: igen vastagnak és sűrűnek kell lennie, hogy ellenálljon minden fellépő erőnek, és bírja a nagysebességű szemcsékkel való ütközéseket is. Ezek az ablakok elég sokat adnak a jármű súlyához, amely egyébként a lehető legkönnyebb kell, hogy legyen. Az ablaknak emellett még a belső légnyomást is meg kell tartania, és végül egy olyan réteg kell rá, ami javítja az átláthatóságot. Ezzel együtt úgy gondolják, hogy az űrturizmushoz elengedhetetlen a nagy ablak, megéri az extra beruházást.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG