8p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Hivatali eskütételét kísérő első beszédében ezzel a gondolattal köszönt be a washingtoni Capitolium nyugati lépcsőjéről Joseph Robinette Biden Jr., az Amerikai Egyesült Államok 46. elnöke. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy valóban történelmi pillanatok tanúi lehettek mindazok, akik követték a 2020-as amerikai elnökválasztás győztes párosának pusztán külsőségeit tekintve is rendhagyó beiktatását. Kormányos István Óperenciás írása.

Mégis mi teszi olyan különlegessé a Biden–Harris-duót?

A kérdés megválaszolásához érdemes alaposabban megvizsgálni azt az utat, amely számos buktatón és akadályon át ismét a Fehér Házig vezette a Barack Obama mellett alelnökként 2009 és 2017 között már két ciklust maga mögött tudó, veterán demokrata Joe Biden (78) és a korábban kaliforniai legfőbb ügyész, majd ugyancsak demokrata szenátor Kamala Harris (56) párosát.

A „legfetisizmus" szülőhazájában a magamfajta messziről jött ember egy idő után kellőképpen immúnissá válik az újabbnál újabb, gyakran hajuknál fogva előrángatott statisztikai legek és rekordok özönével szemben. Bizony nincs könnyű dolgunk, ha szeretnénk elválasztani az ocsút a búzától, és nyilván az egyéni szempontrendszerek is jelentősen különbözhetnek, ennek ellenére talán nem túlzás azt állítani, hogy léteznek valóban univerzális mérföldkövek, amelyek jelentősége elvitathatatlan.

Biden és Harris egymást segítve ért fel a világpolitika csúcsára (Fotó: MTI/AP/Carolyn Kaster)
Biden és Harris egymást segítve ért fel a világpolitika csúcsára (Fotó: MTI/AP/Carolyn Kaster)

A Kamala-faktor

Mind közül a legjelentősebb „útjelző” maga Kamala Harris: az USA történetében az első nő, egyben az első afro-amerikai és ázsiai származású jelölt, aki az alelnökségig jutott. (Hillary Clinton négy évvel ezelőtti, sokakat hidegzuhanyként érő elnökválasztási vereségének tükrében ez most még inkább felértékelődik.) Az Egyesült Államokban a fehér nők 1920-ban kaptak választójogot, az ázsiai származásúak 1952, a feketék pedig csak 1965 óta szavazhatnak… 100 évnek kellett tehát eltelnie, amíg a gender és rassz alapú diszkrimináció ma is kitartóan fújó ellenszelében egy fekete/ázsiai/nő alelnökként révbe érhetett.

Persze lehet azon fanyalogni, hogy Harris csupán másodhegedűs, jórészt protokolláris funkciói folytán kvázi kirakatfigura, ilyenformán a személyének nincs valódi súlya és jelentősége, de ha alaposabban megnézzük, hamar rájöhetünk, hogy a kép ennél jóval árnyaltabb. A már említetteken túl három lényeges különbség is látszik a jelenlegi VICE személyét és szerepét illetően.

#1 – Igazi Jolly Joker

Még az amerikai nagypolitika fekete öves elemzőinek is okozott némi meglepetést, amikor az egyébként fontolva haladó, olykor túlságosan is kiszámítható Joe Biden az idők és tanácsadói szavára hallgatva, saját komfortzónájából kilépve – Kamala Harris személyében – húzott egy váratlant. Ám az első pillantásra több szempontból is szokatlan párosítás végül őt, őket igazolta: Harris sokat hozott, Biden mindent vitt. (Megkockáztatom, hogy nélküle a demokraták elveszítik az elnökválasztást, és a hatékony kormányzati munka szempontjából döntő jelentőséggel bíró szenátusi választásokon is a republikánusok felé billen a mérleg nyelve.) Ugyanakkor tévedés volna azt gondolni, hogy ehhez elég volt egy olyan másodpilótát találni, aki életkorát, nemét, származását, családi hátterét tekintve Biden megfelelő komplementere. A sikerhez Kamala Harris kellett. Az ő emberi és politikusi kvalitásai, a nyilatkozataiból, nyilvános szerepléseiből sugárzó higgadtsága, felkészültsége, magabiztossága, kedvessége, szépsége – a személyes varázsa.

#2 – A mérleg nyelve

Az imént csupán zárójelben hivatkozott Szenátus (felső ház) az összetételétől függően a mindenkori elnök és az általa kinevezett kormány olajozott működésének záloga, de akár gátja is lehet. A továbbra is demokrata többségű Kongresszus (képviselőház) által előzetesen elfogadott határozatok és törvényjavaslatok jóváhagyása a 100 közvetlenül választott szenátor – államonként kettő – szavazatán múlik. A 2020/2021-es szenátusi választások eredményeképpen teljesen kiegyenlítődtek az erőviszonyok: mindkét oldal 50–50 szenátorral képviselteti magát (Trump hivatali idejének végén ugyanez 52–48 volt a republikánusok javára). A napi gyakorlatban ez annyit tesz, hogy szavazategyenlőség esetén a Szenátus elnökének szava dönt, aki nem más, mint az USA hivatalban lévő alelnöke. Könnyen belátható, hogy ebben a kényes egyensúlyi helyzetben Kamala Harris szerepe jelentősen felértékelődik. Emlékezzünk csak vissza: Obama második ciklusának kormányzati munkáját a republikánus szenátusi többség lépten-nyomon akadályozta, ezért az elnök, különösen hivatali idejének utolsó két évében, a gyakran kritizált elnöki rendeletek (Executive Orders) egész sorával „segítette" a törvényhozást.

Kamala Harris lesz az első női elnök az Egyesült Államokban? (Fotó: MTI/EPA/Pool/Saul Loeb)
Kamala Harris lesz az első női elnök az Egyesült Államokban? (Fotó: MTI/EPA/Pool/Saul Loeb)

#3 – Potenciális POTUS (President Of The United States)

Harris már a 2020-as elnökjelölti kampányban is megmérette magát. Kalifornia állam szenátoraként beszállt a Demokrata Párt jelöltségért folyó versenyébe, ahol a nagy öregek (Joe Biden és Bernie Sanders) és multimilliárdos riválisok (pl. Michael Bloomberg médiamogul, New York város korábbi polgármestere) sűrű mezőnyében is fajsúlyos indulónak bizonyult. Az országos ismertség hiánya és a rendelkezésére álló források szűkössége okán a végső küzdelembe ugyan nem tudott beleszólni, de azt egyértelműen jelezte, hogy a jövőben – akár a következő, 2024-es választásokon – komolyan számolnunk kell vele. Ezt a várakozást csak tovább erősíti, hogy Biden, a demokrata konvenció győztese végül őt kérte fel alelnökjelöltnek: a többi pedig már a szemünk előtt íródó történelem.

Kampány korona idején

Talán nem szorul különösebb magyarázatra, hogy az Egyesült Államokat fokozottan sújtó, ezidáig már közel félmillió (!) halálos áldozatot követelő koronavírus-pandémia – valamint annak kezelése – nem csupán a 2020-as elnökválasztás egyik meghatározó témájaként volt jelen a közbeszédben, de magának a kampánynak a tervezését és menedzselését is döntően befolyásolta; nem egyszer „last minute” változtatásokra kényszerítve egyik vagy másik oldal döntéshozóit.

Dacára annak, hogy a bő egy éve minden korábbi forgatókönyvet felülíró járványhelyzet mindkét jelölt kampányának lehetőségeit és mozgásterét jelentős mértékben szűkítette, mégis szembeötlő különbségek mutatkoztak az inkumbens republikánus elnök Donald Trump és demokrata kihívója, Joe Biden kampánystratégiája között: a rendelkezésre álló büdzsék allokálásának és időbeli elköltésének alapvető különbözőségeitől egészen az elnök- és alelnökjelölti kampányrendezvények lebonyolításáig.

Nem csak sokat, de okosan is költöttek

Míg Trump elnöki kampányára a republikánusoknak mindösszesen 1,96 milliárd dollárt sikerült összekalapozniuk, addig Biden és a demokraták nagyságrendileg azonos, 1,69 milliárdos keretből gazdálkodhattak. A tengerentúlon kialakult és meghonosodott, javarészt a kampányidőszak alatt gyűjtött adományokra és támogatásokra épülő finanszírozás természetéből fakadóan a totál büdzsé nem állt rendelkezésükre már a kezdet kezdetén, de ez egyik oldalon sem szabott gátat a mértéktelen költekezésnek – két végén égették a bankót.

A teljes választási ciklus alatt itteni léptékben is példátlan összeget, mintegy 8,5 milliárd dollárt (bő 2500 milliárd forint) költöttek el politikai reklámra. Ha ebből kizárólag a két elnökjelölt 2020-as őszi, a választást közvetlenül megelőző személyes kampányának reklámköltéseit vizsgáljuk: Trump 500 milliót fordított fizetett hirdetésekre, ugyanez Bidennél mintegy 660 millióra rúgott. A demokraták tehát összességében valamivel több forrást allokáltak jelöltjük népszerűsítésére a médiában, ám ez önmagában még kevés lett volna a sikerhez.

Érdemi különbségek sokkal inkább a médiabüdzsék térbeli és időbeni felosztásában mutatkoznak. Egyrészt Trump a koronavírus-járvány kezdeti elbagatellizálása okán kialakult súlyos egészségügyi és általános gazdasági válsághelyzet miatt viszonylag korán kénytelen volt beleállni a kampányba fizetett hirdetésekkel is, ami a végére kevesebb tartalékot hagyott neki. Másfelől Joe Biden és kampánycsapata hűvös professzionalizmussal hajrázta le a menet közben is hibát hibára halmozó ellenfelet: anyagi erőforrásaikat az utolsó hétre, illetve arra az 5 csatatérállamra koncentrálták – Arizona, Észak-Karolina, Michigan, Pennsylvania, Wisconsin –, amelyek megnyerésével bebiztosíthatták maguknak a végső győzelemhez szükséges elektori szavazatokat.

Talán minden másnál beszédesebb mutató az elektori voksok (EV) fajlagos költsége. Ebben az összehasonlításban is érdemes tehát egy pillantást vetni a számokra: az országosan összesen elnyerhető 538 db EV-t figyelembe véve a Demokrata Párt (D) a választások napját megelőző héten 28.022 dollárt költött egyetlen EV-re, ezzel szemben a Republikánus Párt (R) csupán 25.489 USD-t – elsősorban a már említett korai túlköltekezés okán.

Az 5 kulcsfontosságú billegő államban a különbség még szembe ötlőbb:

A fenti öt államból négyben – a „hardcore red" Észak-Karolina kivételével –, még ha relatíve kis különbséggel is, de végül Joe Biden győzött. Az országosan megszerzett 306 elektori szavazatából 57-et innen söpört be. (A végső győzelemhez minimum 270 EV szükséges.) Könnyen kiszámolható, hogy ezek az államok nélkül az USA elnökét ma is Donald John Trumpnak hívnák…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Múló pánik a piacokon, vagy a sebezhetőség jele?
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 16. 05:43
Nagyon ráijesztett a gazdasági szereplőkre a hirtelen jött pénzpiaci válság. Egy hét alatt hatalmas fordulatok következtek be: a japán jegybank váratlan július 31-i kamatemelése nyomán három munkanapon belül a S&P500 index 6 százalékot esett, a Nasdaq100 több mint 8, a Nikkei225 pedig egyenesen 20 százalékot.
Benchmark Bod Péter Ákos: Az orosz és az ukrán gazdaság a háború harmadik évében
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 9. 05:42
Amikor Ukrajna, Oroszország állapota a téma, a világot érthetően elsősorban a háborús fejlemények érdeklik. Ezekhez képest másodlagos, hogy a 2022. februári orosz invázió után hogyan alakul a közvetlenül érintett két ország makrogazdasági pályája. Kevesen gondolták volna (legkevésbé a hadüzenet nélküli frontális támadást elindító orosz politikai és katonai vezetők), hogy így elhúzódik a háború. Most már középtávúnak számító időtartam statisztikai adatait tanulmányozhatjuk.
Benchmark Bod Péter Ákos: Gazdasági ütemvesztés – amit tudunk, és amit sejtünk
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 2. 05:44
Az év második negyedéves gazdasági növekedési teljesítményéről közzétett első KSH-becslés kellemetlen meglepetést okozott, noha az eddig megismert ipari, kiskereskedelmi részadatok alapján már lehetett észlelni, hogy nem húz a gazdaság.
Benchmark Bod Péter Ákos: Back to the EU? Tényleg helyrehozza az új brit kormány a Brexitet?
Bod Péter Ákos | 2024. július 19. 05:43
Nem. De bizonyosan nem maradnak a mai szinten a brit-EU kapcsolatok. Mindkét oldalon sokat lehet nyerni aprólékos, technikai, az üzleti és a mindennapi ügyeken sokat segítő változtatásokkal.  
Benchmark Bod Péter Ákos: Az államháztartás tartós és nagyarányú megborulása előbb-utóbb megbosszulja magát
Privátbankár.hu | 2024. július 11. 10:17
Lapcsoportunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a friss inflációs adat és a GDP fél százalékára rúgó mostani megszorító csomag apropóján ragadott tollat.
Benchmark Bod Péter Ákos: Hova ment el a rengeteg pénz?
Privátbankár.hu | 2024. június 20. 09:04
Az MNB szerint két korábbi elnöke félrevezető állításokat fogalmazott meg a jegybank veszteségéről és annak finanszírozásáról. Az egyik érintett, lapunk állandó szerzője írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: A kampánynak végre vége – a gondok maradtak
Bod Péter Ákos | 2024. június 14. 05:43
A hirtelen felizzó közéletben magáról a gazdaságról nem sok szó esett, holott igen ellentmondásos, gazdasági kockázatokkal teli esztendő derekán vagyunk. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Jobbak az emberek szenzorai, mint az állami hivatalé?
Privátbankár.hu | 2024. június 6. 08:51
A Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár ezúttal ahhoz ad fogódzót, hogyan kell értelmezni és értékelni a GDP-adatokat. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Miért pont nálunk lett ilyen drága az élet?
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 10:34
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár benézett a szokásosan közölt inflációs adatok mögé. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A sok évtizede hangoztatott "kultúrfölényünk" már régóta nem létezik
Privátbankár.hu | 2024. május 24. 09:11
Térségi összevetésben csak a román mutatók mérnek a mienknél egyértelműen kedvezőtlenebb helyzetet a formális (iskolai) képzettséget illetően - mutat rá a Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG