Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Egyre több befektető kóstolgatja ezt az ingatlan típust Magyarországon és tágabb térségünkben. Általában 7-8 százalékos hozam érhető el vele, ami magasabb mintha irodaházat vagy raktárt venne valaki.

Térségünkben mindenütt előzésben vannak a bevásárlóparkok (retail park), különösen a járvány eddigi két éve alatt lehetett ezt látni, hiszen egyre nagyobb érdeklődés övezi őket. Az intézményi és a magánbefektetők portfóliójában mind nagyobb az arányuk, de még nem meghatározó, viszont kiléptek ez elszigeteltségből és a nagy plázák árnyékából a kiskereskedelmi ingatlanok csoportján belül. 

Mindezt alátámasztják a befektetésekről szóló összefoglalók is, legutóbb a Colliers Internationalé. A nemzetközi ingatlan tanácsadó cég nem egyszerűen hasonló megállapításokra jutott, hanem hozzáfűzte: a diszkont kiskereskedők egyre nagyobb érdeklődést mutatnak üzlethelyeik bővítése iránt, beleértve a hagyományos bevásárlóközpontokat is és a bevásárlóparkokat is. 

Kevin Turpin, a Colliers közép- és kelet-európai regionális piackutatási igazgatója kifejtette:

„A folyamatban lévő világjárvány ellenére a GDP pozitív irányú visszapattanását észlelhettük. Az infláció növekedése és a globális ellátási lánccal kapcsolatos problémák, amelyek a termékek és erőforrások növekvő költségeit növelik, együttesen azonban mind hozzájárulnak a termelők, kiskereskedők és végső soron a fogyasztók előtt álló kihívásokhoz.  Mivel a világjárvány hosszú távú hatásai még mindig nem ismertek, a kisebb bevásárlóközpont-formátumok és a kiskereskedelmi parkok jelentőségének növekedése erősödött. Az építés alatt álló vagy előrehaladott tervezési szakaszban lévő projektek többszörös száma alátámasztja ezt a tendenciát". 

Számos fejlesztő fektet be ebbe a piaci szegmensbe, például az Immofinanz, a Saller, az EDS RP, a Trei Real Estate és a Fidurock. A fejlesztők, a befektetők és a kiskereskedők részéről az ilyen típusú eszközök iránti „étvágy” erősnek tekinthető. E piaci szegmens fejlettségi szintje a közép-kelet-európai országokban eltérő, de a bevásárlóparkok szegmense nagy fejlődési potenciált mutat. 

Mi a helyzet nálunk? Egyrészt erős a nyugat-európai, főleg osztrák tulajdonosi jelenlét a bevásárlóparkoknál, s ez nem fog változni, hiszen az osztrákok is érzékelik, hogy nem érdemes megválni ettől az eszköztől. Másrészt a magyar befektetők is ráharaptak, például a rohamosan terjeszkedő Indotek Group.

Az Indotek Groupnak több bevásárlóparkja is van (fotó: Indotek Group)
Az Indotek Groupnak több bevásárlóparkja is van (fotó: Indotek Group)

Ma már több városban is mágnesbérlőnek számítanak ezekben a parkokban az élelmiszer és nem élelmiszer (non-food retailer) diszkont kiskereskedők. Elegendő megnézni a három itteni hálózatot, kivétel nélkül ez a helyzet. A kisebb bevásárlóparkok a mindennapi vásárlókra összpontosítanak, akik rendszeresen látogatják őket, ezért az ilyen komplexumok többségében jellemzően az élelmiszer- vagy nem élelmiszer jellegű diszkontáruházak a főbérlők. 

Szakértők szerint ez a tendencia mind a nagyvárosok bevásárlóparkjaira, mind pedig a kisebb városokban lévő projektekre vonatkozik. Ez a közép- és kelet-európai lakosok változó vásárlói magatartásának eredménye. Ugyanakkor a hagyományos bevásárlóközpontokon belüli üzlethelyiségek iránti növekvő érdeklődés is megfigyelhető - toldotta meg a Colliers.

Közép- és Kelet-Európa 16 országában több mint 30 élelmiszerdiszkontlánc működik. Az ezek és a szupermarketek közötti különbség azonban egyre inkább elmosódik. A kezdeti kemény diszkont koncepció után az élelmiszerdiszkontok elkezdték átalakítani kínálatukat, hogy versenyre keljenek a hagyományos szupermarketekkel. Ugyanakkor a szupermarketek a "legalacsonyabb ár" jelszóval saját márkás termékeket is bevezettek. Az évek során a diszkontok és a szupermarketek közötti különbség a kínálatból és a termékek üzletekben való bemutatásának módjából kiindulva eltűnt. 

Az üzletek számát tekintve a KKE-16 országaiban a vezető kiskereskedő a portugál Jeronimo Martins tulajdonában lévő Biedronka, amely több mint 3100 üzlettel rendelkezik Lengyelországban. A második helyen a német Schwarz csoport tulajdonában lévő Lidl áll több mint 2000 üzlettel. A harmadik Ukrajna legnagyobb élelmiszerdiszkontlánca, az ATB.

A Lidl és a Kaufland mellett a régióban aktív német láncok közé tartozik az Aldi, amely Lengyelországban Aldi Nord, Magyarországon pedig Aldi Süd néven van jelen, valamint a Penny, amely Csehországban, Magyarországon és Romániában működtet hálózatot. 2020 eleje és 2021 első félévének vége között több mint 1350 élelmiszerdiszkont üzlet nyílt a közép- és kelet-európai régióban. Ez megerősíti, hogy térségünk továbbra is a fejlődés útján halad, és képes sok új létesítményt befogadni.

A 2021-re vonatkozó főbb adatok:

•    A hagyományos bevásárlóközpontok száma a KKE 16 országában meghaladta az 1200-at 
•    A hagyományos bevásárlóközpontok állománya megközelítőleg 28,5 millió négyzetméter 
•    A bevásárlóparkok mintegy 1350 projektet tesznek ki
•    A bevásárlóparkok teljes állománya mintegy 9 millió négyzetméter

Régiónkban több mint 45 nem élelmiszeripari diszkontlánc működik. Az üzletek számát tekintve a legnagyobb a Pepco, amelyet a KiK, az Avrora és az Ostrov Chistoty követ. A Pepco közel 2500 üzlettel 11 országban van jelen. A Pepco csoport a tulajdonosa a Dealz márkának is közel 100 üzlettel Lengyelországban. A második legnagyobb lánc a KiK közel 1000 üzlettel rendelkezik 8 országban. Ezek, valamint a holland Action márka és a német TEDi márka úgy döntöttek, hogy bevásárlóparkokban megnyitott üzleteken keresztül lépnek be a térségi piacokra. Gyors növekedésük során azonban ezek a láncok a hagyományos bevásárlóközpontokban is keresik a lehetőségeket. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Otthon Start: a szakértők se tudják, mi történik?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 11:24
Normalizálódik a piac vagy éppenséggel még jobban elszállhatnak az árak? A szakértők sem értenek egyet – az árak mindenesetre kilőttek.
Ingatlan Százezrek telefonálnak az ingatlanhirdetések láttán
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 09:36
Utoljára 2021 tavaszán telefonáltak annyian eladó ingatlanok után érdeklődve, mint augusztusban. Több az új hirdetés, mégis kevesebb eladó lakás maradt a hónap végére: a kereslet felszívta a kínálatbővülést.
Ingatlan Nem minden bank fogja ugyanazt kínálni az Otthon Startban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 29. 10:28
Hétfőn indul a program, de nem mindenhol pontosan ugyanúgy.
Ingatlan Máris 3-5 százalékot drágultak a lakások az Otthon Start bejelentése óta
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 08:05
A kereslet miatt emelkednek az árak.
Ingatlan Ezt jelenti a CSOK és az Otthon Start összefonódása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 07:46
Emelkedik az értékhatár, illetve a CSOK-os kedvezmények is érvényesíthetők az Otthon Startnál házasság és gyerekvállalás esetén.
Ingatlan Azt állítja, drágulni fognak a lakások? Ön egy rémhírkeltő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 17. 15:36
Sokan úgy számolnak, hogy a hirtelen megugró kereslet felhajtja majd az ingatlanárakat az Otthon Start szeptemberi indulását követően. Az államtitkár szerint ők mind rémhírkeltők.
Ingatlan Jön a feltámadás a magyar építőiparban – de milyen áron?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:30
Az egy évvel ezelőttihez képest nőtt az építőipari termelés, az előző hónaphoz képest csökkent – de a megkötött új szerződések volumene nagyot emelkedett.  Az építőipar termelői árai emelkednek.
Ingatlan Még nem érződik a kormány új csodafegyvere az ingatlanárakban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:01
Júliusban megtorpant a lakásdrágulás az országos lakáspiacon havi és éves összevetésben, miközben Budapesten csak enyhén gyorsult az árak növekedési üteme. A 0,1 százalékos országos és 0,9 százalékos budapesti havi árváltozás tempója utoljára 2014 novemberében volt ilyen lassú. Az Otthon Start program bejelentése felpörgette a lakáspiaci keresletet, de a júliusi lakásárakban ez még nem tükröződött. A budapesti eladó használt lakások és házak átlagos négyzetméterára jelenleg 1,3 millió forint. A fővárosi kerületekben 804 ezer és 2 millió forint között szóródik a négyzetméterárak középértéke.
Ingatlan Új korszak a lakásépítésben: a 3 százalékos hitel lehetősége az otthonteremtés fordulópontja
PR | 2025. augusztus 4. 11:09
Az elmúlt évek drasztikus áremelkedései, a hitelkamatok bizonytalansága, a forint gyengülése, valamint az építőipar munkaerőhiánya sok család számára halasztott álommá változtatta az otthonteremtést. Most viszont valódi fordulat jött el – az Imperial Holding készen áll! 
Ingatlan Fordulópont a magyar befektetési piacon, túl a mélyponton
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 4. 08:47
Így értékelték a Colliers szakértői a kereskedelmi ingatlanpiac első féléves teljesítményét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG