5p

Egyre több befektető kóstolgatja ezt az ingatlan típust Magyarországon és tágabb térségünkben. Általában 7-8 százalékos hozam érhető el vele, ami magasabb mintha irodaházat vagy raktárt venne valaki.

Térségünkben mindenütt előzésben vannak a bevásárlóparkok (retail park), különösen a járvány eddigi két éve alatt lehetett ezt látni, hiszen egyre nagyobb érdeklődés övezi őket. Az intézményi és a magánbefektetők portfóliójában mind nagyobb az arányuk, de még nem meghatározó, viszont kiléptek ez elszigeteltségből és a nagy plázák árnyékából a kiskereskedelmi ingatlanok csoportján belül. 

Mindezt alátámasztják a befektetésekről szóló összefoglalók is, legutóbb a Colliers Internationalé. A nemzetközi ingatlan tanácsadó cég nem egyszerűen hasonló megállapításokra jutott, hanem hozzáfűzte: a diszkont kiskereskedők egyre nagyobb érdeklődést mutatnak üzlethelyeik bővítése iránt, beleértve a hagyományos bevásárlóközpontokat is és a bevásárlóparkokat is. 

Kevin Turpin, a Colliers közép- és kelet-európai regionális piackutatási igazgatója kifejtette:

„A folyamatban lévő világjárvány ellenére a GDP pozitív irányú visszapattanását észlelhettük. Az infláció növekedése és a globális ellátási lánccal kapcsolatos problémák, amelyek a termékek és erőforrások növekvő költségeit növelik, együttesen azonban mind hozzájárulnak a termelők, kiskereskedők és végső soron a fogyasztók előtt álló kihívásokhoz.  Mivel a világjárvány hosszú távú hatásai még mindig nem ismertek, a kisebb bevásárlóközpont-formátumok és a kiskereskedelmi parkok jelentőségének növekedése erősödött. Az építés alatt álló vagy előrehaladott tervezési szakaszban lévő projektek többszörös száma alátámasztja ezt a tendenciát". 

Számos fejlesztő fektet be ebbe a piaci szegmensbe, például az Immofinanz, a Saller, az EDS RP, a Trei Real Estate és a Fidurock. A fejlesztők, a befektetők és a kiskereskedők részéről az ilyen típusú eszközök iránti „étvágy” erősnek tekinthető. E piaci szegmens fejlettségi szintje a közép-kelet-európai országokban eltérő, de a bevásárlóparkok szegmense nagy fejlődési potenciált mutat. 

Mi a helyzet nálunk? Egyrészt erős a nyugat-európai, főleg osztrák tulajdonosi jelenlét a bevásárlóparkoknál, s ez nem fog változni, hiszen az osztrákok is érzékelik, hogy nem érdemes megválni ettől az eszköztől. Másrészt a magyar befektetők is ráharaptak, például a rohamosan terjeszkedő Indotek Group.

Az Indotek Groupnak több bevásárlóparkja is van (fotó: Indotek Group)
Az Indotek Groupnak több bevásárlóparkja is van (fotó: Indotek Group)

Ma már több városban is mágnesbérlőnek számítanak ezekben a parkokban az élelmiszer és nem élelmiszer (non-food retailer) diszkont kiskereskedők. Elegendő megnézni a három itteni hálózatot, kivétel nélkül ez a helyzet. A kisebb bevásárlóparkok a mindennapi vásárlókra összpontosítanak, akik rendszeresen látogatják őket, ezért az ilyen komplexumok többségében jellemzően az élelmiszer- vagy nem élelmiszer jellegű diszkontáruházak a főbérlők. 

Szakértők szerint ez a tendencia mind a nagyvárosok bevásárlóparkjaira, mind pedig a kisebb városokban lévő projektekre vonatkozik. Ez a közép- és kelet-európai lakosok változó vásárlói magatartásának eredménye. Ugyanakkor a hagyományos bevásárlóközpontokon belüli üzlethelyiségek iránti növekvő érdeklődés is megfigyelhető - toldotta meg a Colliers.

Közép- és Kelet-Európa 16 országában több mint 30 élelmiszerdiszkontlánc működik. Az ezek és a szupermarketek közötti különbség azonban egyre inkább elmosódik. A kezdeti kemény diszkont koncepció után az élelmiszerdiszkontok elkezdték átalakítani kínálatukat, hogy versenyre keljenek a hagyományos szupermarketekkel. Ugyanakkor a szupermarketek a "legalacsonyabb ár" jelszóval saját márkás termékeket is bevezettek. Az évek során a diszkontok és a szupermarketek közötti különbség a kínálatból és a termékek üzletekben való bemutatásának módjából kiindulva eltűnt. 

Az üzletek számát tekintve a KKE-16 országaiban a vezető kiskereskedő a portugál Jeronimo Martins tulajdonában lévő Biedronka, amely több mint 3100 üzlettel rendelkezik Lengyelországban. A második helyen a német Schwarz csoport tulajdonában lévő Lidl áll több mint 2000 üzlettel. A harmadik Ukrajna legnagyobb élelmiszerdiszkontlánca, az ATB.

A Lidl és a Kaufland mellett a régióban aktív német láncok közé tartozik az Aldi, amely Lengyelországban Aldi Nord, Magyarországon pedig Aldi Süd néven van jelen, valamint a Penny, amely Csehországban, Magyarországon és Romániában működtet hálózatot. 2020 eleje és 2021 első félévének vége között több mint 1350 élelmiszerdiszkont üzlet nyílt a közép- és kelet-európai régióban. Ez megerősíti, hogy térségünk továbbra is a fejlődés útján halad, és képes sok új létesítményt befogadni.

A 2021-re vonatkozó főbb adatok:

•    A hagyományos bevásárlóközpontok száma a KKE 16 országában meghaladta az 1200-at 
•    A hagyományos bevásárlóközpontok állománya megközelítőleg 28,5 millió négyzetméter 
•    A bevásárlóparkok mintegy 1350 projektet tesznek ki
•    A bevásárlóparkok teljes állománya mintegy 9 millió négyzetméter

Régiónkban több mint 45 nem élelmiszeripari diszkontlánc működik. Az üzletek számát tekintve a legnagyobb a Pepco, amelyet a KiK, az Avrora és az Ostrov Chistoty követ. A Pepco közel 2500 üzlettel 11 országban van jelen. A Pepco csoport a tulajdonosa a Dealz márkának is közel 100 üzlettel Lengyelországban. A második legnagyobb lánc a KiK közel 1000 üzlettel rendelkezik 8 országban. Ezek, valamint a holland Action márka és a német TEDi márka úgy döntöttek, hogy bevásárlóparkokban megnyitott üzleteken keresztül lépnek be a térségi piacokra. Gyors növekedésük során azonban ezek a láncok a hagyományos bevásárlóközpontokban is keresik a lehetőségeket. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Airbnb-pánik Budapesten: több ezer család megélhetése forog kockán
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:54
Szakmai javaslattal állt elő a Magyar Apartmankiadók Egyesülete.
Ingatlan Mindent átírt az Otthon Start
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:07
Változtak a lakáskeresők preferenciái és a hitelfelvétel módja az Otthon Start hitelnek is köszönhetően: népszerűbbek lettek a vármegyeszékhelyek, és sokan szeretnék a vételár 81–90 százalékát hitelből fedezni. Az új hitel iránt érdeklődők kétharmada az olcsóbb lakásokat keresi, de egyötödük 100 millió forintnál is többet költene új otthonára. Többek között ezek derülnek ki a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből.
Ingatlan Egy szót törölt az Otthon Start szabályozásából a kormány – hatalmas következményei lehetnek
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 06:46
Felpöröghetnek az építkezések a módosítás hatására.
Ingatlan A csiga hal, az irodaház meg halgazdaság – méretes adóelkerülés Londonban
Bózsó Péter | 2025. december 6. 17:13
Terry Ball különös és egyre hírhedtebb „csigafarm-birodalmat” épített ki az angol fővárosban, amely cinikus módon aknázza ki a brit üzleti ingatlanok rendszerébe ágyazott adózási kiskapukat.
Ingatlan Jövőre indul az új otthontámogatás – ennek a piaci szegmensnek adhat lendületet
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 13:25
Az 1 millió forint vissza nem térítendő otthontámogatási lehetőség a közszférában dolgozók számára újabb lökést adhat az alsó- és középkategóriás lakáspiacnak – ezt közölte a Duna House az MTI-vel.
Ingatlan Fordul a kocka az ingatlanpiacon – mostantól a vevőké a pálya?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:44
A kereslet csökken, a kínálat nő – de meddig?
Ingatlan Befektetésnek sem utolsó az Otthon Starttal vett ingatlan
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 13:26
A bérleti díjak lassuló emelkedése ellenére is vonzó befektetés maradhat a lakásvásárlás – derül ki az MBH Jelzálogbank legfrissebb ingatlanpiaci elemzéséből. Az MBH Index szerint a lakásbérleti díjak Magyarországon idén augusztusban átlagosan 7,5 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos időszakához képest, a legnagyobb drágulás a Dél-Alföldön, míg Budapesten belül a belvárosban és a külső pesti kerületekben ment végbe. A szakértők ehhez kapcsolódóan rámutattak: befektetési célú lakásvásárlásnál a piaci hitellel finanszírozott lakásbefektetésekhez képest az Otthon Start programmal még kedvezőbb, akár 9–10 százalékos hozam is elérhető, miközben a bérleti piac szerkezetében átrendeződés várható a konstrukció hatására.  
Ingatlan Spanyol ingatlanirodát vásárol a Duna House
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 17:36
A ma már DH Group néven működő Duna House csoport felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot. Azzal számolnak, hogy az ezzel párhuzamosan indított hitelközvetítői szolgáltatás 2026-ban még veszteséges lesz, de 2027-től az is nyereséget termelhet.
Ingatlan Többen állnak sorba az Otthon Startért, mint amennyien megkapták
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 13:49
8500 folyósított hitel, 22 ezer igénylő: ez az Otthon Start mérlege november közepéig. Az építési engedélyek száma is fokozatosan növekszik, az államtitkár év végéig 30 százalék feletti emelkedést is lehetségesnek tart.
Ingatlan Itt található Magyarország legdrágább és legolcsóbb utcája: több mint ötszázszoros a különbség
Imre Lőrinc | 2025. november 20. 11:30
Drasztikusak a különbségek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG