6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A 2021 óta kidolgozás alatt álló EU mesterséges intelligencia törvény célja, hogy rendet teremtsen annak használatában, miközben a blokkot versenyképes globális szereplővé alakítsa. A ChatGPT robbanásszerű térnyerése miatt most újra kell írni a tervezetet. Káncz Csaba jegyzete.

A már több mint két éve készülő AI-törvény várhatóan mérföldkő lesz a mesterséges intelligencia európai használatát szabályozó uniós jogszabályban. Az Európai Bizottság (EB) a honlapján megjegyzi, hogy „a mesterséges intelligenciához (AI) való hozzáállásunk meghatározza jövőnk világát. A „Digitális Évtizedben” az európai polgároknak és vállalkozásoknak képesnek kell lenniük arra, hogy élvezzék a mesterséges intelligencia előnyeit, miközben biztonságban és védve érezhetik magukat.”

A törvényhozók azt javasolják, hogy a különféle mesterséges intelligencia eszközöket az észlelt kockázati szint szerint osztályozzák, az alacsonytól az elfogadhatatlanig. Az ezeket az eszközöket használó kormányokat és vállalatokat a kockázati szinttől függően eltérő kötelezettségek terhelik.

A Future of Life Institute az EU AI-törvényével foglalkozó honlapja így emeli ki a kockázati szinteket: „Először is, betiltják azokat az alkalmazásokat és rendszereket, amelyek elfogadhatatlan kockázatot jelentenek, mint például a kormány által működtetett, Kínában használt típusú társadalmi pontozás.”

Nincs konkrét határidő, mikor fogadják el az AI-törvényt, de sokak szerint ez idén megtörténhet. Fotó: Depositphotos
Nincs konkrét határidő, mikor fogadják el az AI-törvényt, de sokak szerint ez idén megtörténhet. Fotó: Depositphotos

„Másodszor, a magas kockázatú alkalmazásokra - például egy önéletrajz-szkennelő eszközre, amely rangsorolja az állásra jelentkezőket -, meghatározott jogi követelmények vonatkoznak.

Végezetül a kifejezetten nem tiltott, vagy magas kockázatúként felsorolt ​​alkalmazások nagyrészt szabályozás nélkül maradnak.”

Mit fed le a törvény?

A törvény kiterjedt, és mindenkire vonatkozik, aki mesterséges intelligenciát használó terméket vagy szolgáltatást nyújt. A törvény meghatározott rendszerekre fog vonatkozni: ezek olyan kimeneteket képesek generálni, mint például a tartalom, előrejelzések, ajánlások vagy a környezetet befolyásoló döntések.

A vállalatok AI-használatán kívül a közszférában és a bűnüldözésben használt AI vizsgálatára is sor kerül. Más törvényekkel, például az Általános Adatvédelmi Rendelettel (GDPR) együtt fog működni. Az emberekkel kölcsönhatásba lépő AI-rendszereket használók, megfigyelési célokra vagy „mélyhamisított” („deepfake”) tartalom előállítására használhatók, ezért szigorú átláthatósági kötelezettségekkel szembesülnek.

Az EB honlapja kijelenti, hogy az EU AI-törvénye segíti a blokkot nemzetközileg versenyképessé tenni azáltal, hogy:

  • „az AI fejlesztésének és elterjedésének lehetővé tétele az EU-ban;
  • „az EU-t azzá a hellyé tenni, ahol az AI virágzik a laboratóriumtól a piacig;
  • „biztosítani, hogy az AI az emberek javát szolgálja, és a társadalom javát szolgáló erő legyen;
  • „stratégiai vezető szerep kiépítése a nagy hatású (high-impact) ágazatokban”.

Mi számít „nagy kockázatúnak”?

Számos AI-eszköz tekinthető magas kockázatúnak, például a kritikus infrastruktúrában, a bűnüldözésben vagy az oktatásban használt eszközök. Ezek egy szinttel az "elfogadhatatlan" alatt vannak, ezért nem tiltják be őket.

Ehelyett a magas kockázatú AI használóinak valószínűleg szigorú kockázatelemzést kell végezniük, tevékenységeiket naplózni kell, és az adatokat a hatóságok rendelkezésére kell bocsátaniuk ellenőrzés céljából. Ez növeli majd a vállalatok megfelelési költségeit.

A „magas kockázatú” kategóriák közül sok, ahol a mesterséges intelligencia használatát szigorúan ellenőrizni fogják, olyan területekre vonatkozna, mint a bűnüldözés, a migráció, az infrastruktúra, a termékbiztonság és az igazságszolgáltatás.

Mi az a „GPAIS”?

A GPAIS (General Purpose AI System) egy olyan kategória, amelyet a törvényhozók javasolnak, hogy figyelembe vegyék az AI-eszközöket egynél több alkalmazás esetén, például az olyan generatív AI-modellek esetében, mint a ChatGPT.

A törvényhozók jelenleg azon vitatkoznak, hogy a GPAIS minden formája magas kockázatúnak minősül-e, és mit jelentene ez azon technológiai vállalatok számára, amelyek a mesterséges intelligencia bevezetését kívánják termékeikbe. A törvénytervezet nem tisztázza, hogy az AI-rendszerek gyártóira milyen kötelezettségek vonatkoznának.

A Politico egy közelmúltban megjelent cikke azt vizsgálja, hogy milyen nehézségekkel szembesülnek az európai törvényhozók a ChatGPT és hasonlók osztályozása során.

„A ChatGPT térnyerése most arra kényszeríti az Európai Parlamentet, hogy [újraírja a terveit]” – írja a cikk. „Februárban az AI-törvény vezető törvényhozói azt javasolták, hogy az emberi felügyelet nélkül összetett szövegeket generáló AI rendszerek szerepeljenek a „magas kockázatú” listán – a ChatGPT dezinformációt terjesztő tevékenységének megfékezése érdekében.

Mi van, ha egy cég megszegi a szabályokat?

A javaslatok szerint az AI-törvényt megsértőkre akár 30 millió euróig vagy a globális nyereség 6 százalékáig terjedő pénzbírságot szabhatnak ki, attól függően, hogy melyik a magasabb.

Egy olyan vállalat számára, mint a Microsoft, amely támogatja a ChatGPT készítőjét, az OpenAI-t, ez akár több, mint 10 milliárd dolláros bírságot jelenthet, ha a szabályokat megsérti.

Mikor lép életbe az AI-törvény?

Noha az iparág arra számít, hogy a törvényt még idén elfogadják, nincs konkrét határidő. A törvényt parlamenti képviselők vitatják meg, majd miután megegyeznek, háromoldalú egyeztetésre kerül sor az Európai Parlament, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság képviselői között.

A feltételek véglegesítése után körülbelül két év türelmi idő áll rendelkezésre, hogy az érintett felek megfeleljenek a szabályozásnak.

A Future of Life Institute (FLI) honlapja azt sugallja, hogy nincs minden rendben az AI-törvénnyel: „Több kiskapu és kivétel van a javasolt törvényben” – írják. „Ezek a hiányosságok korlátozzák a törvény azon képességét, hogy biztosítsa, hogy az AI jótékony hatású maradjon az életünkben. Jelenleg például tilos a rendőrség arcfelismerése, kivéve, ha a képek késéssel készülnek, vagy a technológiát az eltűnt gyerekek megtalálására használják fel.”

Az FLI arra is felhívja a figyelmet, hogy a javasolt törvény nem rendelkezik a változtatás és a növekedés rugalmasságával, amikor az AI technológia elkerülhetetlenül előrehalad és a törvény hatályain túllép: „Ha két éven belül veszélyes AI alkalmazást használnak egy előre nem látható szektorban, a törvény nem biztosít olyan mechanizmust, amely „magas kockázatúnak” minősíthetné.”

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG