5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mióta kirobbant az orosz-ukrán incidens, inkább a konzervatív cégvezetők döntöttek úgy, hogy nem vonulnak ki Oroszországból. 

Eddig is gondoltuk, de egy új tanulmány szerint valóban úgy tűnik, hogy inkább a liberális beállítottságú vezérigazgatók által vezetett vállalatok hagyták el Oroszországot Ukrajna 2022-es inváziójának megindulása után, a konzervatív vezetésűek kevésbé. Legalábbis az amerikai vállalatok közül, hiszen ilyen jellegű magyar kutatás még nincs, vagy legalábbis nincs tudomásunk róla. A kutatók úgy mérték le a tengerentúli cégek politikai beállítottságát, hogy mennyit adományoztak a két fő amerikai politikai pártnak a legutóbbi öt szövetségi választási ciklus során.

A 2022. február 24-i orosz inváziót követően több mint 1000 amerikai vállalat jelentette be, hogy megválik, felhagy vagy szünetelteti tevékenységét az országban. 

Néhányan persze a maradás mellett döntöttek. A tanulmány szerzői szerették volna megérteni, mi vezérelte ezt a döntést, és indító gondolatként azt feltételezték, hogy a vezetők politikai beállítottsága lehet a mozgatórugó, mivel az Oroszországot otthagyó vállalkozások vállalati nyilatkozataiban gyakran hivatkoztak az erkölcsökre és az ideológiára.

Az Uber kivonult. Fotó: Depositphotos
Az Uber kivonult. Fotó: Depositphotos

Ezért a kutatók a Yale Egyetem csapata által 2022. február 28. óta nyomon követett webhelyről készítettek egy listát 189 amerikai székhelyű állami vállalatról, amelyek Oroszországban folytattak üzleti tevékenységet az invázió előtt.

„ A politikai beállítottság meghatározásához 2012-től 2020-ig minden szövetségi választás alkalmával megvizsgáltuk a vezérigazgatóik adományait, és attól függően pontoztuk, hogy mennyit adtak a demokratáknak vagy a republikánusoknak” – írja a The Conversation-on Yannick Thams és Luis Alfonso Dau egyetemi docensek.

Ezután megvizsgálták, hogyan reagáltak a vállalatok a háború első 40 napja alatt, mit kommunikáltak, elhagyják-e Oroszországot vagy sem. A mintákban szereplő vállalatok

  • egy kicsivel több mint 30 százaléka döntött úgy, hogy elhagyja Oroszországot a konfliktus kezdetekor
  • míg 39 százalékuk legalább ideiglenesen felfüggesztette működését
  • további 8 százalékuk visszafogta orosz befektetéseit
  • 14 százalékuk felfüggesztette az új projektjeit, de folytatta a meglévőket
  • 8 százalék pedig a szokásos módon folytatta az üzleti tevékenységét, mintha semmi nem történt volna.

Összességében ki lehet jelenteni, hogy a liberálisabb vezérigazgatókkal rendelkező vállalatok – köztük az Uber utazási alkalmazás, az Airbnb lakásbérleti cég vagy az Apple - nagyobb mértékben hagyták el, vagy függesztették fel a tevékenységüket, szemben az olyan konzervatív vezetésű vállalkozásokkal, mint például a Hilton szállodalánc vagy a fogyasztási cikkeket gyártó Procter & Gamble. Utóbbiak a megszokott módon folytatták az üzletmenetüket, vagy legfeljebb az új beruházásokat szüneteltették egy ideig.

A kutatók az első 40 nap után nem követték már a vállalati történéseket, de vannak információik arról, hogy a konzervatívabb vállalatok egy része továbbra is folytat üzleti tevékenységet Oroszországban – még az országra kivetett szankciók ellenére is.

18 másik tényezőt is figyelembe vettek egyébként, amelyek hatással lehettek a vállalatok maradására vagy távozására, ilyen volt például az iparág, a cég mérete vagy az igazgatótanács összetétele. Azt állapították meg, hogy bár a vezérigazgatói ideológia volt az egyik legerősebb hatással a döntésre, de például az iparág nagyobb súllyal esett latba.

Miért számít?

A vállalatok hagyományosan a legtöbb üzleti döntést - beleértve azt is, hogy felhagynak-e egy teljes piaccal, vagy sem -, a gazdasági vagy pénzügyi tényezők felmérésével hozzák meg. És hajlamosak távol tartani magukat a politikától, hogy elkerüljék ügyfeleik elvesztését.

Ám az elmúlt években megfigyelhető, hogy a vállalati vezérigazgatók gyakrabban hajlandóak elárulni ideológiai álláspontjukat vitatott társadalmi kérdésben. Ezzel pedig egyre inkább a cégvezető politikai beállítódása válik az üzleti döntések másik kulcsfontosságú tényezőjévé.

Mivel az Egyesült Államok egyre inkább polarizálódik a konzervatív-liberális tengely mentén, fontos tisztában lenni azzal, hogy a vállalati vezetők személyes politikája hogyan befolyásolja döntéseiket. Ez pedig megteremti annak a bizonyítását, hogy egyes döntéseket ideológiai elfogultságuk is alátámasztja, nem pedig pusztán objektív gazdasági adatok. És jól tudjuk, hogy ezeknek a döntéseknek a költségei magasak, mivel egyes vállalatok azt nyilatkozták, hogy több milliárd dolláros bevételtől estek el az orosz piac elhagyása miatt.

Az Airbnb vezetősége is liberális szellemű. Fotó: Depositphotos
Az Airbnb vezetősége is liberális szellemű. Fotó: Depositphotos

Ami még nem ismert

De továbbra is nagy kérdés, hogy ez mit jelent a vállalatok társadalomban betöltött szerepére nézve? Egyrészt a vállalatoktól régóta elvárják, hogy a részvényesek érdekeit - és nyereségüket - minden más fölé helyezzék. Másrészt egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a vállalatok sokkal szélesebb perspektívában dolgoznak, különösen az a 181 amerikai vállalat, amely 2019-ben ígéretet tett arra, hogy „olyan gazdaságot mozdítson elő, amely minden amerikait szolgál”.

A kutatás konklúziója, hogy a liberális vezérigazgató-helyettesek jóval nagyobb valószínűséggel tartják szem előtt ezt a tágabb perspektívát, mint a konzervatív vezetők, akik még mindig nagyobb hangsúlyt fektetnek a részvényesek vagyongyarapodására.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elkészült Magyarország recessziós bizonyítványa
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 08:30
A friss GDP-adatok alapján az összkép nagyon elkeserítő. 
Makro / Külgazdaság Kiábrándító helyzetben a magyar gazdaság bástyája
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:20
Elég mélyről kellene visszajönni. 
Makro / Külgazdaság Magyar akkumulátorral az új elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 06:56
Érkezik a Dacia elektromos autójának új verziója. 
Makro / Külgazdaság Másik irányba ment a forint
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 06:29
Kedd reggelre 403 forint fölé drágult az euró. 
Makro / Külgazdaság Kína Európába tart – Magyarországon keresztül
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 3. 05:42
Magyarország lett a kínai ipari tőke új európai központja: 2024-ben az öreg kontinensen megvalósított érkező kínai beruházások harmada ide érkezett, többségük az elektromos járműiparba. A látványos növekedés mögött stratégiai szándék húzódik: Kína nemcsak gyártani akar, hanem hosszú távon befolyást is szerezni a régióban – figyelmeztet egy friss elemzés.
Makro / Külgazdaság Ismét irigykedhetünk az olaszokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:21
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak májusban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Tankolni menne? Jól nézze meg ezeket a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:48
Nagyon olcsó azért nem lesz...
Makro / Külgazdaság Mit tenne Nagy Márton helyében? Ezt is megkérdezzük Békesi Lászlótól a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:46
A volt pénzügyminiszter június 11-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lesújtó számok érkeztek: pislákol a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 09:15
Májusban 50,1 pontra esett vissza a BMI, ami a növekedés határát jelenti. A részindexek többsége csökkent, a foglalkoztatás zsugorodik.
Makro / Külgazdaság Kedvező változás a magyar diszkontokban – A Privátbankár Diszkont Árkosárból kiderül, merre mentek az árak
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. június 2. 05:44
Egy hónap alatt közel 2 százalékkal csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő alapvető termékek átlagára. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG