5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Mióta kirobbant az orosz-ukrán incidens, inkább a konzervatív cégvezetők döntöttek úgy, hogy nem vonulnak ki Oroszországból. 

Eddig is gondoltuk, de egy új tanulmány szerint valóban úgy tűnik, hogy inkább a liberális beállítottságú vezérigazgatók által vezetett vállalatok hagyták el Oroszországot Ukrajna 2022-es inváziójának megindulása után, a konzervatív vezetésűek kevésbé. Legalábbis az amerikai vállalatok közül, hiszen ilyen jellegű magyar kutatás még nincs, vagy legalábbis nincs tudomásunk róla. A kutatók úgy mérték le a tengerentúli cégek politikai beállítottságát, hogy mennyit adományoztak a két fő amerikai politikai pártnak a legutóbbi öt szövetségi választási ciklus során.

A 2022. február 24-i orosz inváziót követően több mint 1000 amerikai vállalat jelentette be, hogy megválik, felhagy vagy szünetelteti tevékenységét az országban. 

Néhányan persze a maradás mellett döntöttek. A tanulmány szerzői szerették volna megérteni, mi vezérelte ezt a döntést, és indító gondolatként azt feltételezték, hogy a vezetők politikai beállítottsága lehet a mozgatórugó, mivel az Oroszországot otthagyó vállalkozások vállalati nyilatkozataiban gyakran hivatkoztak az erkölcsökre és az ideológiára.

Az Uber kivonult. Fotó: Depositphotos
Az Uber kivonult. Fotó: Depositphotos

Ezért a kutatók a Yale Egyetem csapata által 2022. február 28. óta nyomon követett webhelyről készítettek egy listát 189 amerikai székhelyű állami vállalatról, amelyek Oroszországban folytattak üzleti tevékenységet az invázió előtt.

„ A politikai beállítottság meghatározásához 2012-től 2020-ig minden szövetségi választás alkalmával megvizsgáltuk a vezérigazgatóik adományait, és attól függően pontoztuk, hogy mennyit adtak a demokratáknak vagy a republikánusoknak” – írja a The Conversation-on Yannick Thams és Luis Alfonso Dau egyetemi docensek.

Ezután megvizsgálták, hogyan reagáltak a vállalatok a háború első 40 napja alatt, mit kommunikáltak, elhagyják-e Oroszországot vagy sem. A mintákban szereplő vállalatok

  • egy kicsivel több mint 30 százaléka döntött úgy, hogy elhagyja Oroszországot a konfliktus kezdetekor
  • míg 39 százalékuk legalább ideiglenesen felfüggesztette működését
  • további 8 százalékuk visszafogta orosz befektetéseit
  • 14 százalékuk felfüggesztette az új projektjeit, de folytatta a meglévőket
  • 8 százalék pedig a szokásos módon folytatta az üzleti tevékenységét, mintha semmi nem történt volna.

Összességében ki lehet jelenteni, hogy a liberálisabb vezérigazgatókkal rendelkező vállalatok – köztük az Uber utazási alkalmazás, az Airbnb lakásbérleti cég vagy az Apple - nagyobb mértékben hagyták el, vagy függesztették fel a tevékenységüket, szemben az olyan konzervatív vezetésű vállalkozásokkal, mint például a Hilton szállodalánc vagy a fogyasztási cikkeket gyártó Procter & Gamble. Utóbbiak a megszokott módon folytatták az üzletmenetüket, vagy legfeljebb az új beruházásokat szüneteltették egy ideig.

A kutatók az első 40 nap után nem követték már a vállalati történéseket, de vannak információik arról, hogy a konzervatívabb vállalatok egy része továbbra is folytat üzleti tevékenységet Oroszországban – még az országra kivetett szankciók ellenére is.

18 másik tényezőt is figyelembe vettek egyébként, amelyek hatással lehettek a vállalatok maradására vagy távozására, ilyen volt például az iparág, a cég mérete vagy az igazgatótanács összetétele. Azt állapították meg, hogy bár a vezérigazgatói ideológia volt az egyik legerősebb hatással a döntésre, de például az iparág nagyobb súllyal esett latba.

Miért számít?

A vállalatok hagyományosan a legtöbb üzleti döntést - beleértve azt is, hogy felhagynak-e egy teljes piaccal, vagy sem -, a gazdasági vagy pénzügyi tényezők felmérésével hozzák meg. És hajlamosak távol tartani magukat a politikától, hogy elkerüljék ügyfeleik elvesztését.

Ám az elmúlt években megfigyelhető, hogy a vállalati vezérigazgatók gyakrabban hajlandóak elárulni ideológiai álláspontjukat vitatott társadalmi kérdésben. Ezzel pedig egyre inkább a cégvezető politikai beállítódása válik az üzleti döntések másik kulcsfontosságú tényezőjévé.

Mivel az Egyesült Államok egyre inkább polarizálódik a konzervatív-liberális tengely mentén, fontos tisztában lenni azzal, hogy a vállalati vezetők személyes politikája hogyan befolyásolja döntéseiket. Ez pedig megteremti annak a bizonyítását, hogy egyes döntéseket ideológiai elfogultságuk is alátámasztja, nem pedig pusztán objektív gazdasági adatok. És jól tudjuk, hogy ezeknek a döntéseknek a költségei magasak, mivel egyes vállalatok azt nyilatkozták, hogy több milliárd dolláros bevételtől estek el az orosz piac elhagyása miatt.

Az Airbnb vezetősége is liberális szellemű. Fotó: Depositphotos
Az Airbnb vezetősége is liberális szellemű. Fotó: Depositphotos

Ami még nem ismert

De továbbra is nagy kérdés, hogy ez mit jelent a vállalatok társadalomban betöltött szerepére nézve? Egyrészt a vállalatoktól régóta elvárják, hogy a részvényesek érdekeit - és nyereségüket - minden más fölé helyezzék. Másrészt egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a vállalatok sokkal szélesebb perspektívában dolgoznak, különösen az a 181 amerikai vállalat, amely 2019-ben ígéretet tett arra, hogy „olyan gazdaságot mozdítson elő, amely minden amerikait szolgál”.

A kutatás konklúziója, hogy a liberális vezérigazgató-helyettesek jóval nagyobb valószínűséggel tartják szem előtt ezt a tágabb perspektívát, mint a konzervatív vezetők, akik még mindig nagyobb hangsúlyt fektetnek a részvényesek vagyongyarapodására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Megérkezett Trump nagy bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 17:50
Trump döntött és bejelentett. 
Makro / Külgazdaság Donald Trump valami nagy bejelentésre készül a vámháborúval kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 10:01
Csupa nagybetűvel posztolt saját közösségi médiájában arról, hogy sikerült valamit elérni.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter szivárogtat: a kormány a béke helyett a háború felé fordult?
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 09:26
Szakítunk a békementalitással és átállunk a háború felé vezető út nulladik fázisára – mondta állítólag a honvédelmi miniszter.
Makro / Külgazdaság Tovább tart a magyar ipar kínszenvedése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:30
Csak egy hajszállal tudott bővülni az előző hónaphoz képest márciusban a magyar ipari termelés – a tavalyihoz képest továbbra is jóval gyengébb a teljesítmény.
Makro / Külgazdaság Lehet, hogy sokkal többet kell várnunk az alacsonyabb kamatokra, mint gondoltuk
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 06:28
A várakozásoknak megfelelő döntést hozta a kamatokról a Fed, de kifejezte aggodalmát a kilátások miatt.
Makro / Külgazdaság Egymásnak ment a kormány és az OKSZ
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 18:01
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) „hamis állításaival ellentétben” az árréscsökkentés érdemben növeli a kiskereskedelmi forgalmat, így a fogyasztást is.
Makro / Külgazdaság Az EU egészében is csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 15:16
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban éves szinten, februárhoz mérve pedig csökkent.
Makro / Külgazdaság Szóltak Brüsszelben, hogy semmiképpen se adják oda a kért 600 millió eurót Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:31
Szankciós és energiaügyben pedig egyszerűen kikerülnék a magyar kormányt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG