7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az USA saját Egy Kína Politikájának eróziójával összefüggésben más európai államok - különösen Közép- és Kelet-Európában - követik a példát. Varsó és Prága megerősítette jogalkotási és humanitárius együttműködését Tajvannal. Káncz Csaba jegyzete

Szeptember 13-án, az Európai Parlament plenáris ülésén Josep Borrell főképviselő kijelentette: az EU arra törekszik, hogy kiszélesítse együttműködését Tajvannal, és korszerűsítse a Tajvannal folytatott párbeszédét. „De mindezt az Egy Kína Politika keretében, amely elismeri a Népköztársaságot Kína egyedüli kormányaként. Hadd fogalmazzam meg világosan: az Egy Kína Politika nem akadályoz meg bennünket – az Európai Uniót – abban, hogy kitartsunk és elmélyítsük együttműködésünket Tajvannal, és ne fejezzük ki aggodalmunkat a közelmúltban növekvő feszültségek miatt.”

Josep Borrell, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője kijelentette: az EU arra törekszik, hogy kiszélesítse együttműködését Tajvannal, és korszerűsítse a Tajvannal folytatott párbeszédét. Fotó: EPA/JULIEN WARNAND
Josep Borrell, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője kijelentette: az EU arra törekszik, hogy kiszélesítse együttműködését Tajvannal, és korszerűsítse a Tajvannal folytatott párbeszédét. Fotó: EPA/JULIEN WARNAND

Kényes diplomácia

Borrell nyilatkozata egyértelműen támogatja az EU Egy Kína Politikáját, amely a Kína-EU kapcsolatok politikai alapjaként szolgál. A főképviselő és az Európai Parlament képviselői azonban ismét megerősítették Európa hajlandóságukat a Tajvannal való kapcsolatok megerősítésére.

Európában egyre inkább tudatosul Tajvan fontossága „nemcsak a régió biztonsága és jóléte, hanem a miénk szempontjából is” – tette hozzá Borrell. Az EU azonban egyértelmű kötelezettségeket vállalt Tajvannal fenntartott kapcsolatai tekintetében, amikor megnyitotta a diplomáciai kapcsolatokat Pekinggel.

1975-ben Sir Christopher Soames, az Európai Gazdasági Közösség (EGK) akkori alelnöke Kínába utazott. A látogatás során Kína és az EGK megállapodott a hivatalos kapcsolatok kialakításában. A tajvani kérdéssel kapcsolatban Soames világossá tette, hogy „az államok elismeréséhez hasonló ügyek nem tartoznak a Közösség felelősségi körébe”.  Hozzátette, hogy „az összes tagállam által különböző időpontokban elfogadott álláspontokkal összhangban a Közösség nem tart fenn semmilyen hivatalos kapcsolatot Tajvannal, ahogyan nincsen semmilyen megállapodása sem vele”.

Azóta az EU tajvani politikája úgy foglalható össze, hogy megőrzi a status quo-t és a stabilitást a Tajvani-szorosban, miközben a probléma békés és szabályokon alapuló megoldását szorgalmazza. Brüsszel óva inti Pekinget a kényszerítő intézkedésektől, és soha nem bátorította Tajpejt a függetlenség felé tett lépésekre.

Fél szemmel Washingtont figyelve

Az EU álláspontját az Egyesült Államok tajvani politikájáról szóló több hónapos vita után erősítették meg. Világosnak tűnik, hogy Washington hajlandó újrakalibrálni az Egy Kína Politikáját, miután Kína strukturálisan módosította a katonai erőegyensúlyt a térségben.

Az Egyesült Államok hagyományos Egy Kína-Politikájának ezt az erózióját jelzi a „Tajvani Politikai Törvény” elfogadása, Biden elnök kijelentései az Egyesült Államok támogatásáról egy kínai támadás esetén, valamint az idén jóváhagyott négy amerikai fegyvereladás Tajvannak.

Az újrakalibrálás már a Trump-években is látható volt. A Trump-adminisztráció engedélyezte a kormányzati tisztviselők kölcsönös látogatását, például Keith Krach amerikai külügyminiszter-helyettes látogatását a szigeten 2020-ban, és jóváhagyta Cai Jing-ven tajvani elnök kivételes New York-i „kiszállását” 2019-ben, ahol találkozott egy kétpárti amerikai kongresszusi küldöttséggel.

Ezenkívül az Egyesült Államok Kongresszusa számos Tajvan-párti törvényt hagyott jóvá, mint például a tajvani utazási törvényt és a tajvani szövetségesek 2020-as nemzetközi védelmére és fejlesztésére irányuló kezdeményezését, ami azt mutatja, hogy az Egyesült Államok erőteljesen támogatja a szigetet.

Sokoldalú együttműködés

Tehát hogyan ötvözhető az EU Egy Kína Politikájának tisztelete a Tajvannal fenntartott kapcsolatok javításával? Mindaddig, amíg a diplomáciai elismerést nem érik el, a politika betartása sokféle módot hagy a Tajpejjal való kapcsolattartásra. Olyan utakat, amelyeket már feltártak, és amelyeket Brüsszel erősíteni szeretne.

Valóban, az elmúlt években tanúi lehettünk az együttműködés érlelődési folyamatának, amelyet már az is bizonyít, hogy Tajvant bevonták az Európai Unió indo-csendes-óceáni együttműködési stratégiájába. Az EU továbbra is Tajvan legnagyobb külföldi befektetője és negyedik legnagyobb kereskedelmi partnere.

Az EU a meglévő erős gazdasági kapcsolatokra kíván építeni: 2021-ben 63,9 milliárd euró értékben kreskedett a szigetországgal, ami 29 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Tajvant a fejlett információs és kommunikációs technológiai komponensek fontos szállítójaként betöltött szerepe vonzó partnerré teszi a rugalmas ellátási láncok, a félvezetők és az adatvédelem terén.

Azonban nem csak gazdasági kapcsolatokról van szó. Brüsszel és Tajpej ugyanazokat a demokratikus értékeket osztja és hirdeti, a nemzetközi jog és az emberi jogok tiszteletben tartását, így közös napirend további fontos eleme a politikai együttműködés. Ebből a szempontból a nemzeti parlamenti képviselők is meglehetősen aktívak voltak.

Tavaly egy nagy tajvani delegáció látogatott Szlovákiába, a Cseh Köztársaságba és Brüsszelbe, míg számos európai politikai döntéshozó látogatott Tajvanra. A nemzeti parlamenti képviselők, vagy középszintű kormánytisztviselők e kölcsönös látogatásai fontos szerepet játszanak a politikai napirend meghatározásában.

Litvánia példája

A szimbolikus dimenzió mindig kényes és szembetűnő kérdés, amikor Tajvanról beszélünk, amint Litvánia azon közelmúltbeli döntése is jól mutatja, hogy továbbfejleszti kapcsolatát a szigettel. A balti ország engedélyezte Tajpejnek, hogy „Tajvan” néven képviseleti irodát nyisson Vilniuszban, és hamarosan saját kereskedelmi irodát nyit Tajpejben.

Egy ilyen lépés kereskedelmi embargó bevezetésére késztette Pekinget. A gazdasági kényszer azonban nem késztette a litván kormányt a politika megváltoztatására. Ráadásul az USA saját Egy Kína Politikájának eróziójával összefüggésben más európai államok, különösen Közép- és Kelet-Európában, követhetik a példát.

Az ukrajnai háború kihatásai

Az ukrajnai orosz invázió hatással van arra, hogy az EU hogyan tekint Tajvanra. Az orosz inváziónak két közvetett hatása is volt e tekintetben.

Először is, a háború rámutatott arra, hogy a kelet-európai országok egyre növekvő mértékben függenek az USA katonai erejétől, hogy elrettentessék, vagy szembeszálljanak Moszkva terjeszkedésével. Az USA katonai segítsége nem korlátozódik Ukrajnára, hanem magában foglalja a NATO-tagokat és a kelet-európai biztonsági partnereket is, amelyek „a jövőbeni orosz agresszió szempontjából a legnagyobb veszélynek vannak kitéve”.

A partnerek között van Lengyelország, Lettország, Észtország, Litvánia, Csehország és Románia. Ez a függőség az USA megnövekedett befolyását eredményezheti ezen országok külpolitikájában, és fogékonyabbá teheti őket az USA ázsiai-csendes-óceáni pozícióinak felvállalására, különösen a Tajvani-szoros tekintetében.

Ebben a kérdésben – annak is köszönhetően, hogy Kínát egyre inkább riválisként tekinti számos uniós tagállam – az elmúlt években megnőtt az egyes tagállamok Tajvan támogatása. Lengyelország és a Cseh Köztársaság megerősítette jogalkotási és humanitárius együttműködését Tajvannal.

Másodszor, Kijev és Tajpej párhuzama felhívta a világ figyelmét a Tajvani-szoros helyzetére, és rávilágított arra, hogy a nem-demokratikus rezsimek milyen eltérő és sokszor kiszámíthatatlan döntéshozatali folyamatokkal rendelkeznek. Brüsszel úgy véli, hogy a Tajvan elleni támadástól való elrettentés leghatékonyabb módja az, ha nyilvánosan kiemelik az EU és Tajvan közötti demokratikus köteléket, és támogatják a jogállamiságot. Ahogy az Európai Parlament alelnöke, Nicola Beer leszögezte: „Nem leszünk tanúi február 24-ének Ázsiában!”.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
Makro / Külgazdaság Álhír terjed a magyar nyugdíjrendszer változásáról: szakértő tisztázta, mi lesz jövőre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:47
Gyökeres változásról szóló álhírek jelentek meg a magyar nyugdíjrendszerről, de egy nyugdíjszakértő megerősítette: jövőre sem változik a nyugdíjba vonulás folyamata. A korhatár is marad.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány: újabb csoport veheti igénybe a CSOK Pluszt
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:31
Eddig legfeljebb 40 éves nők igényelhették a hitelkonstrukciót, a kormány most eltörölte a felső korhatárt.
Makro / Külgazdaság Erre a listára nem lehetünk büszkék, a svédek annál inkább
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:00
A második becslés is megerősítette, hogy éves szinten és havi alapon is nőtt az euróövezet és az Európai Unió gazdasága.
Makro / Külgazdaság Ha a benzinkutakon múlik, nyugodt hétvégénk lesz
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 12:45
Egyik típus sem lesz drágább holnaptól. Sajnos olcsóbb sem.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG