10p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hétfői háromoldalú megállapodás lényegében két kétoldalú megállapodást jelent: az EBRD-vel a konszolidáció szintetizálójaként írt alá megállapodást a kormány, az Erste megállapodás pedig egyfajta üzenetként fogható fel - a kabinet minden területen versenyt akar.

Nagyon távolról indultak a felek, ehhez képest sikerült olyan megállapodást kötni, amely a nemzetközi pénzvilág számára is elfogadható, jónak értékelhető - így summázható a hétfőn aláírt kormány-EBRD-Erste megállapodás - de ebben az esetben érdemes ezt a háromoldalú szerződést inkább két kétoldalú megállapodásként kezelni.

Az első - és a bankszektor számára fontosabb - megállapodás lényegében az Európai Beruházási és Fejlesztési Bank (EBRD) és a kormányzat között jött létre, ez az, ami új irányt szab a hazai bankszektor jövőbeli fejlődésének.

Ennek a megállapodásnak legfőbb eleme természetesen a bankadó csökkentésének ütemterve, de még mielőtt ezzel foglalkoznánk részletesebben is, emeljük ki a további lényegi pontokat.

Mit ad "cserébe" az EBRD

Az EBRD kinyilvánította, hogy növelni fogja hitelezési Magyarországon, vállalta, hogy részt vesz a nem teljesítő hitelek kezelésében, a bankszektor magánpiaci alapú konszolidációjához szükséges részvény- és kötvénytranzakciókban (azaz 3 év múlva maga is vevőként léphet fel a piacon az állami bankcsomag egy részéért), valamint a vállalkozói és vállalati hitelezést támogató eszközökkel segít (vagyis újabb EBRD-hitelkeretek nyílhatnak a szektor kedvezményes hitelezését támogatandó, pl. az MNB nhp kiváltására).

Nem nő tovább a kisgömböc - bár...

A kabinet lényegében vállalta, hogy nem nő tovább a kisgömböc és a jövőben már nem célja további állami tulajdon szerzése a hazai bankrendszer tagjaiban (mondjuk keret sem nagyon lenne rá), illetve a meglévő állami érdekeltségeket 3 éven belül ismét magánkézbe adja. (Ezzel lényegében a kormány-Erste megállapodás futamidejét is megkötötték.)

A fenti vállalástól csak abban az esetben térhet el a kabinet, ha olyan helyzet lépne fel, amely a hazai bankszektor egészének pénzügyi stabilitását veszélyeztetné - a megfogalmazás egyértelműen a szanálási törvény pontjainak hatályosulására utal, vagyis olyan esetre, amikor az MNB-nek be kell avatkoznia a hazai pénzügyi közvetítő rendszer életébe. A Privátbankár.hu több cikkben foglalkozott korábban a szabályozással, s annak pozitív pontjai mellett több aggályos részére is felhívtuk a figyelmet (ezekről itt és itt olvashat).

Az Unióra még hivatkozhatnak

A kormány vállalta, hogy a jövőben nem alkot olyan jogszabályt, amelynek közvetlen negatív hatása lenne a bankszektor - jelenleg nem igazán létező - profitabilitására, ez alól kivételt az Uniós szabályozási lépések hazai gyakorlatba történő átültetése jelentheti. A megfogalmazás egyértelmű, bár az örök szkeptikusok megjegyzik, hogy a banki tranzakciós adó bevezetésekor is érv volt, hogy az EU-ban is is erre törekednek, a magyar megoldás "csak" annyiban más, hogy teljesen más ügyletekre szabják ki és mértéke nagyságrendileg nagyobb, mint bárhol másutt.

Megkötött kezek

A bankok nem teljesítő hitelportfóliójának leépítésében a kormány a nemzetközi gyakorlat elemeit átvéve szabályoz, intézkedéseit átlátható módon és piaci alapon teszi. Ez a pont lényegében a a MARK Magyar Reorganizációs és Követeléskezelő Zrt. jövőbeli működésének feltételrendszerét szabja meg - ezzel kapcsolatban a napokban jelent meg hír, amely arról szólt, hogy Brüsszel és a frankfurti ECB központ is komolyan tanulmányozza az MNB által létrehozott szervezet üzleti modelljét. A mostani megállapodás azt a félelmet ellensúlyozhatja, amely néhány piaci szereplőben megfogalmazódott azzal kapcsolatban, hogy a jegybank szabályozással (pl. extra céltartalékos előírásával) rákényszerítheti a bankokat arra, hogy nem teljesítő hitelportfóliójuk esetében ne csak a kimazsolázott rossz tételekre, de az egészre vetítve fogadják el az MNB által felajánlott átvételi értékeket. Az MNB ugyan eddig is hangsúlyozta, hogy piaci alapon igyekszik árazni, s az azon felett alkalmazott diszkont a piaci gyakorlatnak megfelelő lesz, de sokak szerint nem ártott az újabb bizalomerősítő intézkedés.

Másról szól már a magáncsőd

Újabb komoly pont, hogy a magáncsőd intézményének bevezetését és a szerződések visszamenőleges felmondási lehetőségének a szabályozását a kormány csak a Magyar Bankszövetséggel való konzultáció és a szervezet támogatása mellett hajtja majd végre. Ezzel kapcsolatban nem árt emlékeztetni, hogy a forintosítás és az elszámolási törvény alapjaiban új helyzetet hoz a piacra a magáncsőd kérdéskörében - nem is véletlen, hogy az új szabályozás iránya már inkább a fogyasztási hitelek és a közüzemi tartozások rendezését jelenti. (Korábbi cikkünk megjelenése óta kormányzati szervek jelezték, hogy azon "minimálbéres" adósokat, akik eltitkolják tényleges jövedelmüket a nekik segítő "csődgondnok" elől, azonnal kizárják a rendszerből.) Ennek ellenére persze az egyeztetésekkel kapcsolatban eddig voltak rossz tapasztalataik is a bankoknak, így azért ez a pont nem számít olyan erős tételnek. (Egyes pletykák szerint a bankoknak ígérettel bírtak arra, hogy az elszámolás és a forintosítás után nem kerül napirendre újra a kérdés, azután tessék...)

A kormány a memorandum részeként vállalta, hogy méltányos versenyt és egyenlő bánásmódot biztosít a piacon aktív pénzügyi intézmények között Magyarországon, függetlenül azok tulajdonosának nemzetiségétől. Maga a megállapodás is jelzi: ez a feltétel nem új, hiszen hazánk az EU-tagjaként köteles alávetni magát az Unió szabad versenyt támogató piaci szabályozásával, ám az is jelzésértékű, hogy az EBRD fontosnak látta külön bevenni a megállapodásba. (Ez a pont még előkerül cikkünkben.)

A bankadóban komoly szkander volt

Eljutottunk végül a bankadó kérdéséhez. A mostani megállapodás szerint az adó alapját végre nem a 2009-es, azóta többszörösen meghaladott banki mérlegek, hanem a 2014-es adatok jelentik majd a jövő évtől - ezzel hazánk e téren képletesen kikerül a Guiness rekordok könyvéből, mint a legképtelenebb adóbázist fenntartó ország -, s a teher mértéke 0,53 százalékról 2016-ban 0,31 százalékra, majd 2017-ben 0,21 százalékra mérséklődik, s - egyelőre érték nélkül - 2018-ban és 2019-ben is tovább csökken, amivel elérhetővé válik az európai szintű bankadó-mérték. Az NGM számításai szerint a jelenleg mintegy 140-150 milliárdos teher jövőre 60, 2017-ben további 22 milliárddal csökkenhet - ezzel továbbra is Magyarországon lesznek leginkább adóztatva a bankok, ám a mérték - Orbán Viktor szavaival élve - már legalább megközelíti az utánunk következő szlovák adóterhelést.

A Privátbankár.hu úgy tudja, a vita igen messziről indult tavaly ősszel, amikor először ültek asztalhoz a kormány és az EBRD képviselői. A londoni bank már 2015-re a bankadó felezését javasolta, ám a kabinet a költségvetés helyzete és annak jövendőbeli prognosztizált alakulása kapcsán sokáig kitartott, s a fokozatos puhítás után került sor a mostani megállapodás aláírására, amelyet az EBRD is jónak minősített.

Miért pont az EBRD?

Felvetődik a kérdés, miért épp az EBRD-vel hozta tető alá a kormány a mostani megállapodást, amellyel kapcsolatban a kabinet majdnem büszkén vállalja, hogy nem bankszövetségi megállapodás történt. Nos e tekintetben úgy tudjuk, hogy a kabinet egy olyan "ernyőbankot, ernyőszervezetet" keresett, amellyel egy az egyben tud tárgyalni és nem kell megvárnia, amíg a hazai bankok képviselői tulajdonosaiktól mandátumot szereznek egy-egy megállapodás elfogadására. Ráadásul - teszi hozzá egy forrásunk - a miniszterelnök egy emberrel akart tárgyalni. Az EBRD ráadásul messze a legkritikusabb hangot megütő pénzügyi intézmény volt az elmúlt hónapokban - szól a kormányzati érvelés - így a vele történő megállapodás egyfajta garancia lehet a pénzpiac és a banki tulajdonosok számára is arra, hogy itt valóban érdemi lépésekről van szó, amelynek végigvitelét épp a londoni bankház garantálja. A piaci szereplőkkel már sok megállapodást kötött a kormányzat, amelyet azután felrúgtak, ezért igen komoly a bizalmatlanság a kormány és a bankok között, ez pedig megnehezítette volna az ilyen szintű egyezség létrehozását. (Érdekes, hogy a kormány álláspontja szerint a bankok is felrúgták a korábbi megállapodásokat pl. azzal, hogy a hitelezés terén nem teljesítették vállalásaikat, ám arra már mintha nem emlékeznének, hogy a korábbi megállapodásban szereplő negyedéves egyeztetéseket kezdetektől fogva nem hívta össze a kormányoldal. E tekintetben jelzésértékű, hogy a hitelezés bankok által vállalt mértéke most nem is szerepel a megállapodásban.) Félreértés ne essék, ez nem jelenti azt, hogy a Bankszövetség képviselőivel zajló tárgyalások ne orientálták volna a feleket, mint ahogy a részletek kidolgozása előtti egyeztetések már ismét ebben a mederben folynak majd.

Az EBRD tehát egyfajta szintetizáló szerepet betöltve került képbe. A bankháznak innentől kezdve komoly felelőssége van a megállapodás végigvitelében - ne feledjük hivatalosan szándéknyilatkozatot írtak alá a felek. Aligha lesz elég a bankház korábbi gyakorlatát követni - egy hazai pénzügyi vállalatunk vezetője a mai napig aranyidőszakként emlékszik vissza arra az időre, amikor az EBRD tulajdonos volt a társaságban: "lényegében semmibe nem szóltak bele" - emlékszik vissza.

Mit üzen az Erste megállapodás?

Az Erste Bank Group honlapján közöltek szerint a megállapodás része, hogy a bank 550 millió eurós kedvezményes hitelkeretet nyit pántlikázva a magyar gazdaság megsegítésére. A hír annak fényében érdekes, hogy Bécs korábban lényegében közölte: a tőkehelyzet biztosításán túl új forrást már nem biztosít magyar leánybankjának, az termelje ki azt az összeget, amiből hitelezni akar.

A vállalások szerint 250 millió eurós hitelkeret nyílna a közszféra alkalmazottai számára kidolgozott komplett pénzügyi csomag megteremtésére. Energiahatékonysági programokat 100 millió euró értékben finanszírozna a bank, 200 millió eurót pedig az agrárgazdaság, elsősorban a kisbirtokosok, őstermelők hitelezésére fordítanak.

Az Erste számára a megállapodás ezen része nagyon kedvezően hathat: a közszféra az életpálya modell részeként kiszámíthatóan finanszírozható körnek tetszik, amely így elbírja a kedvezményeket. Az energetikai programok hosszan, de stabil megtérüléssel kecsegtető üzletágba való bekapcsolódást jelentenek. Az agrárszektor őstermelőire ugyanakkor vélhetően "bő" lesz a keret, így viszont megnyílhat az út a nagyobb agrárcégek bevonására is (ezt a kabinet sem rejti véka alá), ami pedig az uniós támogatások jól tervezhető bevételei nyomán a bankok által jelenleg leginkább keresett, szívesen finanszírozott szegmens felé nyit utat az Erstének.

A kabinet ugyanakkor állítja: nem kivételez az Erstével - minden bank számára nyitott az út, hogy hasonló kedvezményes konstrukciókkal "támadja meg" az érintetteket. Nem lesz "ajánlott" tábla az Erste konstrukciói mellett - nyomatékosította kérdésünkre egy kormányzati tisztviselő.

Alig burkolt üzenet - nem lesznek egyeduralkodók egy üzletágban sem

Ezt lehet szkeptikusan kezelni, ám tény, hogy a versenysemlegesség felé tett komoly lépésnek tetszik, hogy a kormány nem a 100 százalékos tulajdonába került/kerülő pénzintézeteket, az MKB-t és a Budapest Bankot szemelte ki elsőként például a közszférát hitelhez segítő pénzintézetként, hanem épp az Erste-megállapodáshoz csatolta ezt a pontot. Ennél is jelentősebb talán az az üzenet, amit az agrárportfólióval kapcsolatban üzen a kabinet. Az ős- és kistermelők finanszírozása leginkább a takarékszövetkezeti hálózatra szabott feladatnak tetszett eddig. Azzal, hogy most az Erstével került aláírásra egy erre vonatkozó megállapodás, egyfajta üzenet lehet a szerveződő Takarékbank-takarékszövetkezetek-Posta-FHB konglomerátumnak, hogy a kabinet a jövőben nem akar kvázi monopóliumokat kiépíteni, hanem osztott struktúrákban gondolkodik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Amundi-közgyűlések futószalagon
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 16:12
Tavaly több mint 10 ezer részvényesi közgyűlésen szavazott az Amundi vagyonkezelő.
Pénzügyi szektor Az MNB elmagyarázta, hogy mi történik az inflációval
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 11:45
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult - állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
Pénzügyi szektor MNB: Fokozott befektetői kockázattal járhatnak a kriptoeszközök
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 09:58
A jegybank felkészül a kriptopiaci szereplők felügyelésére.
Pénzügyi szektor Csütörtökön talán valami csodára készül a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 07:18
Erősödött kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Pénzügyi szektor Nem „gyengeelméjűek" az elemzők – tudhattuk meg a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 10. 15:01
Szabó Balázs, a Hold Alapkezelő vezérigazgatója - többek között - az extremitásokról is beszélt a Klasszis Klub Befektetői Univerzum című rendezvényén.
Pénzügyi szektor Hogyan lehet megvédeni a családi vagyont? Ezt is körbejártuk a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 8. 15:09
A családi vagyontervezés és -védelem állt a legutóbbi Klasszis Klub Live! második panelbeszélgetésének fókuszában, amely során főszerkesztőnk, Csabai Károly PIllár Zsolttal, az Equilor Alapkezelő Zrt. vezérigazgatójával, Varga Szabolccsal, a Bank Gutmann magyarországi vezetőjével és Magyar Csabával, a Cyrstal Worldwide Zrt. vezérigazgatójával cserélt eszmét.
Pénzügyi szektor Soha nem lesz vége a kamatstopnak?
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 14:39
Azt már korábban megtudtuk, hogy június 30. után is marad, most Nagy Márton azt is kilátásba helyezte, meddig szeretné kitolni a piacellenes intézkedést.
Pénzügyi szektor Folytatódik a harc a bankok és a csalók között: figyelmeztetést küldött mindenkinek az MNB
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:24
Jelentősen csökkent az átutalásos kibercsalások száma és a károk összege a múlt év utolsó negyedévében, de a kártyás visszaéléseké tovább nőtt.
Pénzügyi szektor Élesedik a verseny a banki megtakarítások között - segítünk a legjobbat választani
Privátbankár.hu | 2024. április 7. 16:35
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az idei év egészében maximum 5 százalékos inflációt vár. Ennek fényében érdemes áttekinteni a banki betéti ajánlatokat.
Pénzügyi szektor Csak találgathatnak a szakértők is, hogy mitől erősödött a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 4. 07:57
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel a szerda kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG