(Kép forrása: MTI Fotó: Soós Lajos) |
A magyar fogyasztói bizalomról szóló adatsorok meglepően nagy csúcsokat mutatnak Magyarországon a választások idején – ehhez csak fel kell rajzolni az OECD idősorát és bejelölni a választások idejét. Az 1994-es év óta mindig volt a választásoknál, egy-két hónappal előtte vagy utána nagy megugrás a fogyasztói optimizmusban, a két választás között, félidő környékén pedig egy vagy több csúnya hullámvölgy.
Nem csoda, korábban sok kormány, párt játszotta azt, hogy a választások előtt adott a népnek, lazított, népszerű intézkedéseket hozott – vagy ígért –, a választás után pedig kiderült, hogy „jaj milyen csúnya helyzetet örököltünk, megszorítások kellenek”. Lazítás, megszorítás, húzd meg, ereszd meg folyik már nagyjából a kilencvenes évek eleje óta. Érdekes, hogy a választók ezt mindig újra és újra beveszik.
Végre alig volt visszaesés
Most azonban némi változás látszik a helyzetben, a legutóbbi választás óta sokkal kevésbé esett vissza a fogyasztói bizalom, mint korábban, mondhatni, alig. Ráadásul most már a választás előtt több mint egy évvel, idén év elején is magasabban volt a fogyasztók kedve, mint a korábbi csúcsok közül többnél. Ha a következő, jövő tavasszal esedékes választásra is még bejelentenek egy-két népszerű lépést, a fogyasztói bizalom új csúcsra is ugorhat.
Erre magyarázat lehet az utóbbi pár évben tapasztalható viszonylag magas gazdasági növekedés, magas foglalkoztatás és a gyorsan növekvő bérek. (Valamint vélhetően az is, hogy az elégedetlenebbek közül sokan már elhagyták az országot.) Úgy tűnik, Magyarországon a politikai várakozások sokban befolyásolják a fogyasztói bizalmat, de a közelmúltbeli folyamatok is.
A németeknél minden más
Németországban más a helyzet, ott hol egybe esik a fogyasztói bizalom a választásokkal, hol nem. Most éppen egy csúcs közelében volt a mutató augusztusban (szeptember 24-én volt szavazás), de négy, nyolc vagy 12 éve nem így történt. Egyébként abban az országban is meglehetősen magas a fogyasztói bizalom történelmi összehasonlításban, korábbi rekordszintek, csúcsok közelében, így a magyar értéknek is lehet nemzetközi oka. Például a viszonylag jó európai gazdasági növekedés és a jó európai (német, osztrák, brit) munkaerőpiaci helyzet is begyűrűzhetett hozzánk.
Trumpra fel, Brexitre le
Más országokban is érdekes a fogyasztói bizalom és a választás kapcsolata, ezt az OECD oldalán meg lehet figyelni, le lehet kérdezni bármely országot. A USA-ban a novemberi választás után, kisebb mértékben talán előtte is nagyon megugrott a bizalom, vélhetően a sokat ígérő Trump elnök megválasztása miatt. Azóta viszont főleg lefelé csorog.
Az Egyesült Királyságban a Brexit padlóra küldte a fogyasztói bizalmat, és azóta is csak lejjebb süllyed, évek óta nem látott szintre.