Most már aztán tényleg ember (meg sofőr) legyen a talpán, aki pontosan meg tudja mondani, mikor is kell elindulni a horvát tengerparthoz, hogy elkerüljük a dugót! Egy évvel ezelőtt a reggel 7 órai indulás után akasztotta meg száguldásunkat 11 órakor a Zágrábnál beálló dugó. Ebből okulva most két dolgot is másképp csináltunk: egyrészt előző nap bevásároltunk, hogy ne kelljen fél-háromnegyed órát a budaörsi hipermarketben ezzel tölteni, másrészt indulásunkat reggel fél 6-ra időzítettük.
Ez azon a gyönyörű keddi napon be is jött: bár reggel 9 körül érzékeltük a horvát fővárost elkerülő autópályaszakaszon a megnövekedett forgalmat, de gyakorlatilag akadálytalanul suhantunk a sztrádán az Adria felé.
Arra azonban figyelnünk kell, hogy főszezonban a horvát autópályadíjak megemelkednek 10 százalékkal.
Így a Goričan–Zágráb távért például 6,40 eurót kértek el, míg a Zágráb és Zára közti szakaszért 18,20 eurót kellett kifizetni.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
Mi mennyi?
Az üzemanyagok ára miatt aggódnunk nem kell, de érdemes tervezni, mert kis ügyeskedéssel itt is jót tehetünk magunknak vagy autónknak.
Először is a hazai tankolást (különösen a pálya mellett) felejtsük el! Még a legendás becsehelyi benzinkút (egy-két kilométerre az M7-estől) is csak hasonló árú, mint a horvát oldalon, Goričannál. Ám például az INA weboldalát vagy a bolgár fejlesztésű nemzetközi üzemanyagár-figyelő, a Fuelo Horvátországra vonatkozó térképes keresőjét használva lehet spórolni. Így bukkantunk rá például, hogy az A4-es autópályán Goričan után még 45 kilométert haladva a ljubešćicai INA-kútnál a „sima” Eurosuper 95-ös benzint nem is árusítják, hanem a motortisztító adalékanyagokkal felturbózott Eurosuper 95 Class Plust – ugyanannyiért, mint másutt a sima 95-öst, literenként 1,55 euróért, azaz (az akkor érvényes 394,5 forintos devizaeladási árfolyamot figyelembe véve) 611 forintért.
Összehasonlításképp: itthon ilyen „felhúzott” 95-öst a három legnagyobb forgalmazó cég közül az osztrák tulajdonú társaság árul, náluk július közepén ebből 633 forint volt egy liter. És ha a nyaralni vágyó magyar nem versenypályának nézi a sztrádát, akkor autója sem „falja” az üzemanyagot, így ettől a kúttól oda-vissza megjárható a Zára melletti északdalmát kisváros, Bibinje közti táv.
A négyezer lakost számláló városka gyakorlatilag Zára agglomerációjának tekinthető, és az ott eltöltött csaknem egy hét alatt úgy vettük észre, hogy a fiatalok (de még a középkorúak is) szívesen járnak ide kikapcsolódni a szomszédos nagyvárosból. Kis túlzással azt lehet mondani ugyanis, hogy a part menti sétányon „minden” megtalálható: a strand mellett itt vannak az éttermek, kávézók és az óváros is. Egy utcával beljebb pedig kis bolt és gyógyszertár is elhelyezkedik.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
A vendéglátóhelyeken a tavalyi vagy annál nagyon kicsivel magasabb árakra kell számítani. A korsó sör 3,5-3,8 euró között mozgott, de találtunk olyan helyet, ahol 3 euró alatt volt egy félliteres doboz, igaz, azt helyben kellett meginni. (Horvátországban is működik az italok csomagolását visszaváltó rendszer, ott 7 centet adnak vissza egy-egy dobozért vagy palackért.)
A presszókávé tejjel nagyjából 2 euróba került, az egyébként bőséges előételek ára 7-13 euró között mozgott. A halételek, tengeri herkentyűk adagjáért 18-20 eurót, a kisebb húsételekért (kolbász, pljeskavica, ćevapčići) 11-15 eurót, a nagyobbakért (különféle steakek) 25-30 eurót kértek. És ha az elfogyasztott lukulluszi lakomát valaki „szét akarta csapni”, akkor a röviditalok 3 euróba kerültek.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
Persze a turista dönthet úgy is, hogy nem megy ki a 38 fokos rekkenő hőségbe, ami még naplemente után is csak 32 fokra „enyhül”, ezért inkább a szálláson dob össze valami könnyű estebédet. Az ehhez szükséges hozzávalókat a város két nagyobb szupermarketében, a Plodinében vagy a Sparban lehet beszerezni – gyakorlatilag magyarországi áron.
Vagyis cáfoljuk azokat a rémhíreket, melyek azt terjesztik, hogy a horvát tengerpart rettenetesen megdrágult.
Megjegyezzük: míg itthon az elmúlt két évben 14,7, illetve 17,6 százalékra rúgott az infláció, délnyugati szomszédunknál a pénzromlás üteme csak 10,8, illetve 8 százalékot tett ki.
Nyár van és semmi hó, izzadok, mint a ló
A nyaralni vágyó turista hideg sörre, valamint napsütéses, meleg időre vágyik, de – pestiesen szólva – jóból is megárt a sok. A 38 fokos, perzselő kánikulát még a kabócák koncertjétől hangos, árnyékos bibinjei strandon is nehéz elviselni, a tenger felől fújó, szintén meleg szél, illetve a 28 fokos tengervíz csupán az enyhítés illúzióját jelentette. A minél magasabb faktorszámú naptej kötelező, ahogy a leégést gyógyító aloe verás kenceficét sem szabad otthon felejteni.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
No, meg a szúnyogriasztót sem! A környéken a vérszívóknak valami speciális faja élhet, amelyek szinte láthatatlanok, hallhatatlanok (emiatt rövid távon, azaz az embert megcsípve halhatatlanok is), ám egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy itt-ott viszket. A szúnyogháló megoldást jelent (feltéve, hogy nincs már bent a szobában a kis dög), bár mivel a hőhullámnak köszönhetően a hőmérséklet az éjszaka sem csökkent 30 fok alá, a légkondicionált szoba ablakait amúgy is zárva tartottuk.
Szent Rókus kultusza
Az észak-dalmáciai Bibinje óvárosa pont ugyanolyan, mint az egykori Velencei Köztársaságnak a környéken fekvő többi településén:
szépen karbantartott, régi kőházak sikátorokkal elválasztva.
A település története a XI. századra vezethető vissza, ám az óváros csak a XIV-XV. században alakult ki, amikor a pestisjárvány, majd a török támadások elől a városka lakói a Punta félszigetre menekültek. Előbbi ellenség, vagyis a pestisjárvány emlékét őrzi az óvárosban a járványok ellen segítségül hívott Szent Rókus tiszteletére szentelt egyhajós templom, melyet egy két harang által lakott harangépítmény tesz igazán egyedivé.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
A kisváros legnagyobb temploma azonban az 1985-ben épült modern stílusú, egyhajós, külön harangtoronnyal rendelkező Szűz Mária mennybevételére szentelt plébániatemplom. A szépen gondozott templomkert és a hozzá kapcsolódó, a karmelita apácák által vezetett Kis Szent Teréz óvoda arról árulkodik, hogy itt gazdag katolikus közösségi élet lehet, amit az is alátámaszt, hogy a kedvesnővérek által irányított templomi gyermekkórus (melyben nagyobbacska gyermekek is énekeltek, sőt zenéltek) milyen áhítattal vett részt aktívan a vasárnapi szentmisén.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
A templomok harangjai – bármennyire is zavarónak tartják egyes internetes véleményírók – egyúttal viharjelző funkciót is betöltenek. A 38 fokos hőhullámot szombat délelőtt egy zivatarral, esővel és szélviharral megspékelt hidegfront enyhítette „mindössze” 32 fokosra. A zivatar és szélvihar ideje alatt mindkét templom hosszú harangszóval jelezte, hogy senki ne menjen a vízbe!
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
Bulinegyed light
A lehűlést követően érezhetően megnőtt a helyiek és a turisták kedve is arra, hogy a kellemes, huszonpár fokos nyárestét a szabadban töltsék. A horizont alá a tenger mögött lenyugvó napot sokan a part menti sétányon andalogva, esetleg a korzó egyik éttermének vagy kávézójának teraszáról nézték.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
Bár az utca embere ahhoz szokott hozzá, hogy a közösségi élet hangoskodással jár, a bibinjei „vigadalom” egyáltalán nem volt zavaró a pihenni vágyóknak sem.
A megélénkülő társasági élet késő estig tartott.
A városka tengerpartjának kis színpadán minden este más-más zenekar lépett fel a helyiek és a turisták közös szórakoztatására, de a napnyugtától nagyjából este 11-ig tartó bulik pont olyan hangerővel szóltak, hogy kellemes háttérzajt szolgáltattak egy teraszos sörözéshez, beszélgetéshez vagy társasjátékhoz.
Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
Cikkünk elején azt írtuk, ember legyen a talpán, aki kitalálja, hány órakor érdemes indulni a horvát tengerpartra, és most – keretet adva kis kedvcsinálónknak – ide vissza is kanyarodnánk. Mert bár mi azon a keddi napon gyorsan, a terv szerint jutottunk el az Adriára, a következő hétfőn, hazafelé tartva reggel fél 10 körül már azt láttuk, ismét álló kocsisorok alakultak ki Zágrábnál a tengerpart felé haladva. Ki érti ezt?
Az pedig továbbra is késhegyre menő vita tárgyát képezi, hogy vajon a Karlovačko vagy az Ožujsko a jobb sör.