Az Európán belül repülővel utazóknak vélhetően nem kell attól tartaniuk, hogy megismétlődik a 2022 nyarán tapasztalt káosz, ám semmi esély arra, hogy a légi utazás költségei csökkenjenek – írja a CNBC a nyári utazási csúcs előtti körképében.
Káosz után
A légi közlekedési ipar egy évvel ezelőtt nem volt felkészülve arra, hogy a koronavírus-járvány lecsengésével hirtelen mindenki utazni akar. A 2020 elején egyik napról másikra léptek érvénybe az utazási korlátozások, amelyek padlóra vitték a cégeket. A légitársaságok és a repülőterek sok alkalmazottjukat voltak kénytelenek elküldeni, akiket nem tudtak gyorsan pótolni. Ezért tavaly néhány cég korlátozta a jegyeladásait, járatokat töröltek, a repülőterek limiteket vezettek be a forgalomra.
Az egyszeri körülmények, amelyek a múlt évi káoszt okozták, már a hátunk mögött vannak – állítja a repülőterek szövetsége, az Airports Council International (ACI). Európa legnagyobb repülőtere, a londoni Heathrow pedig közölte, jól felkészült a nyári csúcsforgalom kiszolgálására. A Gatwick Airport, a második legnagyobb brit reptér sem számít a tavalyihoz hasonló fennakadásokra.
Az európai légiközlekedési-forgalom egyébként 7,6 százalékkal kisebb, mint a pandémia előtt – derül ki az ACI adataiból. Ezen belül öt piacon: Törökország, Ciprus, Bosznia-Hercegovina, Görögország és Albánia esetén teljesen helyreállt a 2019-es forgalom. A légi közlekedés biztonságáért felelős Eurocontrol szintén úgy véli, hogy nem lesznek gondok a repüléssel. Persze a legnagyobb forgalmat lebonyolító országok esetén időjárási okok és esetleg sztrájkok okozhatnak késéseket.
A kereslet nem reagál az áremelkedésre
A repülőjegyek iránti kereslet egyelőre fittyet hány az inflációra. Az ACI adatai szerint májusban több mint 16 százalékkal utaztak többen Európában, mint egy évvel korábban. Ezen az sem változtatott, hogy a pandémia vége óta az átlagosnál jobban emelkedtek a jegyárak. Európában a repülőjegyek májusban átlagosan 36 százalékkal voltak magasabbak, mint 2022 tavaszának végén. Eközben az eurózóna inflációja 6,1 százalékos volt.
Úgy vélem, hogy a repülőjegyek ára nem fog visszatérni a 2019-es szintre
- mondtai Alexander Irving, közlekedési szakértő. A légitársaságoknak egyre magasabb összegeket kell fizetniük szén-dioxid-kibocsátásuk miatt és minden más költségük is nő. A pilóták, a légiutas-kísérők és a földi kiszolgáló személyzet bére is emelkedik. Mindezek pedig megjelennek a jegyárakban.
Michael O’Leary, a Ryanair fapados légitársaság vezérigazgatója tavaly azt mondta a BBC-nek, hogy szerinte vége a 10 euróba kerülő repülőjegyek időszakának. Úgy látja, hogy minimum 40-50 eurót (15-19 ezer forint) kell kérniük a következő öt évben ahhoz, hogy pénzüknél legyenek. Így 35 fontos (több mint 15 ezer forint) átlagos jegyár 42-43 fontra (közel 19 ezer forint) mehet fel. Ez az előrejelzés visszatekintve pontosnak látszik.