5p

Járt már valaha a China Townban? No, nem New Yorkban, hanem Kőbányán. A főváros egyik legkülönlegesebb, zárt világába pillanthatunk be, ahogy a 28-as villamosról leszállunk a Mázsa utcai megállóban. Rögtön feltűnik egy egykori terménymagtár ötszintes, hatalmas épülete, rajta felirat: Wanhao. Ez az iránytű, ami felé indulunk, amely nemcsak étterem, de a helyi kínai közösség egyik központja is.

A fallal körülvett térségben kínai kereskedőházak működnek, 200 üzlettel, némelyik csak kereskedőket szolgál ki, de van itt 70 ezer négyzetméternyi raktár és 18 étterem is. A Monori Center kft-ként működik, melynek marketing menedzsere, Henry Qu várt a bejáratnál. 

A kínaiak újították fel ezt az irodaházat is Kőbányán. Fotó: monoricenter.hu
A kínaiak újították fel ezt az irodaházat is Kőbányán. Fotó: monoricenter.hu

A két nép „hétköznapi” kapcsolatáról nem sokat tudunk, jóllehet Kína nap, mint nap szerepel a politikai hírekben, mint a világ egyik legnagyobb hatalma. Magyarországon több mint 30 éve élnek kínaiak, sok ezren már itt születtek, és tökéletesen beszélnek magyarul. Számukat még Nádasi Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara magyar-kínai tagozatának elnöke, egyetemi docens, sem tudja pontosan megbecsülni. 

A magyaros fogások köreikben nem népszerűek

Abban minden jelenlévő egyetértett - Dr. Rátz Tamara, a Kodolányi János egyetem turizmus tanszékének vezetője is – hogy a kínai turisták beutaztatása óriási üzlet. Bár a hatalmas ország teljes területén nehéz aktív marketing politikát folytatni, érdemes tanulmányozni életmódjukat, ünnepeiket, vendégként való kívánságaikat. 

Megéri, ugyanis a kínaiak a korábbi gyakorlattal ellentétben nem egy-két napra érkeznek, hanem a jövőben monodesztinációként tekinthetnek Magyarországra, hosszabb ideig is itt tartózkodhatnak, és költenek is jócskán. Jobban kellene ügyelni arra, hogy mivel kínálják őket a szállodákban, mert a hagyományos magyar ételeket nem igen fogyasztják.

A kisebb városokban is érdemes népszerűsíteni Magyarországot

Nádasi Tamás arról is beszélt, miként tudják segíteni azokat a magyar vállalkozókat, akik Kínában kívánnak befektetni. A kínaiak – bár nekünk ez furcsa - távoli rokonként tekintenek ránk; hiszik, hogy a magyar népvándorlás az ujgur területükről indult. Sokan hallottak Bartók, Kodály és Liszt zenéjéről is.

Ilyen ismert kínai díszek is vannak a kőbányai negyedben. Fotó: Pixabay
Ilyen ismert kínai díszek is vannak a kőbányai negyedben. Fotó: Pixabay

A koronavírus miatti határlezárás minden téren visszaesést okozott a hatalmas ázsiai országban, most azonban újból kinyílt számukra a világ, és ebből jó lenne profitálni. Ha csak kisebb városokban erősítjük a jelenlétet, akkor is 10 millió emberhez szólunk. A nyitás erőteljes közlekedési fejlődést inspirált, mind a gyorsvasutak, mind a belföldi légijáratok és az autópálya építés terén. Digitális fejlődés terén is a világ vezető államai közé tartozik Kína.

Ha 200 millió ember elindul

Érdemes tanulmányozni a hazai szakembereknek az ottani turisztikai szokásokat. A belföldi turizmus a nagy ünnepekre koncentrálódik, a holdújév ezek között a legkiemelkedőbb. Évente fél Kína indul ilyenkor útnak. Egy jelentős réteg ma már egy évben 2-3 alkalommal útra kel, üdülni a közeli országokba, vagy éppen Makaóra, a szerencsejátékok helyszínére igyekeznek. Esetleg bevásárlóturizmus a céljuk. A közeljövőben évi 200 millió külföldre utazó kínai turistával számolnak.

Kínán belül jelentős számúak a rokonlátogatások, amelyekhez ma már a korszerű belföldi repülőjáratokat veszik igénybe. Vonzerőnek számítanak többek között a szent helyek, az agyagkatonák, a természeti látnivalók, mint például a Li-folyó Dél-Kínában, amely több mint 2000 méterrel a tengerszint felett, őstenger-maradvány sziklák között folyik.

A magyar fürdőkultúrából tanulhatnak

Mit tudna nyújtani a magyar turizmus a kínai kollégáknak? Például tapasztalatot a tekintetben, miként lehetne ötvözni a hagyományos kínai gyógyászatot a magyar fürdőkultúrával. Kínában még nincs olyan magas szintű fürdőkultúra, mint nálunk, pedig gyógyvizekben ott sem szűkölködnek.

A kőbányai kínai negyedbe látogató magyarok többnyire vagy kereskedők, vagy ínyencek, akik meg akarják kóstolni az igazi fogásokat. Bár az éttermekben magyarul – vagy éppen angolul - is ki vannak írva a fogások nevei, a kínai betűk jelzik, hogy ide elsősorban a helybélieket várják.

A Monori Centerbe sokan azért látogatnak el – vendéglátósok is – hogy beszerezzenek ritka fűszereket, alapanyagokat, nagyobb kiszerelésben. Olyanokat, amelyeket, mondjuk nem Németországból, hoznak be Magyarországra, hanem autentikus forrásból származnak. 

Milyen a palacsinta, ha kínai?

A magyarországi kínai éttermek legtöbbje persze alkalmazkodott a magyar konyhai ízléshez, mint ahogy ez jellemző minden országra, ahol megtelepednek. De érdekes volt megkóstolni az eddig még sehol nem látott kínai palacsintát, amely inkább egy vastag, kiadós, rétegezett omlett. 

A pekingi kacsa pedig mindig meglepi azt, aki eddig még nem kóstolta, ugyanis ehhez a szinte teljesen fűszermentes, bőrével együtt sütött kacsának csak a mellét használják fel, persze azért nem dobják ki a többi részét sem.

Szilvából, gabonából erjesztenek szeszes italt

Érdekes volt látni, hogy mennyiféle kínai pálinka, likőr és más szereszes ital is kapható itt, no ne gondoljunk valamiféle olcsó kontyalávalóra: 35-40 ezer forintba kerül egy-egy üveg, méregerős gabonapálinka.

A likőrnek számító, szilvából párolt édes italokról nehéz volt eldönteni, hogy aperitifnek vagy inkább digestive-nek valók-e. Xianbo Huang, a kereskedelmi cég vezetője szerint egyre élénkebb az érdeklődés Magyarországon a valódi kínai szeszesitalok iránt.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Kelet-Magyarország tarolt
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 08:49
Legalábbis a külföldi vendégéjszakák terén. Tavalyhoz képest általánosságban is jól mutatnak a hazai turizmus számai.
Turizmus Üzenetet kaptak a horvátországi panziósok, örülhetnek a turisták
Buksza blog | 2024. március 23. 15:01
A horvát idegenforgalmi szakemberek azt ajánlják a helyi turisztikai szolgáltatóknak, hogy akciókkal indítsák az idei szezont, ami hagyományosan a húsvéttal kezdődik, ez idén korai időpontra esik.
Turizmus Ha ezt elolvassa, lehet, hogy elmegy a kedve a repüléstől
Elek Lenke | 2024. március 17. 14:43
Naponta közel hárommillió utas repül át csak az Egyesült Államokon, és további milliók szállnak fel az égbe, szerte a világon. A gépek sokszor egyik kontinensről a másikra szállítják úti céljukhoz a turistát – meg a baktériumokat. Hogyan lehet kivédeni a fertőzéseket?
Turizmus Gyökeresen megváltozhatnak nyaralási szokásaink - hova utazzunk? Kérdezzen a szakértőtől!
Privátbankár.hu | 2024. március 13. 16:16
Kérdezze Ön is Czeiszing Miklóst, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviseletének vezetőjét, aki a Klasszis Klub vendége lesz március 21-én, csütörtökön 15.30 órakor!
Turizmus Kiderült, hogy Ausztria verhetetlen
Privátbankár.hu | 2024. március 11. 09:19
Ezen a télen sem lehetett megverni Ausztriát a magyar utazóknál, akik közül viszont már többen mentek városnézésre, mint síelni.
Turizmus Hova NE menjünk biztosan nyaralni? Itt vannak a legjobb alternatív tippek
Elek Lenke | 2024. március 3. 10:48
A legfelkapottabb turisztikai desztinációk marketingvezetői újabban azért harcolnak, hogy ne hozzájuk utazzanak a turisták. Lehet, hogy ez furcsán hangzik, de tény. Léteznek ugyanis hasonló élményt nyújtó, kevésbé ismert úti célok a világon, amelyek kellemes, alternatív megoldásokat kínálnak a pihenésre.
Turizmus Sokkal többen jöttek Magyarországra
Privátbankár.hu | 2024. február 28. 08:30
Lendületesen kezdte az évet a magyar turizmus. 
Turizmus Közösen írtak történelmet - 2023-ban több mint 3 millió turista kereste fel Máltát
PR | 2024. február 26. 11:27
Az, hogy tavaly hárommillió turista utazott Máltára, kiemelkedő siker, hiszen csak 2024-re tervezték a szigetország turisztikai vezetői, hogy elérik a Covid előtti bevételi szintet. Amit végül is nemhogy elértek, de meg is haladták azt.
Turizmus Kényszerlépést tervez a Ryanair, áremelés jöhet
Buksza blog | 2024. február 26. 10:56
A repülés költsége 2023-ban az üzemanyagárak megugrása miatt nőtt, ami idén remélhetően nem fog újra gondot okozni, azonban van más, aminek a repülőjegyek drágulása a következménye.
Turizmus Vadlovakban gyönyörködni a Húsvét-szigeten 
Elek Lenke | 2024. február 25. 18:20
A világ egyik – minden lakott helytől leginkább távol esőbb - szigete még csak a közelmúltban kezdett felocsúdni a pandémia miatti bezárásoktól. A járvány éveit kultúrájuk és hagyományaik újra élesztésére használta a helyi lakosság, abban bízva, hogy ezzel visszacsábítják a turistákat. Ami létfontosságú számukra, ugyanis ma az itteni lakosok nagy része a turizmusból él.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG