Ungvár nemzetközi repülőterét már jóval a háború kezdete előtt, még 2016-ban bezárták, majd 2019-ben pár hétre, 2021 és 2022 között fél évre a Windrose Airline (WA) kérésére megnyitották, ezután ismét lakat került rá. A WA Kijevbe közlekedtetett járatokat.
Az elmúlt hetekben egyre többször jött elő, hogy mivel a front nagyon messze van az ország délnyugati csücskében lévő várostól, ismét eltüntetik ezt a lakatot. Egyebek mellett a helyi bejegyzésű Air Ocean Airlines szeretne rendszeres járatokat indítani An-148-as típusú gépeivel, ahogy tette ezt a háború előtt – közölte az Ukrinform hírügynökség.
Vjacseszlav Geriga, a cég igazgatója szerint biztonságos lenne az üzemelés, mert a repülők rögtön a felszállás után NATO-légtérbe érnének Szlovákiában, s onnan folytatnak útjukat a célpontjaik felé, amik nyilvánvalóan nem Ukrajnában vagy Fehéroroszországban lennének. A kifutópálya 2038 x 40 méteres, ami elegendő az An-148-100E repülőgépek biztonságos fel- és leszállásához – áll a légitársaság indoklásában, amelyet elküldött az ukrán hatóságoknak.
„Ha az ungvári repülőteret nem nyitják meg az utasok számára, az Air Ocean Airlines készen áll a wet lízing feltételekkel külföldön dolgozni – repülőgépeket és személyzetet bérelni más légi fuvarozóknak. A SkyUp, a Roza Vitriv és a Skyline Express (korábban Azur Air Ukraine) ukrán légitársaságok jelenleg e rendszer keretében működnek.” - tudósított a Kárpáti Igaz Szó online platformja.
A Kárpátaljai Katonai Körzet azonban kategórikusan elutasította a mostani újranyitást az Ukrinform szerint.
„Szó sincs róla, a polgári lakosok biztonsága előbbre való, mint a céges üzleti érdek. Az az érv pedig illuzórikus, hogy azért lehetne újra indítani a járatokat, mert a repülőtér közel van a szlovák, így a NATO-légtérhez” – fogalmaztak.
Hozzáfűzték még: igaz, hogy Kárpátalja nem része a frontnak, de ugyanúgy veszély fenyegeti, mint más megyéket.
Pár napja az ír Ryanair egy kijevi sajtótájékoztatón jelentette be, hogy amint biztonságos lesz az ukrajnai légtér, rögtön rengeteg járatot indít különböző repülőterekről. Jurij Ihnat, az ukrán légierő szóvivője akkor megerősítette, hogy egyelőre nem biztonságos a légtér, így semmilyen polgári járat nem indulhat.
Az ukrán kormány már több hónapja dolgozik azon, hogy miként éleszti fel a légi közlekedést és mely repülőtereket és milyen ütemben teszi alkalmassá a belföldi és a nemzetközi forgalomra. Várhatóan nem Ungvár lesz az első, ahonnan felszállhatnak majd a gépek, hanem egy másik nyugat-ukrajnai város, Lviv légikikötője.
Az újjáépítési és infrastrukturális tárca egyik vezetője nem régen járt ott és megfelelőnek vélte a földi feltételeket. Idén mintegy 687 millió hrivnyát (1 hrivnya=9,6 forint) költenek a felújításra, egyebek között a kifutópályára és ez energiaellátó központra. Az épület teljes körű felújítására 161 millió hrivnyát szánnak, míg a belső berendezési eszközökre 99 milliót különítettek el.
Megvan, hogy ki újítja fel a legnagyobb nemzetközi repülőteret, a kijevi Boriszpilt. A dél-koreai Hyundai konszern teljesen modernizálja és bővíti is, ezen kívül épít egy nagyobb cargo részleget is, hogy ázsiai, főleg koreai árufuvarozó légitársaságok is használhassák. Erről júliusban írtak alá megállapodást Kijevben.