4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Audi Hungária is közzétette a 2019-es gazdasági adatait, amelyből az derül ki, hogy az autógyártó vállalat magyarországi tevékenysége tovább erősödött. Érdekesség ugyanakkor, hogy a társaság nem csak a tavalyi eredményét, hanem annál jóval nagyobb összeget vett ki osztalékként.

Az elmúlt napokban előbb arról számoltunk be, hogy az Opel magyarországi egysége fizetett komoly osztalékot az anyavállalatának, majd azt is megírtuk, hogy a Mercedes is hasonlóan tett. Ezek után azt is mondhatjuk, hogy az Audi jelentése már nem is okozott meglepetést, hiszen az ingolstadti társaság is jelentős osztalékfizetésről döntött. Az ugyanakkor nem nevezhető szokványosnak, hogy a tavaly realizált eredmény többszörösét vette ki az Audi AG a magyar leányvállalatából.

Lássuk a részleteket! A társaság alapvetően exportra termel, így megszokott, hogy a belföldi értékesítés nettó eredménye elhanyagolható a teljes árbevételen belül. Így volt ez a tavalyi évben is, amikor minimális visszaesés volt ezen a soron. Jelentősen javult ugyanakkor az exportértékesítés nettó árbevétele, amely 7,333 milliárd euróról 8,522 milliárdra nőtt. Ezt ugyan némileg csökkentette az aktivált saját teljesítmények értéke, de a 31 millió eurós érték a bevételekhez képest nem tekinthető jelentősnek. Főleg úgy, hogy az egyéb bevételek soron az egy évvel korábbi 150 millió euróhoz képest 2019-ben 184 milliót láthattunk.

Igaz, nem csak a bevételek, de a költségek is növekedtek. Az anyagköltség például az értékesítési árbevétellel megegyezően összesen 1,2 milliárd euró értékben. Az igénybe vett szolgáltatások esetén minimális, 20 millió eurós plusz volt, ellenben az eladott áruk beszerzési értékén 40 millió eurót spórolt a társaság az előző évi költségekhez képest.

A költségek közül nem mellékes a bérköltségek változása, főleg azt követően, hogy az év elején a dolgozók munkabeszüntetést is tartottak, hogy magasabb béremelést érjenek el. A sztrájk miatt az Audi központi üzeme is leállt, illetve Lipcsében és Pozsonyban is akadozott a termelés. Végül a szakszervezetek célt értek, és a társaság engedett, így 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emelték a dolgozók alapbérét január 1-től 15 hónapra, a választható béren kívüli juttatás mértékét pedig 400 ezer forintra emelték, amely 2020-ra is megmaradt. Ebből kifolyólag a bérköltségek 296 millió euróról 344 millióra növekedtek. A személyi jellegű ráfordítások pedig az egy évvel korább 419 millióval szemben 462 millióra ugrottak.

Eredményes volt a 2019. januári sztrájk (Fotó: MTI - Krizsán Csaba)
Eredményes volt a 2019. januári sztrájk (Fotó: MTI - Krizsán Csaba)

Ami az eredménysort (üzemi eredmény) illeti, ott csökkenő értéket látunk, hiszen hiába nőtt a cég árbevétele, a növekvő anyag és bérköltségek még annál is jobban emelkedtek. Így ezen a tételsoron a 2018-as 370 millió eurós eredménnyel szemben tavaly 285 milliót láthatunk.

A pénzügyi műveletek tavaly és tavaly előtt is hasonló összeggel javították a társaság eredményét, így az adózás előtti eredmény esetén 355 millió eurót láthatunk, igaz, 2018-ban ez még 442 milliót mutatott. A vállalat nem panaszkodhat, hogy az adók agyonnyomják, hiszen ekkora eredményre (ami forintban közel 125 milliárdot tesz ki) 2,5 millió eurót kellett fizetniük, ami 875 millió forintnak felel meg. Az adózott eredmény így az előző évben 353 millió eurót tett ki, míg 2018-ban 440 millió értek el.

A meglepetés viszont most jön, amit azonban cikkünk elején már lelőttünk. Az Audi anyacége ugyanis nem csak a tavalyi nyereséget, de a korábbi évekét is hazavitte, a magyar társaság ugyanis 2 milliárd euró osztalékot fizet ki az anyavállalatának.

Az autógyárak által kifizetett osztalék mértéke egyébként a német politikusok szemét is csípi. Korábban lapunk is beszámolt arról, hogy a német autógyárak egyelőre eredménytelenül lobbiznak azért, hogy ismét állami roncsprémium program induljon. A háttérben állítólag részben az áll, hogy a korábbi dízelbotrány miatt a kormány megorrolt az autógyárakra. Emellett azt is nehezen védhetőnek tartják, hogy a vállalatoknak súlyos összegeket adjanak, miközben ők ezzel egyidőben összességében 5 milliárd euró osztalékfizetésről döntöttek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elon Musk cége éjszaka hazavágta az ukrán harci műveleteket
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 16:10
Két és fél órán át szünetelt a Starlink műholdas internetszolgáltatás az ukrán hadsereg számára. Az éjszakai leállás érdemben akadályozta az ukrán katonai kommunikációt és drónműveleteket a frontvonalakon – közölte egy magas rangú ukrán parancsnok.
Vállalat A metán októbertől nincs politikai hírdetés az Európai Unióban
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 15:40
A Meta az Európai Unió területén októbertől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását – jelentette be a vállalat csütörtökön, hogy ezzel elkerülje az EU új átláthatósági rendeletének való megfelelést, amely szigorúan szabályozza a politikai reklámok megjelenítését az online platformokon.
Vállalat A Volkswagen erre kényszerült Trump importvámjai miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 13:51
A német autógyártó visszavágta előrejelzéseit, miután a második negyedévében jelentős, 29 százalékos profitcsökkenést regisztrált, amelynek fő oka az Egyesült Államok által bevezetett 25 százalékos importvám volt.
Vállalat Esik a gyémántkereslet, de azért nincs bajban a kereskedő
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 13:21
A dél-afrikai De Beers gyémánttermelése az idei második negyedévben 36 százalékkal, 4,1 millió karátra csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest – közölte a céget irányító Anglo American vállalat.
Vállalat Az elemzők is foghatják a fejüket a Wizz Air számait látva
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 11:31
41 repülőgép maradhat még tovább a földön, az idei első féléves eredmény pedig csalódást keltő a magyar székhelyű fapadosnál.
Vállalat Már csak ez hiányzott: tovább emelné az élelmiszerárakat a világcég
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 11:14
Már az első félévben is megtették, de még ez sem fedezi a vámháború okozta veszteséget? Nyomás alatt a világ legnagyobb csomagolt élelmiszer-ipari vállalata.
Vállalat Már a sokmilliós táskák sem fogynak úgy, mint régen? Megzuhant a legnagyobb luxuscég nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 10:03
Több mint ötödével esett az első félévben az LVMH nyeresége.
Vállalat Brutális veszteséget jelentett az amerikai óriáscég
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 08:59
Nem megy jól az Intelnek.
Vállalat A padló alá küldheti a Teslát Trump gyomrosa
Litván Dániel | 2025. július 24. 12:09
Elbukhatja az állami támogatásokat a Tesla, miután Musk és Trump egymás ellen fordult. És ez nagyon fájhat az amúgy is gondokkal küzdő cégnek.
Vállalat Megválaszolta a BYD a kérdést, ami mindenkit foglalkoztat
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 13:31
Közleményt tett közzé a gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG