8p

A napokban a magyarországi autógyártók sorban jelentették meg tavalyi számaikat. Noha eltérően alakult a vállalatok teljesítménye, akár a forgalmat, akár a nyereséget nézzük, egyvalami mégis közös volt. A három nagy német gyökerű társaság, az Audi, a Mercedes és az Opel is kipucolta a magyar leányvállalatát, és amit lehetett, kifizetett osztalékként.

Időnként a politikusok megpróbálják számonkérni a vállalatokon, hogy miként használják a nyereségüket, miért repatriálják a nyereséget, de ez többnyire inkább a választópolgárok felé bemutatott színjáték. Az adózási, támogatási szabályokkal ugyanis általában sokkal eredményesebben lehet ezeket a társaságokat motiválni, mint amikor a sajtón keresztül üzenve kérdőre vonják őket az osztalékfizetés és annak hazautalása kapcsán. A koronavírus kellően lekötötte a hazai közvéleményt és a politikai szférát is, így az autógyártók nem kerültek most a "kirakatba", ennek ellenére érdekes a döntéseik vizsgálata.

Ahogy arról beszámoltunk az utóbbi időszakban, az immár a francia PSA Group tagjaként működő Opel, a Daimler magyarországi egysége, a kecskeméti Mercedes-gyár és a Volkswagen csoport keretében működő győri Audi esetében is jelentős osztalékfizetésről döntöttek az anyacégek. Kézenfekvő ötletnek tűnik, hogy a válság miatti tartalékképzés áll a háttérben, ám a megfejtés úgy tűnik, korántsem ilyen egyszerű.

Hatalmas bulira készült a Volkswagen

Nagyon jó évet zárt tavaly a világ legnagyobb autóipari vállalata, a Volkswagen csoport. A társaság tavaly 0,5 százalékkal több, 10,95 millió autót értékesített, részben ennek köszönhetően az árbevétele 7,1 százalékkal 252,63 milliárd euróra nőtt 2019-ben. Az egyszeri tételektől tisztított üzemi eredmény 12,8 százalékkal 19,29 milliárd euróra nőtt, az adózás utáni eredmény pedig 15,4 százalékkal 14,02 milliárd euróra emelkedett. Ezek után a vállalat vezetői áprilisban még azt tervezték, hogy „megszórják pénzesővel” a részvényeseket, és rekordszintű, 3,3 milliárd eurós osztalékjavaslatot terjesztett elő a menedzsment. Igaz, már akkor voltak olyan hangok, amelyek arra figyelmeztettek, hogy érdemes lenne visszafogottabban kezelni a helyzetet, és a nyereség nagyobb részét tartalékolni annak érdekében, hogy minél könnyebben átlendüljön a vállalat a második világháború óta a legmélyebb gazdasági válságon.

Illusztráció - sok pénzt fizetne a Volkswagen (fotó: depositphotos.com)
Illusztráció - sok pénzt fizetne a Volkswagen (fotó: depositphotos.com)

A gáláns osztalékjavaslatot Frank Witter pénzügyi vezérigazgató a személyzetnek küldött, a Bloomberg által is látott videoüzenetben azzal magyarázta, hogy a befektetők jogosultak rá és el is várják az osztalékot, és nem vetne jó fényt a vállalatra, ha a nyereségből nem részesülnének a tulajdonosok. Más kérdés, hogy a Volkswagen-főnök érvelése ellenére számos olyan világcég volt, amely az elmúlt időszakban annak ellenére is megvágta vagy felfüggesztette az osztalék fizetését, hogy a 2019-es évben remek eredménnyel zárt. Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a vállalkozások több mint 56 milliárd dollár osztalékot vontak el és használnak inkább a nehézségek áthidalására, míg csak Nyugat-Európában további 40 milliárd dollárnyi kifizetését átmenetileg elhalasztották.

A tulajdonosok, így például a Porsche Automobil Holding SE, amely a Porsche és Piech család tulajdonában van, és ami a VW-csoportban 53 százalékos szavazati részesedéssel rendelkezik, kitartanak az osztalékfizetés mellett. Ők például azzal érveltek, hogy a holding egyetlen bevétele a cégtől kapott osztalék, miközben a korábban részben hitelből vásárolt részvények miatt tetemes fizetési kötelezettségeik vannak. Ennek ellenére a társaság kötéltáncba kezdett, már csak azért is, mert közben komoly politikai és társadalmi nyomás nehezedett rájuk.

A VW ugyanis a Daimlerrel és a BMW-vel közösen élénken lobbizott annak érdekében, hogy a német kormány súlyos eurómilliárdokkal segítsen rajtuk, és indítsanak a 2009-es válság után bevezetett roncsprémiumhoz hasonló autóvásárlási programot. Más kérdés, hogy sajtóhírek szerint Angela Merkelék részben épp a vállalatok gáláns osztalékjavaslatai miatt vonakodtak ettől, hiszen politikailag nehezen védhető, hogy (ha indirekt módon is) miért adnak azoknak a vállalatoknak pénzt, amelyek látszólag nem szorulnak rá.

Hasonló kérdések merültek fel azt követően, hogy számos autóipari vállalat élt a különböző kormányzati és jegybanki segélyprogramokban meghirdetett eszközökkel. Ugyanakkor áprilisban a Volkswagen azt közölte, hogy a rendelkezésükre álló tartalékok és a fel nem használt hitelkeretük - melyek összességében 40 milliárd euróra rúgtak - révén kormányzati pénzügyi segély nélkül is képesnek tartják önerőből finanszírozni a működést. (Pontosabban szólva az üzemek leállítása miatt inkább működésképtelenségnek nevezhető állapotot.)

A társadalmi és politikai nyomás ugyanakkor hatott, és bár a vállalat nem vetette el a pénz kifizetését, de azt azért bejelentette a Volkswagen, hogy a járvány miatt felülvizsgálja a korábbi 3,3 milliárd eurós osztalékjavaslatát. Látva azt, hogy azóta a termelés, ha visszafogottan is, de újraindult, könnyen lehet, végül mégis jelentős összeget juttatnak a tulajdonosoknak.

Kis súlya van az Opelnek a PSA-csoportban
A számadatok alapján úgy tűnik, hogy az Opel esetében sem arról van szó, hogy az anyacég reménytelen helyzetbe került volna, és ezért rántja ki a társaságban lévő pénzt. A francia PSA-csoport ugyanis 2019-ben 74,731 milliárd euró, az előző évinél egy százalékkal magasabb értékesítési árbevétel mellett 6,324 milliárd euró működési eredményre tett szert, ez 11,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Természetesen a magyarországi cégből hazavitt pénz jól jön, hiszen a francia anyavállalatot is erősen sújtja a járvány hatása, ám nekik megvan az az előnyük is, hogy a helyi kormány hajlik az autógyártók megsegítésére. Bruno Le Maire pénzügyminiszter a napokban arról beszélt, hogy a 400 ezer embert foglalkoztató stratégiai fontosságú ágazat a gazdaságban kulcsfontosságú, miközben a kultúrájuk szerves részét is képzi. Ezért ösztönzőcsomagot dolgoznak ki, amely az új autóvásárlásokat kívánja támogatni, különösen a környezetbarát, így az elektromos és hibrid járműveket. A csomag részeként a PSA-nál sokkal nehezebb helyzetbe került Renault állami hiteleket is kaphat.

Rosszabb helyzetből indult a Daimer

Az Audinál jóval kisebb összeget vett ki a magyar leányvállalatából a Daimler, igaz a kecskeméti Mercedes-gyár tavalyi nyereségét így is teljes egészében hazavitték. Náluk ugyanakkor már a kiindulóhelyzet is sokkal rosszabb volt, mint a Volkswagennél. A Mercedes ugyanis az amerikai-kínai kereskedelmi háború egyik nagy vesztese volt, de úgy tűnt, emellett a változó piaci igények és a szigorodó környezetvédelmi előírások is a versenytársaknál jobban megviselte a céget. Ez a tavalyi számokban is visszaköszönt, a gépkocsik és teherjárművek eladásából világszerte közel 173 milliárd euró bevételre tettek szert, ami minimális növekedést jelentett az egy évvel korábbival összevetve, az adózás és a kamatfizetés előtti eredmény viszont drasztikusan visszaesett, 11,1-ről 4,3 milliárd euróra csökkent. Hasonló volt a helyzet a Daimler konszolidált eredményével, hiszen ezen a soron a 2018-as 7,6 milliárd euró után a tavalyi beszámolóban már csak 2,7 milliárd eurót láthattunk.

Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)
Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)

A jelentősen romló nyereségadatok ellenére a Daimler nem mondott le teljesen az osztalékfizetésről, ám az egy évvel korábbi részvényenként adott 3,25 eurót követően idén csupán 90 centes kifizetésre tett az igazgatóság javaslatot. A szakértők szerint a stuttgarti vállalat tehát ellentétben a piacvezető konkurensével sokkal inkább tartalékot próbál képezni a leányvállalataitól kapott osztalékból. Ez egyébként azért is indokolt lehet, mert a koronavírus járvány miatti keresetcsökkenés mellett egy másik kockázat is felrémlett az elmúlt napokban. Az amerikai-kínai viszony ismét mélypontra került, így azok a vállalatok, amelyek jelentős távol-keleti kitettséggel rendelkeznek, azok számára ez újabb problémát jelenthet. Más kérdés, hogy ez nem csak a Mercedest, hanem a Volkswagent, illetve ott a csoporton belül az Audi és a Volkswagen márkákat is érzékenyen érintheti.

A németek nem rohannak fejjel a falnak

A szakértők szerint a Volkswagen osztalékfizetésétől függetlenül a német vállalatok rendre konzervatív tervezést alkalmaznak, így általános vélemény, hogy állni fogják a sarat. Joel Levington a Bloomberg Intelligence elemzője például azt hangoztatta, hogy a Volkswagen a nehézségek ellenére is átvészeli ezt a gazdasági sokkot. A mostani egyébként valóban az, hiszen Európában és Észak-Amerikában a termelés leállítása heti 2 milliárd euró veszteséget jelentett a VW számára. Igaz, májusban globálisan szinte minden üzemüket ismét elindították, ám a kereslet továbbra is alacsony. Az új gépjármű-regisztrációk száma áprilisban 76,3 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakkal összevetve, derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatiból. A legsötétebb Olaszországban és Spanyolországban volt a helyzet, előbbiben 97,6, utóbbi esetében pedig 96,5 százalékkal zuhant az értékesítés. Vélhetőleg májusban is hasonlóan gyenge értékesítési adatok lesznek. Igaz, az autógyártók komoly állami segítséget is kapnak, csak a Volkswagen esetében például 80 ezer német munkavállalójának a béreinek a fizetésébe segít a Kurzarbeit rendszer.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
Vállalat Elon Muskékkal is tárgyaltak Jászai Gellérték
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:56
Űr- és védelmi ipari együttműködések kerültek terítékre Washingtonban.
Vállalat Év Megbízója díjat nyert a BMW Group Gyár Debrecen, az Év Ügynöksége a Brandfizz Employer Branding
PR | 2025. december 18. 10:56
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) nyolcadik alkalommal díjazta a hazai munkáltatói márkaépítés kiválóságait.  A mezőny idén is rendkívül erős volt: hét kategóriában, tizenhat iparágból érkeztek be pályázatok.
Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
Vállalat Nagy tervei vannak a 4iG-nek az egyik legismertebb amerikai céggel
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 09:16
Együttműködést készítenek elő.
Vállalat Két megállapodást is tető alá hozott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 06:50
Űripari és védelmi kérdések.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG