8p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A napokban a magyarországi autógyártók sorban jelentették meg tavalyi számaikat. Noha eltérően alakult a vállalatok teljesítménye, akár a forgalmat, akár a nyereséget nézzük, egyvalami mégis közös volt. A három nagy német gyökerű társaság, az Audi, a Mercedes és az Opel is kipucolta a magyar leányvállalatát, és amit lehetett, kifizetett osztalékként.

Időnként a politikusok megpróbálják számonkérni a vállalatokon, hogy miként használják a nyereségüket, miért repatriálják a nyereséget, de ez többnyire inkább a választópolgárok felé bemutatott színjáték. Az adózási, támogatási szabályokkal ugyanis általában sokkal eredményesebben lehet ezeket a társaságokat motiválni, mint amikor a sajtón keresztül üzenve kérdőre vonják őket az osztalékfizetés és annak hazautalása kapcsán. A koronavírus kellően lekötötte a hazai közvéleményt és a politikai szférát is, így az autógyártók nem kerültek most a "kirakatba", ennek ellenére érdekes a döntéseik vizsgálata.

Ahogy arról beszámoltunk az utóbbi időszakban, az immár a francia PSA Group tagjaként működő Opel, a Daimler magyarországi egysége, a kecskeméti Mercedes-gyár és a Volkswagen csoport keretében működő győri Audi esetében is jelentős osztalékfizetésről döntöttek az anyacégek. Kézenfekvő ötletnek tűnik, hogy a válság miatti tartalékképzés áll a háttérben, ám a megfejtés úgy tűnik, korántsem ilyen egyszerű.

Hatalmas bulira készült a Volkswagen

Nagyon jó évet zárt tavaly a világ legnagyobb autóipari vállalata, a Volkswagen csoport. A társaság tavaly 0,5 százalékkal több, 10,95 millió autót értékesített, részben ennek köszönhetően az árbevétele 7,1 százalékkal 252,63 milliárd euróra nőtt 2019-ben. Az egyszeri tételektől tisztított üzemi eredmény 12,8 százalékkal 19,29 milliárd euróra nőtt, az adózás utáni eredmény pedig 15,4 százalékkal 14,02 milliárd euróra emelkedett. Ezek után a vállalat vezetői áprilisban még azt tervezték, hogy „megszórják pénzesővel” a részvényeseket, és rekordszintű, 3,3 milliárd eurós osztalékjavaslatot terjesztett elő a menedzsment. Igaz, már akkor voltak olyan hangok, amelyek arra figyelmeztettek, hogy érdemes lenne visszafogottabban kezelni a helyzetet, és a nyereség nagyobb részét tartalékolni annak érdekében, hogy minél könnyebben átlendüljön a vállalat a második világháború óta a legmélyebb gazdasági válságon.

Illusztráció - sok pénzt fizetne a Volkswagen (fotó: depositphotos.com)
Illusztráció - sok pénzt fizetne a Volkswagen (fotó: depositphotos.com)

A gáláns osztalékjavaslatot Frank Witter pénzügyi vezérigazgató a személyzetnek küldött, a Bloomberg által is látott videoüzenetben azzal magyarázta, hogy a befektetők jogosultak rá és el is várják az osztalékot, és nem vetne jó fényt a vállalatra, ha a nyereségből nem részesülnének a tulajdonosok. Más kérdés, hogy a Volkswagen-főnök érvelése ellenére számos olyan világcég volt, amely az elmúlt időszakban annak ellenére is megvágta vagy felfüggesztette az osztalék fizetését, hogy a 2019-es évben remek eredménnyel zárt. Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a vállalkozások több mint 56 milliárd dollár osztalékot vontak el és használnak inkább a nehézségek áthidalására, míg csak Nyugat-Európában további 40 milliárd dollárnyi kifizetését átmenetileg elhalasztották.

A tulajdonosok, így például a Porsche Automobil Holding SE, amely a Porsche és Piech család tulajdonában van, és ami a VW-csoportban 53 százalékos szavazati részesedéssel rendelkezik, kitartanak az osztalékfizetés mellett. Ők például azzal érveltek, hogy a holding egyetlen bevétele a cégtől kapott osztalék, miközben a korábban részben hitelből vásárolt részvények miatt tetemes fizetési kötelezettségeik vannak. Ennek ellenére a társaság kötéltáncba kezdett, már csak azért is, mert közben komoly politikai és társadalmi nyomás nehezedett rájuk.

A VW ugyanis a Daimlerrel és a BMW-vel közösen élénken lobbizott annak érdekében, hogy a német kormány súlyos eurómilliárdokkal segítsen rajtuk, és indítsanak a 2009-es válság után bevezetett roncsprémiumhoz hasonló autóvásárlási programot. Más kérdés, hogy sajtóhírek szerint Angela Merkelék részben épp a vállalatok gáláns osztalékjavaslatai miatt vonakodtak ettől, hiszen politikailag nehezen védhető, hogy (ha indirekt módon is) miért adnak azoknak a vállalatoknak pénzt, amelyek látszólag nem szorulnak rá.

Hasonló kérdések merültek fel azt követően, hogy számos autóipari vállalat élt a különböző kormányzati és jegybanki segélyprogramokban meghirdetett eszközökkel. Ugyanakkor áprilisban a Volkswagen azt közölte, hogy a rendelkezésükre álló tartalékok és a fel nem használt hitelkeretük - melyek összességében 40 milliárd euróra rúgtak - révén kormányzati pénzügyi segély nélkül is képesnek tartják önerőből finanszírozni a működést. (Pontosabban szólva az üzemek leállítása miatt inkább működésképtelenségnek nevezhető állapotot.)

A társadalmi és politikai nyomás ugyanakkor hatott, és bár a vállalat nem vetette el a pénz kifizetését, de azt azért bejelentette a Volkswagen, hogy a járvány miatt felülvizsgálja a korábbi 3,3 milliárd eurós osztalékjavaslatát. Látva azt, hogy azóta a termelés, ha visszafogottan is, de újraindult, könnyen lehet, végül mégis jelentős összeget juttatnak a tulajdonosoknak.

Kis súlya van az Opelnek a PSA-csoportban
A számadatok alapján úgy tűnik, hogy az Opel esetében sem arról van szó, hogy az anyacég reménytelen helyzetbe került volna, és ezért rántja ki a társaságban lévő pénzt. A francia PSA-csoport ugyanis 2019-ben 74,731 milliárd euró, az előző évinél egy százalékkal magasabb értékesítési árbevétel mellett 6,324 milliárd euró működési eredményre tett szert, ez 11,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Természetesen a magyarországi cégből hazavitt pénz jól jön, hiszen a francia anyavállalatot is erősen sújtja a járvány hatása, ám nekik megvan az az előnyük is, hogy a helyi kormány hajlik az autógyártók megsegítésére. Bruno Le Maire pénzügyminiszter a napokban arról beszélt, hogy a 400 ezer embert foglalkoztató stratégiai fontosságú ágazat a gazdaságban kulcsfontosságú, miközben a kultúrájuk szerves részét is képzi. Ezért ösztönzőcsomagot dolgoznak ki, amely az új autóvásárlásokat kívánja támogatni, különösen a környezetbarát, így az elektromos és hibrid járműveket. A csomag részeként a PSA-nál sokkal nehezebb helyzetbe került Renault állami hiteleket is kaphat.

Rosszabb helyzetből indult a Daimer

Az Audinál jóval kisebb összeget vett ki a magyar leányvállalatából a Daimler, igaz a kecskeméti Mercedes-gyár tavalyi nyereségét így is teljes egészében hazavitték. Náluk ugyanakkor már a kiindulóhelyzet is sokkal rosszabb volt, mint a Volkswagennél. A Mercedes ugyanis az amerikai-kínai kereskedelmi háború egyik nagy vesztese volt, de úgy tűnt, emellett a változó piaci igények és a szigorodó környezetvédelmi előírások is a versenytársaknál jobban megviselte a céget. Ez a tavalyi számokban is visszaköszönt, a gépkocsik és teherjárművek eladásából világszerte közel 173 milliárd euró bevételre tettek szert, ami minimális növekedést jelentett az egy évvel korábbival összevetve, az adózás és a kamatfizetés előtti eredmény viszont drasztikusan visszaesett, 11,1-ről 4,3 milliárd euróra csökkent. Hasonló volt a helyzet a Daimler konszolidált eredményével, hiszen ezen a soron a 2018-as 7,6 milliárd euró után a tavalyi beszámolóban már csak 2,7 milliárd eurót láthattunk.

Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)
Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)

A jelentősen romló nyereségadatok ellenére a Daimler nem mondott le teljesen az osztalékfizetésről, ám az egy évvel korábbi részvényenként adott 3,25 eurót követően idén csupán 90 centes kifizetésre tett az igazgatóság javaslatot. A szakértők szerint a stuttgarti vállalat tehát ellentétben a piacvezető konkurensével sokkal inkább tartalékot próbál képezni a leányvállalataitól kapott osztalékból. Ez egyébként azért is indokolt lehet, mert a koronavírus járvány miatti keresetcsökkenés mellett egy másik kockázat is felrémlett az elmúlt napokban. Az amerikai-kínai viszony ismét mélypontra került, így azok a vállalatok, amelyek jelentős távol-keleti kitettséggel rendelkeznek, azok számára ez újabb problémát jelenthet. Más kérdés, hogy ez nem csak a Mercedest, hanem a Volkswagent, illetve ott a csoporton belül az Audi és a Volkswagen márkákat is érzékenyen érintheti.

A németek nem rohannak fejjel a falnak

A szakértők szerint a Volkswagen osztalékfizetésétől függetlenül a német vállalatok rendre konzervatív tervezést alkalmaznak, így általános vélemény, hogy állni fogják a sarat. Joel Levington a Bloomberg Intelligence elemzője például azt hangoztatta, hogy a Volkswagen a nehézségek ellenére is átvészeli ezt a gazdasági sokkot. A mostani egyébként valóban az, hiszen Európában és Észak-Amerikában a termelés leállítása heti 2 milliárd euró veszteséget jelentett a VW számára. Igaz, májusban globálisan szinte minden üzemüket ismét elindították, ám a kereslet továbbra is alacsony. Az új gépjármű-regisztrációk száma áprilisban 76,3 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakkal összevetve, derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatiból. A legsötétebb Olaszországban és Spanyolországban volt a helyzet, előbbiben 97,6, utóbbi esetében pedig 96,5 százalékkal zuhant az értékesítés. Vélhetőleg májusban is hasonlóan gyenge értékesítési adatok lesznek. Igaz, az autógyártók komoly állami segítséget is kapnak, csak a Volkswagen esetében például 80 ezer német munkavállalójának a béreinek a fizetésébe segít a Kurzarbeit rendszer.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
Vállalat Fügyült a Gap a vámokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:06
Nem vette figyelembe a vámok hatásait az előrejelzésében a Gap.
Vállalat Cápák között: díjazták azokat, akik nem csak profitot, hanem változást akarnak elérni
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:33
A Raiffeisen Bank négy különleges vállalkozást díjazott, ahol nemcsak az üzleti terv, hanem a szándék is számított.
Vállalat További nagy tervei vannak a 4iG-nek
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:31
Az első negyedéves gyorsjelentés apropóján adott részletes tájékoztatást Fekete Péter, a társaság vezérigazgatója.
Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG