4p

Az ír adatvédelmi hatóság (DPC) szerdán jelentette be a Facebook és Instagram ellen indult adatvédelmi eljárás lezárultát. A döntés azon túlmenően, hogy mintegy 390 millió eurós bírsággal marasztalta a platformokat tulajdonló Meta társaságot, alapjaiban rengeti meg a Meta európai üzleti modelljét. A döntés egyértelművé teszi, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül nem kerülhet sor személyre szabott hirdetések nyújtására; a Meta GDPR megkerülésére irányuló eddigi gyakorlata jogellenes – derül ki a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértőinek összefoglalójából.

Hozzájárulás nélkül figyelték, mit érdemes nekünk reklámozni

A mintegy 4,5 éve indult eljárás kereszttüzében a Meta azon személyes adatok kezelésére épülő reklámozási gyakorlata állt, amellyel igyekezett elkerülni, hogy a Facebook és Instagram szolgáltatásai során nyújtott személyre szabott hirdetésekhez a felhasználók hozzájárulását kérje be. A gazdasági észszerűség világos a megközelítés mögött, hiszen a hirdetésekből bevételt generáló társaság részére előnyösebb, ha valós választási lehetőség nélkül valamennyi felhasználója részére, a szolgáltatása alapvető részeként/feltételeként biztosítja a személyre szabott hirdetéseket, szemben azzal a lehetőséggel, hogy minderről a felhasználók transzparens tájékoztatás mellett maguk dönthetnének.

Míg az előbbi esetben 100 százalékos a hirdetési hatékonyság a Meta részére, utóbbi esetben ez már közel sem mondható el, hiszen bőven akadhatnak olyan felhasználók, akik egyszerűen nem tartanak igényt személyre szabott hirdetésekre, vagy nem kívánják személyes adataikat ilyen célokra megosztani.

„A Meta tehát azt az utat választotta, hogy a GDPR hatálybalépésével egyidejűleg általános szerződési feltételeibe integrálva szerződéses jogalapon nyújtotta a felhasználók személyes adatain alapuló és rájuk szabott hirdetéseket, megfosztva a felhasználókat mindazon garanciális biztosítékoktól, amelyekben a GDPR szerinti hozzájárulás alapján részesülhettek volna, kezdve egyáltalán a döntés szabadságától, hogy igényelnek-e személyre szabott hirdetéseket a platformok használata során egészen az ehhez adott hozzájárulásuk visszavonásának lehetőségéig”

– összegzi Dr. Kopasz János ügyvéd, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértője.

Talán nem is a bírság fáj jobban, hanem a megállapított jogsértés, ami miatt megrendülhet az üzleti modell.  Fotó: Depositphotos
Talán nem is a bírság fáj jobban, hanem a megállapított jogsértés, ami miatt megrendülhet az üzleti modell. Fotó: Depositphotos

A döntés alapján a Facebook és Instagram eltiltásra került a személyes adatok fentiek szerinti történő hirdetési célokra való felhasználásától és a tetemes bírság mellett három hónapnyi türelmi időt kaptak, hogy adatkezelési gyakorlatukat a GDPR követelményeihez igazítva, transzparens tájékoztatás mellett, egyértelmű hozzájárulását szerezze be a felhasználói személyes adatainak személyre szabott hirdetések céljából történő kezeléséhez.

A bírságon túl talán azonban jelentősebb csapás a társaság számára, hogy eddigi hirdetéseken alapuló üzleti modelljében alapvető változtatásokat kénytelen eszközölni a GDPR követelményeinek történő megfelelés érdekében.

 

Fellebbeznek, de mindent át kell tervezniük

„Ahogy az ilyen horderejű ügyeknél lenni szokott, természetesen a Meta fellebbezése várható a döntés ellen. Így a GDPR hatálybalépésekor – mintegy négy és fél éve – kezdődött eljárás tényleges végrehajtása még várathat magára. A jelen eljárás is Max Schrems adatvédelmi aktivista nevével fémjelzett noyb szervezethez köthető, amely már megannyi esetben okozott fejtörést az európai adatvédelmi koncepciótól távolabb álló amerikai székhelyű cégeknek, elérve például az amerikai adattovábbításokat lehetővé tevő korábbi megfelelőségi határozatok érvénytelenítését.

A Meta és hasonló platformok esetében különös koncepcióváltást igényel az adatvédelmi követelmények GDPR szellemisége szerinti elérése, és ez a magas szintű elvárás az adatvédelmi jogok biztosítása terén nem lesz másképp a Meta jelenlegi fő fejlesztési területét képező metaverzumban történő adatkezelések esetében sem” – zárja gondolatait Dr. Kopasz János adatvédelmi szakértő.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Az egész világot meglepte az Alaska Air
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 11:26
Hiába kezdődött elég vadul a 2024-es év a légitársaságnak, váratlanul jól teljesített.
Vállalat Az Adidas felvette a kesztyűt
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 10:51
A német sportszergyártó a negyedik negyedévben 57 millió eurós működési nyereséget ért el az egy évvel korábbi veszteség után, előzetes adatai szerint.
Vállalat Az amerikai szankciók a Wizz Airt is sújtják, amit Budapesten is érezni
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 10:28
Költségnövelő módon volt kénytelen alkalmazkodni a fapados légitársaság, ami budapesti működését is érinti.
Vállalat A TikTok-kérdésben ezért változott meg Donald Trump véleménye
Bózsó Péter | 2025. január 22. 17:44
A kínai közösségimédia-platformot az első ciklusában betiltotta volna, a másodikban viszont már védelmezi a régi-új amerikai elnök.
Vállalat Lenyomta a Microsoftot és a Google-t az Apple
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 15:39
Már a második egymást követő évben az Apple a világ legértékesebb márkája a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat 2025-ös Global 500 ranglistája alapján.
Vállalat Megmentené a TikTokot Donald Trump?
Privátbankár.hu | 2025. január 19. 09:36
Haladékot adhat a közösségi oldalnak a hétfőn hivatalba lépő elnök.
Vállalat Tragikus hirtelenséggel meghalt a Strabag 44 éves vezetője
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 12:57
Váratlanul meghalt a Strabag vezérigazgatója, Klemens Haselsteiner.
Vállalat Bajban a Boeing?
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 11:16
Közel harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Vállalat Ön Telekom-ügyfél? Akkor ettől elborulhat az agya
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 08:49
A távközlési szolgáltató díjemelést jelentett be.
Vállalat A TikTok már a nagy leállásra készül, ez fogadja majd a felhasználókat
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 11:26
Ez történik vasárnap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG