4p

Az ír adatvédelmi hatóság (DPC) szerdán jelentette be a Facebook és Instagram ellen indult adatvédelmi eljárás lezárultát. A döntés azon túlmenően, hogy mintegy 390 millió eurós bírsággal marasztalta a platformokat tulajdonló Meta társaságot, alapjaiban rengeti meg a Meta európai üzleti modelljét. A döntés egyértelművé teszi, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül nem kerülhet sor személyre szabott hirdetések nyújtására; a Meta GDPR megkerülésére irányuló eddigi gyakorlata jogellenes – derül ki a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértőinek összefoglalójából.

Hozzájárulás nélkül figyelték, mit érdemes nekünk reklámozni

A mintegy 4,5 éve indult eljárás kereszttüzében a Meta azon személyes adatok kezelésére épülő reklámozási gyakorlata állt, amellyel igyekezett elkerülni, hogy a Facebook és Instagram szolgáltatásai során nyújtott személyre szabott hirdetésekhez a felhasználók hozzájárulását kérje be. A gazdasági észszerűség világos a megközelítés mögött, hiszen a hirdetésekből bevételt generáló társaság részére előnyösebb, ha valós választási lehetőség nélkül valamennyi felhasználója részére, a szolgáltatása alapvető részeként/feltételeként biztosítja a személyre szabott hirdetéseket, szemben azzal a lehetőséggel, hogy minderről a felhasználók transzparens tájékoztatás mellett maguk dönthetnének.

Míg az előbbi esetben 100 százalékos a hirdetési hatékonyság a Meta részére, utóbbi esetben ez már közel sem mondható el, hiszen bőven akadhatnak olyan felhasználók, akik egyszerűen nem tartanak igényt személyre szabott hirdetésekre, vagy nem kívánják személyes adataikat ilyen célokra megosztani.

„A Meta tehát azt az utat választotta, hogy a GDPR hatálybalépésével egyidejűleg általános szerződési feltételeibe integrálva szerződéses jogalapon nyújtotta a felhasználók személyes adatain alapuló és rájuk szabott hirdetéseket, megfosztva a felhasználókat mindazon garanciális biztosítékoktól, amelyekben a GDPR szerinti hozzájárulás alapján részesülhettek volna, kezdve egyáltalán a döntés szabadságától, hogy igényelnek-e személyre szabott hirdetéseket a platformok használata során egészen az ehhez adott hozzájárulásuk visszavonásának lehetőségéig”

– összegzi Dr. Kopasz János ügyvéd, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértője.

Talán nem is a bírság fáj jobban, hanem a megállapított jogsértés, ami miatt megrendülhet az üzleti modell.  Fotó: Depositphotos
Talán nem is a bírság fáj jobban, hanem a megállapított jogsértés, ami miatt megrendülhet az üzleti modell. Fotó: Depositphotos

A döntés alapján a Facebook és Instagram eltiltásra került a személyes adatok fentiek szerinti történő hirdetési célokra való felhasználásától és a tetemes bírság mellett három hónapnyi türelmi időt kaptak, hogy adatkezelési gyakorlatukat a GDPR követelményeihez igazítva, transzparens tájékoztatás mellett, egyértelmű hozzájárulását szerezze be a felhasználói személyes adatainak személyre szabott hirdetések céljából történő kezeléséhez.

A bírságon túl talán azonban jelentősebb csapás a társaság számára, hogy eddigi hirdetéseken alapuló üzleti modelljében alapvető változtatásokat kénytelen eszközölni a GDPR követelményeinek történő megfelelés érdekében.

 

Fellebbeznek, de mindent át kell tervezniük

„Ahogy az ilyen horderejű ügyeknél lenni szokott, természetesen a Meta fellebbezése várható a döntés ellen. Így a GDPR hatálybalépésekor – mintegy négy és fél éve – kezdődött eljárás tényleges végrehajtása még várathat magára. A jelen eljárás is Max Schrems adatvédelmi aktivista nevével fémjelzett noyb szervezethez köthető, amely már megannyi esetben okozott fejtörést az európai adatvédelmi koncepciótól távolabb álló amerikai székhelyű cégeknek, elérve például az amerikai adattovábbításokat lehetővé tevő korábbi megfelelőségi határozatok érvénytelenítését.

A Meta és hasonló platformok esetében különös koncepcióváltást igényel az adatvédelmi követelmények GDPR szellemisége szerinti elérése, és ez a magas szintű elvárás az adatvédelmi jogok biztosítása terén nem lesz másképp a Meta jelenlegi fő fejlesztési területét képező metaverzumban történő adatkezelések esetében sem” – zárja gondolatait Dr. Kopasz János adatvédelmi szakértő.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Milliárdok vonulnak ki Elon Musk cégéből
Privátbankár.hu | 2023. december 1. 14:29
Az X közösségi médiavállalattól még több hirdető menekül el, és nincs egyértelmű megoldás, mondták a hirdetési iparág szakértői, miután a milliárdos tulajdonos Elon Musk a legnagyobb márkákat ostorozta a platform elhagyása miatt.
Vállalat Tovább tart a pesti tőzsde üdvöskéjének szárnyalása
Privátbankár.hu | 2023. december 1. 06:35
Rekordösszegű árbevételről és EBITDA-ról számolt be a 4iG Csoport.
Vállalat Az egész világon hasít az egyik nagy skandináv bútorcég
Privátbankár.hu | 2023. november 30. 16:20
A JYSK dán kiskereskedelmi lánc globális forgalma a 2022/23-as pénzügyi évben 6,3 százalékkal nőtt, elérve a 38,5 milliárd dán koronát (5,2 milliárd euró), míg az adózás előtti eredménye (EBIT) 3,96 milliárd dán korona (531 millió euró) lett.
Vállalat Startup-ökoszisztéma: kik lesznek idén a legek?
Privátbankár.hu | 2023. november 30. 11:10
A díjat a legeredményesebb magyar startup alapítója adja át december 7-én.
Vállalat A szaúdik bevásárolják magukat a brit gazdaság artériájába
Privátbankár.hu | 2023. november 29. 18:36
A legismertebb repülőtér 10 százalékát veszi meg egy szaúd-arábiai alap. Az ország tovább növeli ezzel üzleti érdekeltségeit a nyugati világban. A belépő egy globálisan is irgalmatlan pénzet kezelő átláthatatlan befektetési alap.
Vállalat Durván jól hasított az easyJet 2023-ban
Privátbankár.hu | 2023. november 28. 13:56
A brit fapados légitársaság, az easyJet Plc szeptember végével záródott pénzügyi évében elért adózás előtti nyeresége némileg felülmúlta az elemzői várakozásokat, részben a bevételek 42 százalékos növekedésének, valamint az üzleti év második felében elért rekordmagas adózás előtti nyereségnek köszönhetően.
Vállalat Csődben a legnagyobb ukrán légitársaság
Privátbankár.hu | 2023. november 28. 11:55
Nincs már repülőgépe és nem fizeti a pilótákat sem az Ukraine International Airlines.
Vállalat Csúnyán összerúgta a port a Tesla a svédekkel
Privátbankár.hu | 2023. november 27. 19:54
A sztrájkoló dolgozók miatt perel az amerikai vállalat.
Vállalat A COVID-19 jelentős veszteségeket okozhat a cégeknek, amelyek azonban elkerülhetőek vagy csökkenthetőek lehetnek
PR | 2023. november 24. 09:52
Egy ezer főt foglalkoztató magyar vállalkozás éves szinten átlagosan 370 millió forintot meghaladó kárt szenvedhet el a COVID-19 következményei miatt. A pénzügyi és a kommunikációs szektorban ez az összeg az 580 millió forintot is elérheti – derül ki egy nemrég készült magyar tanulmányból.1 Az egészséggazdasági elemzés szerint azonban ez a veszteség elkerülhető, de legalábbis jelentősen enyhíthető lehet, ha a cégek költséghatékony intézkedésekkel bővítik a járványügyi ajánlások szerinti foglalkozás-egészségügyi tevékenységüket.1
Vállalat Súlyos milliárdokra perelik a PlayStation gyártóját
Privátbankár.hu | 2023. november 22. 14:33
A Sony jócskán a zsebébe nyúlhat majd, ha elbukja a pert. 
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG