1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyes adatok szerint világszerte 89 milliárd üzleti e-mailt küldenek el az emberek – méghozzá naponta, ami rendkívül káros a munkatársak teljesítményére, sokszor feleslegesen zabálja azok munkaidejét. De az otthoni felhasználók is épp eleget küzdenek a sok levéllel. Az áradatot egyre több cég próbálja meg korlátozni, de otthon is sok trükköt bevethetünk ellene.

Nyolc különböző, a levéláradat ellen használható trükköt, technikát mutat be a német Handelsblatt.com írása, amelyeket kiegészítettünk további hárommal. Ezek egy része az irodában feleslegesen e-mailekre fordított időt takarítja meg, más részét otthoni levelezésünkben is hasznosíthatjuk, ez utóbbiakkal kezdjük és zárjuk a sort.

1. Mindig legyen második e-mail-fiókunk

Nagyon sok helyen kérik el az e-mail-címünket az interneten, például különböző fórumokra, cikkhozzászólásokhoz való regisztrációnál, árucikkek internetes megvásárlásánál, képfeltöltésnél és a legkülönbözőbb egyéb weboldalakra való bejutás fejében. Ezen cégek egy része azután kéretlen levelekkel bombáz bennünket és tovább is értékesítheti a címlistáját. Érdemes ezért az ilyen helyek kedvéért külön e-mail-címet és fiókot fenntartani, amit azután nem olvasunk, illetve csak akkor nézünk bele, ha éppen valamilyen regisztrációt kell megerősíteni, netes vásárlást intézni.

Vannak ingyenes, „eldobható” e-mail-címek is, mint a Mailinator.com vagy a német Sofort-mail.de, ahol még regisztrálnunk sem kell, és gyorsan megvan. Ezek hátránya, hogy sok internetes cég már ismeri és szűri, letiltja őket. De használhatjuk ilyen célra valamelyik ingyenes e-mail-szolgáltatót is (Gmail, Yahoo, Hotmail, Freemail stb.).

2. Használjunk jó spam-filtert kínáló levelezőt

Az e-mail és az egész emberiség egyik nagy ellensége a spam, azaz a kéretlen levél, amelynek mennyisége sokszor a hasznos levelekét is jóval meghaladja. Ennek kiszűrésére az e-mail-szolgáltatók különböző szűrőket, filtereket használnak, amelyek kulcsszavak és más jellemzők alapján egy külön spam-levelesládába helyezik a kéretlen leveleket, amelyeket később törölhetünk, de általában egy idő után automatikusan is törlődhetnek.

Ezek a filterek komolyan fejlődtek az utóbbi években, és már csak kevés szemetet engednek át. De így nem mindegy, mennyit, a Handelsblatt szerint a német Fraunhofer Intézet tesztje alapján a legjobb szűrője a Yahoo-nak volt, utána a Hotmail és a Google következtek. Egyes levelezőrendszerek viszont még a saját reklámleveleikkel is bombázták a felhasználót.

3. Az ötmondatos szabály

Bosszankodott már azon, hogy valaki sokat beszélt? Vagy csak a levél harmadik bekezdésében derült ki, mit is akart tulajdonképpen? Az SMS és a Twitter példája is megmutatja, mennyi mindent bele lehet szorítani 1-2 mondatba. Az ötmondatos szabály hívei szerint érdemes mindent, amit lehetséges, az SMS-ekhez hasonlóan kezelni. Öt mondatba pedig belefér, hogy ki vagy, mit akarsz, miért is van arra szükség, és mikor is lenne arra szükség.

4. Ne idézzük be a Jókai összest

(Ábra: Wikimedia Commons)

Ha egy levelet megválaszolunk vagy továbbítunk, a legtöbb levelezőrendszer automatikusan hozzáfűzi, beidézi az előzményeket, azaz azt a levelet, amire válaszolunk, meg azt, amire az válaszolt, plusz annak az előzményét... a végeredmény néha követhetetlen, végtelenül hömpölygő szövegfolyam. Ráadásul néha egyes levelezőrendszerek nem a végére, hanem az elejére rakják az idézetet, ami végképp megzavarja az áttekintést.

Millió felesleges karakter (>>>, ---) is kerül bele, ráadásul sok körlevélnél sikeresen továbbküldi a felhasználó az összes korábbi címzett e-mail-címét. (Az ilyen címlisták a vírusoknak, spam-küldőknek is aranybányák lehetnek, de egymással egyébként nem beszélő ellenségek is juthatnak nekik nem való adatokhoz.) Így érdemes csak azt a pár mondatot beidézni, amire valóban válaszolunk, a többit pár kattintással ki lehet törölni.

5. Térjünk a tárgyra, beszéljünk a lényegről

Még ha az öt mondatos szabály sokszor túl radikálisnak is tűnik, főleg üzleti levelekben nem érdemes túl sokáig udvariaskodni. Jobb pontosan, világosan leírni, mit is szeretnénk a címzettől. A levelet csak azoknak érdemes a fő címzetten kívül elküldeni, akikre valóban tartozik. Levelezőlistákat, csoportokat csak akkor vegyünk igénybe, ha nincs más megoldás.

6. Mondjunk le a jogi maszlagról

Az üzleti e-mail-ek végén számos esetben bonyolult jogi klauzulák vannak (disclaimer), amelyek lényege leginkább, hogy a feladó elhárítja magáról a felelősséget, ha a címzett tévedésből kapja meg az e-mailt, vagy bármi kára származna belőle. A Handelsblatt szerint ezeknek a jogi formuláknak a haszna kétséges, legalábbis a címzett beleegyezése kellene az érvényességükhöz. Az esetek többségében valószínűleg teljesen feleslegesek, sőt megtévesztőek lehetnek.

7. Határozzuk meg az e-mail-ezés idejét

Ha állandóan pittyeg az új levelek érkezését jelző figyelmeztetés, ha ötpercentként nézzük a leveleket, az eléggé meg tudja zavarni a munkát, a koncentrációt, csökkenti a hatékonyságot. Ezért érdemesebb konkrét időszakokat kijelölni, amikor az e-maileket egyszerre tekintjük át és válaszoljuk meg, ha kell, a többi időben pedig nem nyitva tartani a levelezőprogramot. Ha egy cégnél azonnali választ igénylő levelek futhatnak be, ezek megválaszolására érdemes egyetlen személyt kijelölni.

8. Végső cél a nirvána, az üres levelesláda

A bejövő leveleknek fenntartott mappát (inbox) érinti a „zero-inbox” elv, amely szerint csak az üres levelesláda a jó levelesláda. Ennek alapján minden olyan levelet, amelyet már olvastunk és szükség esetén megválaszoltunk, feldolgoztunk, archiválni kell egy erre szolgáló mappában, vagy mappákban. Bizonyos automatikus archiválási funkciókkal a Gmail és az Outlook is rendelkeznek.

A bejövő levelek között így csak azok maradnak, amelyekkel még valami dolgunk van, amelyeket későbbre halasztottunk.

8+1.: Légyszi, írj praktikus és kifejező tárgyat!

Ne legyenek illúzióink, úgy, ahogy mi is a leveleink ezer egyéni körülménytől függő mennyiségét, felét-kétharmadát vagy akár kilenctizedét is elolvasás nélkül töröljük, úgy mások is sokszor ezt teszik a mieinkkel. Sok oka lehet ennek, például mert éppen nincs idejük tréfákat olvasgatni, vagy mert takarítaniuk kell, vagy mert ezt a viccet már ismerik. Sokat segíthetünk nekik ebben, ha precíz, kifejező tárgyat adunk leveleinknek.

A tárgy teljes elhagyása vagy a „Re:”, „Vá:”, sőt „Fw: Fw: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:” tárgyú levelek sora vagy arra kényszerítik az olvasót, hogy feleslegesen olvasson bele egy őt nem is érdeklő levélbe, vagy komolytalannak és hanyagnak fog bennünket gondolni és elolvasás nélkül töröl. A „Friss nyugdíjas viccek” vagy a „A világ legszebb kastélyai diákon” vagy a „Szerinted mit szeretnének a gyerekek Karácsonyra” vagy „Itt felejtetted a szemüvegedet” sokkal jobb lesz. Finoman megkérhetjük rá ismerőseinket is, hogy ők is csatlakozzanak ehhez a kedves szokáshoz, így mi is profitálhatunk belőle.

8+2.: Szemtelen vagy? Letiltalak!

Azt veszi észre, hogy már hetek óta nem jutott rá ideje, vagy már nem is érdekli annyira, mint amikor feljelentkezett? Szabaduljon meg a felesleges hírlevelekről, mondja le ezeket, vagy ha nem lehet, tegye tiltólistára. Lehet egyszerűen spam-nak jelölni, és akkor automatikusan a levélszemét közé megy, de a levelezőprogramokban külön is van olyan menüpont, ahol bizonyos címekről érkező levelekkel meghatározott műveleteket lehet végezni.

Például ha van egy ismerősünk, aki még csak most ismerkedik a számítógéppel, és ezért a legátlátszóbb átverős leveleket is továbbküldi, miközben soha nem küld semmi hasznosat, szintén letilthatjuk vagy automatikusan archiválhatjuk. Ha nem akarjuk megbántani azzal, hogy szólunk neki, hagyjon már békén, leveleit automatikusan egy adott mappába továbbíttathatjuk. A Gmail-ben ez viszonylag könnyű címkék és hozzájuk tartozó mappák használatával.

Ha azután az illető rájön, hogy nem olvastuk a levelét, még mindig elsüthetjük azt a kegyes hazugságot, hogy „bocs, a levelezőprogramom véletlenül a levélszemétbe tette”...

8+3: Mindent vagy semmit? Facebook-értesítések középen

A Facebook, Iwiw és hasonló közösségimédia-oldalak is nagy e-mail-forgalmat tudnak generálni. Ha minden ismerősünk minden egyes fotójáról és hozzászólásáról értesítést kérünk, az naponta akár több száz levél is lehet. Ehelyett érdemes alaposan átgondolni, miről is kérünk értesítést, miről nem. Ha mindent letiltunk, akkor meg lemaradhatunk eseményekről, társalgásokról és éppen a közösségi oldal lényege vész el.

Haladók a Facebook-on listákba rendezhetik ismerőseiket, ezzel külön szabályozhatják, hogy kikről kapjanak értesítést, illetve ki férhessen hozzá az általunk megosztott információkhoz.

A sorozat előző részei:

Így pakoljuk fel az agyunkat az internetre

Így állítsd fel saját hírügynökségedet

Ne szúrj ki magaddal, tanulj angolul!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG