4p
A választások körüli ígéret- és öndicséret-dömping egyértelműen pozitívan hatott a fogyasztók várakozásaira Magyarországon az utóbbi közel két évtizedben. Két választás után azután eddig mindig eljött a kijózanodás ideje. A számok azt mutatják, hogy van mese, merthogy a meséket újra és újra bevesszük.

Meglepő jelenséget lehet megfigyelni, ha hosszú távra is felrajzoljuk a havonta publikált GKI-Erste konjunktúra-indexet, különösen annak a fogyasztói bizalomra vonatkozó részét. A piros vonalat, és a piros jelölőket érdemes elsősorban figyelni, ez a vonal a fogyasztói bizalmat, a gömbök pedig az egyes országgyűlési választások első fordulóit jelzik. (Általában április, egy esetben május.)

Mi tesz isten, a lakosság optimizmusa a saját gazdasági kilátásait illetően mindig majdnem pontosan a választásokra – plusz-mínusz pár hónap – éri el a tetőpontját, és valamikor két választás között, az idő felénél-harmadánál van a mélyponton. A választások körüli minden oldali ígérgetést, a kormányoldal öndicséretét, a mindenkori ellenzék fényes jövőképét arra az esetre, ha ő győzne, a választók a jelek szerint lényegében újra és újra, majdnem húsz éve egyformán beveszik. Hogy azután, több-kevesebb mértékben újra és újra csalódjanak, alábbhagyjon a lelkesedésük.

Húzd meg a nadrágszíjat, ereszd meg a nadrágszíjat. Sokszor felmerült már, hogy a magyar kormányok a választások előtt előszeretettel készítenek választási költségvetést, és szívesebben juttatnak valamit az egyszerű népnek is, hogy az jobban érezze magát és reájuk szavazzon. A választások után hónapokkal vagy egy-két évvel viszont általában megszorítások következnek a korábban elszaladt költségek miatt. Vannak, akik erre az évre is prognosztizálnak már ilyet.

De még ha nem is költenek többet választások előtt a hatalmon levők, logikus módon akkor sem a voksolások elé időzítik az amúgy is lassan esedékes megszorításokat, hanem későbbre. Szép szavakban viszont rendszerint akkor sincs hiány, ha pénzt nem tudnak vagy nem akarnak áldozni a hangulatjavításra.

Jóval kisebb mértékben ugyan, de időnként az üzleti bizalmi index – amely a vállalkozások várakozásait tükrözi – és a két másik mutató egyfajta súlyozott átlagaként számított konjunktúra-index is követi ezt a választási hullámvasutat. A vállalatvezetők valószínűleg sokkal kevésbé dőlnek be a szép szavaknak, mint az átlagfogyasztó, de az általános hangulat alól nem tudják magukat teljesen függetleníteni. Főleg, ha a fogyasztók nemcsak bizakodóbbak, hanem valamivel többet is költenek, ami plusz vállalati bevételeket eredményezhet.

Hogyan számolják ezeket az indexeket?

„A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI-Erste konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.)

Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.” (Forrás: GKI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG