4p
A választások körüli ígéret- és öndicséret-dömping egyértelműen pozitívan hatott a fogyasztók várakozásaira Magyarországon az utóbbi közel két évtizedben. Két választás után azután eddig mindig eljött a kijózanodás ideje. A számok azt mutatják, hogy van mese, merthogy a meséket újra és újra bevesszük.

Meglepő jelenséget lehet megfigyelni, ha hosszú távra is felrajzoljuk a havonta publikált GKI-Erste konjunktúra-indexet, különösen annak a fogyasztói bizalomra vonatkozó részét. A piros vonalat, és a piros jelölőket érdemes elsősorban figyelni, ez a vonal a fogyasztói bizalmat, a gömbök pedig az egyes országgyűlési választások első fordulóit jelzik. (Általában április, egy esetben május.)

Mi tesz isten, a lakosság optimizmusa a saját gazdasági kilátásait illetően mindig majdnem pontosan a választásokra – plusz-mínusz pár hónap – éri el a tetőpontját, és valamikor két választás között, az idő felénél-harmadánál van a mélyponton. A választások körüli minden oldali ígérgetést, a kormányoldal öndicséretét, a mindenkori ellenzék fényes jövőképét arra az esetre, ha ő győzne, a választók a jelek szerint lényegében újra és újra, majdnem húsz éve egyformán beveszik. Hogy azután, több-kevesebb mértékben újra és újra csalódjanak, alábbhagyjon a lelkesedésük.

Húzd meg a nadrágszíjat, ereszd meg a nadrágszíjat. Sokszor felmerült már, hogy a magyar kormányok a választások előtt előszeretettel készítenek választási költségvetést, és szívesebben juttatnak valamit az egyszerű népnek is, hogy az jobban érezze magát és reájuk szavazzon. A választások után hónapokkal vagy egy-két évvel viszont általában megszorítások következnek a korábban elszaladt költségek miatt. Vannak, akik erre az évre is prognosztizálnak már ilyet.

De még ha nem is költenek többet választások előtt a hatalmon levők, logikus módon akkor sem a voksolások elé időzítik az amúgy is lassan esedékes megszorításokat, hanem későbbre. Szép szavakban viszont rendszerint akkor sincs hiány, ha pénzt nem tudnak vagy nem akarnak áldozni a hangulatjavításra.

Jóval kisebb mértékben ugyan, de időnként az üzleti bizalmi index – amely a vállalkozások várakozásait tükrözi – és a két másik mutató egyfajta súlyozott átlagaként számított konjunktúra-index is követi ezt a választási hullámvasutat. A vállalatvezetők valószínűleg sokkal kevésbé dőlnek be a szép szavaknak, mint az átlagfogyasztó, de az általános hangulat alól nem tudják magukat teljesen függetleníteni. Főleg, ha a fogyasztók nemcsak bizakodóbbak, hanem valamivel többet is költenek, ami plusz vállalati bevételeket eredményezhet.

Hogyan számolják ezeket az indexeket?

„A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI-Erste konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.)

Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.” (Forrás: GKI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG