A háziasszonyok és az OTP-részvény: így tőzsdéznek a magyar nők

2012. március 08., 06:20

Mekkora a tőzsdéző nők aránya az ügyfélkörön belül, mennyiben térnek el tőzsdézési szokásaik a férfiakétól, milyen papírokat kedvelnek – kérdeztük hazai brókercégektől. Az eredmények szerint a férfiak száma ma még mindenütt többszöröse a hölgyekének, de többen tettek utalást arra, hogy a nők óvatosabbak, higgadtabbak. Van, ahol inkább a ráérő háziasszonyok tőzsdéznek, másutt a dolgozó nők is aktívak. OTP-t pedig gyakran vesznek, főleg, ha olcsó.

A Concorde Értékpapír tőzsdéző ügyfeleinek körében körülbelül 25 százalék lehet a nők aránya – közölte a társaság.  Tőkenagyságban, nyereségességben, kereskedési gyakoriságban a Concorde nem lát különbséget a nemek között, kockázatvállalási szempontból azonban igen. Egy pozíció felvételekor nincs érdemi különbség, de később a nők általában higgadtabban és józanabbul kezelik a kockázatot - mondják.

Concorde: Ma már nem tűnik fel, ha egy nő ért a tőzsdéhez

A férfiakkal szemben a nőknek mintha fontosabb lenne, hogy jól ismerjék azt a papírt, amellyel kereskednek.  A Concorde a ráérő háziasszonyok és a dolgozó nők szegmenséből egyaránt ismer nagyon sikeres befektetőket. Azt tapasztalja, hogy a hölgyek számára is egyre inkább magától értetődő a sok munkával megkeresett megtakarításaik aktív kezelése. „Régebben érdekességszámba ment, ha egy hölgy komoly ismeretekkel rendelkezett a pénzügyi piacokkal kapcsolatban, ma ez már egyáltalán nem tűnik fel, most is csak azért jutott eszünkbe, mert megkérdeztek bennünket” – így a Concorde.

Az Equilor Befektetési Zrt.-nél körülbelül az ügyfelek 15 százaléka a nő. Megfigyelhető, hogy a hölgy számlatulajdonosok száma nőtt az elmúlt időszakban és várhatóan ez a tendencia a jövőben is megmarad, de sokáig fennmaradhat még a férfiak előnye a számlák és a kezelt vagyon tekintetében is – közölte a cég. Tapasztalataik szerint a férfiak rendelkeznek nagyobb vagyon felett, de ez a női vezetők előtérbe kerülésével a jövőben változhat, csökkenhet a különbség.

Equilor: Az OTP-vásárlás cseppet sem nemfüggő

Kereskedési gyakoriságban és kockázatvállalási hajlandóságban az Equilor nem lát különbséget hölgyek és urak között, mint ahogy arról sincsenek statisztikai adatai, melyik nem lehet sikeresebb, nyereségesebb. Tapasztalataik szerint a hölgyeknél megfigyelhető, hogy határozott elképzeléssel keresik meg üzletkötőjüket és jellemzően a blue chip-eket részesítik előnyben.

Arra a kérdésre, hogy vesznek-e a háziasszonyok OTP-részvényt, ahogy azt a tőzsdei pletykák gyakran említik, azt válaszolták, hogy extrém piaci helyzetekben, nagyobb tőzsdei elmozdulás esetén érezhetően megnő a kisbefektetők kockázat vállalási hajlandósága. Ez pedig sok esetben az OTP vételében valósul meg, de ez sem „nemfüggő jelenség”.

Inkább az tőzsdézik, akinek van rá ideje

Arra pedig, hogy a dolgozó nők vagy a ráérő háziasszonyok aktívabbak, úgy feleltek, hogy azon hölgyek aktívabbak a tőzsdén, akik kellő idővel rendelkeznek a befektetési döntésük meghozatalához, amire munka mellett sok esetben nincs lehetőség. Az Equilor tapasztalatai szerint a hölgyek egyik fele nagyon céltudatos és határozott a befektetési döntéseinek meghozatalában, ám a másik fele, jellemzően aki más területen dolgozik, kevésbé lát rá a befektetésekre, ezért bizalommal hagyatkozik a tanácsadója javaslataira.

A Buda-Cash Brókerháztól Bácsi Sándor kereskedelmi igazgató csupán hat százalékra becsüli az ügyfélkörön belül a szebbik nem arányát. Tapasztalatai szerint „nagyságrendekkel nagyobb”, „általában többszöröse” a férfiak által a tőzsdén forgatott vagyon, mint a nőké. Az is egyértelmű számára, hogy a férfiak kereskednek nagyobb gyakorisággal a cégnél, és ők azok is, akik nagyobb kockázatot vállanak. A férfiak inkább használják a kockázatosabb termékeket, de néhány példa azért akad arra, hogy nők is kereskednek a legkockázatosabb piacokon.

Buda-Cash: A férfiak kimerészkednek a nemzetközi platformokra is

Abban a Buda-Cash sem lát különbséget, hogy a nők vagy a férfiak nyereségesebbek-e, szerinte nem nemfüggő a dolog.  Az a tapasztalatuk, hogy általában azok sikeresebbek, akik szakértőkre támaszkodnak, közösen választanak befektetési stratégiát, illetve szakértőtől kérnek piaci információt, elemzést. Az pedig a 2008-as nagy tőzsdei esés idején volt igaz, hogy a háziasszonyok is vették az OTP-t, amikor az árfolyam extrém alacsony volt.

A nők Bácsi Sándor szerint inkább a klasszikus befektetést, a részvényvásárlást választják, kockázatosabb piacokra ritkán mennek. Néhány részvényt kiválasztanak, általában vezető papírokat, és azokat veszik. A férfiak ezzel szemben már egyre inkább kedvelik a kockázatosabb, bonyolultabb termékeket, egyre inkább keresik a globális kereskedési platformokat, a bankközi devizapiacot. Itt is az eddig a tapasztalat, hogy a tőzsdézést inkább a ráérő háziasszonyok választják, dolgozó nők nemigen.

A kockázatokról, mellékhatásokról megkérdezik brókerüket

Hogy ki milyen gyakran kér tanácsot a brókerétől, az szerintük sem nemfüggő. „Egyértelműen felkészültség kérdése, döntéshozatali képesség kérdése” – mondják. Akinek kisebb a szakmai ismerete, kevesebb ideje jut informálódásra, az magabiztosabbnak érzi magát, ha állandó tanácsadója van. A Buda-Cash szerint ma még nagyon lassú a női befektetők számának és kezelt tőkéjének a növekedése.

A KBC Equitas Online tőzsdézői körében körülbelül 80:20 az arány a férfiak javára – tudtuk meg. Az átlagosan kezelt vagyonban, a kereskedési gyakoriságban nincsenek pontos statisztikáik, de nem éreznek lényegi különbséget, ami viszont a kockázatot illeti, a tőkeáttételes ügyleteket kötő ügyfelek körében lényegesen kisebb a nők aránya, mint a teljes ügyfélszámban, ez alapján „akár arra is következtethetünk, hogy a nők kockázatvállalási hajlandósága alacsonyabb” - írják.

KBC Equitas: A legkedveltebb az OTP, a Mol, a Richter, a Magyar Telekom

Azt, hogy a háziasszonyok OTP-t vesznek, abszolút jellemzőnek gondolják, egyébként az a benyomásuk, hogy nincsen lényegi különbség a férfiak és a nők között a leggyakoribb befektetések körében. A legkedveltebb papírok az OTP, a Mol, a Richter, a Magyar Telekom, az Egis, az E-Star, a PannErgy, az FHB, a CIG, a Fotex, valamint a német DAX indexre  szóló long és short certifikátok.

Itt viszont inkább az a benyomás, hogy a dolgozó nők tőzsdéznek többet, nem annyira a háziasszonyok. „A teljes lakosság körében is egyre népszerűbb a tőzsdézés, a tőzsdéző nők száma pedig méginkább nő, tehát a nők aránya nő a tőzsdézők között” – fejezi be a KBC Equitas.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ellopták a videómat, mit tegyek most?

Ellopták a videómat, mit tegyek most?

Az online marketing fontos részét képezik a videók, amelyekkel a vállalkozások saját termékeiket, szolgáltatásaikat népszerűsíthetik az interneten, egyszerre rengeteg embert elérve ezzel. Az online marketinggel ugyanaz a tartalom sokkal költséghatékonyabban juttatható el tömegekhez, mint például egy drága televíziós reklámmal, vagy szórólappal.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Ajánlatunk

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX27733.77-0.17%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • augusztus 22
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének július végi helyzetéről
    Fogyasztói bizalmi index - augusztus
    Chicagói Fed index - július
    augusztus 23
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 20 mrdFt
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - augusztus
    Feldolgozóipari BMI - augusztus
    Richmondi Fed feldolgozóipari index - augusztus
    Feldolgozóipari BMI - augusztus

    augusztus 24
    ÁKK: 2024/B államkötvény csereaukcó, 2018/B - 20 mrdFt
    GDP (év/év, munkanaphatással igazított) - 2016 Q2
    Jelzáloghitel igénylések - augusztus
    Hewlett-Packard - 2016 Q3
    augusztus 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés) - június
    IFO üzleti hangulatindex - augusztus
    GDP (év/év, igazított) - 2016 Q2
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek - augusztus
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - augusztus
    BMI - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI - augusztus
    augusztus 26
    GDP (év/év, előzetes) - 2016 Q2
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, előzetes) - 2016 Q2
    GDP (év/év, igazított) - 2016 Q2
    Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index (végleges) - augusztus
    Fogyasztói árindex (év/év) - július
    Maginfláció (év/év) - július

Szavazás

Ön szerint ki vegye meg a Tesco magyarországi érdekeltségét?