10p

A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.

A február 23-ai német parlamenti választást illetően e pillanatban nagy a bizonytalanság. Aminek oka részben a német választási rendszer, amely miatt még az is kétséges, hogy négy vagy akár nyolc párt jut-e be, a koalíciós variációk száma igen nagy. Csak remélni lehet, hogy a mostaninál tartósabb és hatékonyabb lesz a kormány. Arra Németországnak és Európának egyaránt nagy szüksége lenne.

A választási aritmetikán túl az igazán nagy bizonytalanságot azt okozza a február 23-i németországi voksolás kapcsán, hogy a német közvéleményben gyorsak a mozgások. A klasszikus középpártok (itt is) vesztettek támogatókat, a politikai spektrumnak pedig mind a két szélén feltűntek, majd meg is erősödtek új pártok. A választókat – miként máshol is – az értékrendi, identitási, biztonsági ügyek legalább annyira foglalkoztatják, mint a gazdaságiak. Így viszont a hagyományos (szocdem, keresztény-konzervatív, szabadelvű) pártok napirend-meghatározó szerepe visszaszorul. Új elem itt is a social media, amely felerősít hirtelen impulzusokat, és ezzel többlet bizonytalansági tényezőt visz a folyamatba.

A február végi parlamenti választásnak természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet. Ugyanakkor nincs egyértelmű kapcsolat az anyagi viszonyok alakulása és a választási kimenet között, különösen a ténylegesen többpárti német viszonyok között. Az viszont, hogy a német gazdaság két éve lényegében recesszióban van, nyilvánvalóan érzékenyebbé, kritikusabbá teszi a szavazópolgárokat. Majd meglátjuk, hogy az elégedetlenek kiknek és milyen arányban adják a voksaikat.

Ám milyen is a német gazdaság állapota? Ez a kérdés messze túlmutat Németországon, amely a térségünk számos kisebb-nagyobb országa számára elsőrendűen fontos kereskedelmi partner.

Ez a magyar eset is. Nálunk a német viszonyok megítélését erősen színezi, hogy a kormányoldal és közvéleményformáló köre szinte kipécézte Németországot, mintha gazdasági bajai okoznák a magyar gazdaság ütemvesztését. Egyébként is különös odaadással taglalják a német gondokat. Nyilvánvaló a felelősségáthárítási szándék. Különösen pikáns a német gazdaság visszahúzó hatására panaszkodni olyan kormányzat részéről, amely nagy anyagi erőforrásokkal támogatta e függés fennmaradását és megerősödését.

Ám valójában lehetne tanulni a német esetből, amelynek a számunkra is sokatmondó vonatkozása a kockázatokkal kellően nem számoló külső energiafüggés kialakulása.

De lássuk, melyek is azok az ügyek, amelyeket leginkább említenek az elemzők, a „német gazdasági gondok” tárgyalásakor:

  • a járműipar ciklikusságából adódó átmeneti (vagy tartós?) termelésmegtorpanás
  • a digitalizációban való lemaradás, az oktatási rendszer hiányosságai
  • lemaradások az infrastruktúra-fejlesztésben
  • túlszabályozottság és versenykorlátok
  • munkaerőhiány, főleg a szakképzettek között
  • az energiarendszer gondja, az energiaárak miatti általános ipari versenyképességi visszaesés.

Az energiaügy viszonylag újkeletű, amelyet a 2021-ben kezdődő energiaár-emelkedés exponált élesen, és még súlyosabb lett az Ukrajnát ért orosz agresszió nyomán.

Az energiaárak ügyében kétoldalú hatás érvényesül: a mostani feldolgozóipari dekonjunktúra idején, amikor az ágazati nyereségráták esnek, a megemelkedett energiaköltség nagyon fáj. Ha húzna a piac, akkor egy ilyen költségtényező nem okozna egzisztenciális kérdést a cégeknek. Másfelől a magasra futó, bár a 2023-as csúcsról már mérséklődő energiaár azért lett ekkora ügy, mert a nagy az ipari hányad a német gazdaságban, és – itt pedig különösen figyeljenek a magyar kommentálók – a kialakult iparszerkezetben jelentős az energiaigényes termékkör.

Ennek azonban történelmi előzményei vannak – ott is. A (nyugat-)német ipar négy évtizede állt rá az akkor még olcsó és megbízható orosz energiára. A nagy lendület Gorbacsov idején történt. Később, Jelcin, majd a korai Putyin éveiben a két gazdaság közötti nemzetközi szakosodás jól működött: az oroszoknak keményvalutára, az exportra termelő német iparnak energiára volt szüksége. A német féllel kiszámítható üzleti partneri kapcsolatban álltak az orosz cégek, mint például a Gazprom.

Mi is tanulhatnánk a német esetből
Mi is tanulhatnánk a német esetből
Fotó: Depositphotos

Túlságosan is baráti lett a kapcsolat, amint azt a lengyel kormányzat azonnal, de idővel az amerikai is észrevételezte. Az energetikai „Ostpolitik” időszaka különös módon folytatódott az Ukrajnát ért első (2014-es, némileg kamuflált) orosz támadást követően is. Ez Angela Merkel tévedéseinek egyike (hogy most ne hozzuk ide az EU keleti peremvidékén kibontakozó autokrata folyamatok tolerálását).

A németországi atomerőművek leállítási programjának akkori felgyorsítása (Fukusima utáni időszak ez) implicit módon feltételezte a keletről származó energiaimport fennmaradását, sőt növekedését. A megújuló energiára való átállás máskülönben igen sikeresen haladt előre: mostanra a német energiamixen belül 60 százalék a megújuló. Csakhogy annak ingadozó, volatilis jellege, napsütésnek és széljárásnak való kitettsége feltételezi a földgázt használó erőművek igénybevételét. Az pedig nem szükségszerűen, de elég kézenfekvő módon orosz (csővezetéken érkező) földgázimportot implikál.

2022 februárja ebben teljesen új helyzetet teremtett. Mostanra már látszanak a német leválási erőfeszítés eredményei, de nehéz feladat maradt még mindig hátra. A német pártok közötti programeltérések mutatják, hogy ki milyen formában akarja megoldani az energiahelyzetet.

Nemcsak energiaellátási és árazási kérdésről van szó. A gazdaságszerkezeti feladat a nagyobb ügy: Németországnak (is) kisebb és modernebb ipari szektor kellene, továbbá gyors digitalizálás, az infrastruktúra fejlesztése.

Magyar szemmel nézve a feladatok nagyon ismerősek. Csakhogy a mi viszonyaink között még nagyobb a szakadék a mai valóság és a közeljövő követelményei között. Akik nálunk kárörvendéssel kommentálják a német viszonyokat, talán nincsenek tudatában a következőknek.

A német gazdaság meglehetősen diverzifikált szerkezetű. Nem Németországban a legnagyobb az ipar hányada a hozzáadott-érték (GDP) termelésében.

A modernizációs feladat mindenhol nagy, hiszen az ipar egy újabb technológiai forradalmon megy át. A teendők súlya különösen nagy ott, ahol a hazai termék jókora hányada származik a feldolgozóiparból. A legkritikusabb a járműipar. Az elektromos autók elterjedése/elterjesztése körüli gyorsan kifejlődő események miatt az újságok tele vannak a német vonatkozással. Meg kell azonban említeni, hogy ismét csak nem Németország az, amelynek a feldolgozóiparában a legnagyobb hányadot tenné ki a járműipar, ahogy azt szokás gondolni.

Ami a teljes feldolgozóiparon belüli arányokat illeti, a járműipar egyébként is csupán egy ágazat a sok között (a vegyipar, az élelmiszeripar, az energetika, a textil, a bútor- és faipar, stb. mellett). Az országonkénti arányt tekintve a járműipar arányait tekintve a legutóbbi elérhető adatok szerint Szlovákia vezet (16 százalékkal), majd jön Csehország (14 százalékkal), Magyarország (13 százalékkal), és csak ezt követi Németország (11 százalékkal). Így tehát a német gazdaság járműipari kitettsége ugyan komoly (a GDP 2 százaléka), de szó sincs monokultúráról. Nagyobb a tét a német termelési láncba bedolgozó közép- és kelet-európai országok esetében: Szlovákia (4 százalék) és hazánk arányszáma (3 százalék) nagyobb a németnél.

Ezek termelési mutatók; a foglalkoztatás legalább ennyire lényeges – ott is hasonló a helyzet. Abban viszont igen nagy az eltérés, hogy a teljes járműipari foglalkoztatáson belül mekkora a „fehérgallérosok”, így a K+F területén dolgozók aránya. Nem meglepően magában Németországban ez sokkal nagyobb hányad, mint a keleti periférián. A magyar adat nem a legrosszabb, de azért ránk is igaz, hogy nagy többséget tesz ki a gyártó-összeszerelő, nem pedig a fejlesztő és egyéb nagyobb hozzáadott-értékű, jobban fizető munkahely az iparágon belül.

Amitől az átalakulás válság formáját ölti: a Volkswagen és a többi nagy német cég szimbólum is, miközben valóban nagy az iparág hozzájárulása a német ipari fejlesztési kiadásokhoz, a műszaki tudásanyaghoz. A most zajló külső ár- és technológia verseny nyomán munkahelyek szűnnek meg a német autóiparban. Az viszont még nem egyértelmű, hogy örökre, vagy a költségnyomás hatására a kiszervezett telephelyekre kerülnek át, legalább részben (és akkor hova). A németországi képzett munkaerő, az iparág műszaki-gazdasági munkavállalói állománya újbóli elhelyezkedését segíti az erősen munkaerőhiányos helyzet, amennyiben a gazdaság egésze nem marad recesszióban: az OECD, EU előrejelzései és a német kutatóintézetek mérsékelt, de pozitív növekedési számokat vetítenek előre 2025-re és 2026-ra.

A pártprogramokból kiolvasható, hogy az iparszerkezeti kihívásra eltérők a válaszok, és nemcsak az otthoni kampányban: az Európai Parlament legerősebb csoportját alkotó Európai Néppárt, amelyben a német részarány igen jelentős, és a Tisza Párt révén van lényeges magyar jelenlét is, a robbanómotorok teljes kivezetésének megadott dátumát is felülvizsgálná.

Mik a következtetések?

Ha az új koalíciós kormány úgy akarja, Németország pénzügyi helyzete rejt magában mozgásteret, akár a jelenlegi adósságfék-törvény felülvizsgálata, akár beruházási-fejlesztési célú különalap nyitásának formájában.

Az ipari átállás-modernizálás finanszírozás ügyét bonyolítja a védelmi kiadások növelésének feladata, részben amerikai nyomásra, és főként az orosz birodalmi politika feléledése miatt. Csakhogy a hadiipari ágazatban működnek jelentős német cégek: amennyiben a szövetségi költségvetés a mostaninál sokkal több forrást irányoz elő katonai eszközök gyártására, az újabb lökést ad a német ipari termelésnek, részben vagy egészen pótolva az autóipari keresletcsökkenés hatásait.

Marad tehát a költségvetési vonatkozás. Abban Németország nem áll rosszul. Az Európai Bizottság 2024. őszi kitekintése szerint lenne mozgástér az államháztartásihiány-hányad növelésére is, ilyen döntés esetén.

EU-tagállamok várható költségvetési egyenlege az ország GDP-je százalékában

Forrás: Európai Bizottság, 2024

Németország (DE) jelenlegi és várható költségvetési pozíciója különösen kedvező a francia, az olasz és főleg a román, a magyar, a szlovák és a lengyel szinthez mérve: 2024-ben is a háromszázalékos megengedett maximum alatti volt a hiány, és a benyújtott kormányzati gazdasági pálya alapján jóval az alatt maradna. Még akkor is, ha a védelmi és modernizációs célra a GDP 1-2 százalékát kitevő többlet állami költés indulna be (nyilván magával hozva vállalati beruházásokat is).

Amit az ábra nem mutat, de nyilvánvaló: az adósságfinanszírozás költségei éppen Németország esetében a legkisebbek. A német államkötvények (Bund) hozamszintje hosszabb lejáraton két százalék körüli; ezt főleg a magyar 6-7 százalékos mérték ismeretében lehet értékelni.

Sok múlik tehát az új kormánykoalíció végső, egyeztetett programján, de maga a pénzügyi helyzet rejt megoldásokat a finanszírozási kérdésekre. A merev munkapiaci szabályoknál a dereguláció, a bajba került ágazatok, cégek ügyének kormányzati kezelése már nehezebbnek tűnik, mert a felerősödő populizmus (mint máshol is) határozottabb a status quo kritizálásában, mint a szükségesnek ítélt, de népszerűtlen döntések meghozatalában.  

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
Benchmark Draghi tévedése
Garamvölgyi Zsolt | 2024. november 19. 15:19
Nagy visszhangot váltott ki Mario Draghinak az Európai Unió romló versenyképességéről írt jelentése, melyben megállapítja: az Uniónak sürgősen versenyképességi reformra van szüksége, ha el akarja kerülni, hogy gazdasági és politikai jelentősége végzetesen meggyengüljön. A megszólalók általánosan egyetértettek az Európai Bizottság különmegbízottjának helyzetértékelésével, csak egyes javaslatait kritizálták néhányan. Senki nem foglalkozott viszont a jelentés azon alapvető hiányosságával, hogy teljességgel figyelmen kívül hagyja a tényt, miszerint a versenyképesség erősítésének legfontosabb feltétele a megfelelő emberi erőforrás. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Földbe döngölt infláció?
Bod Péter Ákos | 2024. november 15. 05:42
Egy hónap alatt, szeptemberről októberre 0,1 százalékkal nőttek nálunk az árak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mérése szerint 3,2 százalékkal magasabb a fogyasztóiár-index, mint tavaly októberben volt. Az adatok közzététele után ragadtatta el magát örömében a miniszter: az inflációnak annyi. Mivel a politikusi mondások gazdasági ügyekben, meg általában is, újabban igen távol képesek esni a valóságtól, van okunk kételkedni ebben az esetben is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem húz a motor – mi lesz az iparral?
Bod Péter Ákos | 2024. november 8. 05:41
A statisztikai hivatal által közölt negatív adatoknál is elkeserítőbb kép rajzolódik ki a hazai iparban. A gyengélkedő német gazdaság és Donald Trump győzelme az amúgy sem fényes kilátásokat még borúsabbakká teszi.
Benchmark Bod Péter Ákos: A gond nem a recesszió, hanem ami megelőzi és követi
Bod Péter Ákos | 2024. november 1. 05:44
Az idén nem jött olyan egyszeri brutális fordulat sem a világban, sem a hazai gazdaságban, amely joggal tenné zárójelbe az eredeti, irreálisan magasra emelt állami tervadatot. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Az amerikai választás kimenetelének közvetlen gazdasági hatásai
Bod Péter Ákos | 2024. október 18. 05:41
Az Egyesült Államok jelentős világgazdasági súlya – ami nagyjából egyenlő az EU és Kína együttes részesedésével –, valamint amiatt, hogy a dollár még mindig a globális kulcsvaluta, ami a tengerentúlon történik költségvetési, monetáris ügyekben, az azonnal és közvetlenül kihat a világ többi részére. Ebből az aspektusból kell vizsgálni, milyen gazdasági következményei lehetnek annak, ki győz majd a november 5-ei elnökválasztáson: Kamala Harris vagy Donald Trump. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG